REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz pełnienia funkcji - podstawą zwolnienia?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wobec osoby, która naruszyła przepisy prawa upadłościowego, sąd może orzec m.in. zakaz pełnienia funkcji członka zarządu. Utratę przez członka zarządu możliwości wykonywania funkcji zarządczych należy uznać za naruszenie obowiązków pracowniczych.
Joanna Gawkowska-Kuk
aplikant radcowski

W nowym prawie upadłościowym (ustawa z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze – DzU nr 60, poz. 535) rozszerzono i rozbudowano instytucję orzeczenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej lub pełnienia funkcji wobec tych wszystkich osób, które naruszyły przepisy prawa upadłościowego. Już teraz można powiedzieć, iż nowe uregulowania zaczynają powoli spełniać swoją funkcję, ponieważ coraz częściej zdarza się, że zdeterminowani wierzyciele sięgają po uregulowaną w art. 373 Prawa upadłościowego możliwość skierowania do sądu upadłościowego wniosku o orzeczenie pozbawienia na okres od 3 do nawet 10 lat prawa pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu.
Wobec kogo może być orzeczony zakaz
Zakaz taki może być orzeczony wobec osoby, która ze swej winy, będąc do tego zobowiązana z mocy ustawy jako członek zarządu, nie złożyła w terminie dwóch tygodni od dnia powstania podstawy do ogłoszenia upadłości wniosku o jej ogłoszenie. Na każdym członku zarządu bez względu na przyjęty sposób reprezentacji ciąży bowiem obowiązek złożenia w terminie dwóch tygodni od dnia, gdy spółka zaczęła być niewypłacalna – wniosku o ogłoszenie upadłości. Termin dwutygodniowy ma zagwarantować to, że wierzyciele zostaną zaspokojeni z majątku upadłej spółki.
Co prawda, art. 373 Prawa upadłościowego i naprawczego reguluje jeszcze inne sytuacje, które uzasadniają orzeczenie zakazu sprawowania funkcji członka zarządu, jednakże w zakresie naszego zainteresowania leży rozpatrzenie jedynie typowej sytuacji, czyli skutków, jakie wywołuje w zakresie stosunków prawa pracy sytuacja, w której dochodzi do orzeczenia zakazu sprawowania funkcji zarządczych wobec osoby, która ze swej winy – jako zobowiązana z mocy ustawy – nie złożyła w terminie dwóch tygodni od dnia powstania podstawy do ogłoszenia upadłości wniosku o ogłoszenie upadłości spółki zarządzanej przez siebie i jednocześnie osoba ta pozostaje w stosunku pracy ze spółką.
Zakaz a uprawnienia
Przy orzekaniu zakazu z art. 373 Prawa upadłościowego i naprawczego sąd bierze pod uwagę stopień winy członka zarządu oraz skutki podejmowanych działań. W szczególności bada, czy doszło do obniżenia wartości ekonomicznej przedsiębiorstwa upadłego i pokrzywdzenia wierzycieli. Należy zwrócić uwagę, że orzeczenie takiego zakazu może nastąpić na okres od 3 nawet do 10 lat. A zatem orzeczenie takiego zakazu niewątpliwie wywołuje nieodwracalne skutki w sferze stosunku pracowniczego danego członka zarządu.
Jeśli członka zarządu łączy ze spółką umowa o pracę i wobec tego członka zarządu orzeczono zakaz sprawowania funkcji członka zarządu, to logiczną konsekwencją pozbawienia go uprawnień do pełnienia swoich funkcji powinno być niewątpliwie podjęcie przez organ do tego uprawniony uchwały o odwołaniu z funkcji członka zarządu. Co do zasady, powołanie i odwołanie z funkcji członka zarządu należy do kompetencji zgromadzenia wspólników (art. 203 k.s.h.).
Odwołanie z pełnienia funkcji
Należy jednak pamiętać, iż samo odwołanie członka zarządu przez powołany do tego organ skutkuje jedynie ustaniem stosunku organizacyjnego między nim a spółką i nie powoduje wygaśnięcia wewnętrznego stosunku pracy – chyba że co innego wynika z łączącej strony umowy o pracę.
Utratę przez członka zarządu możliwości wykonywania funkcji zarządczych można uznać za naruszenie obowiązków pracowniczych (członek zarządu ma obowiązek należycie dbać o interesy spółki, a niezłożenie w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości narusza istotne interesy spółki). Należy również wskazać, iż orzeczenie zakazu pełnienia funkcji członka zarządu wywiera negatywne skutki w sferze jego uprawnień zawodowych.
Warto podkreślić, iż orzeczenie zakazu pełnienia funkcji członka zarządu wywołuje skutki generalne, co oznacza, iż orzeczenie zakazu prowadzenia działalności i pełnienia funkcji w jednej spółce jest równoznaczne z orzeczeniem tego zakazu wobec wszystkich innych spółek.
Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia
Przez orzeczenie wobec danego członka zarządu zakazu pełnienia funkcji członka zarządu niewątpliwie dochodzi do utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, co może być podstawą rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. Pracodawca może bowiem rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w razie zawinionej przez pracownika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku (art. 52 § 1 ust. 3 k.p.).
Niezależnie od odwołania członka zarządu z funkcji w trybie art. 203 k.s.h. konieczne jest złożenie przez spółkę dodatkowego oświadczenia w przedmiocie rozwiązania z członkiem bez wypowiedzenia łączącej ich umowy o pracę.
O ile zawarcie umowy o pracę z członkiem zarządu wymaga zgodnie z art. 210 k.s.h. działania ze strony spółki rady nadzorczej lub pełnomocnika powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników – o tyle w wypadku złożenia oświadczenia woli w przedmiocie rozwiązania bez wypowiedzenia umowy o pracę z członkiem zarządu będą miały zastosowanie ogólne zasady reprezentacji spółki w sprawach pracowniczych. I tak zgodnie z art. 31 k.p. czynności w sprawach pracowniczych za pracodawcę wykonuje organ zarządzający lub inna wyznaczona do tego osoba. W takim wypadku nie będzie już potrzebne powoływanie specjalnego pełnomocnika lub działanie rady nadzorczej.
W spółce akcyjnej zasady przedstawione powyżej będą miały analogiczne zastosowanie.
Serwis PP radzi
Pytanie
Jeden z członków zarządu – wiceprezes naszej spółki (jesteśmy spółką z o.o.) był równocześnie członkiem zarządu niekonkurencyjnej spółki O. z siedzibą w Warszawie. Spółka O. była w trudnej sytuacji finansowej i – z tego co nam wiadomo – mimo pogłębiania się tej sytuacji wspomniany nie złożył wniosku o ogłoszenie upadłości.
W konsekwencji na skutek wystąpienia przez jednego z wierzycieli spółki O. z wnioskiem o pozbawienie wiceprezesa prawa prowadzenia działalności gospodarczej sąd orzekł wobec niego na okres 3 lat zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu.
Czy w naszej spółce może o­n pełnić nadal funkcję osoby zarządzającej – wiceprezesa?
Odpowiadamy
Nie. Orzeczenie takiego zakazu oznacza, iż członek zarządu nie może pełnić również swoich funkcji zarządczych także w Państwa spółce. Zakaz z art. 373 Prawa upadłościowego dotyczy bowiem pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta albo pełnomocnika każdej spółki.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

REKLAMA

Nie tylko 800 plus. Kolejne pieniądze do wzięcia dla rodziców. Ludzie przypuścili szturm na ZUS

Wyższe niż rok temu okazały się ceny uczniowskiego wyposażenia. Wedle szacunków koszt dla jednego dziecka to 1200 złotych. Wsparciem dla domowego budżetu jest rządowy program Dobry Start, który oferuje 300 złotych na każde uczące się dziecko. O pieniądze można się było ubiegać już od początku lipca. Rodzice tłumnie ruszyli do ZUS, który do tej pory wypłacił łącznie ponad miliard złotych. Nie wszyscy jednak z dofinasowania skorzystali. Można to jeszcze zrobić, bo ostateczny termin składania wniosków jeszcze nie minął, ale czas na to jest ograniczony.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Radca prawny o długu w ZUS, którego nie można spłacić. Kilka lat temu ponad 300 000 zł. Dziś powyżej 300 0000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

REKLAMA

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

REKLAMA