REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi nadal niedoceniani w bankach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Przybyła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż banki w Polsce mają już ofertę dla studentów, potencjał młodego pokolenia jest wciąż niewykorzystany. Powoli widać zmiany, ale daleko nam jeszcze do Stanów Zjednoczonych czy Europy Zachodniej.

Hasło Generacja Y przestaje być obce polskim przedsiębiorcom. Coraz częściej zwraca się bowiem uwagę na potencjał młodych ludzi w wieku 15-24 lata (chociaż właściwie 8-26 lat). Wiele branż zaczęło już to wykorzystywać z korzyścią dla obu stron. Jeśli zaś chodzi o usługi i produkty bankowe, nie jest jeszcze tak dobrze jak np. w Stanach Zjednoczonych, gdzie instytucje finansowe kierują do nowej grupy klientów specjalne oferty, widząc możliwości drzemiące w generacji.

REKLAMA

To, co ich wyróżnia

Każde pokolenie jest inne, każde wymaga innych rozwiązań. Tak samo jest z Generacją Y wychowaną w specyficznych warunkach kulturowych i politycznych. Przede wszystkim, jak wynika z badań Deloitte, są to ludzie mobilni, którzy dużo podróżują, nie podporządkowują się standardom, są ciekawi nowości, żyją w świecie internetu i telefonów komórkowych. Z drugiej jednak strony ogromne znaczenie ma dla nich opinia rodziców i ich doświadczenie. Na wysokim miejscu stawiają działalność społeczną i takiej postawy oczekują również od instytucji, z której usług korzystają. Poza tym myślą perspektywicznie - ich plany są raczej długoterminowe, a wymagania wysokie.

- Reprezentanci Generacji Y stosunkowo wcześnie wybierają produkty finansowe. Wymagają wysokiego standardu obsługi i oczekują dostępu do podanych im w prosty sposób produktów poprzez w pełni zintegrowane kanały dystrybucji - tłumaczy Piotr Siciak, starszy menedżer z grupy bankowej Deloitte.

Młodzi ludzie nie są jednak idealnymi klientami banku. Szybko się nudzą i dlatego współpraca z nimi wymaga naprawdę dobrych pomysłów i zaangażowania. Nie wykazują również dużego przywiązania do jednej instytucji finansowej, chętnie zmieniają bank, znajdując dla siebie korzystniejszą ofertę.

REKLAMA

Aby przyciągnąć młodego klienta, trzeba więc ciekawej i prostej oferty. Wymaga to jednak zmiany nastawienia banków - zamiast koncentracji na samych produktach -zwrócenie uwagi na klienta. Czasami wystarczy bowiem to samo podać inaczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta dla młodych nie różni się właściwie wiele od standardowej oferty - są to te same produkty i usługi. Konto, karty, kredyty - z tego najczęściej korzystają młodzi. Zdarza się jednak, że oferowane są również fundusze czy nawet kredyty hipoteczne (do zaciągnięcia wspólnie z rodzicami).

Razem z rodzicami

- Przyszły właściciel nieruchomości nie musi posiadać stałego źródła dochodów, np. student może zaciągnąć kredyt razem z rodzicami, a gdy usamodzielni się finansowo wyrazimy zgodę na odstąpienie rodziców od długu -mówi Grzegorz Adamski, menedżer ds. PR z BZ WBK. Taką samą ofertę ma również Lukas Bank, który jednak nie kieruje swoich usług do całej Generacji Y.

- Lukas Bank oferuje swoje produkty studentom, a nie wszystkim młodym osobom. Studenckie konto bankowe może otworzyć każdy w wieku od 18 do 26 lat, za okazaniem ważnej legitymacji studenckiej - tłumaczy Magdalena Tarnas-Kaczmarek, starszy specjalista ds. PR z Lukas Banku.

Oczekiwania

To, czego chcą młodzi, to jasna oferta, do tego ciekawie przekazana. Dlatego też język urzędowy nie wchodzi tu w grę. To samo dotyczy też wyglądu placówek i samych pracowników - Lukas Bank wprowadził już pewne zmiany.

- Nasze stoiska informacyjne znajdują się na uczelniach, na imprezy studenckie przyjeżdżamy naszym lukasmobilem - pierwszą i jedyną w Polsce w pełni wyposażoną placówką bankową na kółkach. Doradcy pracujący ze studentami mają też inny ubiór -ich firmowym mundurkiem są dżinsy i kolorowe T-shirty i bluzy - mówi Magdalena Tarnas-Kaczmarek. Dodaje również, że w obrębie kampusu Politechniki Wrocławskiej otworzono specjalną placówkę, na której ścianach wiszą telewizory plazmowe z muzyką z MTV.

Generacja Y chciałaby również pełnej integracji kanałów komunikacji (bezpośredniego kontaktu, telefonu, internetu) - jest to tzw. model obsługi bricks and clicks. W Polsce system nie funkcjonuje jeszcze tak jak powinien, chociaż banki też mogą już nas zaskoczyć.

- Klienci banku ING mogą się komunikować z bankiem poprzez Skype od początku maja 2008 r. - podkreśla Ewa Szerszeń, z-ca rzecznika prasowego ING. Dla młodego pokolenia uruchomiliśmy również specjalnie dedykowaną stronę internetową - dodaje. Podobne rozwiązanie oferuje również Lukas.

Bank Pekao pomyślał z kolei o ułatwieniach dzięki telefonom komórkowym. Możliwe jest nie tylko sprawdzenie stanu konta czy historii operacji.

- Szczególnie popularna wśród młodzieży jest SMS-owa lokalizacja bankomatów. Klient SMS-em otrzymuje adresy i odległość do 3 najbliższych bankomatów, z których wypłaty nie są obciążone prowizją - tłumaczy Anna Papka z Pekao.

Ogromne znaczenie ma również oferta cenowa banków. Według badań Deloitte korzyści finansowe mają kluczowe znaczenie dla młodych przy zmianie banku - aż 47 proc. wybierze bank o niższych opłatach.

Instytucje finansowe w Polsce trudno przekonać do obniżenia kosztów - Citibank proponuje 0 zł za prowadzenie konta przez całe studia (do 26 roku życia), ING prowadzi Konto student bezpłatnie. Są jednak banki, które obniżają jedynie koszty lub uzależniają je od średniej studenta czy wpłat na konto.

Zachodni ideał

Prawdziwą ofertę, skierowaną bezpośrednio do Generacji Y (nie tylko do studentów), oferują już banki za zachodzie, jak Erste Bank, Wachovia czy ING Direct. Deloitte sprawdziło ich ofertę - znajdują się w niej produkty dostosowane do potrzeb młodych, prosto wyjaśnione i w bardzo korzystnej cenie. Banki inwestują nie tylko w reklamę, ale również w finansową edukację młodych, tworząc platformy edukacyjne, kalkulatory budżetu studenta czy oferując porady. Poza tym możliwa jest do uzyskania np. premia za polecenie. Erste ma program dopłat do kursów językowych, a HSBC organizuje konkursy dla przedsiębiorczych studentów. To wszystko sprawia, że młodzież na Zachodzie jest bardziej ubankowiona niż w Polsce. Dla porównania kartę kredytową w USA ma 42 proc. młodych, w Polsce jedynie 9 proc. - mówią badania Deloitte. Ukazuje to, jak wielki, niewykorzystany potencjał drzemie w społeczeństwie polskim. Aby dorównać np. bankom w USA, konieczny jest ogromny skok, trudny, ale nie niemożliwy. Nadal istnieje szansa, aby Generacja Y skorzystała z tych udogodnień, zanim kolejne pokolenie zacznie zastanawiać się nad wyborem produktów bankowych.

 

 

 

 

 

 

KATARZYNA PRZYBYŁA

katarzyna.przybyla@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Minimum 3062 zł brutto miesięcznie. Nowa ustawa zmienia zasady gry – koniec darmowych staży?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (obecnie około 3062 zł brutto)” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów?

REKLAMA

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

REKLAMA