REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy same narażają się na cyberataki przez przestarzałe plany i brak audytów. Teraz dodatkowo za takie zaniechania prawo nałoży na nie kary finansowe

Brak regularnych audytów bezpieczeństwa ułatwia cyberataki, teraz prawo przewiduje za to kary finansowe
Brak regularnych audytów bezpieczeństwa ułatwia cyberataki, teraz prawo przewiduje za to kary finansowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Brak reakcji na nowe zagrożenia może kosztować firmy nie tylko dane, ale także reputację i pieniądze. Jak się okazuje, w świecie, gdzie cyberzagrożenia pojawiają się niemal codziennie, firmy ciągle podchodzą do nich` zbyt beztrosko.

Bierność firm w kwestii cyberbezpieczeństwa to tykająca bomba. Według raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024”, co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. Najbardziej uderza fakt, że 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów.

REKLAMA

REKLAMA

Cyfrowe bezpieczeństwo firmy: największe zagrożenia 

Jeszcze nie zostawiają otwartych drzwi dla cyberkryminalistów, ale z pewnością nie zamykają ich na dostatecznie solidny zamek. Bez szybkich i regularnych działań firmy są narażone na znaczące ryzyko. Obecnie brak dynamicznej strategii ochrony nie jest kwestią wyboru — to prosta droga do katastrofy.
Największe ryzyko dla cyfrowego bezpieczeństwa organizacji stanowią niezaktualizowane systemy i oprogramowanie. 54 proc. ankietowanych jako kluczowe problemy wskazuje luki w zabezpieczeniach, niewłaściwe konfiguracje oraz błędy ludzkie.
Aż 87 proc. osób odpowiedzialnych za cyfrowe bezpieczeństwo w organizacjach nie zdefiniowało wskaźników ryzyka cybernetycznego, a ponad połowa kierownictwa wyższego szczebla nie interesuje się tym zagadnieniem.

Tymczasem, według ekspertów, dbanie o regularne aktualizowanie systemów bezpieczeństwa i aplikacji jest jednym z kluczowych elementów strategii ochrony cyfrowej każdej organizacji.
– W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się środowisku brak regularnych aktualizacji zabezpieczeń naraża firmę na poważne ryzyko ataku. Cyberprzestępcy stale poszukują luk w systemach, a producenci oprogramowania regularnie wprowadzają aktualizacje, aby zamknąć wszelkie podatności na ataki – wyjaśnia Paweł Kulpa z Safesqr.
– Zaniedbanie aktualizowania aplikacji może prowadzić do poważnych incydentów, takich jak ataki typu ransomware czy wycieki danych – dodaje ekspert. 

Cyfrowe bezpieczeństwo firmy: korzyści z nowych technologii

Dostosowywanie się do sytuacji rynkowej, w tym monitorowanie pojawiających się nowych zagrożeń, to klucz do utrzymania przewagi w walce z cyberzagrożeniami.
Inwestycje w nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, czy systemy pozwalające na szybkie wychwytywanie wszelkich anomalii, powinny stać się normą. Bez tego typu rozwiązań organizacje nie będą w stanie nadążać za nowymi zagrożeniami. 

REKLAMA

Wdrożenie narzędzi AI może poprawić zdolność zespołów bezpieczeństwa do skutecznego monitorowania i zarządzania ryzykiem – zauważa Paweł Kulpa.
– Warto jednak wspomnieć, że aby nie dochodziło do naruszeń danych lub niewłaściwego wykorzystania tych narzędzi, równolegle z technologią należy wprowadzić w organizacji zasady dobrych praktyk związanych z AI – dodaje ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieco ponad połowa respondentów (54 proc.) twierdzi, że ich organizacje już w jakimś stopniu wdrożyły sztuczną inteligencję.
Jednak zespoły ds. bezpieczeństwa coraz częściej postrzegają AI jako źródło nowych zagrożeń – 47 proc. respondentów wyraża obawy dotyczące luk w zabezpieczeniach spowodowanych niskiej jakości kodem, generowanym przez sztuczną inteligencję.
Pomimo tych obaw, tylko połowa respondentów przeprowadza regularne szkolenia i programy uświadamiające na temat implikacji sztucznej inteligencji dla bezpieczeństwa.

Cyfrowe bezpieczeństwo firmy: dbać o nie muszą wszyscy pracownicy

Istotnym problemem jest także niewystarczające zaangażowanie pracowników w kwestie cyberbezpieczeństwa.
Wyniki badania pokazują, że 40 proc. kadry kierowniczej nie otrzymuje regularnych informacji na temat aktualnych zagrożeń. Może to jednak wynikać z faktu, że ponad połowa (54 proc.) kadry kierowniczej wyższego szczebla nie wykazuje zainteresowania cyberbezpieczeństwem swojej organizacji. 

– Dla wielu organizacji stworzenie przejrzystego systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem, zdefiniowanie procedur i wskaźników oraz zbudowanie systemu raportowania może być sporym wyzwaniem – tłumaczy Paweł Kulpa.
Dodatkowo pracownikom, którzy nie są bezpośrednio związani z obszarem bezpieczeństwa teleinformatycznego, raportowanie czy zgłaszanie luk w zabezpieczeniach może wydawać się zbyt skomplikowane. Dlatego tak istotne jest odpowiednie zorganizowanie całego systemu raportowania – dodaje ekspert.
Potwierdzają to wyniki badania, ponieważ 29 proc. ankietowanych zauważa, że raportowanie w ich firmach jest zbyt skomplikowane, a przygotowywanie raportów zajmuje za dużo czasu. Rozwiązaniem powinno być uproszczenie raportowania, ale także zwiększenie znaczenia obszaru cyfrowego bezpieczeństwa w całej organizacji.

Stworzenie odpowiedniego systemu i wprowadzenie procedur dotyczących cyberbezpieczeństwa  staje się coraz bardziej istotne, ponieważ pojawiają się nowe wymagania prawne, którym organizacje będą musiały się podporządkować.
Jak to wygląda w Polsce?

Nowe regulacje, takie jak rozporządzenie NIS2, wprowadzone przez Unię Europejską, czy też aktualizacje RODO w kontekście bezpieczeństwa danych, nakładają dodatkowe obowiązki na przedsiębiorstwa.
Organizacje muszą dostosować swoje systemy i procedury do tych wymagań, w przeciwnym razie mogą grozić im poważne kary finansowe. Oznacza to, że bezpieczeństwo cyfrowe nie jest już tylko kwestią technologiczną, ale również prawną i strategiczną, a ignorowanie tych aspektów może mieć naprawdę katastrofalne konsekwencje. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Nowy podatek znacząco uszczupli portfele Polaków. Stracimy nawet 500 zł! Od kiedy?

Polscy bankowi analitycy szacują potencjalny wzrost cen w kraju w wyniku wprowadzenia nowej opłaty na poziomie Unii Europejskiej, która uderzy po kieszeni wszystkich konsumentów. Chodzi o podatek klimatyczny ETS2. Oto szczegóły.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Odzyskaliście ze skarbówki zwrot podatku? Lepiej to przeczytajcie, bo możecie się mocno zdziwić

Wyjątkowo wysokie zwroty podatku przyniosły Polakom tegoroczne rozliczenia PIT. Średnio podatnik odzyskał około 5 tysięcy złotych, a łączna kwota przelana przez urzędy skarbowe przekroczyła 23 miliardy złotych. Dla wielu to powód do radości, jednak specjaliści zgodnie wskazują, że za tym rekordem kryje się głęboko zakorzeniony problem systemowy.

REKLAMA

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Ferie z programowaniem. Bezpłatne półkolonie w 16 miejscowościach

Trwają zapisy na półkolonie zimowe, podczas których uczniowie poznają m.in. tajniki programowania. Warsztaty odbędą się w małych miejscowościach. Celem projektu jest bowiem wyrównywanie szans edukacyjnych.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

REKLAMA

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA