REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytury dla 60 - latków a praca za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Szybkie
Andrzej Szybkie

REKLAMA

REKLAMA

Mężczyzna, który spełnia warunki do przyznania prawa do wcześniejszej emerytury i pracował również za granicą, w państwach należących obecnie do UE może starać się o doliczenie tych okresów przy ubieganiu się o emeryturę.

Od 8 maja 2008 r. prawo do emerytury uzyskali 60-letni mężczyźni (urodzeni przed 1 stycznia 1949 r.), którzy mają 35-letni okres składkowy i nieskładkowy. Nie zawsze osoba, która stara się o wcześniejszą emeryturę, może udokumentować wyłącznie polski staż emerytalny.

Wcześniejsza emerytura dla mężczyzn

Prawo do wcześniejszej emerytury pracowniczej uzyska mężczyzna, który:

• udokumentuje co najmniej 35 lat okresów składkowych i nieskładkowych,

• przed zgłoszeniem wniosku o emeryturę był zgłoszony w ZUS jako pracownik,

REKLAMA

• w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym był zgłoszony do ubezpieczeń jako pracownik przez co najmniej 6 miesięcy. Warunku tego nie wymaga się, jeżeli w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę osoba jest uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwóch ostatnich warunków nie muszą spełnić mężczyźni, którzy przez cały wymagany okres 35 lat podlegali ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pozostawania w stosunku pracy.

Ostatnim tytułem ubezpieczenia przed złożeniem wniosku o emeryturę musi być ubezpieczenie pracownicze. Nie jest ważne, czy po ustaniu tego ubezpieczenia mężczyzna pobiera np. zasiłek dla bezrobotnych czy świadczenie przedemerytalne.

ZUS uzna, że warunek ubezpieczenia pracowniczego jest spełniony, jeżeli osoba, która stara się o emeryturę, była zatrudniona na podstawie umowy o pracę w innym kraju Unii niż Polska.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Jan L. obecnie mieszka i pracuje w Irlandii. Przed wyjazdem z Polski przez 20 lat pracował w fabryce, a następnie przez 15 lat prowadził działalność gospodarczą. 11 czerwca 2008 r. skończył 60 lat i złożył w ZUS wniosek o wcześniejszą emeryturę. Przed zgłoszeniem wniosku pan Jan pracował w Irlandii przez 4 lata, a w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu przez ponad 6 miesięcy był zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Irlandia jest państwem Unii, dlatego ZUS uwzględni ubezpieczenie i zatrudnienie w tym kraju. Na tej podstawie pan Jan spełni wszystkie warunki do uzyskania wcześniejszej emerytury.

Prawo do emerytury pan Jan uzyskał dopiero po uwzględnieniu okresów ubezpieczenia w Irlandii (zagranicznych), dlatego ZUS ustali emeryturę proporcjonalną. W pierwszej kolejności obliczy świadczenie teoretyczne, jakie przysługiwałoby z tytułu 39 lat ubezpieczenia (za łączny okres polski i irlandzki). Następnie uzyskaną kwotę pomnoży przez współczynnik 35/39, wyrażający stosunek długości polskich okresów ubezpieczenia do sumy długości polskich i irlandzkich okresów ubezpieczenia.

Polski staż emerytalny

Podstawowym warunkiem uzyskania prawa do wcześniejszej emerytury jest udokumentowanie 35 lat okresów składkowych i nieskładkowych. Jeżeli 60-letni mężczyzna urodzony przed 1949 r. nie ma 35-letniego stażu pracy, to prawo do emerytury uzyska tylko w przypadku posiadania orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy i 25 lat pracy.

Okresy nieskładkowe mogą zostać uwzględnione tylko w wymiarze nieprzekraczającym 1/3 udowodnionych okresów składkowych. Uzupełniająco w stażu emerytalnym ZUS uwzględni również okresy ubezpieczenia społecznego rolników, za które opłacono składki przewidziane w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego po ukończeniu 16 lat (przypadające przed 1 lipca 1977 r.) oraz okresy pracy w gospodarstwie rolnym po ukończeniu 16. roku życia (przypadające przed 1 stycznia 1983 r.). Okresy rolne można jednak uwzględnić przy ustalaniu prawa do emerytury tylko wówczas, gdy długość okresów składkowych i nieskładkowych (ograniczonych do 1/3 składkowych) jest mniejsza od wymaganego stażu emerytalnego.

Przy ustalaniu prawa do wcześniejszej emerytury ZUS nie bierze pod uwagę okresu, o którym mowa w art. 10a ustawy emerytalneuj, tj. okresu pobierania z ZUS renty z tytułu niezdolności do pracy osób, które utraciły prawo do tej renty z powodu odzyskania zdolności do pracy. Okres pobierania renty ZUS uwzględnia tylko w przypadku osób, które ubiegają się o emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym (w przypadku mężczyzn - 65 lat).

Staż zagraniczny

Jeżeli długość polskich okresów ubezpieczenia (okresy składkowe, nieskładkowe, rolne) jest krótsza od wymaganego stażu emerytalnego, ZUS może uwzględnić niektóre zagraniczne okresy ubezpieczenia lub zamieszkania. Dotyczy to okresów ubezpieczenia lub zamieszkania przebytych w Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii, Lichtensteinie lub Szwajcarii. W ten sposób mogą zostać doliczone zagraniczne okresy uzyskane w państwach, z którymi Polskę łączą umowy międzynarodowe w dziedzinie ubezpieczeń społecznych (Serbia, Czarnogóra, Macedonia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja).

Okresy ubezpieczenia lub zamieszkania uzyskane w innych państwach, z którymi Polski nie łączy umowa międzynarodowa w dziedzinie ubezpieczeń społecznych, nie podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu prawa do emerytury z ZUS.

Przy ustalaniu prawa do wcześniejszej emerytury ZUS sumuje okresy ubezpieczenia lub zamieszkania w Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Lichtensteinie i Szwajcarii, aby sprawdzić, czy łączny okres wynosi co najmniej 35 lat. ZUS sumuje okresy zagraniczne, jeżeli łączna długość polskich okresów ubezpieczenia (składkowych, nieskładkowych i uzupełniająco - okresów rolnych) jest krótsza niż 35 lat oraz jeżeli okresy zagraniczne nie pokrywają się w czasie z okresami polskimi.

PRZYKŁAD

Marian S. ukończył 10 maja 2008 r. 60 lat. Jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Nie ma orzeczenia o niezdolności do pracy. Udokumentował 25-letni staż ubezpieczenia w Polsce, w skład którego wchodzą:

okresy zatrudnienia - 15 lat (składkowe),

okresy nieskładkowe - 6 lat, które ZUS ograniczy do 5 lat z powodu ograniczenia okresów nieskładkowych do 1/3 okresów składkowych,

okresy rolne - 5 lat.

Posiadany przez pana Mariana 25-letni staż emerytalny nie uprawnia go do wcześniejszej emerytury. Pan Marian ma również zagraniczny staż emerytalny: przez 7 lat pracował we Francji, następnie 4 lata w Belgii oraz 5 lat w Turcji. W czasie zatrudnienia był ubezpieczony w państwach zatrudnienia. W kwestionariuszu dotyczącym okresów składkowych i nieskładkowych pan Marian wpisał informację o okresach pracy za granicą.

Przy ustalaniu prawa do wcześniejszej emerytury ZUS uwzględni zagraniczne okresy ubezpieczenia we Francji i w Belgii, ponieważ są to państwa Unii Europejskiej. Nie uwzględni natomiast okresów ubezpieczenia w Turcji, gdyż państwo to nie należy do UE i z tym krajem Polski nie łączy umowa w dziedzinie ubezpieczeń społecznych. Po uwzględnieniu zagranicznych okresów ubezpieczenia łączny staż pana Mariana wynosi 36 lat. Dlatego spełni on warunek 35-letniego stażu wymagany do uzyskania wcześniejszej emerytury.

Kiedy ZUS uwzględni zagraniczne okresy zamieszkania

Okresy zamieszkania w UE ZUS uwzględni tylko w przypadku, gdy w państwie członkowskim okres zamieszkania ma wpływ na prawo do emerytury (emerytura przysługuje z tytułu zamieszkiwania na terenie danego państwa). Dotyczy to głównie państw skandynawskich (np. Szwecji, Danii, Finlandii) - takie okresy ZUS wlicza do stażu emerytalnego.

WAŻNE!

Okresy zamieszkiwania w państwach, z których uprawnienia emerytalne nie zależą od zamieszkania, a jedynie od podlegania ubezpieczeniom społecznym, nie zostaną uwzględnione przez ZUS.

Wysokość emerytury po zsumowaniu okresów

Jeżeli ZUS zsumował polskie i zagraniczne okresy ubezpieczenia lub zamieszkania, wysokość emerytury jest obliczana proporcjonalnie. Brany jest pod uwagę stosunek polskich okresów ubezpieczenia do sumy polskich i zagranicznych okresów.

PRZYKŁAD

ZUS przyznał prawo do wcześniejszej emerytury Markowi P., który posiada staż emerytalny w Polsce wynoszący 30 lat i 7-letni okres ubezpieczenia w Czechach. Łączny zsumowany okres jego ubezpieczenia wynosi 37 lat. ZUS w pierwszej kolejności wyliczy teoretyczną kwotę emerytury, jaka byłaby przyznana za 37 lat ubezpieczenia w Polsce. Następnie uzyskaną kwotę świadczenia pomnoży przez 30/37, tj. przez współczynnik wyrażający stosunek długości polskich okresów ubezpieczenia do sumy polskich i zagranicznych okresów ubezpieczenia.

Jeżeli teoretyczna emerytura wyliczona za 37 lat wynosiłaby 2000 zł, pomnożenie tej kwoty przez 30/37 daje wynik 1621,62 zł. Tak wyliczona emerytura będzie co miesiąc wypłacana panu Markowi (po potrąceniu podatku i składki na ubezpieczenie zdrowotne).


• art. 1 ustawy z 28 marca 2008 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 67, poz. 411),

• art. 29 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.),

• art. 45-46, art. 48 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 71.149.2),

• rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 z 21 marca 1972 r. w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (DzU UE L 74.1),

• rozporządzenie Rady (WE) nr 859/2003 z 14 maja 2003 r. rozszerzające przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 i rozporządzenia (EWG) nr 574/72 na obywateli państw trzecich, którzy nie są jeszcze objęci tymi przepisami wyłącznie ze względu na ich obywatelstwo (DzU UE L 03.124).

Andrzej Szybkie

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

Komunikat ZUS: świadczenia 800 plus już w czerwcu 2025 r. nie otrzymają również dzieci, które nie uczęszczają do przedszkola. Nowe przepisy można jednak z łatwością obejść

Od 1 czerwca 2025 r. obywatele Ukrainy, których dzieci nie będą realizować obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (potocznie zwanego „zerówką”, którą zazwyczaj odbywa się w przedszkolu) oraz obowiązku szkolnego w ramach polskiego systemu oświaty – utracą prawo do świadczenia 800 plus. Istnieje jednak luka w przepisach, która pozwala Ukraińcom na nieposyłanie dziecka do polskiego przedszkola i jednoczesne zachowanie prawa do świadczenia.

Ponad 8 tysięcy złotych. To nowa pensja minimalna już od lica. Podwyżki dla setek tysięcy Polaków

Blisko12 tysięcy złotych dla lekarzy, ponad 10 tysięcy dla pielęgniarek. Tak od lipca w służbie zdrowia wzrosną minimalne wynagrodzenia. Skąd te płace po nowemu? Ma to związek z podanym przez Główny Urząd Statystyczny komunikatem w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 roku, które wyniosło 8181,72 zł. Ta bazowa kwota stanowi podstawę do ustalania płac w medycznej branży od lipca tego roku. Aktualnie wynosi ona 7155,48 zł, co oznacza wzrost o 1026,24 zł, czyli o 14,34 proc. w ujęciu rocznym. Daje to ponad 8 tysięcy złotych. Podwyżki są ustawowe i obowiązkowe, jednak szefowa resortu zdrowia Izabela Leszczyna chciałaby wprowadzić zmiany.

Płaca minimalna 2026: Ministerstwo Finansów ujawnia plan podwyżki

Ministerstwo Finansów ogłosiło propozycję podwyżki płacy minimalnej w 2026 roku do 4806 zł brutto. To oznacza wzrost o 140 zł względem obecnej stawki. Resort zapewnia, że zmiana jest zgodna z prognozowaną inflacją. Pracodawcy jednak alarmują: to zbyt duże obciążenie dla firm.

REKLAMA

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

MEN: ważny komunikat dot. wakacji 2025 r. Chodzi o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży

Bezpieczny wypoczynek to dobrze zorganizowany wypoczynek. Dzięki wytycznym zawartym w poradniku MEN zarówno organizatorzy, jak i rodzice mogą świadomie zadbać o dobro dzieci i młodzieży. Korzystając z oficjalnych źródeł informacji, wybierając sprawdzone oferty oraz przygotowując dziecko do wyjazdu, można uniknąć nieprzewidzianych sytuacji i cieszyć się wakacjami pełnymi radości i przygód. Sprawdź co powinieneś wiedzieć!

Wyższe odprawy emerytalne dla nauczycieli od 2026 r. [PROJEKT]

W dalszym ciągu trwają prace nad nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela. Chodzi m.in. o wyższe odprawy emerytalne dla nauczycieli od 2026 r. Jak obecnie wyglądają odprawy emerytalne dla nauczycieli? Co się zmieni?

Rząd dopłaci aktorom i innym artystom do składek na emerytury w ZUS. To jawna niesprawiedliwość? Chodzi o gigantyczne pieniądze. Dlaczego tylko oni?

Wypłakują się ostatnio w mediach muzyczne gwiazdy, które osiągnęły emerytalny wiek i przyszło im się zmierzyć z wypłacanym na starość zusowskim uposażeniem. Kwoty zwalają z nóg. Krzysztof Cugowski, Maryla Rodowicz czy Ryszard Rynkowski dostają od 600 do 1,7 tysiąca złotych. Skąd te nędzne emerytury tych, którzy na koncertach zarabiali grube tysiące? Wielu artystów pracowało na umowy o dzieło. Ich odprowadzane do ZUS składki były groszowe. Rząd nad gwiazdami „pochylił się z troską” i zamierza im dopłacać do składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Jednym z warunków dofinasowania jest zyskanie statusu artysty zawodowego, pytanie dlaczego dotyczy to tylko jednej grupy zawodowej. Wątpliwości budzą też koszty tego przedsięwzięcia, które zwalają z nóg.

REKLAMA

MKiŚ: od 7 września 2025 r. nowe przepisy dot. drewna energetycznego. Spalać będzie można jedynie mniejsze produkty uboczne przerobu drewna

W komunikacie z 6 czerwca 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że 6 czerwca 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 30 maja 2025 r. w sprawie szczegółowych cech jakościowo-wymiarowych drewna energetycznego. Nowe przepisy dotyczą energetyki zawodowej. Nie będzie można spalać drewna, które może zostać wykorzystane przemysłowo w inny, bardziej korzystny gospodarczo sposób, np. do produkcji mebli czy stolarki. Drewno pełnowartościowe będzie służyło realizacji potrzeb branży drzewnej. Do energetyki zawodowej będą mogły trafiać jedynie mniejsze produkty uboczne przerobu drewna. Przepisy nie wprowadzają zakazu dla spalania drewna w indywidualnych gospodarstwach domowych, np. w kominkach.

Emeryt mundurowy 60 lat: Mimo że oddałem Ojczyźnie ponad 39 lat życia, jestem przez nią traktowany jak {dojna krowa} i żadna władza nie chce tego zmienić

Do redakcji Infor.pl stale przychodzą listy od emerytów mundurowych, którzy dorabiają sobie na emeryturze pracą w cywilu. Są poszkodowani przez system emerytalny (w ich opinii), o ile rozpoczęli służbę przed 1999 r. Jak w każdej umowy o pracę ich wypłaty są pomniejszane o składki ZUS. Co w tym szczególnego. Jeżeli emeryt mundurowy rozpoczął służbę przed 1999 r., to nie może mieć drugiej emerytury cywilnej obok tej mundurowej - albo jedną albo drugą. Możliwość zwiększenia emerytury mundurowej o składki w ZUS jest ograniczona tzw. limitem 75% kwoty bazowej.

REKLAMA