REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem

Aleksandra Pajewska
Zgłoszenie budowy zamiast pozwolenia/ Fot. Fotolia
Zgłoszenie budowy zamiast pozwolenia/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem budowy domu jednorodzinnego to jedna z głównych propozycji przewidywanych w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). Zastąpienie pozwolenia na budowę zgłoszeniem nastąpi, gdy dom jednorodzinny nie będzie negatywnie oddziaływał na środowisko ani na sąsiednie działki.

Pozwolenie na budowę domu

Zgodnie z regulacją art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 z późn. zm.) roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Oznacza to, że warunkiem niezbędnym rozpoczęcia budowy domu jednorodzinnego jest uzyskanie w drodze ostatecznej decyzji administracyjnej pozwolenia na budowę.

REKLAMA

Zgłoszenie budowlane zamiast pozwolenia

REKLAMA

Główne zmiany zaproponowane w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) dotyczą rezygnacji z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę dla domów jednorodzinnych. W przypadku budowy domu jednorodzinnego, którego obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki, wystarczające będzie samo zgłoszenie projektu budowlanego inwestycji do odpowiedniego organu. Po upływie 30-dniowego terminu, zastrzeżonego na rzecz organu na wniesienie sprzeciwu, można rozpocząć realizację inwestycji (tzw. domniemanie zgody budowlanej). W ciągu trzech dni od dokonania zgłoszenia starosta umieści informację o planowanej budowie w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zniesienie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy zarówno nieruchomości mieszkalnych (domów jednorodzinnych) jak i garaży oraz budynków gospodarczych, związanych z budownictwem jednorodzinnym.

Warunkiem zastosowania tej uproszczonej procedury jest brak negatywnego wpływu realizowanej inwestycji na środowisko oraz na sąsiednie działki i nieruchomości. Oddziaływanie oceniane jest przez pryzmat paragrafu 12 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.). Precyzuje on, kiedy powstaje tzw. obszar oddziaływania. Nad tym, czy zachodzi oddziaływanie środowiskowe czuwał będzie projektant, bowiem już w projekcie budowlanym należy wskazać obszar oddziaływania obiektu. Zbada to organ administracji architektoniczno-budowlanej w ramach postępowania prowadzonego w związku z wniesieniem zgłoszenia.

Skutkiem nowelizacji będzie więc możliwość budowy domu jednorodzinnego bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Negatywny wpływ na środowisko

Konieczność uzyskania pozwolenia na budowę na dotychczasowych zasadach zajdzie w przypadku zaistnienia negatywnego wpływu środowiskowego. Obowiązek uzyskania pozwolenia pozostanie także w stosunku do budynków o wysokości przekraczającej 12 m i o kubaturze ponad 5 tys. m sześciennych.

Zobacz również: Co to jest pozwolenie na budowę?

Inwestor – obowiązki informacyjne

W związku z zastosowaniem uproszczonej procedury na inwestora nałożone zostaną dodatkowe obowiązki o charakterze informacyjnym. Na terenie budowy będzie musiała znajdować się tablica informacyjna, zawierająca podstawowe dane dotyczące budowy. Wskazany obowiązek powinien zostać dopełniony jeszcze przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Do zgłoszenia projektu dołączyć bowiem należy oświadczenie o umieszczeniu informacji (tj. tablicy informacyjnej). Oświadczenie może zostać zastąpione dowodami doręczenia właścicielom, użytkownikom wieczystym lub zarządcom nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących z terenem inwestycji, informacji o zamiarze realizacji robót budowlanych. Wskazane obowiązki mają charakter alternatywny. Wystarczy więc spełnienie tylko jednego z nich. Powinności inwestora wynikają z zasady, iż planując inwestycję, musimy wziąć pod uwagę interesy osób trzecich, która wynika wprost z wyroku TK (20 lipca 2010 r., sygnatura K 17/08). TK podkreślił konieczność stosowania mechanizmów, które mające ochronić interesy osób sąsiadujących z działkami (sąsiadów).

Projekt budowlany

Na gruncie zaproponowanych zmian zniknie konieczność dołączania do projektu budowlanego oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków. Kontrola zapewnienia powyższych dostaw nastąpi dopiero na etapie oddawania budynku do użytkowania. Ta zmiana oceniana jest negatywnie, jako zwiększająca ryzyko po stronie inwestora. Natomiast nadal wymagane będzie oświadczenie zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną. Obowiązek ten dotyczył będzie tylko dróg wojewódzkich i krajowych.

Zakończenie budowy

Uproszczeniu mają ulec także regulacje obejmujące zakończenie budowy. Aktualnie od inwestora wymagany jest wniosek o pozwolenie na użytkowanie. Projekt zakłada zastąpienie go zawiadomieniem o zakończeniu budowy. Skrócony, z 21 do 14 dni, zostanie czas przewidziany na reakcję organu administracji (milczącą zgodę na użytkowanie, czyli brak sprzeciwu).

Zmodyfikowane zasady obejmą także budowę warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na pięć stanowisk, parkingów.

Plan zagospodarowania przestrzennego

REKLAMA

Zmiany zmierzają w kierunku znacznego skrócenia postępowania i umożliwienia szybszej realizacji inwestycji. Obejmą jednak tylko te tereny, co do których istnieją miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy.

Projekt zmian w ustawie – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) znajduje się na etapie prac legislacyjnych (został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów).

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:

Projekt zmian w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.).

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.).

Wyrok TK z dnia 20 lipca 2010 r., (sygnatura K 17/08).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]
Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

Sejm uchwalił ustawę uznającą drugi język regionalny

Język śląski ma zostać wpisany do ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych jako drugi język regionalny. Tak uchwalił w piątek 26 kwietnia Sejm RP. 

REKLAMA

Casual friday to już prawie weekend. Ale czy na pewno szef może decydować o stroju pracownika? Sprawdź, gdzie kończy się służbowe podporządkowanie.

Casual Friday, czyli idziemy do biura w T-shircie. Dress code towarzyszy nam od najmłodszych lat. Ale czy na pewno szef może decydować o tym, jak ubiera się pracownik? Sprawdź, gdzie kończy się podporządkowanie, a zaczynają dobra osobiste.

Babciowe to konkretne pieniądze na dziecko [1500-1900 zł miesięcznie]. Co warto wiedzieć już teraz o programie Aktywny rodzic w pracy

Babciowe, czyli świadczenie „aktywny rodzic w pracy” będzie przysługiwało od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Ustawodawca szczegółowo określił wymagania dotyczące nowego świadczenia. Babciowe w tym programie może wynosić 1500 zł lub 1900 zł miesięcznie.

Zasiłek rodzinny 95 zł i dochód 674 zł na osobę. Waloryzacja do 15 maja 2024 r.?

Szokuje, że trzeba zarabiać mniej niż 674 zł na osobę, by dostać zasiłek rodzinny. Jednak do 15 maja rząd powinien otrzymać propozycję waloryzacji tego zasiłku. 

Sąd Najwyższy podjął uchwałę dotyczącą kredytów frankowych. Jakie zagadnienia zostały rozstrzygnięte?

Uchwała została podjęta w składzie całej Izby Cywilnej w czwartek 25 kwietnia 2024 r. Odnosi się ona do pięciu kluczowych problemów.

REKLAMA

Zapłaciłeś opłatę cukrową? Minął termin na złożenie informacji CUK-1 i na zapłatę podatku. Sprawdź zasady.

Zapłaciłeś opłatę cukrową? 25 dzień miesiąca był ostatnim dniem na złożenie informacji CUK-1. Czy to wspiera prozdrowotne wybory konsumentów i ogranicza spożycie słodkich napojów? Bez względu na to, jaka jest odpowiedź na to pytanie, termin minął, a płacić trzeba.

TSUE nakłada karę na Polskę - 7 mln euro za niewdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów

Niewdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów będzie kosztowało Polskę 7 mln euro ryczałtu oraz okresową karę w wysokości 40 tys. euro dziennie od momentu ogłoszenia wyroku.

REKLAMA