Kategorie
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku (specjalizacja finasowo gospodarcza).
Aplikantka radcowska Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Obecnie pracuje w kancelarii prawnej "KM-LEX" zajmując się m.in. dochodzeniem roszczeń odszkodowawczych oraz współpracuje z portalem prawny udzielając porad prawnych.
Specjalizuje się w prawie cywilnym, finansowym oraz gospodarczym.

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenie OC przez rolników został wprowadzony przede wszystkim w celu zminimalizowania obciążeń rolników w skutek szkód wyrządzonych w związku z posiadanym gospodarstwem osobom trzecim. Drugim równie ważnym powodem wprowadzenia obowiązku zawieranie umowy ubezpieczenia OC była potrzeba ochrony osób poszkodowanych przez rolników.
Każdy rolnik zobowiązany jest do zawarcia umowy ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Ubezpieczenie to dotyczy wszystkich budynków znajdujących się na terenie gospodarstwa czyli budynków inwentarskich, mieszkalnych i innych jeśli tylko znajdują się na terenie gospodarstwa.
Każdy rolnik, czyli osoba fizyczna, w której posiadaniu lub współposiadaniu znajduje się gospodarstwo rolne zobowiązane jest do zawarcia umów ubezpieczeń obowiązkowych w rolnictwie.
Każdy rolnik, który uzyskał płatności bezpośrednie do gruntów rolnych tzw. dopłaty zobowiązany jest do zawarcia umowy ubezpieczenia przynajmniej 50% powierzchni upraw od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez powódź, suszę, grad, ujemne skutki przezimowania lub przymrozki wiosenne.
W związku z tym, iż zawarcie umowy ubezpieczenia OC przez posiadaczy pojazdów mechanicznych ma charakter obowiązkowy odpowiednie organy mogą dokonywać kontroli spełnienia tego obowiązku.
Obowiązkowy charakter ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego za szkody powstałe w związku ruchem tego pojazdu.
Ponoszenie odpowiedzialności gwarancyjnej przez zakład ubezpieczeń jest podstawowym obowiązkiem wynikającym z umowy ubezpieczenia.
Odpowiedzialność kontraktowa jest to odpowiedzialność cywilnoprawna, której podstawę prawną stanowi art. 471 Kodeksu cywilnego. Do odpowiedzialności kontraktowej dochodzi, gdy nie zostaje wykonane bądź zostaje wykonane nienależycie zobowiązanie.
Mimo, iż odpowiedzialność cywilna jest jedną z podstawowych instytucji prawa cywilnego, to nie istnieje legalna definicja tego pojęcia.
Odpowiedzialność deliktowa jest odpowiedzialnością cywilnoprawną, której podstawę stanowią przepisy art. 415-449 kodeksu cywilnego.
Wyrządzenie szkody rodzi zobowiązanie do jej naprawienia. Jednym ze sposobów naprawienia szkody jest wypłata określonej kwoty pieniężnej (odszkodowania).
Mimo tego, że powstanie szkody jest jedną z podstawowych przesłanek odpowiedzialności cywilnej przepisy prawne nie określają wprost co należy rozumieć pod pojęciem szkody.
Sprzedaż pojazdu jest zdarzeniem bardzo istotnym z punktu widzenia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Rodzi bowiem pewne obowiązki zarówno po stronie sprzedawcy jak i nabywcy pojazdu.
W sytuacji, kiedy poszkodowany doznaje w skutek wypadku obrażeń ciała często mamy do czynienia z tzw. trwałym uszczerbkiem na zdrowiu.
Sposobem naprawienia szkoda niemajątkowej (krzywdy) polegającej np. na uszkodzeniu ciała, czy też wywołaniu rozstroju zdrowia jest wypłata określonej sumy pieniężnej (zadośćuczynienia).
Charakteryzując umowę ubezpieczenia nie sposób pominąć kwestii wygaśnięcia stosunku prawnego ubezpieczenia, gdyż kwestia ta niejednokrotnie budzi wątpliwości.
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi własną działalność, powinien mieć na uwadze nie tylko potencjalne zyski, ale też ryzyko poniesienia strat, które to w jego przypadku jest dość znaczne. Istnieje bowiem wiele sytuacji, w związku z którymi może on ponieść straty. Do zdarzeń, które mogą spowodować straty zaliczyć można kradzież, włamanie pożar, powódź, huragan ale też wyrządzenie szkody osobie trzeciej w związku z prowadzoną działalnością.
Celem ubezpieczenia OC organów władz lub dyrekcji spółki kapitałowej jest ochrona osoby ubezpieczonej (członka władz spółki) przed koniecznością osobistego ponoszenia finansowych skutków wyrządzenia szkody w związku z wykonywaniem przez tę osobę powierzonych jej obowiązków.
Ubezpieczenie mienia w transporcie krajowym kierowane jest do przedsiębiorców przewożących mienie na terytorium RP, transportem wykonywanym przez zawodowego przewoźnika lub transportem własnym.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pracodawcy ma na celu ochronę przedsiębiorcy przed negatywnymi skutkami finansowymi roszczeń zgłaszanych przez jego pracowników, na skutek szkód doznanych przez nich w wyniku wypadku przy pracy.