REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dereglamentacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i deregulacja zawodu biegłego rewidenta

Dereglamentacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i deregulacja zawodu biegłego rewidenta w opinii Ministerstwa Finansów
Dereglamentacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i deregulacja zawodu biegłego rewidenta w opinii Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zaprezentowało swoje stanowisko odnośnie dereglamentacji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i deregulacji zawodu biegłego rewidenta po roku od wejścia w życie tych zmian. Zapytaliśmy również o plany legislacyjne resortu finansów w tym obszarze. W imieniu Ministerstwa Finansów wyjaśnień udzieliła 20 sierpnia 2015 r. Pani minister Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

Infor.pl: Minister Finansów do niedawna wydawał uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (certyfikat księgowy)  jest także odpowiedzialny za opracowanie regulacji  w zakresie wykonywania zawodu biegłego rewidenta.
Jak Ministerstwo ocenia deregulację (po ponad roku od jej wprowadzenia), która przede wszystkim objęła osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe, a także, choć w znikomym zakresie, biegłych rewidentów?
Czy w tych obszarach Ministerstwo zamierza wprowadzić jakieś zmiany legislacyjne?

REKLAMA

Dorota Podedworna-Tarnowska: 10 sierpnia 2014 r. weszła w życie ustawa z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, tzw. druga ustawa deregulacyjna, która wprowadziła dereglamentację usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, co oznacza, że wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest uzależnione od posiadania specjalnych uprawnień tj. certyfikatu księgowego, gdyż działalność z tego zakresu mogą wykonywać osoby, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych i nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości. W celu ochrony interesów klientów biur rachunkowych, został utrzymany obowiązek posiadania - przez podmioty usługowo prowadzące księgi rachunkowe - polisy OC.

Obecnie to rynek decyduje o dostępie do wykonywania zawodu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, co powinno doprowadzić do zwiększenia wolności gospodarczej, wzrostu konkurencyjności oraz osiągnięcia optymalnego połączenia jakości usług i ceny w tym sektorze. Podmioty są zmuszone do konkurencji zarówno poziomem cen, jak również jakością świadczonych usług.

Aktualnie nie są prowadzone ani planowane prace dotyczące zmian legislacyjnych w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Mamy nadzieję, iż rynkowy mechanizm weryfikacji jakości usług spowodował, iż na rynku pozostały wyłącznie rzetelne biura rachunkowe świadczące usługi księgowe na najwyższym poziomie.

Deregulacja zawodu biegłego rewidenta w obszarze dotyczącym uzyskiwania uprawnień do wykonywania ww. zawodu, została dokona poprzez wprowadzenie uproszczeń w procedurze postępowania kwalifikacyjnego polegających m.in. na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. zaliczeniu poszczególnych egzaminów z wiedzy teoretycznej na podstawie ukończonych studiów wyższych, lub też w ramach postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego przez organ uprawniony do nadawania uprawnień biegłego rewidenta w innym państwie UE;

2. zaliczeniu części postępowania (wszystkich egzaminów pisemnych z wiedzy teoretycznej) na podstawie ukończonych studiów;

3. uproszczeniu regulacji w zakresie odbywania praktyki i aplikacji, w tym na:

a) zaliczeniu praktyki i aplikacji w drodze co najmniej 15-letniego doświadczenia zawodowego w zakresie rachunkowości, prawa i finansów,

b) doprecyzowaniu zasad zaliczania praktyki w zakresie rachunkowości na poczet postępowania kwalifikacyjnego w drodze uznania możliwości łączenia różnych form odbywania praktyki.

Zmiany te pozwoliły na uelastycznienie procesu kwalifikacyjnego, jego uproszczenie, a także na obniżenie kosztów np. w przypadku zaliczenia egzaminów ukończonych na uczelni, czy też ułatwienie odbywania praktyki poprzez możliwość łączenia jej różnych form.

Obecnie prowadzone prace legislacyjne w zakresie założeń projektu do ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach mają na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej, a tym samym mogą zawierać wyłącznie zagadnienia wynikające z dyrektywy 2014/56/UE i rozporządzenia (UE) 537/2014. Z uwagi iż nowe przepisy unijne nie wprowadzają zmian w zakresie uzyskiwania uprawnień przez biegłych rewidentów, nie jest zatem przewidywane wprowadzanie zmian w prawie krajowym w tym zakresie. Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw został zamieszczony na stronach BIP RCL.


Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów

Dziękuję za wyjaśnienia.

Rozmawiał Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA