REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

REKLAMA

Resort gospodarki chce, żeby od 1 kwietnia istniała możliwość założenia firmy przez internet. Wniosek trzeba będzie podpisać wciąż mało popularnym podpisem elektronicznym.

Od 1 kwietnia zacznie w Polsce obowiązywać tzw. jedno okienko które umożliwi za pomocą jednego papierowego wniosku założenie działalności gospodarczej. Obywatel nie będzie musiał biegać po kilku urzędach, wystarczy, że odwiedzi urząd gminy. Resztę za niego zrobią urzędnicy.

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowują rozciągnięcie tego rozwiązania także na internet. Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki, deklaruje, że od 1 kwietnia będzie możliwe składanie takich wniosków drogą elektroniczną. Będzie to rozwiązanie tymczasowe, bo zgodnie z wchodzącą w życie nowelizacją powszechna możliwość rejestracji firmy przez internet zostanie wprowadzona dopiero od połowy 2011 roku.

Tymczasowo przez ePUAP

Zgodnie z ustawą do rejestrowania nowych przedsiębiorstw będzie służył od 2011 roku nowy system informatyczny - który ma powstać w Ministerstwie Gospodarki - Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Do tego czasu składanie wniosków drogą elektroniczną będzie odbywało się za pomocą innego systemu informatycznego, który w ubiegłym roku powstał w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.

Platforma ePUAP - bo o niej mowa - w przeciwieństwie do systemu, który powstanie w resorcie gospodarki, nie będzie rejestrowała nowych przedsiębiorców. Za jej pośrednictwem osoba, która będzie chciała założyć firmę, będzie mogła tylko wysłać elektroniczne pismo do urzędu gminy. Cała późniejsza korespondencja między przyszłym przedsiębiorcą a instytucjami zaangażowanymi w proces rejestracji firmy (urząd skarbowy, urząd statystyczny czy ZUS) także będzie miała formę elektroniczną. Tak przynajmniej można wywnioskować z testów tego rozwiązania, które zostały przeprowadzone w województwie podlaskim na przełomie 2008/2009.

REKLAMA

- Pilotaż zakończyliśmy w lutym. W czasie jego trwania zostały opracowane procedury oraz kształt wniosku, który zostanie wykorzystany na poziomie ogólnokrajowym - mówi GP Mariusz Madajczyk, pełnomocnik wojewody podlaskiego ds. informatyzacji. Dodaje, że rozporządzeniem, które ustali końcowy kształt wniosku, zajmuje się obecnie rząd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego przyjęcia należy spodziewać się już w przyszłym tygodniu. Ma wejść w życie 31 marca. Wówczas zostanie udostępniony elektroniczny formularz wniosku.

Ten moment niestety nie będzie oznaczał automatycznego udostępnienia obywatelom założenie firmy przez internet. Według ekspertów są dwie bariery, które spowodują, że będą mieli utrudniony dostęp do tego rozwiązania.

Bez e-podpisu się nie uda

Pierwsza z nich to konieczność posiadania przez osobę składającą e-wniosek kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Podania, które za pomocą ePUAP są wysyłane do urzędów, muszą zostać podpisane za pomocą właśnie takiego podpisu. Nie jest on w Polsce popularny (szacuje się, że ma go ok. 200 tys. osób), ponieważ za jego wydanie trzeba zapłacić. Tymczasem nie należy się spodziewać, by zakładający działalność gospodarczą chcieli ponosić dodatkowe koszty za luksus wysłania dokumentu przez internet.

Adam Szejnfeld wyjaśnia, że osoba, która wyśle e-dokument bez podpisu elektronicznego, będzie musiała pofatygować się do urzędu gminy, by osobiście podpisać wniosek. Przypomina, że wniosek będzie można także wysłać tradycyjnie, pocztą.

Zdaniem Krzysztofa Szuberta, przewodniczącego Komisji BCC ds. Informatyki, Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego, ten wymóg spowoduje, że rejestrowanie firmy przez internet podzieli los innej e-usługi: rozliczania się z fiskusem.

- Przeszkody biurokratyczne, jakie towarzyszą złożeniu PIT przez internet, powodują, że korzysta z tej możliwości bardzo wąskie grono osób - mówi Krzysztof Szubert.

Podkreśla przy tym, że z tego powodu należy coś zrobić z koniecznością używania podpisu elektronicznego przy komunikowaniu się z administracją rządową lub samorządową. Według niego, wyjściem z sytuacji może być planowana na 2011 roku wymiana dowodów osobistych (zostaną wówczas wprowadzone nowe dowody z chipem). Do dokumentu można by dołączyć podpis elektroniczny.

Samorząd nie musi

Kolejną przeszkodę, która na pewno opóźni start usługi złożenia wniosku o założenie firmy przez internet, postawią samorządy. Choć ich przedstawiciele w rozmowie z GP deklarują, że są tą usługą zainteresowani, to jednak od razu przyznają, że samorządy będą potrzebowały czasu na jej wprowadzenie.

- Sądzę, że w ciągu pół roku w większości gmin będzie możliwość założenia działalności gospodarczej przez internet - mówi Jan Czajkowski, dyrektor Biura Informatyki w Urzędzie Miasta Łódź.

Podkreśla przy tym, że ważne będzie przygotowanie nowej e-usługi przez administrację rządową. Jeśli wystąpią z tym problemy, to nie należy oczekiwać, że samorządy będą chciały oferować swoim mieszkańcom usługę, która nie działa lub działa źle.

Przypomina przy tym, że w ubiegłym roku rząd poinformował obywateli, że mogą już składać podania do urzędów (w tym samorządów) przez internet. Najpierw brakowało gotowych elektronicznych wzorów formularzy, a potem platforma ePUAP miała problemy z poprawnym funkcjonowaniem.

Wiceminister gospodarki twierdzi, że wszystkie samorządy mają obowiązek przyjmowania wniosków od 1 kwietnia 2009 r. Przypomina, że na przygotowanie się miały ostatnie pięć lat - czyli moment, od którego formalnie wprowadzono jedno okienko w Polsce.

PROCEDURA REJESTRACJI FIRMY PRZEZ INTERNET*

• Po wybraniu właściwego formularza na platformie ePUAP obywatel wypełnia elektronicznie zbiorczy wniosek zawierający większość danych niezbędnych do zakładania działalności gospodarczej.

• Obywatel przesyła go na ePUAP, gdzie generowany jest wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, który trafia do wnioskodawcy - właściwego urzędu miasta lub gminy.

• Urząd odsyła podpisany przez siebie wniosek na platformę. Po wydaniu zaświadczenia o wpisie do ewidencji, przez właściwy urząd, do wnioskodawcy zostaje przesłane, przez platformę, wydane zaświadczenie oraz wygenerowany wniosek RG1 - wniosek o nadanie numeru REGON.

• Po uzupełnieniu, podpisaniu i przesłaniu poprawnego wniosku przez obywatela na ePUAP GUS wydaje odpowiednie zaświadczenie o numerze REGON. Następnie z GUS na ePUAP generowany jest wniosek NIP i przesyłany razem do obywatela.

• Po uzupełnieniu wniosku NIP, np. o numer konta bankowego, obywatel podpisuje i przesyła go na ePUAP. Po wydaniu właściwej decyzji przez urząd skarbowy na ePUAP jest generowany odpowiedni wniosek do ZUS. Obywatel po podpisaniu przesyła dokument na ePUAP. Na podstawie otrzymanego dokumentu ZUS przesyła obywatelowi decyzję.

* taką drogę zastosowano w testach przeprowadzonych pod koniec ubiegłego roku i na początku 2009 roku.

JEDNO OKIENKO

Po kilku latach oczekiwania od 1 kwietnia 2009 r. zostanie w Polsce wprowadzone tzw. jedno okienko, które umożliwi założenie działalności gospodarczej przy pomocy jednego wniosku. Osoba, która zamierza założyć firmę, będzie musiała go złożyć w urzędzie gminy. Pozostałe kwestie związane z rejestracją mają już załatwić za przedsiębiorcę pracownicy urzędu. Wniosek będzie także można wysłać listem. Jednak taka forma będzie mało popularna, bo wymaga poświadczenia notarialnego. Obecnie osoba, który chce zarejestrować firmę, musi składać wnioski w kilku urzędach: gminy, skarbowym, statystycznym, a także w ZUS. Przez to traci się dużo czasu na bieganie po urzędach i składanie kolejnych wniosków. Wydłuża to też czas uruchomienia działalności gospodarczej. Nowe przepisy przewidują, że jedno okienko będzie przejściową formą rejestracji działalności. Zostanie zastąpione przez tzw. zasadę zero okienka. Od 1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować informatyczna Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Przedsiębiorca w celu zarejestrowania firmy będzie wypełniał jedynie odpowiedni formularz na stronie internetowej.

 

Przedsiębiorczość w Polsce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

O tym dodatku z ZUS mało kto wie! A to ponad 650 zł co miesiąc. Dochód nie ma znaczenia

Dodatek dla sieroty zupełnej to mniej znane, ale bardzo ważne świadczenie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) wypłaca co miesiąc kilkaset złotych osobom, które straciły oboje rodziców. Aby otrzymać ten dodatek, trzeba spełnić określone warunki. Jakie? Oto szczegóły.

MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

REKLAMA

MOPS a umiarkowany stopień niepełnosprawności – świadczenia i prawa w 2025 roku

Masz orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności? W 2025 roku możesz liczyć na wsparcie z MOPS i PCPR, od zasiłków, przez usługi opiekuńcze, aż po dofinansowania z PFRON. Sprawdź, jakie prawa Ci przysługują, ile wynoszą świadczenia i w jakich sytuacjach opiekun może ubiegać się o pomoc finansową. Dzięki aktualnym przepisom osoby z umiarkowanym stopniem nie muszą obawiać się braku wsparci, system oferuje realną pomoc finansową i organizacyjną, która ułatwia codzienne życie i zwiększa samodzielność.

Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Bon ciepłowniczy 2025/2026. Do 1750 zł jeszcze w tym roku, a w 2026 roku nawet 3500 zł. Sprawdź, czy się kwalifikujesz do otrzymania tego wsparcia

Rządowa propozycja, przygotowana przez Ministerstwo Energii, dotycząca wprowadzenia bonu ciepłowniczego i powiązanych zmian w prawie została przegłosowana przez Sejm. Nowe regulacje mają pomóc około 420 tysiącom gospodarstw domowych w radzeniu sobie ze zwiększonymi kosztami energii.

REKLAMA

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

REKLAMA