REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować się dla potrzeb VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności objętej opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług mają obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Następnie naczelnik urzędu rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) podatnicy, którzy rozpoczną wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub zrezygnują ze zwolnienia od tego podatku albo utracą prawo do tego zwolnienia, są zobowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) lub jego aktualizacji.
WAŻNE
Rejestracja dla potrzeb VAT dotyczy osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą
Warto w tym miejscu przytoczyć wyrok WSA w Olsztynie z 5 stycznia 2006 r. (sygn. akt I SA/Ol 445/05; niepublikowany), w którym sąd podkreślił, że status danego podmiotu jako podatnika VAT jest kategorią obiektywną, jest o­n niezależny od dokonania rejestracji dla potrzeb tego podatku. Zarejestrowanie się w charakterze podatnika VAT łączy się z uzyskaniem formalnych znamion statusu podatnika (np. uzyskaniem NIP), w związku z tym niezarejestrowany podatnik nie może realizować prawa do odliczenia podatku naliczonego. Status podatnika czynnego VAT (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia, nie musi natomiast istnieć na dzień, w którym miały miejsce czynności opodatkowane, z których wynika podatek podlegający odliczeniu.

Można się zarejestrować

Podmioty zwolnione od podatku od towarów i usług nie mają obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb VAT, ale mogą złożyć takie zgłoszenie.
Podatnicy, którzy utracili prawo do zwolnienia od VAT lub nie mogą skorzystać ze zwolnienia od VAT, lub zrezygnowały z tego zwolnienia dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

Potrzebne dokumenty

Zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług dokonuje się na druku VAT-R. Do zgłoszenia trzeba będzie także dołączyć kserokopię (oryginał do wglądu) dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 152 zł od potwierdzenia zgłoszenia VAT- R.
Niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego, podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego NIP (w przypadku osób fizycznych mających nadany NIP będzie to zgłoszenie aktualizacyjne), do którego należy dołączyć urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgło- szeniem, w szczególności: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki, uwierzytelniony dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w którym znajduje się siedziba, zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny, umowę o prowadzenie rachunku bankowego. Katalog informacji uwierzytelnionych lub urzędowo poświadczonych, które będą wymagane od przedsiębiorców, nie został zamknięty. Dlatego naczelnik urzędu skarbowego może żądać dodatkowych informacji od przedsiębiorców składających zgłoszenie identyfikacyjne, np. pełnomocnictwa (jeśli są ustanowione), umowy z biurem rachunkowym (jeśli prowadzi dokumentację). Upoważniony pracownik przyjmujący zgłoszenie poświadcza zgodność przedstawionych odpisów tych dokumentów lub w uzasadnionych przypadkach może sporządzić taki odpis, oryginały zaś zwraca zgłaszającemu za pokwitowaniem na odpisach. Pracownik porównuje także dane z dowodów osobistych przy rejestracji działalności przez osoby fizyczne i spółki osobowe.
Wszystkie druki niezbędne do rejestracji dla potrzeb VAT można pobrać w każdym urzędzie skarbowym lub ze stron internetowych Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl.

Trzeba zachować terminy

Rejestracji VAT należy dokonać w odpowiednich terminach. W przypadku rejestracji podmiotu rozpoczynającego działalność – formularz VAT-R składa się przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Gdy podmiot dotychczas zwolniony od podatku utraci zwolnienie od podatku, rezygnuje z tego zwolnienia lub rozpoczyna dokonywanie również sprzedaży opodatkowanej – podatnik zobowiązany jest do złożenia / aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R:
• przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku – w przypadku rozpoczęcia dokonywania sprzedaży opodatkowanej przez podatnika, który dotychczas dokonywał sprzedaży wyłącznie zwolnionej i z tego tytułu korzystał ze zwolnienia,
• przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia od podatku – w przypadku gdy podatnik osiągnął wartość sprzedaży (za cały poprzedni rok lub proporcjonalnie) przekraczającą 10 000 euro i z tego powodu nie może już korzystać ze zwolnienia z podatku,
• przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia – w przypadku gdy podatnik ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku z tytułu osiągania obrotów nieprzekraczających kwoty 10 000 euro, lecz rezygnuje z tego prawa. Wskazany termin dotyczy również rezygnacji ze zwolnienia przysługującego rolnikom ryczałtowym,
• przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu – w przypadku gdy podatnik nowo rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego rezygnuje z przysługującego mu zwolnienia przed rozpoczęciem działalności.
W przypadku aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R powinien tego dokonać w ciągu 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Natomiast w sytuacji gdy podatnik zarejestrowany zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu zobowiązany jest zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego (składając druk VAT-Z), który wykreśla podatnika z rejestru jako podatnika VAT.
Dokumenty dotyczące rejestracji VAT można dostarczyć do urzędu skarbowego osobiście lub za pośrednictwem poczty. W tym drugim przypadku termin uważa się za zachowany, jeśli list nadany zostanie w ostatnim dniu wyznaczonego terminu.
Trzeba także pamiętać, że podatnicy wypełniający VAT-R są zobowiązani uiścić opłatę skarbową (za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego) w wysokości 152 zł na konto właściwego urzędu miasta i gminy.
Jeżeli zgłoszenie rejestracyjne zostało wypełnione prawidłowo, organ podatkowy rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie bez zbędnej zwłoki.
Na wniosek zainteresowanego (którym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku) naczelnik urzędu skarbowego jest zobowiązany potwierdzić, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony.

4 KROKI
Jak dokonać rejestracji VAT
1
Pobierz formularz rejestracyjny. Rejestracji dokonuje się na formularzu VAT-R (zgłoszenie rejestracyjne VAT) oraz VAT-R/UE (zgłoszenie w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych). Formularze można pobrać w urzędzie skarbowym lub ze stron ministerstwa finansów: www.mf.gov.pl sekcja podatki podsekcja formularze.
2 Wypełnij formularz. Pamiętaj, że w poz. 4 należy podać powód rejestracji jako podatnika VAT-UE, a w poz. 5 przewidywaną datę rozpoczęcia dokonywania dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych.

3 Złóż formularz w urzędzie skarbowym. Adresatem zgłoszenia jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach VAT. Zgłoszenie rejestracyjne złóż przed dniem dokonania pierwszej dostawy lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.
4 Pamiętaj o aktualizacji. W razie zmiany danych zawartych w zgłoszeniu konieczna jest ich aktualizacja. Należy jej dokonać w ciągu 7 dni od daty, w której nastąpiła zmiana.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

ZUS ogłasza ważną zmianę dla wszystkich emerytów i rencistów od 1 czerwca 2025 r.: muszą tego pilnować, żeby nie stracić świadczenia

Nie każdy jest świadomy tego, że aktywność zawodowa na emeryturze (lub podczas pobierania renty), może pozbawić emeryta (lub odpowiednio – rencistę) świadczenia emerytalno-rentowego. Mowa o tzw. limitach dorabiania do emerytury (lub renty), których przekroczenie powoduje zmniejszenie świadczenia lub nawet całkowite zawieszenie jego wypłacania. Od 1 czerwca br. – limity te, ulegają zmianie. Należy jednak podkreślić, że od powyższych zasad, ustawodawca przewidział pewne wyjątki i – co do zasady – dorabiać bez ograniczeń, może każdy emeryt, który osiągnął powszechny wiek emerytalny, chyba, że kontynuuje on zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy.

Jeśli miałbym do końca życia mieszkać w DPS, to wolałbym umrzeć - co dalej z asystencją osobistą?

"Jeśli miałbym do końca życia mieszkać w DPS, to wolałbym umrzeć" - tak mocne słowa można było usłyszeć w środę 13 maja 2025 r. na proteście osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin i asystentów. Protest miał miejsce przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, a jego celem były apele o jak najszybsze wprowadzenie ustawy o asystencji osobistej.

Dają nawet 50 tysięcy złotych. Można dostać dofinansowanie do remontu łazienki

Dla jednych remont łazienki to kwestia wystroju, mody czy estetyki, dla innych to kwestia komfortu i bezpieczeństwa. Mierzą się z tym ludzie z niepełnosprawnościami, którzy nieraz muszą wydać majątek na likwidację architektonicznych barier. Co w sytuacji, kiedy nie mają na to pieniędzy? Nie wszyscy wiedzą, że mogą liczyć na dofinansowanie remontu

REKLAMA

To już pewne: ceny mieszkań mają być jawne. Jak nowe przepisy wpłyną na rynek nieruchomości

Rynek nieruchomości nie ma nic przeciwko jawności cen mieszkań, ale ustawa musi być dobrze przygotowana, apelują deweloperzy do legislatorów. Czy ta rewolucja cenowa zmieni coś zasadniczo na rynku nieruchomości?

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Ministerstwo Rodziny pracuje nad drugim dodatkiem dla osób niesamodzielnych. Dodatek ważny dla wykluczonych ze świadczenia wspierającego

Jeszcze na przełomie 2023 r. i 2024 r. obiecywano podwyżkę renty socjalnej – każdy rencista (socjalny) miał mieć 4666 zł brutto (w 2025 r.). Od samego początku było to nierealne z uwagi na brak środków w budżecie. Zamiast tej ogromnej podwyżki wprowadzono więc dodatek dopełniający, ale tylko dla rencistów mających dodatkowo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Po tym ruchu rządu renciści z innych grup niż socjalni domagają się takiego samego dodatku do renty. Wszystko wskazuje na to, że …. będzie ten dodatek. Będzie to wielkie wsparcie dla rencistów. Trwają prace nad projektem ustawy – hamuje je jednak prawdopodobnie Ministerstwo Finansów chyba podnosząc problem braku odpowiednich środków (opinia publiczna nie jest informowana o stanowisku MF w tej sprawie.

REKLAMA

Choroby od papierosów a prawo do renty. Czy istnieje coś takiego jak renta tytoniowa?

Nałogowe palenie tytoniu to jedna z głównych przyczyn wielu poważnych chorób, które mogą prowadzić do całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy. W polskim systemie prawnym nie istnieje pojęcie „renty tytoniowej”, jednak osoby cierpiące na schorzenia wywołane paleniem mogą ubiegać się o świadczenie rentowe na zasadach ogólnych.

Prawie połowa polskich rodziców boi się, że ich dziecko będzie ofiarą przemocy w szkole

Badanie platformy Novakid pokazuje, że 49 proc. polskich rodziców obawia się, że ich dzieci będą ofiarami przemocy rówieśniczej i nie będą wiedziały, gdzie szukać pomocy. 46% rodziców uważa, że kluczowe jest stworzenie w szkołach bezpiecznej przestrzeni, wspierającej rozwój i zdrowe relacje. Zwracają także uwagę na potrzebę większego finansowania psychologów i nauczycieli oraz wdrożenia programów przeciwdziałania agresji.

REKLAMA