REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ponaglić urząd skarbowy

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe powinny działać wnikliwie i szybko. Jeśli jednak urząd jest opieszały, można go ponaglić. Gdy to nie pomoże, pozostaje złożenie skargi do sądu na bezczynność organu.

Jedną z podstawowych zasad, według której powinny działać organy podatkowe, jest zasada szybkości. Zgodnie z nią urzędy skarbowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwiane niezwłocznie. Warto podkreślić, że nie ma podstaw nakazujących kolejność rozpoznania spraw, z jakimi podatnik zwraca się do urzędu skarbowego. Na ten aspekt zwrócił uwagę NSA w wyroku z 10 kwietnia 2002 r. (sygn. akt SA/Sz 2077/00; niepublikowany).

Trzeba tu jeszcze wyjaśnić, że korzystanie przez podatnika z jego proceduralnych uprawnień nie może być podawane przez organ podatkowy jako powód przewlekłości postępowania - wyrok NSA z 3 listopada 2000 r. (sygn. akt SA/Łd 2165/98; publikowany w ONSA 2002/1/15).

Załatwianie spraw

Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują nie tylko sposób działania organów podatkowych, ale także wytyczne, jak powinny być załatwiane sprawy podatników. I tak, załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy stanowią inaczej.

Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.

Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, a sprawy, w której przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy - nie później niż w ciągu trzech miesięcy.

Do wskazanych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Co ważne, o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy zobowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Ten sam obowiązek ciąży na organie podatkowym również w przypadku, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu.

Kiedy więc będziemy mieć do czynienia z bezczynnością organu podatkowego? Na to pytanie odpowiedź dał m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 8 czerwca 2004 r. (sygn. akt III SAB/Wa 8/04; niepublikowany), w którym podkreślił, że z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia, wówczas gdy w ustalonym terminie organ ten nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji, postanowienia lub innego aktu, albo nie podjął stosownej czynności.

Jednak bezczynnością organu nie jest wydanie orzeczenia lub dopełnienie aktu o treści innej, niż się tego spodziewała strona; przedmiotem skargi na bezczynność nie mogą być rozstrzygnięcia wydane przez organy, z których strona nie jest zadowolona - wyrok NSA z 25 września 2003 r. (sygn. akt I SA/Wr 30/02; niepublikowany).

Ponaglenie urzędu

Z bezczynnością organu podatkowego mamy do czynienia, w przypadku gdy: organ nie wszczął i nie prowadzi postępowania podatkowego lub organ prowadzi postępowanie, lecz nie kończy go wydaniem decyzji w przewidzianym przepisami terminie, organ nie podejmuje innych czynności nakazanych prawem.

Gdy podatnik uzna, że organ podatkowy w jego sprawie jest opieszały, może go ponaglić. Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują, że na niezałatwienie sprawy w terminie służy ponaglenie do:

l organu podatkowego wyższego stopnia;

l ministra właściwego do spraw finansów publicznych, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.

Organ podatkowy, uznając ponaglenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby podejmuje środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.

Warto tu zacytować postanowienie NSA z 14 lutego 2006 r. (sygn. akt I FSK 588/05; niepublikowany), w którym sąd wyjaśnił, że samo wniesienie do właściwego organu podatkowego ponaglenia nie jest wystarczającą przesłanką dla wniesienia do sądu administracyjnego skargi na bezczynność. Wniesienie skargi na bezczynność organu w postępowaniu podatkowym uzależnione jest bowiem od rozpatrzenia ponaglenia. Ponaglenie to winno być załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty jego wniesienia.

Skarga do sądu

Gdy wniesienie ponaglenia nie poskutkuje, podatnikowi zostaje złożenie skargi na bezczynność organu podatkowego do sądu administracyjnego. Wniesienie przez stronę skargi na bezczynność jest jej prawem, z którego może, lecz nie musi korzystać. Taką opinię zaprezentował m.in. NSA w wyroku z 17 września 1999 r. (sygn. akt III SA 7348/98; niepublikowany), w którym dodatkowo wyjaśnił, że obowiązkiem organów państwa jest załatwianie spraw w terminach wynikających z ustaw. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organy mają obowiązek zawiadomić stronę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Złożenie ponaglenia stanowi jedną z przesłanek dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego. Jednak dla dopuszczalności skargi na bezczynność nie ma znaczenia okoliczność, z jakich powodów określony akt nie został podjęty lub czynność nie została dokonana, a w szczególności, czy bezczynność organu spowodowana została przyczyną zawinioną lub niezawinioną organu - wyrok NSA z 22 grudnia 1998 r. (sygn. akt III SAB 77/98; niepublikowany). Ponadto - jak podkreślił NSA w wyroku z 25 września 2003 r. (sygn. akt I SA/Wr 30/02; niepublikowany) - przedmiotem skargi na bezczynność nie mogą być rozstrzygnięcia wydane przez organy, z których podatnik nie jest zadowolona.

Celem skargi do sądu administracyjnego na bezczynność fiskusa jest doprowadzenie do wydania przez ten organ decyzji administracyjnej. Wniesienie do sądu skargi na bezczynność organu podatkowego nie jest ograniczone żadnym terminem. Po wyczerpaniu środków zaskarżenia służących w postępowaniu podatkowym skarżący może wnieść skargę na bezczynność organu aż do momentu, gdy organ wyda żądane rozstrzygnięcie. Uwzględniając skargę na bezczynność, sąd zobowiązuje organ do wydania w określonym terminie aktu (decyzji administracyjnej czy postanowienia) lub dokonania czynności (np. wydania zaświadczenia). Termin do załatwienia sprawy przez organ podatkowy liczy się od dnia doręczenia akt organowi. Jeżeli w toku trwającego postępowania sądowoadministracyjnego organ, którego bezczynności dotyczyła skarga, zakończy postępowanie podatkowe i wyda akt lub podejmie czynność będącą przedmiotem skargi, to sąd administracyjny postępowanie w sprawie skargi na bezczynność umarza - jako bezprzedmiotowe.

RODZAJE BEZCZYNNOŚCI

Bezczynność organu podatkowego to najczęściej brak działania urzędu w postępowaniu administracyjnym. Bezczynność organu może zaistnieć zarówno w postępowaniu podatkowym, jak i poza postępowaniem podatkowym (w postępowaniach o charakterze administracyjnym, takich jak np. postępowanie w sprawie wydania zaświadczenia) oraz przy innych formach działania (np. gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem).

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Podstawa prawna

l Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

l Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Nieoczekiwana sierpniowa waloryzacja emerytur - emeryci i renciści muszą tego dopilnować, żeby otrzymać wyższe świadczenia

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - waloryzacja emerytur i rent przeprowadzana jest raz w roku, w dniu 1 marca. Na wskaźnik waloryzacji, który decyduje o kwocie podwyżki świadczeń - ma wpływ kilka czynników (w tym zwłaszcza ubiegłoroczna inflacja). Dotychczas nie była jednak zagwarantowana minimalna kwota takiej corocznej waloryzacji. Stan ten - ma ulec zmianie już niebawem, bo w sierpniu 2025 r.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności - przywileje 2025 [LISTA]. Jak złożyć wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności w 2025 roku daje prawo do wielu przywilejów – od skróconego czasu pracy, przez dodatkowy urlop, po zasiłki, dofinansowania i wsparcie z PFRON. Osoby posiadające orzeczenie mogą skorzystać także z turnusów rehabilitacyjnych czy ulg podatkowych. Sprawdź, co dokładnie przysługuje osobom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i jak krok po kroku złożyć wniosek o orzeczenie.

REKLAMA

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Abonament RTV: drożej w 2026 roku. Jakie zniżki za zapłatę z góry? Jakie kary za niepłacenie abonamentu i brak rejestracji odbiornika?

W 2026 roku obowiązywać będą wyższe stawki abonamentu RTV niż w 2025 roku. Tak wynika z rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 27 czerwca 2025 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2026 r. 

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

22 lipca 2025 r.: rekonstrukcja rządu

Rekonstrukcja rządu odbędzie się we wtorek 22 lipca 2025 roku. Została opóźniona o tydzień na wniosek marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Czym zostało podyktowane opóźnienie zmian w rządzie?

Rekordowy boom na mieszkania: Polacy rzucili się do zakupów po obniżce stóp procentowych

Po miesiącach wyczekiwania Polacy wrócili na rynek mieszkaniowy z nową siłą. W maju codziennie rezerwowano aż 115 mieszkań na największych rynkach – to najwyższy wynik od roku. Obniżka stóp procentowych, rosnące wynagrodzenia i poprawa dostępności kredytów sprawiły, że kupujący podejmują decyzje szybciej i bardziej zdecydowanie. Czy to początek nowej fali boomu mieszkaniowego?

REKLAMA