REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Resort gospodarki chce, żeby od 1 kwietnia istniała możliwość założenia firmy przez internet. Wniosek trzeba będzie podpisać wciąż mało popularnym podpisem elektronicznym.

Od 1 kwietnia zacznie w Polsce obowiązywać tzw. jedno okienko które umożliwi za pomocą jednego papierowego wniosku założenie działalności gospodarczej. Obywatel nie będzie musiał biegać po kilku urzędach, wystarczy, że odwiedzi urząd gminy. Resztę za niego zrobią urzędnicy.

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowują rozciągnięcie tego rozwiązania także na internet. Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki, deklaruje, że od 1 kwietnia będzie możliwe składanie takich wniosków drogą elektroniczną. Będzie to rozwiązanie tymczasowe, bo zgodnie z wchodzącą w życie nowelizacją powszechna możliwość rejestracji firmy przez internet zostanie wprowadzona dopiero od połowy 2011 roku.

Tymczasowo przez ePUAP

Zgodnie z ustawą do rejestrowania nowych przedsiębiorstw będzie służył od 2011 roku nowy system informatyczny - który ma powstać w Ministerstwie Gospodarki - Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Do tego czasu składanie wniosków drogą elektroniczną będzie odbywało się za pomocą innego systemu informatycznego, który w ubiegłym roku powstał w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.

Platforma ePUAP - bo o niej mowa - w przeciwieństwie do systemu, który powstanie w resorcie gospodarki, nie będzie rejestrowała nowych przedsiębiorców. Za jej pośrednictwem osoba, która będzie chciała założyć firmę, będzie mogła tylko wysłać elektroniczne pismo do urzędu gminy. Cała późniejsza korespondencja między przyszłym przedsiębiorcą a instytucjami zaangażowanymi w proces rejestracji firmy (urząd skarbowy, urząd statystyczny czy ZUS) także będzie miała formę elektroniczną. Tak przynajmniej można wywnioskować z testów tego rozwiązania, które zostały przeprowadzone w województwie podlaskim na przełomie 2008/2009.

REKLAMA

- Pilotaż zakończyliśmy w lutym. W czasie jego trwania zostały opracowane procedury oraz kształt wniosku, który zostanie wykorzystany na poziomie ogólnokrajowym - mówi GP Mariusz Madajczyk, pełnomocnik wojewody podlaskiego ds. informatyzacji. Dodaje, że rozporządzeniem, które ustali końcowy kształt wniosku, zajmuje się obecnie rząd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego przyjęcia należy spodziewać się już w przyszłym tygodniu. Ma wejść w życie 31 marca. Wówczas zostanie udostępniony elektroniczny formularz wniosku.

Ten moment niestety nie będzie oznaczał automatycznego udostępnienia obywatelom założenie firmy przez internet. Według ekspertów są dwie bariery, które spowodują, że będą mieli utrudniony dostęp do tego rozwiązania.

Bez e-podpisu się nie uda

Pierwsza z nich to konieczność posiadania przez osobę składającą e-wniosek kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Podania, które za pomocą ePUAP są wysyłane do urzędów, muszą zostać podpisane za pomocą właśnie takiego podpisu. Nie jest on w Polsce popularny (szacuje się, że ma go ok. 200 tys. osób), ponieważ za jego wydanie trzeba zapłacić. Tymczasem nie należy się spodziewać, by zakładający działalność gospodarczą chcieli ponosić dodatkowe koszty za luksus wysłania dokumentu przez internet.

Adam Szejnfeld wyjaśnia, że osoba, która wyśle e-dokument bez podpisu elektronicznego, będzie musiała pofatygować się do urzędu gminy, by osobiście podpisać wniosek. Przypomina, że wniosek będzie można także wysłać tradycyjnie, pocztą.

Zdaniem Krzysztofa Szuberta, przewodniczącego Komisji BCC ds. Informatyki, Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego, ten wymóg spowoduje, że rejestrowanie firmy przez internet podzieli los innej e-usługi: rozliczania się z fiskusem.

- Przeszkody biurokratyczne, jakie towarzyszą złożeniu PIT przez internet, powodują, że korzysta z tej możliwości bardzo wąskie grono osób - mówi Krzysztof Szubert.

Podkreśla przy tym, że z tego powodu należy coś zrobić z koniecznością używania podpisu elektronicznego przy komunikowaniu się z administracją rządową lub samorządową. Według niego, wyjściem z sytuacji może być planowana na 2011 roku wymiana dowodów osobistych (zostaną wówczas wprowadzone nowe dowody z chipem). Do dokumentu można by dołączyć podpis elektroniczny.

Samorząd nie musi

Kolejną przeszkodę, która na pewno opóźni start usługi złożenia wniosku o założenie firmy przez internet, postawią samorządy. Choć ich przedstawiciele w rozmowie z GP deklarują, że są tą usługą zainteresowani, to jednak od razu przyznają, że samorządy będą potrzebowały czasu na jej wprowadzenie.

- Sądzę, że w ciągu pół roku w większości gmin będzie możliwość założenia działalności gospodarczej przez internet - mówi Jan Czajkowski, dyrektor Biura Informatyki w Urzędzie Miasta Łódź.

Podkreśla przy tym, że ważne będzie przygotowanie nowej e-usługi przez administrację rządową. Jeśli wystąpią z tym problemy, to nie należy oczekiwać, że samorządy będą chciały oferować swoim mieszkańcom usługę, która nie działa lub działa źle.

Przypomina przy tym, że w ubiegłym roku rząd poinformował obywateli, że mogą już składać podania do urzędów (w tym samorządów) przez internet. Najpierw brakowało gotowych elektronicznych wzorów formularzy, a potem platforma ePUAP miała problemy z poprawnym funkcjonowaniem.

Wiceminister gospodarki twierdzi, że wszystkie samorządy mają obowiązek przyjmowania wniosków od 1 kwietnia 2009 r. Przypomina, że na przygotowanie się miały ostatnie pięć lat - czyli moment, od którego formalnie wprowadzono jedno okienko w Polsce.

PROCEDURA REJESTRACJI FIRMY PRZEZ INTERNET*

• Po wybraniu właściwego formularza na platformie ePUAP obywatel wypełnia elektronicznie zbiorczy wniosek zawierający większość danych niezbędnych do zakładania działalności gospodarczej.

• Obywatel przesyła go na ePUAP, gdzie generowany jest wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, który trafia do wnioskodawcy - właściwego urzędu miasta lub gminy.

• Urząd odsyła podpisany przez siebie wniosek na platformę. Po wydaniu zaświadczenia o wpisie do ewidencji, przez właściwy urząd, do wnioskodawcy zostaje przesłane, przez platformę, wydane zaświadczenie oraz wygenerowany wniosek RG1 - wniosek o nadanie numeru REGON.

• Po uzupełnieniu, podpisaniu i przesłaniu poprawnego wniosku przez obywatela na ePUAP GUS wydaje odpowiednie zaświadczenie o numerze REGON. Następnie z GUS na ePUAP generowany jest wniosek NIP i przesyłany razem do obywatela.

• Po uzupełnieniu wniosku NIP, np. o numer konta bankowego, obywatel podpisuje i przesyła go na ePUAP. Po wydaniu właściwej decyzji przez urząd skarbowy na ePUAP jest generowany odpowiedni wniosek do ZUS. Obywatel po podpisaniu przesyła dokument na ePUAP. Na podstawie otrzymanego dokumentu ZUS przesyła obywatelowi decyzję.

* taką drogę zastosowano w testach przeprowadzonych pod koniec ubiegłego roku i na początku 2009 roku.

JEDNO OKIENKO

Po kilku latach oczekiwania od 1 kwietnia 2009 r. zostanie w Polsce wprowadzone tzw. jedno okienko, które umożliwi założenie działalności gospodarczej przy pomocy jednego wniosku. Osoba, która zamierza założyć firmę, będzie musiała go złożyć w urzędzie gminy. Pozostałe kwestie związane z rejestracją mają już załatwić za przedsiębiorcę pracownicy urzędu. Wniosek będzie także można wysłać listem. Jednak taka forma będzie mało popularna, bo wymaga poświadczenia notarialnego. Obecnie osoba, który chce zarejestrować firmę, musi składać wnioski w kilku urzędach: gminy, skarbowym, statystycznym, a także w ZUS. Przez to traci się dużo czasu na bieganie po urzędach i składanie kolejnych wniosków. Wydłuża to też czas uruchomienia działalności gospodarczej. Nowe przepisy przewidują, że jedno okienko będzie przejściową formą rejestracji działalności. Zostanie zastąpione przez tzw. zasadę zero okienka. Od 1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować informatyczna Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Przedsiębiorca w celu zarejestrowania firmy będzie wypełniał jedynie odpowiedni formularz na stronie internetowej.

 

Przedsiębiorczość w Polsce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Urzędy skarbowe będą oddawać pieniądze emerytom. Niektórzy otrzymają porządny zastrzyk gotówki

Każdy kolejny rachunek to dla wielu seniorów test wytrzymałości domowego budżetu. Prąd, czynsz, leki, codzienne zakupy – wszystko kosztuje coraz więcej, a emerytura nie rośnie w tym samym tempie. Dlatego informacja, że w nowym roku część pieniędzy może wrócić do kieszeni starszych Polaków, to dobra wiadomość. Fiskus szykuje bowiem zwroty nadpłaconego podatku, a przelewy trafią do milionów emerytów i rencistów z ZUS.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

Jak zadbać o swoją emeryturę? Brak tych dokumentów może znacząco obniżyć wysokość emerytury

Rozpocząłeś pracę przed 1999 roku? Może warto sprawdzić archiwa, w szafach byłych zakładów, w zapomnianych pudełkach na strychu? Chodzi o świadectwa pracy, odcinki wypłat które zapomniane a złożone do ZUS mogą polepszyć Twoją sytuację finansową na emeryturze. Gdy ZUS nie znajdzie tych dokumentów - przyjmuje minimalne wynagrodzenie do obliczeń. Odnalezienie aktów to szansa, by przywrócić do rachunku rzeczywistą wartość Twojej pracy. Odszukaj je, złóż wniosek, a przeszłość może zacząć pracować na Twoją korzyść.

Trzynasta emerytura 2026: ile wyniesie i kto dostanie dodatkowy przelew w kwietniu?

W kwietniu 2026 r. emeryci otrzymają trzynastą emeryturę równą najniższej emeryturze po waloryzacji - wstępne wyliczenia wskazują ok. 1 971 zł brutto. Sprawdź kto i kiedy dostanie przelew oraz dlaczego część seniorów zobaczy drugi przelew związany ze zwrotem podatku.

REKLAMA

Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa [Test z lektury]
Czy pamiętasz mroźną, uśpioną śniegiem krainę, do której prowadziła stara szafa? To ponadczasowa opowieść o współpracy, sile miłości i o tym, by się nie poddawać. Warto wracać do tej książki nie tylko podczas Świąt Bożego Narodzenia i w zimowe wieczory. A po przeczytaniu możesz sprawdzić się w naszym teście! Jak dobrze znasz Opowieści z Narnii?
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Emerytura i zwrot z „trzynastki” i „czternastki”. Kto może odzyskać część potrąconego PIT i jak to załatwić?

Seniorzy, którym w 2025 r. potrącono zaliczki na podatek od tzw. trzynastej lub czternastej emerytury, mogą w 2026 r. otrzymać zwrot części pobranego PIT - pod warunkiem, że ich łączny roczny dochód z emerytur i dodatków nie przekroczył 30 000 zł. Poniżej znajdziesz prosty poradnik: kto kwalifikuje się do zwrotu, ile można dostać i jakie kroki podjąć, by nie przepuścić pieniędzy.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

REKLAMA

Specjalne świadczenie emerytalne dla 50 latków. Wypłacają 4875 zł

Choć większość Polaków przechodzi na emeryturę dopiero po ukończeniu 60 lub 65 lat, istnieją zawody, w których uprawnienia emerytalne można zdobyć znacznie wcześniej. W wyjątkowych przypadkach świadczenie może sięgać nawet 5000 zł już około pięćdziesiątego roku życia.

Dla tych wdów i wdowców nie 15%, a 55% [lub nawet 60%] świadczenia po zmarłym współmałżonku lub współmałżonce. Dla kogo taka renta wdowia?

Od lipca 2025 r. rozpoczęły się wypłaty tzw. renty wdowiej, która umożliwia owdowiałym seniorkom i seniorom pobieranie jednocześnie własnego świadczenia emerytalno-rentowego i renty rodzinnej (stanowiącej część emerytury lub renty po zmarłym mężu lub żonie). W zależności od wybranej konfiguracji – jest to 15% własnego świadczenia i 100% renty rodzinnej lub 15% renty rodzinnej i 100% własnego świadczenia. Niektóre owdowiałe Polki i Polacy, mogą jednak liczyć na dużo wyższe świadczenia – sięgające nawet 60% emerytury lub renty zmarłego współmałżonka lub współmałżonki.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA