REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polecenie pracy nie tylko na piśmie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli pracodawca nie wydaje wyraźnego polecenia pracy w godzinach nadliczbowych, ale wie o tym, że pracownik i tak ją wykonuje, to musi się liczyć z obowiązkiem wypłaty dodatkowego wynagrodzenia.
Wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych jest szczególną sytuacją. Praca taka wykracza bowiem poza obowiązujące normy czasu (z wyjątkiem przypadków określonych w przepisach kodeksu pracy) i uprawnia pracownika do dodatkowego wynagrodzenia.
Stąd też istotną kwestią jest, w jakiej formie powinno być wydane polecenie wykonania pracy nadliczbowej. Z uwagi na to, że polecenie takie nie wymaga szczególnej formy, nie zawsze pracodawca formułuje je na piśmie. Najczęściej praktykowane jest polecenie ustne, ale może mieć o­no także charakter dorozumiany. Właśnie ta ostatnia z wymienionych form stwarza w praktyce najwięcej wątpliwości.
Ważne!
Pracodawca nie może tworzyć stałego systemu pracy nadliczbowej, dlatego też o jego szczególnych potrzebach dopuszczających taką pracę można mówić wtedy, gdy są o­ne niecodzienne i odróżniają się od zwykłych potrzeb związanych z działalnością.

Tylko w dwóch przypadkach

Przepisy o czasie pracy uważa się za bezwzględnie obowiązujące. Mają o­ne przede wszystkim charakter ochronny, wyrażający się w ustawowym określeniu obowiązujących pracownika dopuszczalnych norm czasu pracy. Z uwagi właśnie na ten ochronny charakter, praca w godzinach nadliczbowych podlega ścisłej reglamentacji.
Ograniczenie dopuszczalności takiej pracy zostało przewidziane w art. 151 par. 1 kodeksu pracy. Praca nadliczbowa dopuszczalna jest bowiem tylko w dwóch przypadkach, a mianowicie wtedy, gdy istnieje konieczność prowadzenia akcji dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii lub gdy wynika to ze szczególnych potrzeb pracodawcy.
Liczba godzin przepracowanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy jest limitowana – 150 godzin dla poszczególnego pracownika w roku kalendarzowym. Istnieje jednak możliwość określenia innej liczby godzin w regulacjach układowych lub regulaminowych albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO

Brak sprzeciwu przełożonego na wykonywanie w jego obecności przez pracownika dodatkowych obowiązków może być zakwalifikowany jako polecenie świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych
– wyrok z 14 maja 1998 r., I PKN 122/98, OSNAPiUS 1999/10, poz. 343.

Z przepisów kodeksu pracy nie wypływa upoważnienie do samowolnego podejmowania przez pracownika pracy w godzinach nadliczbowych
– wyrok Sądu Najwyższego z 7 lutego 2001 r., I PKN 244/2000, OSNAPiUS 2002/21, poz. 520; OSP 2003/12, poz. 150.

Dorozumiana zgoda

Art. 151 k.p. nie uzależnia przyznania pracownikowi wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych od wyraźnego zlecenia jej przez pracodawcę, jednak nie ulega wątpliwości, że z uwagi na obowiązek dodatkowej rekompensaty za taką pracę, pracodawca powinien przynajmniej o niej wiedzieć.
Milczenie pracodawcy nie zawsze więc oznacza przyzwolenie na taką pracę. Warunkiem przyjęcia dorozumianej zgody pracodawcy na pracę nadliczbową jest bowiem świadomość pracodawcy, że pracownik ją wykonuje (przykład).

Samowola wykluczona

Konieczność wykonywania pracy nadliczbowej mogą uzasadniać szczególne potrzeby pracodawcy. Nie oznacza to jednak, że do pracownika należy decyzja o wymiarze pracy, czyli o tym, czy konieczne jest jej wykonywanie w godzinach nadliczbowych.
Z k.p. nie wypływa upoważnienie do samowolnego podejmowania pracy w godzinach nadliczbowych. Przepis art. 151 k.p. adresowany jest bowiem do pracodawcy i przewiduje, że może o­n zarządzić pracę w godzinach nadliczbowych także w razie istnienia po jego stronie szczególnych potrzeb. Innymi słowy ustanawia o­n ograniczenie w zakresie zlecania tego rodzaju pracy, natomiast nie tworzy po stronie pracownika uprawnienia do podejmowania samorzutnej decyzji o pracy nadliczbowej.

PRZYKŁAD

Pracownik, który powinien pracować do godz. 16, często zostaje w swoim biurze do godz. 18, a nawet 20. Pracodawca nie wydał mu polecenia pracy w nadgodzinach, ale przebywając w tym czasie na terenie zakładu widzi, że pracownik wykonuje pracę poza godzinami. W takim przypadku należy przyjąć, że pracodawca milcząco aprobuje pracę nadliczbową pracownika, a co najmniej godzi się na nią.

Danuta Klucz
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA