REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędy w PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli przy wypełnianiu zeznania rocznego podatnik popełnił błąd, może złożyć korektę rozliczenia. Konieczne będzie ponowne prawidłowe wypełnienie PIT oraz złożenie go w urzędzie wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Zasady korekty deklaracji podatkowych zostały określone w Ordynacji podatkowej. Korekta deklaracji polega na poprawieniu błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Korekta może dotyczyć np. błędnego określenia podatku, wysokości nadpłaty czy nieprawidłowego określenia ulg podatkowych. Skorygowanie zeznania rocznego polega na ponownym złożeniu zeznania po uprzednim prawidłowym jego wypełnieniu z zaznaczeniem na formularzu, że jest to korekta. Korekty dokonuje się na tym samym formularzu, co składa się zeznanie.
Dodatkowo konieczne będzie dołączenie do korekty pisma, w którym należy wyjaśnić, dlaczego koryguje się już złożone zeznanie. Jeśli takie wyjaśnienie nie zostanie dołączone, organ podatkowy może wezwać podatnika, żądając od niego złożenia niezbędnych wyjaśnień.
WARTO WIEDZIEĆ
Prawo to złożenia korekty istnieje dopóty, dopóki zobowiązanie nie ulegnie przedawnieniu. Prawo do złożenia korekty rocznego PIT będzie możliwe w okresie 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zeznanie było składane.

Konsekwencje błędu

Jeśli wynikiem błędu w zeznaniu podatkowym jest zaniżenie wpłaconej należności, podatnik musi prawidłowo obliczyć należność, wykazać ją na deklaracji korygującej i wpłacić razem z odsetkami za zwłokę liczonymi od dnia, w którym prawidłowa należność powinna być wpłacona.
Jak wynika z wyroku WSA z 13 kwietnia 2004 r. (I SA/Łd 620/03, opublikowany w o­nSA iWSA z 2005 r. nr 3, poz. 54), warunkiem skuteczności korekty dokonanej przez podatnika nie jest jednoczesna zapłata podatku.
Jeśli wynikiem błędnie wypełnionego rocznego PIT jest zawyżenie wpłaconej należności, podatnik również musi prawidłowo obliczyć należność i wykazać ją w deklaracji korygującej. Nadpłata dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych powstaje w dniu złożenia rozliczenia rocznego. Urząd zwróci nadpłatę, chyba że podatnik posiada zaległości podatkowe – wtedy nadpłata zostanie zaliczona na poczet spłaty tych zaległości. Gdy podatnik nie zalega z żadnymi opłatami, to może sam wystąpić do urzędu z wnioskiem o zaliczenie jej na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, jeśli nie chce otrzymać zwrotu z urzędu.

PRZYKŁAD
Podatniczka posiada faktury na materiały budowlane za rok 2004, których nie odliczyła w ramach ulgi remontowej. Zeznanie podatkowe PIT-37 za 2004 rok podatniczka złożyła w ustawowym terminie. Czy można dokonać w 2006 roku korekty zeznania za rok 2004 i odliczyć wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego?
Tak, podatniczka może złożyć korektę. Z interpretacji Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 22 lutego 2005 r. (nr IX/005/45/1/Z/K/05) wynika, że podatnicy mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie, jeżeli wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali kwotę nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
W interpretacji podkreślono, że wydatki na remont można odliczać w ramach limitu określonego na kolejne trzy lata, tj. 2003-2005. Odliczenie przysługuje, jeżeli suma wydatków poniesionych przez podatnika wynosi co najmniej 567 zł, a limit remontowanego lokalu mieszkalnego wynosi 4725 zł.

SŁOWNICZEK
DEKLARACJE – to zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania zobowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
KOREKTA – poprawianie, usuwanie błędów, wad, nieprawidłowości.

Nie zawsze będzie korekta

Nie w każdym przypadku podatnik, który błędnie wypełnił PIT, będzie mógł go skorygować. Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Jeśli mimo zawieszenia prawa do złożenia korekty podatnik ją złoży, nie wywoła o­na skutków prawnych.
Prawo do złożenia korekty przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Urząd sam poprawi

W niektórych przypadkach błędy w zeznaniu rocznym poprawi za podatnika sam urząd. Nastąpi to tylko w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami.
Organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:
• koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1000 zł,
• zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
Jeśli urząd skoryguje deklarację za podatnika, uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji oraz doręcza ją podatnikowi wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.
Na korektę sporządzoną przez urząd podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonał takiej korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu automatycznie anuluje korektę.
W przypadku gdy podatnik nie wniesie sprzeciwu w terminie, korekta deklaracji, jaką sporządzi urząd, wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Bez czynnego żalu

Od 1 września 2005 r. każdy, kto popełni błędy w złożonej deklaracji podatkowej, następnie je poprawi, nie będzie musiał deklarować czynnego żalu za popełnione pomyłki. Wystarczy złożyć korektę deklaracji i dopłacić brakujący podatek.
Takie zmiany w kodeksie karnym skarbowym wprowadzono przy okazji nowelizacji Ordynacji podatkowej, dodając w kodeksie art. 16a. Przepis ten przewiduje, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.
WZÓR uzasadnienia przyczyny korekty


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Ewa Matyszewska

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.).
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA