Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Savoir-vivre w open space. Czyli respektowanie potrzeb współpracowników w otwartej przestrzeni biurowej

Savoir-vivre w open space. Czyli respektowanie potrzeb współpracowników w otwartej przestrzeni biurowej /fot.Shutterstock
Savoir-vivre w open space. Czyli respektowanie potrzeb współpracowników w otwartej przestrzeni biurowej /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock
Open space to obecnie popularny sposobów aranżacji biur (w tym biur rachunkowych). Ma potęgować kreatywność, dawać wrażenie równości wszystkich członków zespołu i poprawiać komunikację między nimi, bywa on jednak przyczyną konfliktów i stresu. O czym warto pamiętać, działając w otwartej przestrzeni, aby nie utrudniać pracy innym?

 Niezależnie od rodzaju biura, w którym pracujemy, postępowanie, brzmienie, wygląd i strój to wizytówka każdego z nas. Wszystkie te elementy mają wpływ na odbiór naszej osoby przez innych. Jednak na pierwszy plan wysuwa się sposób bycia. Wiele mówi on o człowieku, obrazuje wartości, jakie wyznaje, wyraża szacunek do siebie samego oraz innych. Na atmosferę w pracy wpływa wiele czynników, ale przede wszystkim tworzymy ją przez swoje zachowanie.

Dzień dobry w open space

Powitanie to ważny element etykiety, który pozwala wejść, zaistnieć i kulturalnie funkcjonować w każdej społeczności. Wybór jego formy zależy od przyjętych zasad w danej organizacji bądź dziale oraz relacji z konkretną osobą (stopnia zażyłości, stanowiska itp.). W biurach typu open space nie ma obowiązku podawania wszystkim ręki. Wystarczy „dzień dobry”, przechodząc do swojego biurka. Jeśli jednak w dziale jest przyjęte witanie się uściskiem dłoni z najbliższymi współpracownikami lub z osobami, do których podchodzimy w jakiejś sprawie, pielęgnujmy ten rytuał.

Grzmienie, mówienie czy szeptanie?

Istnieje ogromna różnica między głośnym mówieniem a wypowiadaniem się z przekonaniem w głosie na tyle cicho, by rozmówca słyszał i słuchał z uwagą tego, co chcemy mu zakomunikować, bez zakłócania pracy innym. Z naszych doświadczeń wynika, że chętniej współpracujemy z ludźmi emanującymi spokojem, którzy potrafią wypowiadać się bez nadprogramowych emocji. Zwracanie uwagi na siebie głośnością mówienia jest nieeleganckie i źle świadczy o autorze, jest niemiłe dla rozmówcy i całego otoczenia. Rozprasza i zmusza pozostałych współpracowników do słuchania tego dialogu. Również rozmawiając przez telefon, nie trzeba krzyczeć. W open space jest przeważnie na tyle cicho, że przez słuchawkę możemy niemal szeptać. Wiele zdradza o człowieku także ton głosu, przekazujemy nim emocje. Dbajmy o to, aby za każdym razem, kiedy to możliwe, tworzyć pozytywne emocje, które pomagają budować dobrą atmosferę do współpracy.

Dobre tony

Dzisiejszy świat daje nam wiele możliwości, m.in. korzystania z dobrodziejstw techniki (np. trybu głośnomówiącego, telekonferencji, skype’a itp.). Ważne jest to, w jaki sposób używamy tych udogodnień. Szczególnie w open space dbajmy o harmonię i spokój, wyciszmy telefon i cały wachlarz powiadomień z komunikatorów, dostosujmy głośność muzyki także w słuchawkach (ją także często słychać, a narzucanie innym tonów swojej ulubionej muzyki nie jest w dobrym tonie). Pomyślmy także o wszelkich innych źródłach hałasu, które mogą rozpraszać naszych współpracowników. Koncentrację zakłócać może nawet dźwięk stukającej bransoletki. Taką biżuterię zostawmy więc lepiej na inne ważne okazje.

Trudne rozmowy i zadawanie pytań

 Pracując w open space, jest duża szansa na to, że nawet przy spokojnej wymianie zdań, usłyszymy fragmenty wypowiedzi naszych współpracowników. Czasami przy takiej okazji aż chce się coś powiedzieć, doradzić itp. Taktowność wymaga jednak tego, aby nie włączać się nachalnie w rozmowę, nie podpowiadać niczego bez pytania. Oczywiście można subtelnie zaoferować swoją pomoc, jednak należy zrobić to z wyczuciem, mając na uwadze sytuację oraz relacje z daną osobą.   

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Bliskość osób w naszym otoczeniu to okazja do nawiązywania różnego rodzaju rozmów. Choć odpowiedzi na wiele pytań możemy wyszukać sobie sami, czasem uznajemy, że prościej i szybciej jest zapytać np. o pisownię wyrazu lub o numer telefonu do osoby X. Warto pamiętać, że takie zachowanie świadczy o lenistwie i przerzucaniu pracy na innych, nie służy także naszemu wizerunkowi. Uszanowanie czasu i nieodrywanie kolegów od pracy to jedno z zachowań budujących dobrą atmosferę. Pomaga w tym również stara zasada: „Chwal przy wszystkich, inspiruj w cztery oczy”, którą można stosować zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Jest ona dobrym wstępem do zwracaniu uwagi. W każdym miejscu pracy zdarzają się sytuacje, które wymagają delikatnej rozmowy czy pomysłowych rozwiązań. Problem może dotyczyć np. higieny osobistej, głośnego mówienia czy braku umiejętności zachowania się w określonych sytuacjach. Nie oceniajmy pochopnie. Taktowne będzie zaproszenie osoby, której sprawa dotyczy, na rozmowę w cztery oczy. Zapewnijmy ją o poufności i z troską zapytajmy o trudności, przedstawmy konsekwencje i wyraźmy chęć pomocy.

Niewerbalne faux pas

Choć we wspólnej przestrzeni biurowej niezwykle ważne jest unikanie hałasów, nie zapominajmy też o komunikatach niewerbalnych. Mowa ciała jest równie ważnym elementem komunikacji interpersonalnej, jak wypowiadane słowa. Nasza postawa, mimika twarzy i gesty są zewnętrznym odzwierciedleniem stanu emocjonalnego. Jeśli mamy w sobie pozytywne nastawienie do siebie i ludzi, dobrze o sobie myślimy, to najczęściej wysyłamy taki sam spójny komunikat kanałem pozawerbalnym. Warto pracować nad sobą w tym obszarze, aby zarówno słowem, jak i zachowaniem kierować do świata jak najlepsze informacje na nasz temat. Zadbajmy więc o pozytywne nastawienie i pielęgnowanie budujących emocji.

A co z kontaktem wzorkowym?

W open space w zasięgu wzroku możemy mieć wiele ciekawych bodźców, które mogą odciągać naszą uwagę (ktoś przechodzi, coś stuknęło, dzwoni telefon itp.) Dobre relacje z ludźmi zbudowane są z wielu elementów, jednak żaden z nich nie jest aż tak ważny, jak okazywanie uwagi drugiej osobie. Jednym z sygnałów, które ją przejawiają jest kontakt wzrokowy.

Bardzo często jesteśmy tak zajęci (a przynajmniej tak nam się wydaje), że podczas rozmowy albo nie patrzymy w oczy, albo zerkamy w dal, bo na horyzoncie pojawił się ktoś lub coś wzbudzający nasze interesowanie. Skupmy całą uwagę na naszym rozmówcy, aby czuł się ważny i szanowany.

Osobista bańka powietrza

Jeśli chcemy, żeby ludzie dobrze czuli się w naszym towarzystwie, szanujmy ich przestrzeń osobistą. Można ją przyrównać do przenośnej bańki powietrza, która towarzyszy każdemu człowiekowi. Jej rozmiar zależy od środowiska, w którym dany człowiek dorastał. Są osoby przyzwyczajone do tłoku, inni zaś wolą więcej otwartej przestrzeni. Strefa intymna to odległość 15–45 cm od naszego ciała, osobista rozciąga się w promieniu 45–122 cm od nas – taką odległość zachowujemy na spotkaniach, imprezach firmowych z ludźmi, których znamy.

W praktyce człowiek jest w stanie tolerować obecność osób w swojej strefie osobistej i społecznej, ale wtargnięcie w tę intymną powoduje pewne zmiany w naszym organizmie (wzrasta poziom adrenaliny, napinają się mięśnie – to przygotowanie na ewentualną ucieczkę lub atak). Gdy np. przyjacielskim gestem obejmiemy kogoś, kogo mniej znamy, może to wywołać w nim negatywne uczucia, choć najprawdopodobniej wprost tego nie zakomunikuje, by nas nie urazić. Złota zasada brzmi więc: zachowajmy dystans. Z drugiej strony może być też tak, że nowy pracownik będzie na początku odnosił wrażenie, że inni są wobec niego chłodni, podczas gdy w rzeczywistości utrzymują strefę społeczną do momentu lepszego poznania. Przy bliższej znajomości częściej wchodzimy bowiem w strefę osobistą, a czasami nawet intymną.

Zapachy i zabiegi pielęgnacyjne

Sprawy osobiste załatwiajmy dyskretnie, bez absorbowania w nie innych osób. Nie raczmy współpracowników także widokiem działań pielęgnacyjnych. Poprawienie makijażu, kremowanie rąk, używanie perfum i inne zabiegi kosmetyczne zachowajmy na wizytę w łazience, zamiast wykonywać je przy biurku. Dbajmy też o higienę osobistą, która oznacza także częste mycie rąk oraz dezynfekcję biurka, co zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków.

Miejmy świadomość tego, że zapachy (np. papierosów) rozpraszają tak samo jak dźwięki. Palenie w miejscach publicznych jest w Polsce zabronione ustawowo. Nawet jeśli korzystamy z firmowej palarni, pamiętajmy o tym, że dym papierosowy osadza się na naszej odzieży i zapach utrzymuje się jakiś czas. Warto więc ograniczyć palenie w pracy, by nie rozpraszać innych zapachem. Podobnie z używaniem perfum, te wyraźne zostawmy na czas poza biurem. Część osób aplikuje je w ciągu dnia na odzież, to niekoniecznie dobra mieszanka. Efekt może być piorunujący, jak burza latem, tylko bez orzeźwienia. Zapach, który nam odpowiada, może być bardzo drażniący dla innej osoby, wystarczy więc właściwa higiena osobista i antyperspirant. Również aromaty jedzenia bywają tak intensywne, że mogą odbierać innym chęć do pracy. Ograniczmy zatem wonne posiłki nawet w biurowej kuchni.

Biurko naszą wizytówką

Warto także wspomnieć o swoim miejscu pracy – biurku. Zadajmy sobie pytanie, czy nasze mogłoby stać przy drzwiach i być wzorem organizacji dla każdego, kto wchodzi. Można pomyśleć: „Bałagan? No tak, ale przecież jest tyle pracy…” – to tylko wymówka, a liczba zadań do wykonania nie zwalnia nas z dbałości o estetykę, nawet jeśli na blacie jest dużo rzeczy.

Drugą kwestią jest jedzenie przy biurku – podobnie jak żucie gumy jest nieeleganckie. Zapach rozprasza, a sama forma może powodować dyskomfort u innych pracowników. Jeśli to możliwe, posiłki spożywajmy w biurowej kuchni, chyba że np. cały dział zamawia pizzę i tworzy się niejako braterstwo. Wówczas trzeba tylko pamiętać o osobach przybywających do naszego biura z zewnątrz – to nieeleganckie witać kogoś, jedząc.

Wspólne rzeczy i… wirusy?

Pamiętajmy o tym, że rzeczy we wspólnej przestrzeni nie zawsze są wspólne. Pożyczanie bez pytania długopisów, innych przyborów biurowych czy krzesła to główne grzechy współpracowników. Jeśli więc potrzebujemy czegoś, co nie jest nasze, upewnijmy się, do kogo należy dany przedmiot i czy możemy z niego skorzystać. Przyczyną biurowych sporów bywa też kwestia temperatury i otwartych okien, najlepiej więc ustalmy ze współpracownikami, jaka będzie optymalna liczba stopni, aby nikt nie zmarzł lub nie przegrzał się. Na wszelki wypadek zadbajmy też o sweter, który ogrzeje nas w razie potrzeby. A jeśli już zdarzy nam się przeziębienie, pamiętajmy o tym, że w otwartej przestrzeni ryzyko przenoszenia wirusów jest o wiele większe niż w zamkniętych pomieszczeniach. Nie przychodźmy więc do biura, kiedy jesteśmy chorzy, a jeśli pomimo dyskomfortu zdrowotnego czujemy, że jesteśmy w stanie wykonywać swoje obowiązki zawodowe, zapytajmy przełożonego o możliwość pracy z domu.

Open space to przestrzeń biurowa wymagająca szczególnej wrażliwości na innych i uważności w odniesieniu do swoich zachowań i nawyków. Od każdej osoby z niej korzystającej szczególnie wymaga respektowania potrzeb jej pozostałych użytkowników. Stosowanie się do powyższych wskazówek, sprawi, że praca w otwartej przestrzeni będzie przyjemniejsza, mniej stresująca, a zarazem bardziej efektywna. Zadbajmy o to, aby szeroko pojęta uprzejmość stała się naszym nawykiem.

Kilka przestróg przed niewerbalnym faux pas

Nadmierna gestykulacja w rozmowie rozprasza, odciąga uwagę od treści i powoduje komunikacyjny chaos. Im mniej „machania” rękami, tym łatwiej o dobry wizerunek i autorytet.

Pozycja półleżąca na krześle może być odbierana jako znak lekceważenia, obojętności czy braku zainteresowania.

Gdy zakładamy nogę na nogę w kształt „czwórki”, wyrażamy pewność siebie i dominację. Choć to pozycja dość powszechna, jest mało elegancka i może obrażać innych, a wręcz wzbudzić agresję. Podobnie z siedzeniem w zbyt dużym rozkroku – ten typowy dla mężczyzn układ ciała eksponujący krocze również wskazuje na dominację i jest nieelegancki.

Wśród kobiet natomiast często spotykane jest zakładanie nogi na nogę i odchylenie ich w bok, co daje zmysłowy, a więc niewłaściwy w kontekście biurowym, efekt.

Trzymanie rąk w kieszeniach podświadomie odbieramy jako brak szacunku i lekceważenie. Choć wielu zna tę zasadę, przyjmuje tę nieelegancką pozycję, by dodać sobie pewności siebie.

Nie splatajmy nóg, bowiem w ten sposób możemy pokazać zdystansowanie, nieśmiałość, brak pewności siebie, zagubienie czy kompleksy.

Nie popadajmy też w drugą skrajność – gdy staniemy z szeroko rozstawionymi nogami, możemy zrobić wrażenie osoby zbyt pewnej siebie i zarozumiałej. Podobnie ocenione może być opieranie się o ścianę, filar czy meble – taka pozycja dodatkowo na pewno nie pomoże nam w zdobywaniu autorytetu.

Zwróćmy też uwagę na układ rąk, splatanie ich na karku podczas rozmowy może zostać zinterpretowane jako dominacja, skrzyżowanie na piersiach jako blokada, pozycja obronna lub negatywne nastawienie, a gdy dodamy do tego wystawione kciuki – zbytni luz z poczuciem wyższości.

Żucie gumy jest odbierane jako lekceważące.

Renata Brukiewicz

 

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Personel i Zarządzanie
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak pozyskać nowych klientów do biura rachunkowego i zwiększyć obroty?
    Prowadzisz biuro rachunkowe i chcesz zwiększyć jego dochody? Zastanawiasz się, jak reklamować biuro rachunkowe, by pozyskać nowych klientów? Zadbaj o cztery kwestie: przyciągnij uwagę, wykorzystuj nowoczesne kanały komunikacji, pokaż swoją sprawność w rozwiązywaniu problemów oraz zagwarantuj pełne bezpieczeństwo wrażliwych danych firmowych. Nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj artykuł, by rozwiać swoje wątpliwości.
    Księgowi i podatnicy w rzeczywistości po Polskim Ładzie 2.0 - rozliczenia roczne PIT, PIT-2
    Jak wygląda praca księgowych w rzeczywistości po Polskim Ładzie 2.0? Jakie problemy mają podatnicy z podatkiem dochodowym (PIT), składką zdrowotną i PIT-2? O tym rozmawiamy z Beatą Boruszkowską, prezesem Zarządu Krajowej Izby Biur Rachunkowych.
    Procedury w biurze rachunkowym. Instrukcja wdrożenia nowego księgowego (wzór)
    Jak wdrożyć nowego księgowego w biurze rachunkowym krok po kroku? Sprawdź naszą instrukcję.
    Rekordowa edycja Kongresu Biur Rachunkowych już wkrótce!
    Biura rachunkowe. Współpraca międzynarodowa, obsługa zagranicznych klientów, zatrudnianie cudzoziemców, partnerstwo w biznesie oraz sprzedaż i marketing, digitalizacja, nowe technologie, archiwizacja dokumentów i bezpieczeństwo danych to tematy trzeciej edycji Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, który odbędzie się już 26-27 października 2022 roku w Targach Kielce!
    Ceny usług księgowych. Za co płacę księgowej i dlaczego tak drogo?
    Od czego zależy cena usług księgowych? Co wpływa na wysokość wynagrodzenia dla księgowej, czy biura rachunkowego?
    III Ogólnopolska Konferencja Księgowych, Biur Rachunkowych i Przedsiębiorców
    III Ogólnopolska Konferencja Księgowych, Biur Rachunkowych i Przedsiębiorców, to kontynuacja działań wspierających dialog, wymianę doświadczeń, budowanie relacji oraz przekazywanie wiedzy z zakresu usług księgowych. Wydarzenie odbędzie się 6 października 2022 r. - Wrocław, Hala Stulecia.
    Biuro rachunkowe - jak współpracować z trudnym klientem
    W praktyce biura rachunkowego zdarza się co jakiś czas tzw. trudny klient. Jaki jest właściwie ten trudny klient - zdenerwowany, arogancki, irytujący? To ten, który krzyczy, szantażuje? A może ten leniwy albo ten, który ciągle Cię o coś prosi? Mogę wymieniać i wymieniać, bo wiem, że każdy z nas inaczej definiuje trudnego klienta. Jakie są typy "trudnych klientów"? Jak współpracować z trudnymi klientami?
    Wynagrodzenie za usługi biura rachunkowego - jak ustalić
    Jak ustalić wynagrodzenie za usługi biura rachunkowego? Co wziąć pod uwagę kalkulując cenę usługi dla klienta? Liczbę dokumentów? Czasochłonność poszczególnych czynności (np. wystawiania faktur)? A może najlepiej ustalić wynagrodzenie ryczałtowo? Jak wycenić usługi dodatkowe?
    Globalnie czy lokalnie – o przyszłości branży rachunkowej podczas MKBR
    Trzecie spotkanie pod szyldem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, które odbędzie się w Targach Kielce już 26 i 27 października 2022 roku, to najważniejsze jesienne wydarzenie przedstawicieli biur rachunkowych i ludzi związanych z sektorem księgowości.
    Czy można płacić za usługi biura rachunkowego na rachunek spoza wykazu (białej listy) podatników VAT
    Biuro rachunkowe podpisało umowy o prowadzenie księgowości, w związku z czym na koniec miesiąca wystawia na rzecz swoich klientów faktury VAT o wartości poniżej 15 000 zł. Czy klienci biura powinni zapłacić przelewem na rachunek, który widnieje na białej liście? Czy mogą uregulować należność gotówką lub dokonać płatności na inne konto spoza białej listy?
    Regulacja (np. certyfikacja) zawodu księgowego. Co myślą sami księgowi?
    Certyfikacja zawodu księgowego jest odpowiedzią na zapotrzebowanie branży, co podkreśla Ministerstwo Finansów. Przez resort rozważane są trzy scenariusze: pełna regulacja, profesjonalizacja zawodu oraz brak zmian obecnego stanu z uwzględnieniem pewnych korekt. Obecnie trwają prekonsultacje społeczne. A co sądzi o tym sama branża?
    Jak chronić klientów biur rachunkowych przed niekorzystnymi zmianami Polskiego Ładu – bezpłatne webinarium 23 sierpnia 2022 roku
    INFORAKADEMIA zaprasza biura rachunkowe na bezpłatne webinarium „Jak chronić klientów biur rachunkowych przed niekorzystnymi zmianami Polskiego Ładu” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 23 sierpnia 2022 roku. Polecamy!
    Księgowe poszukiwane od zaraz. Powodem Polski Ład
    Księgowe, kadrowe, specjaliści podatkowi to obecnie najbardziej poszukiwane osoby na rynku pracy. Chwilowo można nawet zaryzykować tezę, że więcej firm obecnie poszukuje właśnie tych specjalistów, a nie np. informatyków. Księgowe mogą liczyć na dobre oferty pod kątem organizacyjnym i finansowym. Jedyne oczekiwania pracodawców dotyczą znajomości i umiejętności opanowania Polskiego Ładu i bieżących nowelizacji.
    Biura rachunkowe nie chcą testować KSeF-u
    Zero faktur przesłanych do Krajowego Systemu eFaktur, dwanaście wprowadzonych tokenów – to efekty kilku tygodni testowania KSeF. Księgowi przyznają, że nie mają czasu na to, by zapoznawać się z nowym rozwiązaniem Ministerstwa Finansów.
    Czy księgowi są skazani na nadgodziny? Przemęczeni pracownicy biur rachunkowych myślą o zmianie pracy
    Czy praca w księgowości jest możliwa bez nadgodzin? 60% ankietowanych nie dostaje dodatkowego wynagrodzenia za nadgodziny, a 65% respondentów ma ich co miesiąc przynajmniej 40. 15% pracuje tak dużo, że nadgodzin nawet nie liczy. W praktyce oznacza to, że wiele księgowych co najmniej przez tydzień pracuje… za darmo. Do tego dochodzą ciągłe zmiany w przepisach, galopuje Nowy Ład, a Klienci dokładają swoje. Nic dziwnego, że 58% respondentów w ostatnim czasie myśli o zmianie zawodu.
    Zakaz świadczenia usług księgowych, audytowych i doradztwa podatkowego dla podmiotów rosyjskich od 4 czerwca 2022 r. Umowy trzeba rozwiązać najpóźniej 5 lipca
    Z uwagi na agresją zbrojną Rosji na Ukrainę, w dniu 3 czerwca 2022 r. Unia Europejska przyjęła już szósty pakiet sankcji i ograniczeń wobec Rosji. Rozporządzenie Rady (UE) 2022/879 z 3 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 833/2014 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie zawiera m.in. zakaz świadczenia - bezpośrednio lub pośrednio - usług rachunkowych, audytowych, księgowych, doradztwa podatkowego, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz usług public relations na rzecz rządu rosyjskiego oraz osób prawnych, podmiotów i organów mających siedzibę w Rosji. Zakaz ten obowiązuje od 4 czerwca 2022 r.
    Księgowe perypetie, czyli jak Polski Ład namieszał
    Dzień Księgowego, przypadający na 9 czerwca, w tym roku jest szczególny, ponieważ Polski Ład wywołał spore zamieszanie w branży. Wielu księgowych stanęło przed najtrudniejszym zadaniem - wyjaśnieniem swoim klientom, jak to możliwe, że zarobią więcej, ale w kieszeni zostanie im mniej. Sieć OSCBR drugi rok z rzędu sprawdziła, jakie zabawne sytuacje przytrafiają się w biurach rachunkowych. Wbrew panującym stereotypom, praca w tym zawodzie nie zawsze jest nudna.
    Ponad 3/4 biur rachunkowych chce przywrócenia licencji zawodu księgowego
    Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych, zrzeszająca 1700 podmiotów, przeprowadziła badanie na temat licencji zawodu księgowego. Prawie 77% biur rachunkowych uważa, że jej przywrócenie będzie miało pozytywny wpływ na branżę.
    Wykonywanie umowy o świadczenie usług księgowych - odpowiedzialność księgowego, jak rozmawiać z klientem
    Oprócz samej treści umowy o świadczenie usług księgowych bardzo duże znaczenie dla odpowiedzialności biura rachunkowego ma sposób, w jaki jest ona wykonywana. Duża część klientów zainteresowana jest głównie zapisami dotyczącymi ceny, a niekoniecznie dokładnie studiuje treść umowy. Jak kontaktować się z klientem? Jak reagować, gdy klient nie płaci, czy oczekuje usług wykraczających poza umowę? Jak odmawiać klientowi uwzględniania wątpliwych kosztów uzyskania przychodów? Jaką odpowiedzialność może ponieść księgowy pomagając klientom uniknąć płacenia długów, zaciągnąć kredyt na postawie nierzetelnych dokumentów, czy wystawić fakturę lub inny dokument poświadczający nieprawdę?
    Polski Ład - nowa szansa dla polskiej księgowości?
    Polski Ład a księgowość. Czy dobry księgowy może pomóc w amortyzacji negatywnych skutków Polskiego Ładu, a odpowiednie decyzje, obejmujące m.in. przekształcenie dotychczasowej działalności w spółkę, zastosowanie ulgi podatkowej, przesuwanie kosztów czy też wykorzystanie estońskiego CIT-u, przyniosą przedsiębiorcom korzyści? Jak firmy mogą poradzić sobie ze skutkami nowego rządowego programu?
    Biura rachunkowe podnoszą ceny i mają więcej klientów
    Według Krajowej Izby Biur Rachunkowych usługi księgowych podrożały już nawet o 30%, a mimo to branża odczuwa coraz większy napływ klientów. To efekt paniki wywołanej wprowadzeniem Polskiego Ładu, który wszedł w życie nawet pomimo faktu, że organizacje zrzeszające środowiska księgowych zgłaszały do Ministerstwa Finansów zastrzeżenia odnośnie zbyt obszernych przepisów i zdecydowanie zbyt krótkiego czasu na ich wdrożenie w życie.
    Ubezpieczenie dla księgowych i biur rachunkowych
    Zmiany w podatkowo-składkowe w ramach programu rządowego Polski Ład, jakie weszły w życie od początku 2022 roku spowodowały liczne wątpliwości odnośnie prawidłowości rozliczeń podatkowych. Ewentualne błędy i odpowiedzialność karno-skarbowa księgowych, będą pojawiać się przez najbliższe miesiące, ale także nawet dopiero za kilka lat. To budzi niepokój księgowych, którzy szukając zabezpieczenia przed takim ryzykiem, mogą skorzystać z ubezpieczenia ochrony karno-skarbowej (czy prawno-podatkowej). Systematycznie wzrasta liczba zapytań o taką ochronę. Dziś to różnica, która oscyluje w okolicach 60% w porównaniu z II kwartałem 2021 r.
    Usługi księgowe - rezygnacja z kasy fiskalnej
    Usługi księgowe a kasa fiskalna. Czy podatnik świadczący usługi księgowe, który mimo braku obowiązku stosowania kasy w prowadzonej działalności gospodarczej, dobrowolnie rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży w kasie oraz nie przekroczył kwoty uprawnionej do korzystania ze zwolnienia ze stosowania kasy, może zrezygnować z kasy rejestrującej?
    Czego przedsiębiorcy oczekują od biur rachunkowych?
    Większość przedsiębiorców (60%) uważa, że współpraca z biurem rachunkowym może odbywać się zdalnie – wynika z analizy portalu Oferteo.pl. Wśród usług, jakich najczęściej poszukują, jest prowadzenie pełnej księgowości i sporządzanie deklaracji podatkowych.
    Pieniądze dla firm – czy musi być tak drogo?
    Każdy dyrektor finansowy, księgowa, czy właściciel firmy stara się optymalizować koszty obsługi finansowania działalności firmy. Chodzi nie tylko o sam koszt kapitału, a więc cenę kredytu, leasingu, czy faktoringu, ale także o pracę, którą należy wykonać, aby uzyskać finansowanie i je obsłużyć. W wielu przypadkach uzyskanie środków wiąże się z dużym nakładem tak nielubianej „papierkowej roboty”. Podpowiadamy, co można zautomatyzować, żeby odciążyć pracowników księgowości.