REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi nadal niedoceniani w bankach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Przybyła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż banki w Polsce mają już ofertę dla studentów, potencjał młodego pokolenia jest wciąż niewykorzystany. Powoli widać zmiany, ale daleko nam jeszcze do Stanów Zjednoczonych czy Europy Zachodniej.

Hasło Generacja Y przestaje być obce polskim przedsiębiorcom. Coraz częściej zwraca się bowiem uwagę na potencjał młodych ludzi w wieku 15-24 lata (chociaż właściwie 8-26 lat). Wiele branż zaczęło już to wykorzystywać z korzyścią dla obu stron. Jeśli zaś chodzi o usługi i produkty bankowe, nie jest jeszcze tak dobrze jak np. w Stanach Zjednoczonych, gdzie instytucje finansowe kierują do nowej grupy klientów specjalne oferty, widząc możliwości drzemiące w generacji.

To, co ich wyróżnia

REKLAMA

Każde pokolenie jest inne, każde wymaga innych rozwiązań. Tak samo jest z Generacją Y wychowaną w specyficznych warunkach kulturowych i politycznych. Przede wszystkim, jak wynika z badań Deloitte, są to ludzie mobilni, którzy dużo podróżują, nie podporządkowują się standardom, są ciekawi nowości, żyją w świecie internetu i telefonów komórkowych. Z drugiej jednak strony ogromne znaczenie ma dla nich opinia rodziców i ich doświadczenie. Na wysokim miejscu stawiają działalność społeczną i takiej postawy oczekują również od instytucji, z której usług korzystają. Poza tym myślą perspektywicznie - ich plany są raczej długoterminowe, a wymagania wysokie.

- Reprezentanci Generacji Y stosunkowo wcześnie wybierają produkty finansowe. Wymagają wysokiego standardu obsługi i oczekują dostępu do podanych im w prosty sposób produktów poprzez w pełni zintegrowane kanały dystrybucji - tłumaczy Piotr Siciak, starszy menedżer z grupy bankowej Deloitte.

Młodzi ludzie nie są jednak idealnymi klientami banku. Szybko się nudzą i dlatego współpraca z nimi wymaga naprawdę dobrych pomysłów i zaangażowania. Nie wykazują również dużego przywiązania do jednej instytucji finansowej, chętnie zmieniają bank, znajdując dla siebie korzystniejszą ofertę.

Aby przyciągnąć młodego klienta, trzeba więc ciekawej i prostej oferty. Wymaga to jednak zmiany nastawienia banków - zamiast koncentracji na samych produktach -zwrócenie uwagi na klienta. Czasami wystarczy bowiem to samo podać inaczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta dla młodych nie różni się właściwie wiele od standardowej oferty - są to te same produkty i usługi. Konto, karty, kredyty - z tego najczęściej korzystają młodzi. Zdarza się jednak, że oferowane są również fundusze czy nawet kredyty hipoteczne (do zaciągnięcia wspólnie z rodzicami).

Razem z rodzicami

REKLAMA

- Przyszły właściciel nieruchomości nie musi posiadać stałego źródła dochodów, np. student może zaciągnąć kredyt razem z rodzicami, a gdy usamodzielni się finansowo wyrazimy zgodę na odstąpienie rodziców od długu -mówi Grzegorz Adamski, menedżer ds. PR z BZ WBK. Taką samą ofertę ma również Lukas Bank, który jednak nie kieruje swoich usług do całej Generacji Y.

- Lukas Bank oferuje swoje produkty studentom, a nie wszystkim młodym osobom. Studenckie konto bankowe może otworzyć każdy w wieku od 18 do 26 lat, za okazaniem ważnej legitymacji studenckiej - tłumaczy Magdalena Tarnas-Kaczmarek, starszy specjalista ds. PR z Lukas Banku.

Oczekiwania

To, czego chcą młodzi, to jasna oferta, do tego ciekawie przekazana. Dlatego też język urzędowy nie wchodzi tu w grę. To samo dotyczy też wyglądu placówek i samych pracowników - Lukas Bank wprowadził już pewne zmiany.

- Nasze stoiska informacyjne znajdują się na uczelniach, na imprezy studenckie przyjeżdżamy naszym lukasmobilem - pierwszą i jedyną w Polsce w pełni wyposażoną placówką bankową na kółkach. Doradcy pracujący ze studentami mają też inny ubiór -ich firmowym mundurkiem są dżinsy i kolorowe T-shirty i bluzy - mówi Magdalena Tarnas-Kaczmarek. Dodaje również, że w obrębie kampusu Politechniki Wrocławskiej otworzono specjalną placówkę, na której ścianach wiszą telewizory plazmowe z muzyką z MTV.

Generacja Y chciałaby również pełnej integracji kanałów komunikacji (bezpośredniego kontaktu, telefonu, internetu) - jest to tzw. model obsługi bricks and clicks. W Polsce system nie funkcjonuje jeszcze tak jak powinien, chociaż banki też mogą już nas zaskoczyć.

- Klienci banku ING mogą się komunikować z bankiem poprzez Skype od początku maja 2008 r. - podkreśla Ewa Szerszeń, z-ca rzecznika prasowego ING. Dla młodego pokolenia uruchomiliśmy również specjalnie dedykowaną stronę internetową - dodaje. Podobne rozwiązanie oferuje również Lukas.

Bank Pekao pomyślał z kolei o ułatwieniach dzięki telefonom komórkowym. Możliwe jest nie tylko sprawdzenie stanu konta czy historii operacji.

- Szczególnie popularna wśród młodzieży jest SMS-owa lokalizacja bankomatów. Klient SMS-em otrzymuje adresy i odległość do 3 najbliższych bankomatów, z których wypłaty nie są obciążone prowizją - tłumaczy Anna Papka z Pekao.

Ogromne znaczenie ma również oferta cenowa banków. Według badań Deloitte korzyści finansowe mają kluczowe znaczenie dla młodych przy zmianie banku - aż 47 proc. wybierze bank o niższych opłatach.

Instytucje finansowe w Polsce trudno przekonać do obniżenia kosztów - Citibank proponuje 0 zł za prowadzenie konta przez całe studia (do 26 roku życia), ING prowadzi Konto student bezpłatnie. Są jednak banki, które obniżają jedynie koszty lub uzależniają je od średniej studenta czy wpłat na konto.

Zachodni ideał

Prawdziwą ofertę, skierowaną bezpośrednio do Generacji Y (nie tylko do studentów), oferują już banki za zachodzie, jak Erste Bank, Wachovia czy ING Direct. Deloitte sprawdziło ich ofertę - znajdują się w niej produkty dostosowane do potrzeb młodych, prosto wyjaśnione i w bardzo korzystnej cenie. Banki inwestują nie tylko w reklamę, ale również w finansową edukację młodych, tworząc platformy edukacyjne, kalkulatory budżetu studenta czy oferując porady. Poza tym możliwa jest do uzyskania np. premia za polecenie. Erste ma program dopłat do kursów językowych, a HSBC organizuje konkursy dla przedsiębiorczych studentów. To wszystko sprawia, że młodzież na Zachodzie jest bardziej ubankowiona niż w Polsce. Dla porównania kartę kredytową w USA ma 42 proc. młodych, w Polsce jedynie 9 proc. - mówią badania Deloitte. Ukazuje to, jak wielki, niewykorzystany potencjał drzemie w społeczeństwie polskim. Aby dorównać np. bankom w USA, konieczny jest ogromny skok, trudny, ale nie niemożliwy. Nadal istnieje szansa, aby Generacja Y skorzystała z tych udogodnień, zanim kolejne pokolenie zacznie zastanawiać się nad wyborem produktów bankowych.

 

 

 

 

 

 

KATARZYNA PRZYBYŁA

katarzyna.przybyla@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA