REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak szukać informacji prawnych - przewodnik po internecie

REKLAMA

Nieznajomość prawa szkodzi (ignorantia iuris nocet) głosi łacińska maksyma. Dobrze wiedzą o tym wszyscy ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą i na co dzień borykają się z problemami natury prawnej. Pomocny może wydać się wtedy internet – to na swoich stronach instytucje i urzędy państwowe publikują teksty aktów prawnych, wzory formularzy niezbędnych do składania różnego typu dokumentów itp. Warto wiedzieć, gdzie i w jaki sposób najszybciej możemy dotrzeć do źródeł informacji. Strony internetowe instytucji publicznych, urzędów, a także komercyjne strony wydawnictw prawniczych to skarbnica wiedzy i przydatnych narzędzi niezbędnych współczesnemu przedsiębiorcy.
ETAP 1
Ustawy i rozporządzenia
W poszukiwaniu aktów prawnych warto zajrzeć na strony Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej www.sejm.gov.pl. Obok informacji na temat posiedzeń i prac Sejmu znajdziemy tam zbiór publikacji Dziennika Ustaw z lat 1919-2005 oraz Monitora Polskiego z lat 1946-2005. Wybierając serwis > Prawo, a następnie > Internetowy System Aktów Prawnych, znajdziemy się na stronie z informacją o zasobach stron sejmowych. Następnie możemy skorzystać z wyszukiwarki. Wyszukiwanie możemy prowadzić m.in. według • roczników (np. 2003 r.) • haseł (np. budowlane prawo, działalność gospodarcza) • tytułu publikacji (np. ustawa o swobodzie działalności gospodarczej). Wynikiem wyszukiwania będzie opis aktów publikowanych w Dzienniku Ustaw lub Monitorze Polskim. W większości przypadków do opisów dołączone są teksty aktów w postaci takiej jak w dniu ogłoszenia oraz teksty ujednolicone z naniesionymi zmianami, sporządzane w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Sejmu. W opisie uwzględniane są wszystkie relacje między dokumentem nowym a już istniejącymi w dniu opublikowania (relacje źródłowe). Teksty aktów przygotowane są w postaci plików PDF.
Informacje o podjętych uchwałach czy wydanych rozporządzeniach można także przeczytać po posiedzeniu Rady Ministrów na jej stronie internetowej (www.kprm.gov.pl). W sekcji > Centrum Prasowe > Komunikaty po RM publikowane są na bieżąco uchwały, projekty i wyniki prac Rady Ministrów.
Teksty aktów prawnych można także znaleźć na stronach internetowych ministerstw, odpowiedzialnych za przygotowanie danej ustawy czy rozporządzenia. I tak np. na stronie Ministerstwa Gospodarki i Pracy (www.mgip.gov.pl) w dziale Prawo możemy odnaleźć tekst • Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej • Ustawę Prawo działalności gospodarczej • Ustawę o finansowym wspieraniu instytucji • Ustawę Prawo zamówień publicznych • Rozporządzenia dotyczące prawa pracy, handlu (wewnętrznego i zagranicznego) i inne dokumenty wydane przez ten resort. W dziale > Prawo możemy także zapoznać się z projektami aktów prawnych.
Teksty ustaw podatkowych można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl). W sekcji > Podatki > System Podatkowy znajdziemy teksty ustaw i rozporządzeń o podatku dochodowym od osób fizycznych, od osób prawnych, podatku VAT, akcyzie, podatkach i opłatach lokalnych oraz wszelkich innych rozporządzeń wydanych przez ministerstwo, a także projekty nowych ustaw (> Podatki > Projekty aktów prawych). W dziale > Rachunkowość > Akty prawne znajdziemy tekst ustawy oraz rozporządzeń o rachunkowości.
Na stronie Ministerstwa Finansów w sekcji > Podatki > Broszury Informacyjne zostały także zamieszczone przygotowane przez resort specjalne opracowania (w formacie PDF) na temat: • Prawa i obowiązki podatnika • Ulga remontowa • Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy sprzedaży • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – podstawowe zagadnienia • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne • Ulga mieszkaniowa w podatku od spadków i darowizn oraz • Ulga rehabilitacyjna.
Na stronie Ministerstwa Infrastruktury (www.mi.gov.pl) znajdziemy ustawy, rozporządzenia oraz zarządzenia ministra infrastruktury (w formacie DOC i PDF) dotyczące m.in. prawa o ruchu drogowym (ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym z późniejszymi zmianami), prawa przewozowego (ustawa z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy – Prawo przewozowe), telekomunikacyjnego (ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne), budowlanego (ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane) i inne.
Inne akty prawne, np. akty prawa miejscowego, znajdziemy na stronach internetowych organu, jednostki samorządu terytorialnego, która je przygotowała. I tak np. na stronie Urzędu Miasta Warszawy (um.warszawa.pl) w dziale > Aktualności > Uchwały Rady znajduje się baza wraz z wyszukiwarką, zawierająca Uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy, a także Zarządzenia Prezydenta Miasta Stołecznego.
Na stronie Urzędu Miasta Poznania (www.city.poznan.pl) uchwały Rady Miasta są opublikowane w dziale > Samorząd > BIP > Rada Miasta > Uchwały.
Na stronie powiatu grójeckiego www.grojec.pl uchwały Rady Powiatu są publikowane w lewej nawigacji > Rada Powiatu > Uchwały Rady. Chcąc odnaleźć stronę internetową danej jednostki administracyjnej (województwa, powiatu czy gminy), warto skorzystać z baz danych, które znajdziemy m.in. na stronie www.gminy.pl oraz na stronie Rady Ministrów www.kprm.gov.pl w dziale > Administracja > Powiaty.
ETAP 2
Orzecznictwo
Szukając w internecie informacji o sądach, orzecznictwie itd., warto zacząć od strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl). Znajdziemy na niej m.in. wykaz sądów powszechnych oraz powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury wraz z adresami i telefonami (w lewym menu > Organizacja wymiaru sprawiedliwości). Wykaz ten przygotowany jest niestety w formacie DOC i brakuje mu wyszukiwarki. W zakładce > Przewodnik znajdziemy broszury informacyjne przygotowane przez ministerstwo (w formacie PDF) na tematy: • Ministerstwo Sprawiedliwości • Sądy w Polsce • Pomoc prawna w postępowaniu karnym • Sprawy cywilne • Sprawy gospodarcze • Postępowanie w sprawach spadkowych • Pracownik w sądzie • Pokrzywdzony w postępowaniu karnym • Mediacja w polskim prawie karnym. Na stronie ministerstwa znajdziemy również informację o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz Karnym, o Rejestrze Zastawów oraz o Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Orzecznictwa sądów są najczęściej publikowane na stronach wydających je organów. I tak np. na stronie Trybunału Konstytucyjnego (www.trybunal.gov.pl) znajdziemy bazę danych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. W zakładce > Orzecznictwo > Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego > Przeszukiwanie treści orzeczeń dostępna jest pełnotekstowa wyszukiwarka. W wyniku wyszukiwania otrzymamy listę orzeczeń, w których treści występuje podany przez nas wyraz. Orzeczenia publikowane są w postaci plików PDF i DOC, można również przejrzeć tylko skrót dokumentu, zapoznając się z wszystkimi fragmentami, w których występuje poszukiwany wyraz. Wraz z orzecznictwem na stronach internetowych Trybunału Konstytucyjnego publikowane są omówienia wybranych wyroków i postanowień.
Orzeczenia Sądu Najwyższego znajdziemy na ich stronach internetowych (www.sn.pl). Wybierając zakładkę > Orzecznictwo możemy przeglądać orzeczenia w postaci publikowanej w Biuletynie (bieżący i archiwum w wersji PDF), w sekcji Najważniejsze bieżące orzecznictwo, bądź skorzystać z wyszukiwarki znajdującej się w dziale > Supremus. Przeszukiwanie dokumentów jest możliwe, gdy stosowane są parametry takie jak: izba, sygnatura, data wydania orzeczenia, nazwisko sędziego sprawozdawcy.
Również na stronie Naczelnego Sądu Administracyjnego (www.nsa.gov.pl) znajdziemy wyszukiwarkę orzecznictwa. Niestety możemy przeglądać jedynie orzeczenia do 2002 roku. Przydatne mogą się natomiast okazać informacje o trybie postępowania przed sądem, opłatach, mapa wojewódzkich sądów administracyjnych wraz z danymi adresowymi.
ETAP 3
Wzory, druki, formularze
Funkcjonowanie przedsiębiorstw w systemie prawnym jest nierozerwalnie złączone z koniecznością składania różnego rodzaju dokumentów właściwym instytucjom. Ogromnym ułatwieniem dla przedsiębiorców jest, jeśli wnioski, druki czy formularze mogą wcześniej znaleźć na stronach internetowych, zapoznać się z nimi, wydrukować i wypełnić. Już przy rejestracji przedsiębiorstwa można wykorzystać internet do pobrania formularza wpisu do rejestru działalności gospodarczej. Dokument taki powinien znajdować się na stronach urzędów miejskich. I tak np. we Wrocławiu przedsiębiorcy mogą skorzystać ze strony www.wroclaw.pl. Tam należy wybrać z lewego menu > Urząd Miejski, Co, jak i gdzie załatwić. Strona, która nam się ukaże, zawiera spis odnośników do spraw, jakie w urzędzie są załatwiane (m.in. budowy, dofinansowania, dowody osobiste, rejestracja pojazdów itp.). Wybierając > Rejestracja działalności gospodarczej, znajdziemy się na stronie z informacją o pracy Działu Rejestracji Działalności Gospodarczej, opłatach, a także z formularzem rejestracji działalności gospodarczej (do pobrania plik w formacie RTF). Serwis Urzędu Miasta Wrocław jest bardzo przyjazny w nawigacji i mógłby stanowić wzór dla wielu innych tego typu stron.
W internecie możemy sprawdzić także klasyfikację • PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) • PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, oraz • KŚT (Klasyfikacja Środków Trwałych). Jest to możliwe m.in. na stronach Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl), wybierając z lewej nawigacji dział > Metainformacje > Klasyfikacje. Pliki z informacją o klasyfikacjach są tam dostępne w formacie DOC.
Właścicieli firm, którzy mają obowiązek zgłoszenia firmy do Krajowego Rejestru Sądowego, powinna zainteresować strona Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl). W dziale > Formularze znajdują się urzędowe formularze wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego • Wniosek o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców • w Krajowym Rejestrze Sądowym • w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, publicznych zakładów opieki zdrowotnej – organizacja pożytku publicznego • Wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców • Wniosek o wykreślenie podmiotu z rejestru przedsiębiorców • załączniki do wniosków itp. Są o­ne dostępne w formatach DOC, RTF i PDF. Ze strony Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) można ściągnąć wszystkie formularze podatkowe. W dziale > Podatki > Formularze Podatkowe znajdziemy • druki NIP • formularze PIT i CIT dotyczące dochodów (przychodów) uzyskiwanych od dnia 1 stycznia 2005 r. • formularze PIT i CIT dotyczące rozliczenia za rok 2004 • jak również formularze VAT związane z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Formularze te są przygotowane w formacie PDF. Niektóre z nich (m.in. VAT-R, VAT-R/UE, VAT-Z VAT-7, VAT – 7K, VAT – 8, VAT-9) są w wersji interaktywnej, co oznacza, że można wypełnić je przed wydrukowaniem.
Wnioski i formularze zamieszcza także na swoich stronach internetowych Zakład Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl). W części > Formularze ZUS znajdują się wybrane wzory wniosków, formularzy i oświadczeń stosowane w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń. Są to m.in. • wniosek o wydanie legitymacji ubezpieczeniowej dla pracownika (ubezpieczonego) • wniosek o ustalenie kapitału początkowego • zaświadczenie płatnika składek •
lista płatnicza zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa • a także formularze Unijne – E 101, E 102, E 103, E-124 czy E 207. Druki przygotowane są w formacie PDF.
TO CI SIĘ PRZYDA
www.gazetaprawna.pl
W poszukiwaniu aktualnej informacji prawno-gospodarczej warto również zajrzeć na nasze strony internetowe.

W dziale > Gazeta znajdują się bieżące wiadomości z zakresu podatków, prawa pracy, gospodarki, prawa gospodarczego itp. Codziennie publikowane są tam aktualne informacje, ciekawe komentarze i opinie, informacje o uchwalonych i wchodzących w życie przepisach. Obok aktualności, interesujących opinii i komentarzy zamieszczane są tam także porady, publikacje o charakterze narzędziowym pomagające krok po kroku rozwiązać skomplikowane zagadnienia natury prawnej.
W dziale > Witryna znajdują się Kursy i Notowania – serwis giełdowy publikujący notowania spółek, kontrakty terminowe, komunikaty spó- łek, kursy walut, wykresy, statystyki itp. Poniżej znajdują się publikacje (w postaci skanów) Dzienników Ustaw, Monitora Polskiego oraz Dzienników Urzędowych Unii Europejskiej (w formacie PDF).
Z opcji > Witryna możemy również przejść na Forum Komentarzy i Forum Czytelników. Forum Komentarzy umożliwia dodanie swoich uwag na temat publikowanych przez „Gazetę Prawną” artykułów, polemikę z innymi czytelnikami czy z autorem publikacji. Na Forum Czytelników codziennie kilkadziesiąt osób dzieli się swoimi doświadczeniami, pomaga sobie w codziennej pracy. Głodnym wiedzy warto polecić > Kurs Business English, lub > Kurs Excela.
W zakładce > Archiwum znajdziemy wcześniejsze, pełne wydania dziennika „Gazeta Prawna” uzupełnione o pełnotekstową wyszukiwarkę oraz spisy treści gazety.
Przedsiębiorcom warto polecić przygotowany specjalnie dla nich cykl ABC Przedsiębiorcy (http://www.gazetaprawna.pl/cykle/abc przedsiebiorcy.html). Poza tematycznie podzielonymi artykułami (prawo pracy, podatki, prawo gospodarcze) znajdziemy tam Europages – bazę danych firm z 35 państw europejskich oraz zbiór przydatnych właścicielom firm linków.
ETAP 4
Przetargi, zamówienia publiczne
Poszukując informacji przetargowej w internecie, warto zajrzeć na strony Biuletynu Zamówień Publicznych (www.uzp.gov.pl) Wersja elektroniczna Biuletynu Zamówień Publicznych zamieszczana jest na internetowych stronach Urzędu Zamówień Publicznych w dniu publikacji wersji „papierowej”. Biuletyn ukazuje się nieregularnie, nie rzadziej jednak niż co dwa dni robocze. Na stronie dostępna jest wyszukiwarka (> Wyszukiwanie ogłoszeń o zamówieniach w Polsce > Wyszukiwanie ogłoszeń zaawansowane), która umożliwia przeszukiwanie ogłoszeń wg następujących kryteriów: • miejscowość • zamawiający • województwo • rodzaj ogłoszenia • rodzaj zamówienia • przedmiot zamówienia • poszukiwana fraza w tekście ogłoszenia • wyszukiwanie w BZP z okresu • numer Biuletynu • nr pozycji ogłoszenia. Na stronie internetowej dostępne są również archiwalne biuletyny od 1995 roku oraz baza danych firm, które wygrały przetarg. W zakładce > Publikacje dostępne są poradniki przygotowane przez Urząd Zamówień Publicznych na tematy • Zamówienia na dostawy i usługi • Zamówienia na roboty budowlane • Środki Ochrony Prawnej • Zamówienia sektorowe • Koncesje na roboty budowlane i wiele innych. Pliki można pobrać, są dostępne w formacie PDF. W dziale > Prawo dostępny jest znowelizowany tekst ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, przepisy wykonawcze, projekty aktów oraz orzeczenia sądów w sprawach zamówień publicznych.
Ze strony Urzędu Zamówień Publicznych możemy przejść na strony TED – elektronicznego dziennika przetargów w Unii Europejskiej (http://ted.publications.eu.int) Internetowa strona TED umożliwia dostęp do najnowszego wydania Dziennika Urzędowego i do archiwum, zawierającego wszystkie dokumenty, które zamieszczono w Suplemencie do Dziennika Urzędowego w ciągu ostatnich pięciu lat. TED jest aktualizowany codziennie. Można z niego korzystać bezpłatnie.
Po załadowaniu strony i wybraniu języka polskiego powinniśmy wybrać opcję > Szukanie ogłoszeń. Wyszukiwarka, która pojawi się na stronie, ma trzy opcje wyszukiwań: wyszukiwanie zwykłe, wyszukiwanie rozszerzone i wyszukiwanie zaawansowane, które umożliwia znalezienie dokumentu wg • określonego numeru wydania Dziennika Urzędowego lub kilku numerów • kraju, w którym został ogłoszony przetarg • rodzaju zamówienia, np. „zamówienie na roboty budowlane” lub „zamówienie na usługi” • konkretnego rodzaju dokumentu, np. „zaproszenie do składania ofert” lub udzielenie zamówienia • kodu CPV • konkretnej daty opublikowania dokumentu • rodzaju zamawiającego • nagłówka, pod którym opublikowane jest ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym • miejsca, w którym udzielono zamówienia • rodzaju procedury przetargowej, np. „Procedura otwarta” lub „Procedura ograniczona” • regulacji, która ma zastosowanie do procedury, np. „Europejski Obszar Gospodarczy (EEA)” lub „GATT” • krajów i regionów wykonania zamówienia (do tego wyszukiwania wykorzystywany jest kod NUTS) • numeru konkretnego dokumentu • terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (można również wyszukiwać terminy w określonym przedziale czasu) • nazwy zamawiającego udzielającego zamówienia, a także według ciągu znaków występujących w podanych częściach dokumentów (we wskazanych językach).
Na każdym etapie wyszukiwania możemy zapisać jego profil, a następnie załadować uprzednio zapisany.
TO CI SIĘ PRZYDA
www.infor.pl
Na stronach portalu INFOR znajduje się wiele narzędzi przydatnych w pracy przedsiębiorcy.

Na stronie portalu znajdziemy teksty aktów prawnych: od publikatorów Dzienników Ustaw, Monitora Polskiego, Dzienników Unii Europejskiej, aż po ujednolicone teksty ustaw, rozporządzeń czy kodeksów. Na uwagę zasługuje dział > Prawo > Wskaźniki, obfitujący w informacje na temat obecnych stawek i opłat w zakresie podatków, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, diet, ryczałtów, opłat sądowych i innych, wskaźników Głównego Urzędu Statystycznego.
W części > Narzędzia znajdziemy bazy danych urzędów skarbowych, oddziałów ZUS, doradców podatkowych, instytucji administracji państwowej: sądów, prokuratur, urzędów celnych i innych, a także instytucji komercyjnych.
W części > Kalkulatory będziemy mogli obliczyć wysokość rat kredytu, obliczyć wartość netto i brutto ceny towaru przy zadanej stawce VAT, wyliczyć wartość pensji netto z brutto oraz brutto z netto, obliczyć opłaty, jakie należy ponieść, kupując mieszkanie, wyliczyć wysokość składek na ZUS z uwzględnieniem kwot kierowanych do funduszu emerytalnego, sprawdzić poprawność numeru REGON, NIP, PESEL, ISBN, ISMN, ISSN, itd.
Portal INFOR publikuje również artykuły, poradniki. Dla przedsiębiorców jest przygotowana specjalna wersja portalu. Z górnej belki należy wybrać po uruchomieniu strony > Wersję dla właścicieli. Znajdziemy tam materiały pomagające w prowadzeniu firmy, poradniki i porady prawne, a także informacje na temat prawa Unii Europejskiej. Materiały tam zebrane poruszają szeroko pojętą tematykę zarządzania przedsiębiorstwem: od tematyki ogólnej, aż do omówienia szczegółowych zagadnień związanych z praktycznymi aspektami prowadzenia małej i średniej firmy. Obok materiałów poradnikowych wersja ta udostępnia również informacje newsowe na temat gospodarki, zmian prawa, planów legislacyjnych oraz najnowszych trendów gospodarczych – to wszystko znajdziemy w działach Aktualności oraz Rynki, trendy, firmy.
ETAP 5
Unia Europejska, fundusze z Unii
Zainteresowanym tematyką unijną warto polecić portal Unii Europejskiej (http://europa.eu.int). Po wybraniu języka na polski znajdziemy się w miejscu z informacją o dziedzinach działalności UE, przewodnikiem po instytucjach Unii, o tym, jak znaleźć dokumenty UE (przewodnik po prawie europejskim, orzecznictwa, streszczenia prawodawstwa, dokumenty poszczególnych instytucji itp.) Niestety, część materiałów portalu nie jest dostępna w języku polskim.
Na portalu unijnym publikowane są Dzienniki Urzędowe Unii Europejskiej. Wybierając zakładkę > Dokumenty > Prawo Europejskie > Eurlex znajdziemy się na stronie, która umożliwi wszechstronny dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej.
Oprócz dostępu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, możemy tam znaleźć teksty traktatów, aktów obowiązujących, serii dokumentów Komisji Europejskiej, precedesów sądowych Trybunału Sprawiedliwości oraz Sądu Pierwszej Instancji, a także zbiory skonsolidowanej legislacji.
EUR-Lex umożliwia zaawansowane wyszukiwanie w dziennikach, aktach, orzecznictwie – za pomocą takich kryteriów jak: słowa kluczowe, daty, autorzy, klasyfikacja itp.
Przedsiębiorcy poszukujący informacji o funduszach unijnych powinni zacząć od strony Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl). Jest to bardzo bogato wyposażona witryna, informująca o programach, dotacjach udzielanych przez PARP, funduszach strukturalnych.
Na stronie głównej wyświetlane są aktualności, informacje o nowych projektach przygotowywanych przez PARP.
Ze strony głównej dostępny jest kwalifikator MŚP (z lewego menu > Sprawdź czy jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą, którego zadaniem jest pomoc w określeniu, czy firma należy do sektora MŚP. Kwalifikator podaje informacje na podstawie zaznaczonych i wprowadzonych danych oraz pełni funkcję tylko i wyłącznie informacji.
W lewym menu (> Bezpłatne informacje) dostępny jest wykaz blisko 200 punktów konsultacyjnych wraz z danymi teleadresowymi. Punkty te działają na terenie całego kraju, a ich zadaniem jest udzielanie informacji małym i średnim przedsiębiorcom związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz zarządzaniem przedsiębiorstwem, jak również informacji na temat dostępnych instrumentów wsparcia dla przedsiębiorców.
Poniżej możemy wejść na stronę informującą o regionalnych partnerach PARP-u (> Regionalne Instytucje Finansujące), instytucjach, które współpracują przy wdrażaniu polityki „sektorowej” adresowanej do MSP w regionie.
Na stronie znajdziemy dane teleadresowe, kontakt e-mailowy i strony www instytucji w poszczególnych województwach. W dziale > Targi i Konferencje znajdziemy informację o najbliższych imprezach przeznaczonych dla przedsiębiorców, współorganizowanych lub będących pod patronatem PARP-u. W lewym menu znajdziemy dodatkowo informacje na temat Funduszu Poręczeń Unijnych.
W sekcji > Informatorium PARP dostępna jest baza wiedzy dla przedsiębiorców z wielu działów m.in. • Bankowość-finanse • Formy prowadzenia działalności gospodarczej • Instytucje wspierające MSP • Inwestowanie • Jakość – normalizacja – certyfikacja – standaryzacja • Księgowość – sprawozdawczość • Podatki i opłaty • Prawo pracy • Sprawy prawne • Unia Europejska • Zamówienia publiczne • Zarządzanie przedsiębiorstwem i wiele innych.
W dziale > ABC Przedsiębiorcy można pobrać pliki w PDF na temat: • Sektorowy Program Operacyjny – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO-WKP) • Sektorowy Program Operacyjny – Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO-RZL) • Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) • Sektorowy Program Operacyjny Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb (SPO-RYBY) • Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwoju Obszarów Wiejskich (SPO-ROL) • PHARE 2003. Na stronach PARP-u dostępna jest również baza danych Kompass, która podaje informacje o produktach, adresy oraz inne dane dotyczące 1,8 miliona firm na całym świecie.
Ze strony PARP (> dział Linki) można przejść na strony portali przygotowanych przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy: Portal Promocji Eksportu (www.eksporter.gov.pl), strony Europejskiego Funduszu Społecznego (www.efs.gov.pl) oraz strony Programu Konkurencyjność – Unia dla przedsiębiorczych (www.konkurencyjnosc.gov.pl).
Strony portalu konkurencyjność to prawdziwa skarbnica wiedzy dla przedsiębiorców chcących ubiegać się o fundusze strukturalne w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006”. Obok wszelkich informacji na temat tego programu możemy dowiedzieć się o terminach składania wniosków, porozmawiać z innymi przedsiębiorcami na forum. Portal ten wchodzi w skład większego przedsięwzięcia Ministerstwa Gospodarki i Pracy portalu (www.funduszestrukturalne.gov.pl), na którym znajdują się informacje również o innych programach operacyjnych, inicjatywach wspólnoty i funduszach strukturalnych.
PARP jest koordynatorem portalu e-MSP (www.e-msp.pl). Jest to portal dla małych i średnich przedsiębiorców, mający za zadanie zachęcić ich do korzystania z różnych form finansowania działalności gospodarczej. Obok informacji edukacyjnej dotyczącej rynków kapitałowych i nowoczesnych metod finansowania działalności przedsiębiorstw znajdziemy tam akty prawne, katalogi firm, forum internetowe oraz słowniczek pojęć. Przydatne mogą okazać się bazy danych doradców KSU (Krajowego Systemu Usług dla MSP).
Poszukującym informacji o funduszach i możliwościach przedsiębiorców w Unii Europejskiej warto również polecić portal Euro Info Centre – Projektu Komisji Europejskiej dla małych i średnich przedsiębiorstw (www.euroinfo.org.pl).
Na stronie znajdziemy informacje prawne dotyczące m.in. takich dziedzin, jak • otwarcie działalności gospodarczej • podstawowe informacje o Wspólnotach Europejskich • prawo pracy • ubezpieczenia • oznakowanie CE • BHP • prawo żywnościowe/system HACCP • zamówienia publiczne • wskazówki dla eksporterów itp.
Dodatkowo w zakładce > Społeczeństwo informacyjne informacje znajdą wszyscy zainteresowani prawem dotyczącym transakcji w sieci, ochrony danych osobowych, podpisu elektronicznego. Z prawnej nawigacji ze strony głównej (> Programy wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw – wydanie zaktualizowane) możemy dostać się do strony z broszurą, przygotowaną w formacie PDF, zawierającą informacje na temat różnych form pomocy dla małych i średnich firm, której źródłem są zarówno środki krajowe, jak i zagraniczne.
Dorota Mandes
WARTO WIEDZIEĆ
Do korzystania z dokumentów publikowanych w formacie DOC i RTF potrzebny jest program MSWord, wchodzący w skład pakietu Microsoft Office lub darmowy pakiet biurowy OpenOffice (do pobrania m.in. ze strony http://www.ux.pl/openoffice/?page=download)

Do korzystania z dokumentów publikowanych w formacie PDF potrzebny jest program Acrobat Reader, który można bezpłatnie pobrać ze strony producenta www.adobe.com
WYBRANE STRONY WWW
(niewystępujące w tekście)
• Senat RP
http://www.senat.gov.pl/
• Prezydent RP
www.prezydent.pl
• Rzecznik Praw Obywatelskich
http://www.brpo.gov.pl/
• Najwyższa Izba Kontroli
www.nik.gov.pl
• Ministerstwo Nauki i Informatyzacji RP
www.mnii.gov.pl
• Ministerstwo Polityki Społecznej
www.mps.gov.pl
• Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
www.minrol.gov.pl
• Ministerstwo Skarbu Państwa
www.msp.gov.pl
• Ministerstwo Środowiska
www.mos.gov.pl
• Agencja Nieruchomości Rolnych
www.anr.gov.pl
• Archiwa Państwowe
www.archiwa.gov.pl
• Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
www.arimr.gov.pl
• Agencja Rynku Rolnego
www.arr.gov.pl
• Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
www.gddkia.gov.pl
• Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
www.giodo.gov.pl
• Główny Inspektorat Ochrony Środowiska
www.gios.gov.pl
• Główny Inspektorat Sanitarny
www.gis.mz.gov.pl
• Główny Inspektorat Transportu Drogowego
www.gitd.gov.pl
• Główny Urząd Geodezji i Kartografii
www.gugik.gov.pl
• Główny Urząd Miar
www.gum.gov.pl
• Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
www.gunb.gov.pl
• Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
www.ijhar-s.gov.pl
• Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych
www.knuife.gov.pl
• Komisja Papierów Wartościowych i Giełd
www.kpwig.gov.pl
• Polski Komitet Normalizacyjny
www.pkn.pl
• Służba Celna Rzeczypospolitej Polskiej
www.mf.gov.pl/sluzba celna
• Straż Graniczna RP
www.sg.gov.pl
• Urząd Patentowy RP
www.uprp.pl
• Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
www.uokik.gov.pl
• Urząd Dozoru Technicznego
www.udt.gov.pl
• Urząd Komitetu Integracji Europejskiej
www.ukie.gov.pl
• Polska Izba Rzeczników Patentowych
www.rzecznikpatentowy.org.pl
• Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
http://www.piit.org.pl/
• Instytut Marki Polskiej
www.imp.org.pl
• Federacja Konsumentów
www.federacja-konsumentow. org.pl


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można otrzymać kilka bonów energetycznych na jeden adres? Jak to zrobić? Czy będzie kontrola?

Tak jest to możliwe. Trzeba złożyć osobne wnioski do gminy o bon energetyczny przez każdą z rodzin zamieszkujących wspólnie. 

Symbole religijne w miejscu pracy

Symbole religijne w miejscu pracy to temat bardzo kontrowersyjny. Z jednej strony mamy wolność do wyrażania i uzewnętrzniania swoich przekonań religijnych a pracodawca i współpracownicy nie mogą z tego powodu dyskryminować a z drugiej strony pracodawca może wprowadzić zakaz noszenia w miejscu pracy jakichkolwiek widocznych symboli wyrażających przekonania światopoglądowe lub religijne.

Wyższe emerytury i wynagrodzenia od lipca 2024 r. Dla kogo?

Od 1 lipca zwiększają się minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa. Jak to może wpłynąć na emeryturę?

Już niedługo praca od poniedziałku do czwartku. Zmiany w Kodeksie pracy już niedługo. Czy szkoły też będą otwarte 4 dni w tygodniu?

Wkrótce czeka nas nowelizacja Kodeksu pracy. Projekt ustawy jest już w Sejmie. Czego będą dotyczyć zmiany?

REKLAMA

Od 1500 zł do 45 000 zł kary grzywny dla pracodawcy za wypłatę wynagrodzenia wyższego niż wynikające z zawartej umowy o pracę

Kiedy pracodawca może otrzymać karę aż do 45000 zł za wypłatę wynagrodzenia wyższego niż wynikające z zawartej umowy o pracę? 

2 tys. zł dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Premier Tusk ogłasza pomoc dla kupców z Marywilskiej 44

2 tys. zł dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz dofinansowanie części wynagrodzeń pracowników. "Od czwartku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku pożaru hali targowej przy ul. Marywilskiej w Warszawie mogą się zgłaszać do ZUS o pomoc" - poinformował premier Donald Tusk. Jak dodał, w przygotowaniu są również m.in. zwolnienia podatkowe.

Min. edukacji Barbara Nowacka: Nowe zajęcia w czasie godzin wychowawczych od 1 września 2024 r. Samorządy pytają: Kto je poprowadzi?

Nowość: Zajęcia z pierwszej pomocy na godzinach wychowawczych. Nauczyciele mają wątpliwości - w szkołach nie ma osób mających uprawnienia do prowadzenia tych zajęć. Szkoły nie mają też środków na opłacenie zewnętrznych ekspertów. Nierealne jest, aby w całej Polsce dali radę poprowadzić społecznie kursy pierwszej pomocy wolontariusze (np. z WOŚP).

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL [22.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Punktualnie o 9:00, na żywo ze studia Infor.pl. Na Poranny Przegląd Prasy i Portali zaprasza Piotr Nowak.

REKLAMA

2519 zł dla osób niepełnosprawnych w 2025 roku? Jest plan nowego dodatku do renty socjalnej zamiast stałej podwyżki do minimalnego wynagrodzenia

Od marca 2024 r. trwają w Sejmie prace nad obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Celem tej nowelizacji miało być stałe zwiększenie kwoty renty socjalnej z obecnych 1780,96 zł brutto do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie 4242 zł brutto). Jednak 9 maja 2024 r. na posiedzeniu sejmowej podkomisji przyjęto poprawkę, zgodnie z którą uprawnionym do renty socjalnej będzie przysługiwał dodatek w kwocie stanowiącej różnicę między tym świadczeniem a wysokością minimalnego wynagrodzenia. Zmiany mają obowiązywać dopiero od 2025 roku.

Zmiany w nauczaniu od 1 września 2024 r. MEN podpisało rozporządzenie

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, od 1 września uczniowie, którzy rozpoczynają naukę w szkołach ponadpodstawowych, nie będą mieli dostępu do HiT-u. Ponadto, obowiązkowe zajęcia z pierwszej pomocy będą odbywać się na godzinach wychowawczych.

REKLAMA