REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowej ustawy o rynku pracy - zmiany w 2019 roku?

Projekt ustawy o rynku pracy przewiduje liczne zmiany, które miały wejść w życie w 2019 r.  Nowa ustawa dostosowuje działalność urzędów pracy do obecnej sytuacji na rynku pracy. Wprowadza m.in. bon ofertowy, pomoc w założeniu własnej działalności gospodarczej przez Polaków wracających do kraju czy wydłużenie czasu pracy cudzoziemców na podstawie oświadczenia do 12 miesięcy. /fot. Shutterstock
Projekt ustawy o rynku pracy przewiduje liczne zmiany, które miały wejść w życie w 2019 r. Nowa ustawa dostosowuje działalność urzędów pracy do obecnej sytuacji na rynku pracy. Wprowadza m.in. bon ofertowy, pomoc w założeniu własnej działalności gospodarczej przez Polaków wracających do kraju czy wydłużenie czasu pracy cudzoziemców na podstawie oświadczenia do 12 miesięcy. /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o rynku pracy przewiduje liczne zmiany, które miały wejść w życie w 2019 r. Nowa ustawa dostosowuje działalność urzędów pracy do obecnej sytuacji na rynku pracy. Wprowadza m.in. bon ofertowy, pomoc w założeniu własnej działalności gospodarczej przez Polaków wracających do kraju czy wydłużenie czasu pracy cudzoziemców na podstawie oświadczenia do 12 miesięcy.

Projekt ustawy o rynku pracy - monitoring prawa pracy

Autor projektu: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

REKLAMA

Aktualny etap legislacyjny: prace nad projektem zostały zawieszone

Opis projektu:

REKLAMA

Projektowana ustawa ma zastąpić dotychczasową, wielokrotnie nowelizowaną ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jest to zatem bardzo istotny i obszerny projekt, którego celem jest uregulowanie całokształtu zagadnień związanych z polityką rynku pracy. Zawiera on rozwiązania odnoszące się do funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia (w tym m.in. odejście od profilowania bezrobotnych i wprowadzenie większej elastyczności w zakresie form pomocy świadczonej przez urzędy pracy, poprzez m.in. utworzenie nowego instrumentu jakim będzie bon ofertowy), a także regulacje, które mają zachęcić polskich obywateli do powrotu z emigracji (np. wsparcie w podjęciu własnej działalności gospodarczej).

W projekcie ujęto również przepisy dotyczące Krajowego Funduszu Szkoleniowego, co ma zwiększyć efektywność tego instrumentu (w tym przewidujące m.in. zwiększenie dostępności środków Funduszu dla szerszej grupy podmiotów). Z punktu widzenia aktualnych wyzwań stojących przed polskim rynkiem pracy, istotne znaczenie mają zaproponowane rozwiązania regulujące zasady zatrudniania cudzoziemców (w szczególności wydłużenie do 12 miesięcy czasu pracy na podstawie oświadczenia).

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przebieg procesu legislacyjnego:

Projekt formalnie trafił do konsultacji społecznych na początku lipca 2018 r. Partnerom społecznym wyznaczono standardowy, 30-dniowy termin na przedstawienie opinii. Należy zaznaczyć, że etap konsultacji tak obszernej i zupełnie nowej ustawy przeprowadzono w okresie wakacyjnym. Mimo wniosków ze strony partnerów społecznych o wydłużenie tego terminu oraz podjęcie rzeczowej debaty na forum Rady Dialogu Społecznego i dedykowanych temu zagadnieniu gremiach, ministerstwo pozostało nieugięte. Swoją decyzję uzasadniało potrzebą pilnego procedowania przedmiotowej regulacji, która miałaby wejść w życie od 2019 r. Taka postawa resortu i brak otwartości na dialog zostały krytycznie ocenione przez partnerów społecznych, którzy w ramach Rady Dialogu Społecznego już od kilku lat pracowali wspólnie nad założeniami nowej polityki rynku pracy.

Ostatecznie jednak we wrześniu br., w związku z licznie zgłoszony do projektu uwagami, ministerstwo zawiesiło nad nim prace. Projekt zniknął ze stron resortu oraz Rządowego Centrum Legislacji, co jest sytuacją raczej niespotykaną. Na ten moment trudno ocenić jakie będą dalsze losy przedmiotowego projektu. Prawdopodobnie nie zostanie on już przyjęty w tej kadencji.

Wpływ na pracodawców i rynek pracy:

REKLAMA

Projektowana ustawa, jak żadna inna, wpłynie na polski rynek pracy. Jej celem jest reforma polityki rynku pracy, w tym sposobu działania urzędów pracy i oferowanych przez nie form pomocy. Niemniej jednak na gruncie przedmiotowego projektu nie rozwiązano jednego z głównych problemów jakim jest tzw. fikcyjne bezrobocie, czyli rejestrowanie się w urzędzie pracy jedynie w celu uzyskania ubezpieczenia. Zabrakło również instrumentów, które w skuteczny sposób doprowadziłyby do wzrostu poziomu aktywności zawodowej, co przy prognozowanych problemach demograficznych jest niezwykle ważne. Na bezrobotnych będą miały wpływ zmiany związane z planowanym ograniczeniem w zakresie zlecania usług aktywizacyjnych na rzecz agencji zatrudnienia.

Natomiast z punktu widzenia pracodawców istotne znaczenie mają zaproponowane zmiany dotyczące Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Część z nich stanowi realizację zgłaszanych wcześniej postulatów, niemniej jednak przygotowana regulacja ma kilka mankamentów i wymaga pewnych modyfikacji. Autorzy projektu nie zdecydowali się natomiast na wprowadzenie zmian w zakresie funkcjonowania Funduszu Pracy, na czym bardzo zależało pracodawcom, którzy od lat wnioskują o wprowadzenie narzędzia uniemożliwiającego wykorzystywanie środków  Funduszu niezgodnie z jego przeznaczeniem.

Kolejną bardzo istotną dla pracodawców zmianę stanowi podjęta przez projektodawcę próba wyeliminowania dotychczasowych problemów związanych z zatrudnieniem cudzoziemców. Idą one w dobrym kierunku, ale wciąż są niewystarczające, biorąc pod uwagę obecne i prognozowane zapotrzebowanie na pracę świadczoną przez cudzoziemców.

Autorzy Raportu:

Eksperci Sieci monitoringu prawa Pracodawców RP:

Łukasz Czucharski

Piotr Wołejko

Wioletta Żukowska-Czaplicka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]
Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

REKLAMA

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

Sejm uchwalił ustawę uznającą drugi język regionalny

Język śląski ma zostać wpisany do ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych jako drugi język regionalny. Tak uchwalił w piątek 26 kwietnia Sejm RP. 

Casual friday to już prawie weekend. Ale czy na pewno szef może decydować o stroju pracownika? Sprawdź, gdzie kończy się służbowe podporządkowanie.

Casual Friday, czyli idziemy do biura w T-shircie. Dress code towarzyszy nam od najmłodszych lat. Ale czy na pewno szef może decydować o tym, jak ubiera się pracownik? Sprawdź, gdzie kończy się podporządkowanie, a zaczynają dobra osobiste.

Babciowe to konkretne pieniądze na dziecko [1500-1900 zł miesięcznie]. Co warto wiedzieć już teraz o programie Aktywny rodzic w pracy

Babciowe, czyli świadczenie „aktywny rodzic w pracy” będzie przysługiwało od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Ustawodawca szczegółowo określił wymagania dotyczące nowego świadczenia. Babciowe w tym programie może wynosić 1500 zł lub 1900 zł miesięcznie.

REKLAMA

Zasiłek rodzinny 95 zł i dochód 674 zł na osobę. Waloryzacja do 15 maja 2024 r.?

Szokuje, że trzeba zarabiać mniej niż 674 zł na osobę, by dostać zasiłek rodzinny. Jednak do 15 maja rząd powinien otrzymać propozycję waloryzacji tego zasiłku. 

Sąd Najwyższy podjął uchwałę dotyczącą kredytów frankowych. Jakie zagadnienia zostały rozstrzygnięte?

Uchwała została podjęta w składzie całej Izby Cywilnej w czwartek 25 kwietnia 2024 r. Odnosi się ona do pięciu kluczowych problemów.

REKLAMA