REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy możliwe są wpłaty i dyspozycje dokonywane w bankomatach

REKLAMA

Słyszałam, że niektóre bankomaty umożliwiają nie tylko dokonywanie wypłat, ale również wpłaty na konto oraz składanie zleceń bankowych. Które banki i na jakich zasadach oferują możliwość dokonywania wpłat przez bankomat?
Aktualnie na polskim rynku sześć banków oferuje możliwość dokonywania wpłat gotówkowych przez bankomat lub wpłatomat (PKO BP, PeKaO S.A., Eurobank, Lukas Bank oraz Multibank i mBank), a dwa z nich (PKO BP, PeKaO S.A.) dodatkowo umożliwiają w bankomacie składanie również innych zleceń bankowych. Szczegóły związane z działaniem tej usługi w uzasadnieniu.
Banki coraz większą uwagę zwracają na oszczędności w kosztach swojego funkcjonowania. Dotychczas oprócz standardowej obsługi w oddziałach oferowały o­ne możliwość zdalnego dostępu do swoich rachunków przez Internet, telefon (również WAP i SMS). Usługi tego typu zostały już wprowadzone przez wszystkie banki w Polsce. Przez zdalne kanały obsługi klienci mają możliwość wykonywania przelewów, zakładania lokat, a także składania innych dyspozycji płatniczych, jak również reklamacji.
Dzięki temu klienci rzadziej pojawiają się w oddziałach banków, a te ostatnie mogły zmniejszyć liczbę obsługujących ich pracowników. Wizyty w banku, tak jak w przypadku naszego Czytelnika, wymagała wpłata pieniędzy (gotówki) na rachunek.
Bankomaty depozytowe
Pierwszym krokiem banków w kierunku automatyzacji wpłat na rachunki były bankomaty z funkcją depozytową. Obecnie takie urządzenia oferują: PKO Bank Polski oraz Bank PeKaO S.A. Bankomat taki poza zwykłą funkcjonalnością wypłaty gotówki pozwala także na składanie depozytów.
Klient może złożyć dyspozycję przelewu, otworzyć lub zlikwidować stałe zlecenie, zmienić jego termin lub kwotę, otworzyć lub zlikwidować lokatę, dopłacić do lokaty lub dokonać częściowej wypłaty bezgotówkowej z lokaty, zamówić blankiety czekowe, a nawet złożyć wniosek o udzielenie kredytu odnawialnego lub gotówkowego. Złożenie dyspozycji depozytowej jest możliwe w bankomatach oznaczonych napisem „Przyjmowanie depozytów”.
Bank PKO BP
Posiadacz karty PKO Ekspres lub Partner może składać dyspozycje depozytowe dotyczące:
• wpłat na rachunki bankowe prowadzone przez PKO Bank Polski lub inne banki krajowe:
– gotówkowych w banknotach,
– przy użyciu czeku imiennego wystawionego na rzecz posiadacza karty bankowej,
– przy wykupie bonu imiennego wydawanego i wykupywanego przez PKO Bank Polski,
• złożenia zlecenia, m.in.:
– otwarcia lub likwidacji lokaty w PKO Banku Polskim,
– złożenia lub odwołania zlecenia stałego,
– zmiany terminu lub kwoty zlecenia stałego,
– przelewu środków pieniężnych z rachunku Posiadacza karty bankowej na rachunek prowadzony przez PKO Bank Polski lub inne banki krajowe,
– złożenia zamówienia na blankiety czekowe,
– złożenia wniosku o udzielenie kredytu odnawialnego lub gotówkowego w ramach rachunku bankowego.
Posiadacze kart PKO Ekspres i Partner mogą dokonywać wpłat w:
• złotych:
– na rachunki bankowe prowadzone w złotych w PKO BP lub w innych bankach krajowych,
– w celu otwarcia lokaty w PKO BP,
• walutach wymienialnych (tylko karta PKO Express):
– na rachunki bankowe prowadzone w złotych lub w walutach wymienialnych prowadzone w PKO BP lub w innych bankach krajowych dla rezydenta będącego osobą fizyczną,
– w celu otwarcia lokaty w złotych lub w walucie wymienialnej w PKO Banku Polskim dla rezydenta będącego osobą fizyczną,
– w celu dopłaty do lokaty w złotych zgodnie z odpowiednim regulaminem.
Składanie dyspozycji depozytowej
Dyspozycje są składane przy użyciu kopert depozytowych, dostępnych we wszystkich oddziałach banku i w bankomatach wyposażonych w funkcję depozytową, oraz odpowiednich druków. Wystarczy włożyć kartę do bankomatu, wprowadzić PIN, wybrać opcję „depozyt”, następnie „pobranie koperty” i odebrać kopertę oraz swoją kartę. W przypadku wpłaty gotówkowej należy wpisać na dole koperty sumę oraz walutę, a na górze dane rachunku, na który są przekazywane pieniądze, czyli numer, oddział, tytuł wpłaty, odbiorcę.
W przypadku innej dyspozycji trzeba włożyć do koperty wypełniony druk bankowy, np. podpisany przelew, następnie wypełnić kopertę, podając, jaka dyspozycja została złożona do realizacji. Potem trzeba włożyć kartę do bankomatu i po wprowadzeniu PIN wybrać opcje: „depozyt”, „złożenie depozytu”. Zaklejoną kopertę należy włożyć oznaczoną stroną do szczeliny w bankomacie, a następnie odebrać swoją kartę oraz potwierdzenie złożenia dyspozycji.

WAŻNE!
Podczas składania dyspozycji depozytowej należy pamiętać, że:
– koperta depozytowa może zawierać maksymalnie 5 dyspozycji,
– można do niej włożyć do 40 banknotów,
– jednorazowo do szczeliny w bankomacie można włożyć tylko jedną kopertę,
– czeki włożone do koperty muszą być wypełnione także na rewersie przez posiadacza karty (data i podpis).
Należy również pamiętać, iż mimo wspólnego właściciela z funkcji depozytowej w bankomatach PKO BP nie mogą korzystać posiadacze kart wydanych przez Inteligo. Planowana jest taka możliwość, jednak pracownicy banku nie potrafią podać konkretnego terminu.
Prowizje i opłaty
Za złożenie dyspozycji depozytowej bank nie pobiera opłat. Za realizację poszczególnych dyspozycji PKO Bank Polski pobiera opłatę prowizyjną zgodnie z taryfą prowizji i opłat PKO BP.
Bank PeKaO S.A.
Również wybrane bankomaty Banku PeKaO S.A. posiadają funkcję „Depozyty”, która pozwala na składanie dyspozycji gotówkowych i bezgotówkowych przy użyciu następujących kart: Maestro, Junior oraz OK.
Posiadacze wymienionych kart mogą składać następujące dyspozycje depozytowe:
• wpłaty na istniejące rachunki prowadzone przez Bank PeKaO S.A. lub przez inny bank,
• otwarcie rachunku lokaty terminowej w ramach tego samego numeru umowy,
• zmiana terminu lub kwoty zlecenia stałego złożonego do dowolnego rodzaju rachunku o charakterze bieżącym prowadzonym pod tym samym numerem umowy, pod którym prowadzony jest rachunek, do którego wydano kartę Maestro,
• nowe zlecenie stałe do rachunku o charakterze bieżącym prowadzonym pod tym samym numerem umowy, pod którym prowadzony jest rachunek, do którego wydano kartę Maestro,
• przelew środków z rachunku prowadzonego w ramach tego samego numeru umowy, pod którym prowadzony jest rachunek, do którego wydano kartę Maestro, na dowolny rachunek wskazany w dyspozycji depozytowej.
Posiadacze karty Junior i karty OK mogą składać, w ramach funkcji „Depozyty”, dyspozycje depozytowe dotyczące wyłącznie wpłat gotówkowych na rachunek, do którego została wydana karta Junior lub karta OK użyta przy składaniu dyspozycji.
Opłaty i prowizje
Bank nie pobiera opłaty za każdorazowe skorzystanie z funkcji „Depozyty”. Niezależnie pobierane są inne opłaty i prowizje określone w taryfie i wynikające z treści złożonej dyspozycji. Opłatami i prowizjami bank obciąża rachunek, do którego została wydana karta użyta przy składaniu dyspozycji depozytowej.
Niestety, z bankomatów z omawianą funkcją depozytową korzysta nadal niewiele osób. Główną wadą tego rozwiązania jest konieczność kilkudniowego czekania na realizację depozytu. W PKO BP przekazywanie dyspozycji depozytowej przez oddział obsługujący bankomat do właściwej komórki PKO BP może trwać do 4 dni roboczych z wyłączeniem sobót. W PeKaO S.A. dyspozycje depozytowe są realizowane przez bank najpóźniej w drugim dniu roboczym następującym po dniu złożenia dyspozycji w bankomacie. Większość klientów woli udać się do kasy, gdzie wpłacone środki od razu znajdują się na rachunku.
Wpłatomaty
Oprócz bankomatów z funkcją depozytową na naszym rynku występują również tzw. wpłatomaty. Są to urządzenia, które potrafią przyjmować i sprawdzać gotówkę w czasie rzeczywistym. Zainstalowały je dotychczas cztery banki: Eurobank, mBank, MultiBank oraz Lukas Bank. Eurobank i mBank rozwinęły sieć swoich punktów obsługi głównie w centrach handlowych. Aby zapewnić klientom możliwość wpłacania środków na rachunki, banki te korzystają z urządzeń nazywanych wpłatomatami. Większość tych urządzeń ma charakter wolnostojący i nie są o­ne zintegrowane z bankomatami.
Wpłatomaty działają na podobnej zasadzie jak bankomaty depozytowe, z tym że gotówki nie wkłada się w kopercie, ale bezpośrednio w postaci pliku liczącego do 50 lub 60 banknotów. Jeśli chcemy wpłacić większą ich ilość, to musimy podzielić je na części. Po włożeniu karty i wyborze odpowiedniej opcji wprowadzamy do wpłatomatu banknoty, które są we wnętrzu sprawdzane, sortowane i liczone. Po zakończeniu tego procesu na ekranie zostają wyświetlone dokładne informacje o ilości wpłaconej gotówki w podziale na poszczególne nominały banknotów. Klient albo potwierdza takie rozliczenie, co powoduje, że pieniądze zostają przyjęte, albo anuluje operację i banknoty zostają mu zwrócone. Po tej operacji urządzenie pyta, czy chcemy dokonać kolejnego depozytu.
Pieniądze zdeponowane we wpłatomacie trafiają na konto bankowe w przeciągu kilkudziesięciu minut od wpłaty. Wpłata każdego pliku banknotów jest traktowana jako oddzielna operacja i tak widnieje w historii rachunku.
Należy pamiętać, że wpłatomaty mają funkcjonalność ograniczoną tylko do dokonywania wpłat gotówkowych na własny rachunek bankowy. Nie oferują opcji składania zleceń bankowych, tak jak w przypadku bankomatów depozytowych.

Robert Sierant
specjalista z dziedziny finansów i bankowości
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

REKLAMA

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

REKLAMA

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA