REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeździsz dużo - kup diesla

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Grad
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ceny oleju napędowego rosną i na razie będą rosnąć, w przeciwieństwie do cen benzyny. Jednak jeśli dużo jeździmy, wciąż bardziej opłaca się kupować samochody z silnikiem Diesla. W ciągu 3 lat można zaoszczędzić 5 tys. zł.


W ostatnich latach szybko przybywa klientów, którzy kupują auta z silnikiem Diesla - twierdzą dilerzy samochodów. Duży wzrost zainteresowania autami z silnikami wysokoprężnymi zaczyna się jednak obracać przeciwko nim, bowiem zapotrzebowanie na olej napędowy na Starym Kontynencie rośnie szybciej niż jego produkcja. Wynikiem tego jest wzrost cen oleju napędowego, który w wielu krajach zrównał się już z ceną benzyny. Z prognoz GP wynika, że w perspektywie trzech lat stanie się tak również w Polsce. Sprawdziliśmy, kiedy opłaca się kupować auto z silnikiem Diesla, a kiedy z silnikiem benzynowym.

REKLAMA

20 proc. diesli na drogach

Około 20 proc. samochodów jeżdżących po polskich drogach jest wyposażonych w silnik Diesla, podczas gdy w Europie Zachodniej stanowią one już niemal połowę aut osobowych. Tradycyjnie najczęściej silniki wysokoprężne stosuje się do napędzania większych samochodów. Wynika to m.in. z tego, że są one zawsze o kilka tysięcy droższe niż silniki benzynowe, więc kupujący mały samochód, np. VW Polo za 40 tys. zł, musi dołożyć znacznie więcej do ceny auta niż kupujący np. Passata za ponad 100 tys. zł. W przypadku dużych drogich aut z większymi i bardziej paliwożernymi silnikami wybór jednostki wysokoprężnej jest zdecydowanie korzystniejszy ekonomiczne. Tym bardziej że nowoczesne diesle nie ustępują już często silnikom benzynowym pod względem dynamiki i kultury pracy. Natomiast w przypadku aut mniejszych sprawa nie jest już taka prosta.

Jaki silnik wybrać ?

Z danych EurotaxGlass's wynika, że koszty zakupu najczęściej kupowanego w Polsce nowego auta - skody fabii - z silnikiem Diesla jest o 6,6 tys. zł wyższy w porównaniu z podobną wersją z silnikiem benzynowym. Wydatki na paliwo w ciągu najbliższych trzech lat, przy założeniu prognozowanego przez GP zrównania cen ON i Pb 95 na średnim poziomie 4 zł, są wyższe w przypadku auta na benzynę. Jednak uwzględniając szacowaną utratę wartości rezydualnej (cena, jaką właściciel może uzyskać za auto przy sprzedaży) widać, że przy niewielkich rocznych przebiegach łączne koszty użytkowania auta z silnikiem Diesla są w ciągu trzech lat nieco wyższe (o 373 zł). Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za wyborem benzynowej fabii są potencjalnie wyższe koszty napraw i przeglądów. Zdaniem ekspertów średnio w przypadku diesli są one wyższe około 10-15 proc. Sprzedając auto po trzech latach, właściciel fabii z silnikiem wysokoprężnym dostanie za swoje auto więcej niżby otrzymał za wersję benzynową, jednak różnica wynosi tylko 3827 zł, czyli niemal połowę różnicy w cenie zakupu.

Dla przeciętnego kierowcy, jeżdżącego ok. 20 tys. km rocznie, bardziej ekonomiczny jest wybór auta z silnikiem Diesla. Koszty użytkowania auta z silnikiem benzynowym są wyższe o ponad 2,2 tys. zł w ciągu trzech lat. Jeżdżący jeszcze więcej zyskują proporcjonalnie więcej. Argumentem na rzecz auta benzynowego może być z kolei możliwość przerobienia go, po upływie gwarancji, na zasilanie również autogazem.

REKLAMA

Brakuje oleju napędowego

W ubiegłym roku zużycie oleju napędowego w Polsce wzrosło w porównaniu z 2006 rokiem o rekordowe 22 proc., do 12,56 mln m sześc. Diesla na stacjach nie zabrakło tylko dlatego, że zaimportowaliśmy ponad 4,5 mln m sześc. paliwa z zagranicy. Jedną z przyczyn dynamicznego wzrostu zużycia tego paliwa jest szybko rozwijająca się gospodarka, a wraz z nią większe zużycie oleju napędowego przez paliwożerne ciężarówki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efektem zwiększonego popytu na olej napędowy jest wzrost jego cen. Niemal w połowie krajów europejskich diesel jest droższy lub w tej samej cenie co najtańszy rodzaj benzyny. Również w Polsce różnica między cenami najpopularniejszych paliw wyraźnie się kurczy.

Silnik diesel czy benzynowy? - Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

KRZYSZTOF GRAD

krzysztof.grad@infor.pl

OPINIA

ADAM KARPIŃSKI

kierownik działu obsługi klientów flotowych Inter Cars

Silnik benzynowy czy diesel - który wybrać. Odpowiedź na takie pytanie nie jest łatwe. Z jednej strony kusi niskie spalanie i lepsze osiągi silników wysokoprężnych, a z drugiej strony wyższe koszty zakupu i serwisu. Wybierając auto warto przeanalizować, jaki przebieg rocznie będziemy robić. Jeżeli jest on zbliżony do 30 tys. km, to najprawdopodobniej diesel się zwróci po ok. 2-3 latach, natomiast jeżeli będą to niższe przebiegi, oszczędności na paliwie nie zrekompensują różnicy w cenie auta. Jeśli już zdecydujemy się na zakup aut z silnikiem wysokoprężnym, pamiętajmy o odpowiedniej eksploatacji turbosprężarki (nie dodawać mocno gazu, zanim auto się nie rozgrzeje). Pozwoli to zaoszczędzić na drogiej naprawie turbiny.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od ogrzewania uderzy w miliony Polaków. ETS2 może podnieść ceny gazu i węgla nawet o 1000 zł

Unijny system ETS2, nazywany "podatkiem od ogrzewania", obejmie nie tylko przemysł, ale także gospodarstwa domowe. Oznacza to, że koszt emisji CO₂ zostanie przeniesiony na użytkowników końcowych, w praktyce na miliony Polaków. Według szacunków, rachunki za ogrzewanie mogą wzrosnąć nawet o 1000 zł na każdej tonie węgla i o 90 groszy na metrze sześciennym gazu. Choć Bruksela rozważa przesunięcie wprowadzenia ETS2 do 2028 roku, ekonomiści ostrzegają: podwyżki są nieuniknione, a domowe budżety odczują je najmocniej.

Najczęstsze błędy przy zaciąganiu kredytów gotówkowych i jak ich unikać

Zaciągnięcie kredytu gotówkowego to dla wielu osób sposób na realizację ważnych celów życiowych – od nagłych wydatków, przez remont mieszkania, po spłatę innych zobowiązań. Choć kredyty gotówkowe są dziś łatwo dostępne i proces wnioskowania jest coraz prostszy, to decyzja o ich zaciągnięciu wymaga rozwagi i znajomości podstawowych zasad finansowej odpowiedzialności.

Przeszczep włosów w Turcji

Przeszczep włosów Turcja to temat, który od kilku lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic dziwnego — transplantacja włosów w Turcji to połączenie doskonałej jakości, atrakcyjnej ceny i komfortu na najwyższym poziomie.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, największym zagrożeniem psychospołecznym w pracy

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, to największe zagrożenie psychospołeczne w pracy. Przyznało tak 67% pracowników oraz 62% zarządzających. Notuje się wzrost przypadków dyskryminacji, przemocy słownej i poczucia wykluczenia. Dodatkowo młodzi pracownicy częściej zgłaszają nieakceptowalne zachowania. Czy firmy wprowadzają działania zapobiegawcze?

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

Nowy podatek od... skróconego czasu pracy. 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia, ale to wszystko – nie bez podatku

„Skrócony czas pracy – to się dzieje” to nowy program pilotażowy MRPiPS, w ramach którego przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski będą mogli skrócić czas pracy swoich pracowników (bez obniżania im wynagrodzenia), a to wszystko zostanie sfinansowane w ramach dotacji pochodzącej z Funduszu Pracy. Okazuje się jednak, że ze skróceniem czasu pracy do 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo do 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź z wprowadzeniem dodatkowych dni urlopu, może wiązać się konieczność zapłaty... podatku dochodowego.

REKLAMA