REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy wysokość emerytury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Rogulska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość tzw. starej emerytury i renty zależy od kwoty bazowej, wysokości podstawy wymiaru obliczonej ze ściśle określonego okresu oraz długości przebytych okresów składkowych i nieskładkowych.


Czy okres studiów zostanie uwzględniony

Kompletuję wniosek o emeryturę pracownika, który posiada 27 lat ubezpieczenia, w tym dwa lata studiów doktoranckich, za które były opłacane składki. Osoba ta ma problemy z uzyskaniem zaświadczenia potwierdzającego ten fakt. Czy brak takiego dokumentu będzie miał wpływ na wysokość świadczenia?

Tak

Okres odbywania studiów doktoranckich, za które zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie społeczne, przy ustalaniu prawa do emerytury będzie traktowany jako okres składkowy. Jeśli jednak ubezpieczony nie przedłoży dokumentu potwierdzającego odprowadzenie składek, okres studiów doktoranckich zostanie uwzględniony jako okres nieskładkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna

Art. 7 pkt 9a, art. 6 ust. 1 pkt 2 i 53 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.).


Czy renta zależy od zarobków żony

Będę składać wniosek o rentę rodzinną po zmarłym mężu dla siebie i dwójki małoletnich dzieci. Na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia pracowałam tylko przez pięć lat, i to w niepełnym wymiarze czasu pracy. Obecnie nie pracuję. Czy wysokość renty rodzinnej będzie uzależniona od wysokości moich zarobków?

Nie

Wysokość renty rodzinnej nie zależy od wysokości zarobków osoby wnioskującej o rentę rodzinną. Wysokość tego świadczenia uzależniona jest od wysokości świadczenia, jakie przysługiwałoby osobie zmarłej (jeśli nie miała ustalonego prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy) lub w jakiej otrzymywała je osoba zmarła (w przypadku emeryta lub rencisty) oraz od liczby osób uprawnionych do tej renty. Przy ocenie prawa do renty przyjmuje się, że osoba zmarła była całkowicie niezdolna do pracy.

Renta rodzinna wynosi:

- dla jednej osoby uprawnionej 85 proc. świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu,

- dla dwóch osób uprawnionych 90 proc. świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu,

- dla trzech i więcej osób uprawnionych 95 proc. świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu.

Za kwotę świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu, uważa się kwotę emerytury lub renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, jaką zainteresowany pobierał lub pobierałby (jeśli nie miał ustalonego prawa do świadczenia) w chwili śmierci.

Jeżeli zmarły pobierał świadczenie wraz ze zwiększeniem z tytułu opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub z częścią składkową, rentę rodzinną oblicza się - odpowiednio do liczby uprawnionych do renty - jako procent świadczenia zmarłego w wysokości nieuwzględniającej zwiększenia lub części składkowej. Tak obliczoną rentę rodzinną uzupełnia się do wysokości uwzględniającej 50 proc. zwiększenia - części składkowej, które przysługiwałoby zmarłemu.

Wszystkim uprawnionym członkom rodziny przysługuje jedna łączna renta rodzinna, która podlega podziałowi na równe części między uprawnionych.

Podstawa prawna

- Art. 65, 66, 73, 74 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.).



Czy ZUS przeliczy wysokość emerytury

Nasza była pracownica od roku ma ustalone prawo do emerytury i od tamtej pory nie pracuje. Ostatnio odnalazła dokument potwierdzający zatrudnienie sprzed 30 lat. Okres ten został uznany przez ZUS jako okres nieskładkowy z tytułu niewykonywania pracy w związku z opieką nad dzieckiem do lat czterech. Czy przedłożenie w ZUS-ie takiego dokumentu wpłynie na zmianę wysokości przyznanej już emerytury?

Tak

Ponowne ustalenie wysokości emerytury możliwe jest zarówno na skutek doliczenia nieuwzględnionych wcześniej okresów składkowych i nieskładkowych, jak również w przypadku dostarczenia dokumentów potwierdzających wysokość przychodów - przeliczenia podstawy wymiaru.

W przypadku doliczenia stażu ubezpieczeniowego, kwota emerytury zostanie zwiększona przez doliczenie do kwoty świadczenia:

- po 1,3 proc. podstawy wymiaru, ustalonej z uwzględnieniem wszystkich waloryzacji, jakim było objęte zarówno świadczenie, jak i podstawa jego wymiaru, za każdy rok okresów składkowych,

- po 0,7 proc. podstawy wymiaru (ustalonej z uwzględnieniem waloryzacji) za każdy rok okresów nieskładkowych.

Przy obliczaniu dodatkowego stażu okresy składkowe i nieskładkowe przyjmuje się z uwzględnieniem pełnych miesięcy.

Zauważyć trzeba, że doliczenie okresów składkowych może spowodować również automatyczne doliczenie okresów nieskładkowych, gdy z uwagi na możliwość przyjęcia ich tylko w wymiarze nieprzekraczającym 1/3 okresów składkowych, poprzednio były przyjęte w ograniczonym zakresie. W takim przypadku nie jest wymagany odrębny wniosek, a obliczenie wysokości z uwzględnieniem nowej liczby lat okresów nieskładkowych następuje automatycznie.

W przypadku pracownicy korzystne będzie doliczenie okresu zatrudnienia, gdyż jest to okres składkowy. Okres niewykonywania pracy z powodu opieki nad dzieckiem do lat czterech jest natomiast okresem nieskładkowym.

Podstawa prawna
- Art. 7, art. 112 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.).



Czy ważna jest wysokość kwoty bazowej

W 2008 roku będę przechodzić na wcześniejszą emeryturę. Wiem, że ważny jest przebyty staż pracy i wysokość osiąganego wynagrodzenia. Czy prawdą jest, że wysokość mojej emerytury będzie zależała od kwoty bazowej?

Tak

Na wysokość tzw. starej emerytury wpływają trzy parametry, a mianowicie: kwota bazowa, wysokość podstawy wymiaru emerytury oraz długość przebytych okresów składkowych i nieskładkowych, a w niektórych przypadkach również okresów uzupełniających. Emerytura ta ustalana jest dla ubezpieczonych urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. i dla niektórych ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r., a przed 1 stycznia 1969 r. Oblicza się ją według następującego algorytmu:

- 24 proc. kwoty bazowej,

- po 1,3 proc. podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów składkowych,

- po 0,7 proc. podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów nieskładkowych (okresy nieskładkowe uwzględniane są w wymiarze nieprzekraczającym 1/3 udowodnionych okresów składkowych).

Kwota bazowa przyjęta do obliczenia emerytury przyznawanej po raz pierwszy zarówno w części socjalnej (24 proc. kwoty bazowej), jak i w podstawie wymiaru (wskaźnik wysokości podstawy wymiaru x kwota bazowa) to kwota obowiązująca w miesiącu zgłoszenia wniosku albo ustalenia prawa do emerytury, jeżeli przypada on później niż miesiąc zgłoszenia wniosku.

Podstawa prawna

- Art. 53 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.).



Czy poczekać ze złożeniem wniosku

Pracownica w grudniu 2007 r. spełni wszystkie warunki uprawniające do wcześniejszej emerytury. Jednak z uwagi na to, że na wysokość świadczenia wpływa również kwota bazowa, zastanawia się, czy nie poczekać jeszcze ze złożeniem wniosku o emeryturę. Pracownica będzie wnioskowała, aby do obliczenia podstawy wymiaru zostały przyjęte zarobki z lat 1996 - 2005. Czy zastosowanie nowej kwoty bazowej może wpłynąć na wysokość świadczenia?

Tak

To, jaka kwota bazowa zostanie zastosowana do obliczenia wysokości emerytury, może istotnie zmienić wysokość świadczenia. Zauważyć trzeba, że kwota bazowa służy nie tylko do ustalenia części socjalnej emerytury, tj. 24 proc. kwoty bazowej, ale również podstawy wymiaru (wskaźnik wysokości podstawy wymiaru mnoży się przez kwotę bazową).

Kwota bazowa stanowi 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia pomniejszonego o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia społeczne, określone w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, w poprzednim roku kalendarzowym. Od 1 marca 2007 r. kwota ta wynosi 2059,92 zł. Zmieni się ona od 1 marca 2008 r. i może być również niższa niż obowiązująca.

Jeżeli prawo do emerytury zostałoby ustalone przed 1 marca 2008 r., to od 1 marca 2008 r. emerytura będzie podlegać waloryzacji wskaźnikiem waloryzacji. W lutym 2008 r. będzie można obliczyć, czy korzystniejsze jest złożenie wniosku w tym miesiącu czy w marcu 2008 r.

Podstawa prawna

- Art. 19, art. 53 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.).



Czy możliwe ponowne obliczenie emerytury

Nasz pracownik od czterech lat pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy. W styczniu 2007 r. ukończył 65 lat. Po przyznaniu renty pracował w niepełnym wymiarze czasu pracy, ale otrzymywał wysokie wynagrodzenie. Do ustalenia emerytury z urzędu ZUS przyjął podstawę wymiaru renty. Czy pracownik może złożyć wniosek o ustalenie podstawy wymiaru z innego okresu z uwzględnieniem zarobków uzyskanych po przyznaniu renty?

Tak

Podstawę wymiaru emerytury przyznawanej osobie, która w dniu nabycia prawa do emerytury ma ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, może stanowić podstawa wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy, ale również:

- wynagrodzenie z kolejnych dziesięciu lat kalendarzowych, wybranych przez zainteresowanego z ostatnich 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym przyznano emeryturę z urzędu albo

- zarobki z dowolnie wybranych 20 lat kalendarzowych, wskazanych z całego okresu ubezpieczenia przypadających przed rokiem zgłoszenia wniosku.

Zauważyć trzeba, że wysokość emerytury nie jest uzależniona wyłącznie od wysokości podstawy wymiaru świadczenia. Na jej wysokość ma wpływ również kwota bazowa, która zostanie zastosowana do obliczenia emerytury. Jednak to, która kwota bazowa będzie zastosowana, uzależnione jest od tego, czy podstawa wymiaru emerytury będzie obliczona na nowo czy też jako podstawa wymiaru renty.

Złożenie przez pracownika dokumentów poświadczających nowe zarobki spowoduje, że ZUS na nowo obliczy emeryturę z urzędu i ustali, który wariant będzie korzystniejszy. W zależności od wyników, będzie wypłacał świadczenie w korzystniejszej wysokości.

Podstawa prawna

- Art. 21 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.).

Przygotowała Agata Rogulska

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w urlopach: im więcej dzieci (i to nie tylko własnych) – tym więcej dni wolnych, a dla pracodawców, którzy nie będą się stosować – 30 tys. zł kary

Na 1 dziecko – 2 dni wolnego, na 2 dzieci – 3 dni wolnego, na 3 dzieci – 4 dni wolnego, a na 4 i więcej – 5 dni wolnego, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Zmiany w wypłatach 800 plus. ZUS przesuwa w maju terminy przelewów. Kiedy pieniądze trafią do rodziców?

Jak to jest z tym przelewaniem 800 plus na konta rodziców? Wedle harmonogramu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pieniądze wypłacane są w dziesięciu określonych terminach. Bywa, że z powodu takiego a nie innego ułożenia dat, przelewy robione są wcześniej. Tak właśnie będzie w maju.

REKLAMA

Czy 04.05.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Długi weekend, święto w czwartek 1 maja i w sobotę 3 maja to mocno ograniczone możliwości zakupowe. Zarówno w czwartek jak i w sobotę sklepy nieczynne. W sobotę 03.05.2025 r. można je zrobić tylko w małych sklepach osiedlowych, a z sieciowych głównie w Żabce. A jak będzie w niedzielę 04.05.2025 r. - można wybrać się do Lidla lub Biedronki albo wręcz do galerii handlowej na duże tygodniowe zakupy?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze?

Egzaminy maturalne 2025 rozpoczną się już niebawem. Główna sesja egzaminacyjna zaplanowana jest na okres od 5 do 22 maja 2025 r. Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze? Co w przypadku, gdy zapomni się dokumentów?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

REKLAMA

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

Co najmniej 2074 zł brutto za pracę w majówkę?

Związek Zawodowy „Związkowa Alternatywa” apeluje do rządu o wprowadzenie wyższego wynagrodzenia dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w trakcie dni świątecznych w majówkę. W opublikowanym komunikacie związkowcy proponują, by za trzy dni pracy (1,3 i 4 maja) wypłacana była kwota nie niższa niż 2074 zł brutto.

REKLAMA