Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczność rekrutacji. Jak zwiększyć szanse na zatrudnienie pracowników z potencjałem i utrzymać ich w firmie?

Skuteczność rekrutacji. Jak zwiększyć szanse na zatrudnienie pracowników z potencjałem i utrzymać ich w firmie? /fot. Shutterstock
Skuteczność rekrutacji. Jak zwiększyć szanse na zatrudnienie pracowników z potencjałem i utrzymać ich w firmie? /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Nieudana rekrutacja może firmę słono kosztować. Co więcej, zrekrutowanie nowego pracownika i kompleksowe wdrożenie go do pracy może zająć nawet 9 miesięcy. W obliczu takich danych, nie dziwi fakt, że przedsiębiorcy szczególną wagę przykładają do skuteczności procesu rekrutacyjnego i optymalnego dopasowania kandydata do kultury organizacji. Jak zatem znaleźć pracownika z potencjałem, który będzie chciał związać się z firmą na dłużej?

Wydatki dotyczące zatrudnienia i wdrożenia pracownika zarabiającego 5943 zł brutto, który odejdzie z pracy po trzymiesięcznym okresie próbnym, mogą sięgnąć ponad 90 tys. zł – wynika z estymacji przytoczonych przez „Harvard Business Review Polska”. Na taki koszt składa się m.in. suma wypłaconych wynagrodzeń, koszty administracyjne i organizacyjne (np. związane z badaniami lekarskimi oraz przygotowaniem stanowiska pracy, w tym wyposażeniem pracownika w niezbędne sprzęty i narzędzia czy przeprowadzeniem szkoleń). Wycena obejmuje także koszty rekrutacji związane ze wsparciem specjalistycznej agencji, ewentualnej odprawy i nadgodzin pracowników, którzy będą odpowiadać za wdrożenie nowej osoby.

Nieudana rekrutacja to nie tylko dodatkowy wydatek. W takiej sytuacji firmy generują również straty w obszarach, których nie da się przeliczyć na pieniądze. Należą do nich np. utrata kapitału intelektualnego wraz z odejściem dobrych pracowników, strata czasu związana z reorganizacją pracy i szukaniem nowej osoby czy utrata korzyści biznesowych wynikająca z braku płynności na danym stanowisku.

Dlaczego pracownicy odchodzą?

Badanie „Confidence Index” przeprowadzone przez Michael Page w II kwartale 2019 r. wskazuje kilka istotnych powodów, dla których Polacy decydują się na zmianę pracodawcy. Około 55 proc. badanych liczy na zdobycie nowych umiejętności i pozyskanie dodatkowych kompetencji w nowym miejscu. Chęć otrzymywania większych zarobków do takiej decyzji może zachęcić około 40 proc. respondentów. Trzecią najczęstszą potencjalną przyczyną szukania nowego miejsca zatrudnienia jest potrzeba pracy w bardziej etycznej firmie, co potwierdziło ponad 32 proc. ankietowanych.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Obecnie w Polsce występuje silny rynek kandydata, który wynika m.in. z utrzymującej się rekordowo niskiej stopy bezrobocia oraz dużego zapotrzebowania na specjalistów. W związku z tym kandydaci mają coraz większe oczekiwania względem miejsca pracy. Jakimi zatem kryteriami wyboru kierują się przy wyborze nowego pracodawcy?

W tym aspekcie kluczowe znaczenie odgrywają trzy czynniki. Pierwszym z nich jest oczywiście atrakcyjna oferta pracy, która jest elementem zachęcającym potencjalnych kandydatów do tego, aby zainteresowali się daną firmą. Drugą kwestią, która może znacząco przyczynić się do podjęcia decyzji o związaniu się z konkretnym pracodawcą, jest wyznaczenie nowym pracownikom jasnej ścieżki rozwoju ich kariery oraz zaoferowanie im możliwości dwutorowego rozwoju – zarówno pod kątem menedżerskim, jak i specjalistycznym. Trzeci aspekt wiąże się z dobrze przeprowadzonym procesem rekrutacyjnym, podczas którego kandydaci będą mieli okazję poznać nowej miejsce i przekonać się do firmy, a tym samym zostać w niej dłużej.

Jak zaprojektować proces rekrutacyjny?

Proces rekrutacyjny powinien być zaprojektowany specjalnie pod kątem danej organizacji i pracodawcy. Na wstępie firma powinna określić, ile czasu może poświęcić na szukanie nowego kandydata i kto będzie osobą, która podejmie finalną decyzję w tej kwestii. Pierwszym krokiem jest także zdefiniowanie potrzeb rekrutacyjnych, czyli określenie profilu poszukiwanej osoby. Pod tym względem ważne jest, aby wyznaczyć spektrum poszukiwanych kompetencji – zarówno technicznych, jak i miękkich oraz doświadczenie, którym powinien wyróżniać się potencjalny kandydat. Istotne jest również sprecyzowanie celów firmy, działu, a nawet danego stanowiska, co pozwoli na znalezienie pracownika utożsamiającego się z podobnymi wartościami. Na tym etapie rekrutacji warto również ustalić, z kim będzie pracować nowa osoba, aby dobrze dopasować kandydata również pod kątem osobowości, preferowanego modelu współpracy i komunikacji.

W procesie rekrutacji priorytetową kwestią jest także właściwe zaprojektowanie danego stanowiska, czyli ustalenie, co nowy kandydat będzie robił w organizacji, jaki będzie zakres jego obowiązków i odpowiedzialności, przed kim będzie raportował i jakie wyniki jego pracy będą satysfakcjonujące dla firmy. Kluczowe jest również określenie widełek płacowych i dodatków, które otrzyma kandydat.

Zdarza się, że pracodawcy za późno lub wcale nie angażują działów operacyjnych w projektowanie nowego stanowiska. Znamy nawet sytuacje, że odpowiada za to jedynie dział HR. Tymczasem dobrze poprowadzony proces rekrutacyjny to taki, w którym biorą udział zarówno specjaliści od rekrutacji, jak i osoby z wiedzą specjalistyczną, które mogą ocenić kompetencje danej osoby. Dzięki temu wspólnie mogą wyselekcjonować kandydata, który spełnia wymagania merytoryczne oraz pasuje do organizacji.

Selekcja i wdrożenie

Kolejny etap rekrutacji obejmuje preselekcję CV oraz spotkania z wybranymi kandydatami i ocenianie ich pod kątem wyznaczonych kryteriów. Ocena przyszłego pracownika powinna sprawdzać jego wiedzę merytoryczną, doświadczenie i kompetencje, jak również niektóre elementy jego osobowości – np. weryfikować, czy pasuje do kultury organizacyjnej i zespołu, w którym będzie pracował, a także czy utożsamia się z wartościami firmy. Ważne jest także przeanalizowanie motywacji kandydata do pracy, aby uzyskać większą pewność, że zwiąże się z firmą na dłużej.

Pozyskanie do organizacji nowej osoby nie zamyka procesu rekrutacyjnego. W Michael Page za sukces uważamy moment, kiedy nowa osoba postanawia zatrzymać się w firmie na dłużej. Na taką decyzję duży wpływ ma proces wdrożeniowy, czyli okres, podczas którego pracownik realnie poznaje swoje obowiązki, kolegów z pracy, atmosferę panującą w organizacji. Wobec tego niezwykle ważne jest, aby w pierwszych miesiącach pracy nowym osobom udzielić odpowiedniego wsparcia, które pomoże im szybko i bezstresowo objąć nową funkcję. Jak szacuje Wynhurst Group, 9 na 10 osób przyjętych do pracy zostaje w niej dłużej, jeśli w pierwszych 3–6 miesiącach są odpowiednio wspierani przez liderów i zespół.

Z kolei według danych ekspertów z Michael Page rekrutacja nowej osoby do firmy od momentu pojawienia się zapotrzebowania aż do chwili pojawiania się jej w biurze wynosi od 1 do 3 miesięcy. Jednak wdrożenie nowego pracownika i przygotowanie go do samodzielnej pracy zajmuje kolejne 3–6 miesięcy. To oznacza, że dopiero po około 9 miesiącach pracodawcy mogą w pełni korzystać z potencjału nowej osoby.

Rotacje bolączką pracodawców

Duża rotacja stanowi poważny problem dla pracodawców. Badanie firmy consultingowej Wynhurst Group pokazało, że w ciągu pierwszych 45 dni z nowej pracy może zrezygnować nawet 22 proc. pracowników. Ponadto, jak pokazuje badanie „Confidence Index”, ponad 82 proc. Polaków jest przekonanych, że nową pracę znajdzie w czasie krótszym niż 3 miesiące.

Rotacje w organizacjach są naturalnym zjawiskiem. Według szacunkowych danych utrzymująca się na poziomie 15 proc. fluktuacja kadr jest korzystna dla firmy. Pracownicy wówczas mają szansę wymieniać się wiedzą i doświadczeniami. Natomiast, kiedy rotacja w przedsiębiorstwie osiąga poziom ponad 25 proc., może być alarmującym sygnałem dla pracodawców i wymagać dodatkowej interwencji. Pracodawcy dostrzegli, że odejścia pracowników są istotnym problemem w ich biznesie. Dlatego coraz większą wagę przykładają do tego, aby zatrzymać specjalistę w firmie. Pierwszym krokiem ku temu jest zaoferowanie mu kontroferty. Warto jednak pamiętać o tym, że nie wszyscy pracownicy odchodzą z organizacji ze względu na pieniądze.

Jak zatrzymać talenty?

Z badania „Confidence Index” wynika także, że najważniejszymi aspektami cenionymi w miejscu zatrudnienia są atmosfera (97 proc.) oraz dostęp do szkoleń (93 proc.). Pracownikom zależy również na utrzymaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, co potwierdziło ponad 91 proc. respondentów. Dla ankietowanych ważne jest również to, aby pracować w firmie, która przestrzega zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (78 proc.). Atrakcyjnym dodatkiem do wynagrodzenia może być także możliwość korzystania z pracy zdalnej oraz elastyczne godziny pracy, co potwierdziło kolejno 62 proc. i 73 proc. badanych.

Obecnie standardem jest również oferowanie pracownikom benefitów pozapłacowych. Z naszego badania wynika, że największą popularnością cieszą się pakiet prywatnej opieki medycznej (88 proc.) oraz dodatkowe ubezpieczenie na życie (74 proc.).

Rynek pracy stawia przed firmami nowe wyzwania. Coraz więcej pracodawców dostrzega, że poprzednie metody rekrutacyjne nie wystarczają, aby przyciągnąć i zatrzymać najlepszych kandydatów. Firmy, które nie dostosują polityki personalnej do potrzeb współczesnych pracowników, będą przegrywać walkę o talenty, co w dłuższej perspektywie może odbić się również na ich konkurencyjności.

Mateusz Bocian

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Personel i Zarządzanie
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Automatyczna księgowość. Jak to działa?

    Największe problemy i jednocześnie wyzwania związane z pracą księgowego to częste zmiany przepisów – 87% wskazań i niejasność przepisów – 61%. Zakres wymaganej od księgowego wiedzy nieustannie się powiększa. Zmiany zasad rozliczania powodują, że także zawodowi księgowi posiłkują się automatycznymi platformami – w przypadku faktura.pl ich liczba zwiększyła się o 95% od 2020 roku. Księgowość automatyczna może także być korzystna ze względu na zbliżającą się obligatoryjność Krajowego Systemu e-Faktur. 

    Jak pozyskać nowych klientów do biura rachunkowego i zwiększyć obroty?
    Prowadzisz biuro rachunkowe i chcesz zwiększyć jego dochody? Zastanawiasz się, jak reklamować biuro rachunkowe, by pozyskać nowych klientów? Zadbaj o cztery kwestie: przyciągnij uwagę, wykorzystuj nowoczesne kanały komunikacji, pokaż swoją sprawność w rozwiązywaniu problemów oraz zagwarantuj pełne bezpieczeństwo wrażliwych danych firmowych. Nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj artykuł, by rozwiać swoje wątpliwości.
    Księgowi i podatnicy w rzeczywistości po Polskim Ładzie 2.0 - rozliczenia roczne PIT, PIT-2
    Jak wygląda praca księgowych w rzeczywistości po Polskim Ładzie 2.0? Jakie problemy mają podatnicy z podatkiem dochodowym (PIT), składką zdrowotną i PIT-2? O tym rozmawiamy z Beatą Boruszkowską, prezesem Zarządu Krajowej Izby Biur Rachunkowych.
    Procedury w biurze rachunkowym. Instrukcja wdrożenia nowego księgowego (wzór)
    Jak wdrożyć nowego księgowego w biurze rachunkowym krok po kroku? Sprawdź naszą instrukcję.
    Rekordowa edycja Kongresu Biur Rachunkowych już wkrótce!
    Biura rachunkowe. Współpraca międzynarodowa, obsługa zagranicznych klientów, zatrudnianie cudzoziemców, partnerstwo w biznesie oraz sprzedaż i marketing, digitalizacja, nowe technologie, archiwizacja dokumentów i bezpieczeństwo danych to tematy trzeciej edycji Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, który odbędzie się już 26-27 października 2022 roku w Targach Kielce!
    Ceny usług księgowych. Za co płacę księgowej i dlaczego tak drogo?
    Od czego zależy cena usług księgowych? Co wpływa na wysokość wynagrodzenia dla księgowej, czy biura rachunkowego?
    III Ogólnopolska Konferencja Księgowych, Biur Rachunkowych i Przedsiębiorców
    III Ogólnopolska Konferencja Księgowych, Biur Rachunkowych i Przedsiębiorców, to kontynuacja działań wspierających dialog, wymianę doświadczeń, budowanie relacji oraz przekazywanie wiedzy z zakresu usług księgowych. Wydarzenie odbędzie się 6 października 2022 r. - Wrocław, Hala Stulecia.
    Biuro rachunkowe - jak współpracować z trudnym klientem
    W praktyce biura rachunkowego zdarza się co jakiś czas tzw. trudny klient. Jaki jest właściwie ten trudny klient - zdenerwowany, arogancki, irytujący? To ten, który krzyczy, szantażuje? A może ten leniwy albo ten, który ciągle Cię o coś prosi? Mogę wymieniać i wymieniać, bo wiem, że każdy z nas inaczej definiuje trudnego klienta. Jakie są typy "trudnych klientów"? Jak współpracować z trudnymi klientami?
    Wynagrodzenie za usługi biura rachunkowego - jak ustalić
    Jak ustalić wynagrodzenie za usługi biura rachunkowego? Co wziąć pod uwagę kalkulując cenę usługi dla klienta? Liczbę dokumentów? Czasochłonność poszczególnych czynności (np. wystawiania faktur)? A może najlepiej ustalić wynagrodzenie ryczałtowo? Jak wycenić usługi dodatkowe?
    Globalnie czy lokalnie – o przyszłości branży rachunkowej podczas MKBR
    Trzecie spotkanie pod szyldem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, które odbędzie się w Targach Kielce już 26 i 27 października 2022 roku, to najważniejsze jesienne wydarzenie przedstawicieli biur rachunkowych i ludzi związanych z sektorem księgowości.
    Czy można płacić za usługi biura rachunkowego na rachunek spoza wykazu (białej listy) podatników VAT
    Biuro rachunkowe podpisało umowy o prowadzenie księgowości, w związku z czym na koniec miesiąca wystawia na rzecz swoich klientów faktury VAT o wartości poniżej 15 000 zł. Czy klienci biura powinni zapłacić przelewem na rachunek, który widnieje na białej liście? Czy mogą uregulować należność gotówką lub dokonać płatności na inne konto spoza białej listy?
    Regulacja (np. certyfikacja) zawodu księgowego. Co myślą sami księgowi?
    Certyfikacja zawodu księgowego jest odpowiedzią na zapotrzebowanie branży, co podkreśla Ministerstwo Finansów. Przez resort rozważane są trzy scenariusze: pełna regulacja, profesjonalizacja zawodu oraz brak zmian obecnego stanu z uwzględnieniem pewnych korekt. Obecnie trwają prekonsultacje społeczne. A co sądzi o tym sama branża?
    Jak chronić klientów biur rachunkowych przed niekorzystnymi zmianami Polskiego Ładu – bezpłatne webinarium 23 sierpnia 2022 roku
    INFORAKADEMIA zaprasza biura rachunkowe na bezpłatne webinarium „Jak chronić klientów biur rachunkowych przed niekorzystnymi zmianami Polskiego Ładu” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 23 sierpnia 2022 roku. Polecamy!
    Księgowe poszukiwane od zaraz. Powodem Polski Ład
    Księgowe, kadrowe, specjaliści podatkowi to obecnie najbardziej poszukiwane osoby na rynku pracy. Chwilowo można nawet zaryzykować tezę, że więcej firm obecnie poszukuje właśnie tych specjalistów, a nie np. informatyków. Księgowe mogą liczyć na dobre oferty pod kątem organizacyjnym i finansowym. Jedyne oczekiwania pracodawców dotyczą znajomości i umiejętności opanowania Polskiego Ładu i bieżących nowelizacji.
    Biura rachunkowe nie chcą testować KSeF-u
    Zero faktur przesłanych do Krajowego Systemu eFaktur, dwanaście wprowadzonych tokenów – to efekty kilku tygodni testowania KSeF. Księgowi przyznają, że nie mają czasu na to, by zapoznawać się z nowym rozwiązaniem Ministerstwa Finansów.
    Czy księgowi są skazani na nadgodziny? Przemęczeni pracownicy biur rachunkowych myślą o zmianie pracy
    Czy praca w księgowości jest możliwa bez nadgodzin? 60% ankietowanych nie dostaje dodatkowego wynagrodzenia za nadgodziny, a 65% respondentów ma ich co miesiąc przynajmniej 40. 15% pracuje tak dużo, że nadgodzin nawet nie liczy. W praktyce oznacza to, że wiele księgowych co najmniej przez tydzień pracuje… za darmo. Do tego dochodzą ciągłe zmiany w przepisach, galopuje Nowy Ład, a Klienci dokładają swoje. Nic dziwnego, że 58% respondentów w ostatnim czasie myśli o zmianie zawodu.
    Zakaz świadczenia usług księgowych, audytowych i doradztwa podatkowego dla podmiotów rosyjskich od 4 czerwca 2022 r. Umowy trzeba rozwiązać najpóźniej 5 lipca
    Z uwagi na agresją zbrojną Rosji na Ukrainę, w dniu 3 czerwca 2022 r. Unia Europejska przyjęła już szósty pakiet sankcji i ograniczeń wobec Rosji. Rozporządzenie Rady (UE) 2022/879 z 3 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 833/2014 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie zawiera m.in. zakaz świadczenia - bezpośrednio lub pośrednio - usług rachunkowych, audytowych, księgowych, doradztwa podatkowego, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz usług public relations na rzecz rządu rosyjskiego oraz osób prawnych, podmiotów i organów mających siedzibę w Rosji. Zakaz ten obowiązuje od 4 czerwca 2022 r.
    Księgowe perypetie, czyli jak Polski Ład namieszał
    Dzień Księgowego, przypadający na 9 czerwca, w tym roku jest szczególny, ponieważ Polski Ład wywołał spore zamieszanie w branży. Wielu księgowych stanęło przed najtrudniejszym zadaniem - wyjaśnieniem swoim klientom, jak to możliwe, że zarobią więcej, ale w kieszeni zostanie im mniej. Sieć OSCBR drugi rok z rzędu sprawdziła, jakie zabawne sytuacje przytrafiają się w biurach rachunkowych. Wbrew panującym stereotypom, praca w tym zawodzie nie zawsze jest nudna.
    Ponad 3/4 biur rachunkowych chce przywrócenia licencji zawodu księgowego
    Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych, zrzeszająca 1700 podmiotów, przeprowadziła badanie na temat licencji zawodu księgowego. Prawie 77% biur rachunkowych uważa, że jej przywrócenie będzie miało pozytywny wpływ na branżę.
    Wykonywanie umowy o świadczenie usług księgowych - odpowiedzialność księgowego, jak rozmawiać z klientem
    Oprócz samej treści umowy o świadczenie usług księgowych bardzo duże znaczenie dla odpowiedzialności biura rachunkowego ma sposób, w jaki jest ona wykonywana. Duża część klientów zainteresowana jest głównie zapisami dotyczącymi ceny, a niekoniecznie dokładnie studiuje treść umowy. Jak kontaktować się z klientem? Jak reagować, gdy klient nie płaci, czy oczekuje usług wykraczających poza umowę? Jak odmawiać klientowi uwzględniania wątpliwych kosztów uzyskania przychodów? Jaką odpowiedzialność może ponieść księgowy pomagając klientom uniknąć płacenia długów, zaciągnąć kredyt na postawie nierzetelnych dokumentów, czy wystawić fakturę lub inny dokument poświadczający nieprawdę?
    Polski Ład - nowa szansa dla polskiej księgowości?
    Polski Ład a księgowość. Czy dobry księgowy może pomóc w amortyzacji negatywnych skutków Polskiego Ładu, a odpowiednie decyzje, obejmujące m.in. przekształcenie dotychczasowej działalności w spółkę, zastosowanie ulgi podatkowej, przesuwanie kosztów czy też wykorzystanie estońskiego CIT-u, przyniosą przedsiębiorcom korzyści? Jak firmy mogą poradzić sobie ze skutkami nowego rządowego programu?
    Biura rachunkowe podnoszą ceny i mają więcej klientów
    Według Krajowej Izby Biur Rachunkowych usługi księgowych podrożały już nawet o 30%, a mimo to branża odczuwa coraz większy napływ klientów. To efekt paniki wywołanej wprowadzeniem Polskiego Ładu, który wszedł w życie nawet pomimo faktu, że organizacje zrzeszające środowiska księgowych zgłaszały do Ministerstwa Finansów zastrzeżenia odnośnie zbyt obszernych przepisów i zdecydowanie zbyt krótkiego czasu na ich wdrożenie w życie.
    Ubezpieczenie dla księgowych i biur rachunkowych
    Zmiany w podatkowo-składkowe w ramach programu rządowego Polski Ład, jakie weszły w życie od początku 2022 roku spowodowały liczne wątpliwości odnośnie prawidłowości rozliczeń podatkowych. Ewentualne błędy i odpowiedzialność karno-skarbowa księgowych, będą pojawiać się przez najbliższe miesiące, ale także nawet dopiero za kilka lat. To budzi niepokój księgowych, którzy szukając zabezpieczenia przed takim ryzykiem, mogą skorzystać z ubezpieczenia ochrony karno-skarbowej (czy prawno-podatkowej). Systematycznie wzrasta liczba zapytań o taką ochronę. Dziś to różnica, która oscyluje w okolicach 60% w porównaniu z II kwartałem 2021 r.
    Usługi księgowe - rezygnacja z kasy fiskalnej
    Usługi księgowe a kasa fiskalna. Czy podatnik świadczący usługi księgowe, który mimo braku obowiązku stosowania kasy w prowadzonej działalności gospodarczej, dobrowolnie rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży w kasie oraz nie przekroczył kwoty uprawnionej do korzystania ze zwolnienia ze stosowania kasy, może zrezygnować z kasy rejestrującej?
    Czego przedsiębiorcy oczekują od biur rachunkowych?
    Większość przedsiębiorców (60%) uważa, że współpraca z biurem rachunkowym może odbywać się zdalnie – wynika z analizy portalu Oferteo.pl. Wśród usług, jakich najczęściej poszukują, jest prowadzenie pełnej księgowości i sporządzanie deklaracji podatkowych.