REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeździsz dużo - kup diesla

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Grad
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ceny oleju napędowego rosną i na razie będą rosnąć, w przeciwieństwie do cen benzyny. Jednak jeśli dużo jeździmy, wciąż bardziej opłaca się kupować samochody z silnikiem Diesla. W ciągu 3 lat można zaoszczędzić 5 tys. zł.


W ostatnich latach szybko przybywa klientów, którzy kupują auta z silnikiem Diesla - twierdzą dilerzy samochodów. Duży wzrost zainteresowania autami z silnikami wysokoprężnymi zaczyna się jednak obracać przeciwko nim, bowiem zapotrzebowanie na olej napędowy na Starym Kontynencie rośnie szybciej niż jego produkcja. Wynikiem tego jest wzrost cen oleju napędowego, który w wielu krajach zrównał się już z ceną benzyny. Z prognoz GP wynika, że w perspektywie trzech lat stanie się tak również w Polsce. Sprawdziliśmy, kiedy opłaca się kupować auto z silnikiem Diesla, a kiedy z silnikiem benzynowym.

20 proc. diesli na drogach

Około 20 proc. samochodów jeżdżących po polskich drogach jest wyposażonych w silnik Diesla, podczas gdy w Europie Zachodniej stanowią one już niemal połowę aut osobowych. Tradycyjnie najczęściej silniki wysokoprężne stosuje się do napędzania większych samochodów. Wynika to m.in. z tego, że są one zawsze o kilka tysięcy droższe niż silniki benzynowe, więc kupujący mały samochód, np. VW Polo za 40 tys. zł, musi dołożyć znacznie więcej do ceny auta niż kupujący np. Passata za ponad 100 tys. zł. W przypadku dużych drogich aut z większymi i bardziej paliwożernymi silnikami wybór jednostki wysokoprężnej jest zdecydowanie korzystniejszy ekonomiczne. Tym bardziej że nowoczesne diesle nie ustępują już często silnikom benzynowym pod względem dynamiki i kultury pracy. Natomiast w przypadku aut mniejszych sprawa nie jest już taka prosta.

Jaki silnik wybrać ?

REKLAMA

Z danych EurotaxGlass's wynika, że koszty zakupu najczęściej kupowanego w Polsce nowego auta - skody fabii - z silnikiem Diesla jest o 6,6 tys. zł wyższy w porównaniu z podobną wersją z silnikiem benzynowym. Wydatki na paliwo w ciągu najbliższych trzech lat, przy założeniu prognozowanego przez GP zrównania cen ON i Pb 95 na średnim poziomie 4 zł, są wyższe w przypadku auta na benzynę. Jednak uwzględniając szacowaną utratę wartości rezydualnej (cena, jaką właściciel może uzyskać za auto przy sprzedaży) widać, że przy niewielkich rocznych przebiegach łączne koszty użytkowania auta z silnikiem Diesla są w ciągu trzech lat nieco wyższe (o 373 zł). Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za wyborem benzynowej fabii są potencjalnie wyższe koszty napraw i przeglądów. Zdaniem ekspertów średnio w przypadku diesli są one wyższe około 10-15 proc. Sprzedając auto po trzech latach, właściciel fabii z silnikiem wysokoprężnym dostanie za swoje auto więcej niżby otrzymał za wersję benzynową, jednak różnica wynosi tylko 3827 zł, czyli niemal połowę różnicy w cenie zakupu.

Dla przeciętnego kierowcy, jeżdżącego ok. 20 tys. km rocznie, bardziej ekonomiczny jest wybór auta z silnikiem Diesla. Koszty użytkowania auta z silnikiem benzynowym są wyższe o ponad 2,2 tys. zł w ciągu trzech lat. Jeżdżący jeszcze więcej zyskują proporcjonalnie więcej. Argumentem na rzecz auta benzynowego może być z kolei możliwość przerobienia go, po upływie gwarancji, na zasilanie również autogazem.

Brakuje oleju napędowego

W ubiegłym roku zużycie oleju napędowego w Polsce wzrosło w porównaniu z 2006 rokiem o rekordowe 22 proc., do 12,56 mln m sześc. Diesla na stacjach nie zabrakło tylko dlatego, że zaimportowaliśmy ponad 4,5 mln m sześc. paliwa z zagranicy. Jedną z przyczyn dynamicznego wzrostu zużycia tego paliwa jest szybko rozwijająca się gospodarka, a wraz z nią większe zużycie oleju napędowego przez paliwożerne ciężarówki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efektem zwiększonego popytu na olej napędowy jest wzrost jego cen. Niemal w połowie krajów europejskich diesel jest droższy lub w tej samej cenie co najtańszy rodzaj benzyny. Również w Polsce różnica między cenami najpopularniejszych paliw wyraźnie się kurczy.

Silnik diesel czy benzynowy? - Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

KRZYSZTOF GRAD

krzysztof.grad@infor.pl

OPINIA

ADAM KARPIŃSKI

kierownik działu obsługi klientów flotowych Inter Cars

Silnik benzynowy czy diesel - który wybrać. Odpowiedź na takie pytanie nie jest łatwe. Z jednej strony kusi niskie spalanie i lepsze osiągi silników wysokoprężnych, a z drugiej strony wyższe koszty zakupu i serwisu. Wybierając auto warto przeanalizować, jaki przebieg rocznie będziemy robić. Jeżeli jest on zbliżony do 30 tys. km, to najprawdopodobniej diesel się zwróci po ok. 2-3 latach, natomiast jeżeli będą to niższe przebiegi, oszczędności na paliwie nie zrekompensują różnicy w cenie auta. Jeśli już zdecydujemy się na zakup aut z silnikiem wysokoprężnym, pamiętajmy o odpowiedniej eksploatacji turbosprężarki (nie dodawać mocno gazu, zanim auto się nie rozgrzeje). Pozwoli to zaoszczędzić na drogiej naprawie turbiny.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wygrana bez rekompensaty: Firma pokonała ZUS na całej linii, ale kosztów nie odzyskała

Firma pokonała ZUS, ale nie uzyskała rekompensaty. „Ponad 871 decyzji ZUS, 150 tys. stron dokumentacji, tysiące godzin pracy. Wszystkie sprawy wygrane przez przedsiębiorcę przed sądami w I i II instancji. W teorii - spektakularny sukces. W praktyce ekonomiczna porażka" - pisze dzisiejszy „Dziennik Gazeta Prawna".

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Nieoczekiwana sierpniowa waloryzacja emerytur - emeryci i renciści muszą tego dopilnować, żeby otrzymać wyższe świadczenia

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - waloryzacja emerytur i rent przeprowadzana jest raz w roku, w dniu 1 marca. Na wskaźnik waloryzacji, który decyduje o kwocie podwyżki świadczeń - ma wpływ kilka czynników (w tym zwłaszcza ubiegłoroczna inflacja). Dotychczas nie była jednak zagwarantowana minimalna kwota takiej corocznej waloryzacji. Stan ten - ma ulec zmianie już niebawem, bo w sierpniu 2025 r.

REKLAMA

Umiarkowany stopień niepełnosprawności - przywileje 2025 [LISTA]. Jak złożyć wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności w 2025 roku daje prawo do wielu przywilejów – od skróconego czasu pracy, przez dodatkowy urlop, po zasiłki, dofinansowania i wsparcie z PFRON. Osoby posiadające orzeczenie mogą skorzystać także z turnusów rehabilitacyjnych czy ulg podatkowych. Sprawdź, co dokładnie przysługuje osobom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i jak krok po kroku złożyć wniosek o orzeczenie.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Abonament RTV: drożej w 2026 roku. Jakie zniżki za zapłatę z góry? Jakie kary za niepłacenie abonamentu i brak rejestracji odbiornika?

W 2026 roku obowiązywać będą wyższe stawki abonamentu RTV niż w 2025 roku. Tak wynika z rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 27 czerwca 2025 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2026 r. 

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA