REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda samochodem po bezdrożach

REKLAMA

REKLAMA

Off-road, czyli jazda terenówką po bezdrożach bije ostatnio wszelkie rekordy. Jest to zabawa dla prawdziwych twardzieli. Czy każdy może bawić się w off-road? Ile kosztuje takie hobby?

 

REKLAMA

 

W zabawie zwanej 4×4 nie robimy pozornie nic innego niż na co dzień: siedzimy za kółkiem. Wystarczy jednak zjechać z asfaltu… Popularność off-roadu bije ostatnio wszelkie rekordy. Za prawdziwy samochód terenowy zapłacimy ponad 300 tys. zł albo i mniej niż 30, więc jest to zabawa dla prawie wszystkich. Tym bardziej że zarówno twardzieli, jak i twardzielek nie brakuje…

Pejzaże, które możemy oglądać, są nagrodą za wszelkie wcześniejsze emocje. Trzęsie! Tak niemiłosiernie, iż po chwili wydaje się, że garmażerka w naszych brzuchach została zbita na miazgę. Kiedy Łada Niva, obładowana pięcioma pasażerami, zaczyna jechać kamienistą górską skotnią na Błatnią, mamy wrażenie, że wspina się po pionowej skarpie, od której zaraz odpadnie do tyłu i pojedzie w dół… na dachu.

REKLAMA

Terenówkami jeździ dziś, kto może, choć wielu kierowcom tylko się wydaje, że posiadają wóz off-roadowy. Moda napędziła tak duży popyt, że w milionach sztuk produkowane są także surogaty aut 4×4, o nazwie SUV (Sport Utility Vehicle). Są to jednak tylko coraz bardziej wysublimowane, delikatne raczej limuzyny o linii terenówki, które możemy nabyć także w tańszych wersjach napędzanych jedynie na dwa koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Skały, błoto, piach…


Samochodu do prawdziwego off-roadu rzadko szuka się w wypucowanych na glanc dealerskich salonach. Tylko bardzo nieliczni wjeżdżają cackiem wartym ćwierć miliona złotych w bagno albo na kamienistą pustynię. Auto staje się „terenowe” dopiero wtedy, kiedy nie żal nam, gdy chaszcze kiereszują jego lakier, błoto zachlapuje karoserię po czubek radiowej anteny, a skaczące na wybojach zawieszenie jęczy niczym potępieniec. Autentycznej terenówki szuka się najczęściej… przy drodze, tam, gdzie za ogrodzeniem z napisem „4×4” stoją kanciaste auta wyglądające tak, jakby zaraz po ruszeniu miały się rozpaść. Stuknęła takiemu egzemplarzowi dycha? – Nie szkodzi, wytrzyma drugie tyle! – twierdzą znający się na rzeczy. Przed zakupem warto spróbować sił w wozie z wypożyczalni, gdzie powiedzą i pokażą, o co w off-roadzie chodzi. – U nowicjuszy przestrach jest tak silny, że nawet doświadczeni kierowcy drogowi wpadają w panikę – komentuje Karol Zarycki, jeden z najbardziej znanych polskich instruktorów jazdy 4×4. – Na początek jeździmy po pagórkach w okolicach Warszawy, ale i to robi wrażenie. Ktoś początkujący, podczas jazdy pod górę, nie widząc przed sobą drogi, lecz… niebo, czuje się zdezorientowany. Z kolei pokonywanie trawersu wywołuje wrażenie, że samochód lada chwila się przewróci, choć do tego jest jeszcze bardzo daleko. Niektórym wystarczy pierwsza lekcja, by „zachorowali” na jazdę w terenie i zaczęli rozglądać się za własną terenówką.

Ile kosztuje ta zabawa


Godzina jazdy z instruktorem to wydatek 50-120 zł.
Całodzienny przejazd, zależnie od rodzaju samochodu i terenu, 600-1,8 tys. zł. Dziewięciodniowy wyjazd do popularnej ostatnio Rumunii, własnym samochodem, lecz przy logistycznej pomocy firmy: 1,2 tys. od osoby.
Wyjazd tamże, firmowym samochodem z instruktorem (poza nim w kabinie mieszczą się cztery osoby) i paliwem - 10 tys. zł za auto, przy czym cena obejmuje też: namiot, karimaty, butle gazowe i podstawowe produkty żywnościowe do własnoręcznego przygotowania.
Tygodniowa off-roadowa wyprawa na Ukrainie z polską firmą kosztuje 350-400 euro.
Dwa tygodnie w Australii, zależnie od regionu, który się penetruje (ceny są tam bardzo zróżnicowane), kosztuje 13-16 tys. zł od osoby. Cena obejmuje wszystkie wydatki, łącznie z przelotem, poza atrakcjami, na które ma się indywidualną ochotę.

Kozacy, samuraje i kowboje


Pierwsi polscy entuzjaści wozów terenowych, w czasach PRL, kupowali z demobilu GAZ-y i UAZ-y. Wyszukiwano też w stodołach kamuflowane tam po wojnie willysy, których w Polsce, o dziwo, zachowało się całkiem sporo. Radzieckie krasnoarmijne 4×4 oraz ich późniejsze modyfikacje mają do dzisiaj entuzjastów zrzeszonych w klubach. Są tacy, którzy kochają Łady Nivy. Można je kupić za stosunkowo nieduże pieniądze w salonie. Polski dealer reklamuje je jako „samochody kanadyjskiej armii”. Hobbyści o średnio zasobnych portfelach decydują się jednak najczęściej na zakup Suzuki Samuraja. Ma opinię autka nie do zdarcia, o bardzo dobrych własnościach terenowych. Używane egzemplarze w niezłym stanie można nabyć na aukcjach internetowych za kilka tysięcy złotych. Bez wątpienia samochodem terenowym, choć promowanym najczęściej jako eleganckie cacko dla pań, jest młodszy brat tego japońskiego wojownika – Suzuki Jimny. W dobrym tonie jest przesiąść się z czasem na… legendę, znacznie większą i co najmniej dwukrotnie cięższą od terenowych mikrusów. Marzeniem prawie każdego off-roadowca jest pierwsza wersja amerykańskiego Hummera, występującego w dwóch wersjach – militarnej, nazywanej Humvee, lub cywilnej, określanej mianem Hummera Alpha. Mercedes G uważany jest za najbardziej komfortowy ze wszystkich pojazdów off-roadowych. Mimo że przechodził wiele modyfikacji, nadal wygląda jak jego protoplasta z lat 70. Oferowany w różnych wersjach silnikowych, z największym 5,5 l, kosztuje w salonie, bagatela, od 315 tys. zł. Wielu entuzjastów ma brytyjski Land Rover Defender, który nadal wygląda prawie tak samo jak jego dziadek sprzed kopy lat. Pojemność silnika 2,5 l, cena od 150 tys. zł. Inni wielbią Nissana Patrola, który nie tylko cieszy oko zaokrąglonym nieco designem, ale ma też świetne własności jezdne oraz porównywalną z Roverem cenę i silnik dochodzący do 3 l. Nie ma się czego wstydzić w tym towarzystwie amerykański Jeep Commander. Najnowszy model ma zaledwie dwa lata, ale równie tradycyjne kształty jak konkurencja, silniki do 5,5 l oraz cenę od 190 tys. zł. Są w Polsce i tacy kierowcy, którzy daliby się porąbać za Toyotę Land Cruisera w różnych jej wersjach silnikowych i ceną dochodzącą do ćwierć miliona złotych.

Podkarmić wyobraźnię


Doświadczeni off-roadowcy uważają, że samochód terenowy należy sobie… zrobić. Macie do wydania 2 albo i 200 tys. zł? Proszę bardzo! Chodzi jednak o to, że auto salonowe nie od razu nadaje się w teren. Każde wymaga przeróbek zabezpieczających je przed zniszczeniem, jak również dodatkowego wyposażenia, pozwalającego wykaraskać się z najgorszych tarapatów.

Podstawowymi elementami wozu 4×4 są: sztywna rama oraz napęd na cztery koła, często z możliwością odłączania jednej osi i blokowania dyferencjałów. Prześwit – oczywiście im większy, tym lepszy – czasami dochodzi do pół metra! Znaczące podwyższenie podwozia można uzyskać, zmieniając koła oraz opony na specjalne – z grubym bieżnikiem lub rzeźbą stosowną do jazdy w śniegu. Sercem pojazdu jest silnik, zazwyczaj powyżej 2 l pojemności i o mocy zdecydowanie przekraczającej 100 KM, z potężnym momentem obrotowym, najczęściej z górą 300 Nm. Dominują diesle, choć Amerykanie preferują benzynę. Liczą się przede wszystkim możliwości jezdne, dlatego bryła wozu zależy od tego, co preferuje właściciel: pełną blaszankę, pick-upa czy „brezenciaka”. Orurowanie dodaje off-roadowego sznytu, ale też chroni karoserię przed porysowaniem i pogięciem. Pod montowane wzdłuż progów rury podkłada się lewary służące podnoszeniu „zakopanego” auta. Wóz musi mieć dodatkowe solidne zaczepy służące do wyciągania go z dziur, błota lub wody. Standardem wyposażenia każdego 4×4 są mocne liny i taśmy, szekle, łopaty, podnośniki, najazdy i wciągarka. Jeżeli wjeżdża się w strumienie, rzeki lub bagna, można zwiększyć głębokość brodzenia, podnosząc wlot powietrza do filtra tzw. snorkelem, co zapobiega zalaniu silnika.

Im gorzej, tym lepiej


Leśne drogi do zwożenia drewna traktorami są dla naszej terenówki łatwe niczym wymuskana Autostrada Słońca, niebawem jednak skręcamy na łąkę. Ma z 25 stopni nachylenia, jest podmokła i nasz dwutonowy samochód zaczyna zachowywać się jak małe szczenię, które postawiono na gładkim lodzie. Traci przyczepność i ślizgamy się na kołach… Trwa to jednak tylko chwilę, gdyż za kierownicą siedzi fachowiec, który wie, co robi, więc po chwili pojazd znów jest stabilny. Beskidzkie czy bieszczadzkie niespodzianki należą do atrakcji typowo górskich. Hobbyści, którzy jadą na Mazury, najchętniej taplają się w bagnie, natomiast ci z Mazowsza wjeżdżają w rzeki, piaski lub na namiastki wzniesień. Przybywa stale off-roadowych imprez. Bodaj najstarszym rodzimym rajdem 4×4 jest „Wertep”, organizowany przez środowisko stołecznych miłośników off-roadu, ale roczny kalendarz składa się z dziesiątków imprez o interesujących nazwach: „Mazowieckie Bezdroża”, „Sądecki Żubr”, „Mazurskie Pożegnanie Lata”, „Bacówka Off Road”… Jeśli ktoś ma ochotę, może skorzystać z bogatej oferty samochodowych wypraw bodaj i na drugą półkulę. Po latach utarczek prawie ucichły konflikty z ochroniarzami przyrody. Przejazdy oraz imprezy odbywają się w uzgodnieniu z gospodarzami terenów, kierowcy zaś stosują zasady, dzięki którym jak najmniej szkodzi się naturze. – A teraz pięknie się utopimy – zapowiada Marcin, nasz instruktor, z impetem wprowadzając patrola w moczar. – Kto ma płytkie gumowce, niech lepiej nie wysiada. W ruch idą podnośniki i wciągarka, podtykamy też pod koła grube konary, które leżą w bagnie może od stulecia. Ktoś narzeka, że mokro. – To wybierz się na Saharę! – radzi mu ktoś po przyjacielsku. Można i bliżej. – Polecam Ukrainę– mówi Michał Synowiec, organizator wypraw off-roadowych w różne zakątki świata. – To wspaniały, dziki kraj, gdzie można wjechać samochodem do parków narodowych oraz rezerwatów, byle zapłacić. Strażnicy przyrody wystawiają faktury.

 

Dekalog off-roadzisty

 

1. Pilnuj ciśnienia w oponach.

2. Kontroluj zamocowanie ekwipunku.

3. Wypinaj pasy tylko podczas przejazdów przez wodę.

4. W ciężkim terenie jedź zawsze tak szybko, jak to jest konieczne, i tak wolno, jak jest to możliwe.

5. Mokre lub nieutwardzone nawierzchnie traktuj jak lód lub śnieg.

6. Unikaj przejazdu prostopadłego zarówno przez grzbiet, jak i przez rów, bo możesz utknąć.

7. Korzystaj z istniejących szlaków, brodów i duktów - to bezpieczne oraz nie wywołuje konfliktów.

8. Będziesz bezpieczny, jeśli ćwicząc, dokładnie „wyczujesz” gabaryty samochodu, jego kąty natarcia, pochylenia i zjazdu.

9. Przed rozpoczęciem pokonywania trudnej przeszkody wysiądź z auta i dokładnie rozeznaj możliwości przejazdu.

10. Nie trzymaj kciuków zaciśniętych wokół kierownicy lub na jej poprzeczkach - zapobiegniesz ich zwichnięciu lub złamaniu.

 

Adam Molenda

 

OPINIE

Wiktor Wagner All Terrain


Off-road to wszelkie formy podróżowania pojazdami specjalnej konstrukcji poza siecią dróg utwardzonych, traktowane jako turystyka, rekreacja albo sport. Wykorzystujemy osobowe i ciężarowe samochody terenowe, motocykle, quady, a nawet skutery czy rowery, zimą zaś - skutery śnieżne. Klasyczną wersją off-roadu jest jazda trasą, którą z trudem pokonuje się bodaj i na piechotę. Podróżowanie samochodem po wąwozach i zapadliskach gruntu, w bagnach, lasach i górach to świetna zabawa oraz wymagająca rozmaitych rodzajów osobistej aktywności forma wypoczynku. Prawdziwi off-roadowcy płci obojga wiedzą, że podstawowa zasada brzmi: „im gorzej, tym lepiej”, i czerpią satysfakcję z wydobywania samochodu z coraz to nowych terenowych opresji. Wymaga to doświadczenia, właściwego wykorzystania osprzętu i wyposażenia wozu, umiejętności współpracy z innymi ludźmi i… samochodami, często także finezyjnej koncepcji podejmowanych poczynań. Fantastyczną zimową przygodą jest off-road na skuterach śnieżnych. Mało który rodzaj rekreacji daje tak wyjątkowe poczucie wolności, jak wyprawa w białą przestrzeń za kierownicą śnieżnych sań. Zwłaszcza jeśli ktoś chce się naprawdę oderwać od biurowej rzeczywistości - choćby tylko w okolicach Zalewu Zegrzyńskiego. I chyba właśnie dlatego off-road we wszystkich swoich formach stał się tak popularny nie tylko jako rozrywka indywidualna, ale także w postaci imprez integracyjnych.

 

 

Cyprian Pawlaczyk inżynier, organizator wypraw niekomercyjnych


Kupiłem starego Land Rovera za 20 tys. zł, drugie tyle włożyłem w remont oraz wyposażenie i nie boję się nim podróżować nawet i daleko. Zeszłego roku byłem z dwoma dziewczynami na off-roa-dzie przez 46 dni w Afryce. Cały koszt wyprawy wyniósł 22 tys. zł, z czego połowa poszła na paliwo, a jedna czwarta na… pamiątki z podróży. Resztę wydaliśmy na żywność, zakwaterowanie, szczepienia i porządną apteczkę, a także rozmaite opłaty, w tym celne. Wiosną przyszłego roku ruszamy do Azji na ekspedycję, którą nazwałem: „W poszukiwaniu jedwabnego szlaku”. Cena dwumiesięcznej podróży przez drogi i bezdroża Rumunii, Turcji, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Iranu i… dalej się zobaczy, wyniesie 7–8 tys. zł od osoby. Są już wstępne zgłoszenia kilku innych załóg, mam więc nadzieję, że pojedziemy prawdziwą karawaną.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA