REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować się dla potrzeb VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności objętej opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług mają obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Następnie naczelnik urzędu rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) podatnicy, którzy rozpoczną wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub zrezygnują ze zwolnienia od tego podatku albo utracą prawo do tego zwolnienia, są zobowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) lub jego aktualizacji.
WAŻNE
Rejestracja dla potrzeb VAT dotyczy osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą
Warto w tym miejscu przytoczyć wyrok WSA w Olsztynie z 5 stycznia 2006 r. (sygn. akt I SA/Ol 445/05; niepublikowany), w którym sąd podkreślił, że status danego podmiotu jako podatnika VAT jest kategorią obiektywną, jest o­n niezależny od dokonania rejestracji dla potrzeb tego podatku. Zarejestrowanie się w charakterze podatnika VAT łączy się z uzyskaniem formalnych znamion statusu podatnika (np. uzyskaniem NIP), w związku z tym niezarejestrowany podatnik nie może realizować prawa do odliczenia podatku naliczonego. Status podatnika czynnego VAT (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia, nie musi natomiast istnieć na dzień, w którym miały miejsce czynności opodatkowane, z których wynika podatek podlegający odliczeniu.

Można się zarejestrować

Podmioty zwolnione od podatku od towarów i usług nie mają obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb VAT, ale mogą złożyć takie zgłoszenie.
Podatnicy, którzy utracili prawo do zwolnienia od VAT lub nie mogą skorzystać ze zwolnienia od VAT, lub zrezygnowały z tego zwolnienia dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

Potrzebne dokumenty

Zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług dokonuje się na druku VAT-R. Do zgłoszenia trzeba będzie także dołączyć kserokopię (oryginał do wglądu) dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 152 zł od potwierdzenia zgłoszenia VAT- R.
Niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego, podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego NIP (w przypadku osób fizycznych mających nadany NIP będzie to zgłoszenie aktualizacyjne), do którego należy dołączyć urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgło- szeniem, w szczególności: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki, uwierzytelniony dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w którym znajduje się siedziba, zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny, umowę o prowadzenie rachunku bankowego. Katalog informacji uwierzytelnionych lub urzędowo poświadczonych, które będą wymagane od przedsiębiorców, nie został zamknięty. Dlatego naczelnik urzędu skarbowego może żądać dodatkowych informacji od przedsiębiorców składających zgłoszenie identyfikacyjne, np. pełnomocnictwa (jeśli są ustanowione), umowy z biurem rachunkowym (jeśli prowadzi dokumentację). Upoważniony pracownik przyjmujący zgłoszenie poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów lub w uzasadnionych przypadkach może sporządzić taki odpis, oryginały zaś zwraca zgłaszającemu za pokwitowaniem na odpisach. Pracownik porównuje także dane z dowodów osobistych przy rejestracji działalności przez osoby fizyczne i spółki osobowe.
Wszystkie druki niezbędne do rejestracji dla potrzeb VAT można pobrać w każdym urzędzie skarbowym lub ze stron internetowych Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl.

Trzeba zachować terminy

Rejestracji VAT należy dokonać w odpowiednich terminach. W przypadku rejestracji podmiotu rozpoczynającego działalność – formularz VAT-R składa się przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Gdy podmiot dotychczas zwolniony od podatku utraci zwolnienie od podatku, rezygnuje z tego zwolnienia lub rozpoczyna dokonywanie również sprzedaży opodatkowanej – podatnik zobowiązany jest do złożenia / aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R:
• przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku – w przypadku rozpoczęcia dokonywania sprzedaży opodatkowanej przez podatnika, który dotychczas dokonywał sprzedaży wyłącznie zwolnionej i z tego tytułu korzystał ze zwolnienia,
• przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia od podatku – w przypadku gdy podatnik osiągnął wartość sprzedaży (za cały poprzedni rok lub proporcjonalnie) przekraczającą 10 000 euro i z tego powodu nie może już korzystać ze zwolnienia z podatku,
• przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia – w przypadku gdy podatnik ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku z tytułu osiągania obrotów nieprzekraczających kwoty 10 000 euro, lecz rezygnuje z tego prawa. Wskazany termin dotyczy również rezygnacji ze zwolnienia przysługującego rolnikom ryczałtowym,
• przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu – w przypadku gdy podatnik nowo rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego rezygnuje z przysługującego mu zwolnienia przed rozpoczęciem działalności.
W przypadku aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R powinien tego dokonać w ciągu 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Natomiast w sytuacji gdy podatnik zarejestrowany zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu zobowiązany jest zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego (składając druk VAT-Z), który wykreśla podatnika z rejestru jako podatnika VAT.
Dokumenty dotyczące rejestracji VAT można dostarczyć do urzędu skarbowego osobiście lub za pośrednictwem poczty. W tym drugim przypadku termin uważa się za zachowany, jeśli list nadany zostanie w ostatnim dniu wyznaczonego terminu.
Trzeba także pamiętać, że podatnicy wypełniający VAT-R są zobowiązani uiścić opłatę skarbową (za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego) w wysokości 152 zł na konto właściwego urzędu miasta i gminy.
Jeżeli zgłoszenie rejestracyjne zostało wypełnione prawidłowo, organ podatkowy rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie bez zbędnej zwłoki.
Na wniosek zainteresowanego (którym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku) naczelnik urzędu skarbowego jest zobowiązany potwierdzić, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony.

4 KROKI
Jak dokonać rejestracji VAT
1
Pobierz formularz rejestracyjny. Rejestracji dokonuje się na formularzu VAT-R (zgłoszenie rejestracyjne VAT) oraz VAT-R/UE (zgłoszenie w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych). Formularze można pobrać w urzędzie skarbowym lub ze stron ministerstwa finansów: www.mf.gov.pl sekcja podatki podsekcja formularze.
2 Wypełnij formularz. Pamiętaj, że w poz. 4 należy podać powód rejestracji jako podatnika VAT-UE, a w poz. 5 przewidywaną datę rozpoczęcia dokonywania dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych.

3 Złóż formularz w urzędzie skarbowym. Adresatem zgłoszenia jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach VAT. Zgłoszenie rejestracyjne złóż przed dniem dokonania pierwszej dostawy lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.
4 Pamiętaj o aktualizacji. W razie zmiany danych zawartych w zgłoszeniu konieczna jest ich aktualizacja. Należy jej dokonać w ciągu 7 dni od daty, w której nastąpiła zmiana.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA