REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Kodeks Dobrych Praktyk Nadzoru Właścicielskiego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Co się zmieni w zarządzaniu mieniem państwowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy Kodeks Dobrych Praktyk Nadzoru Właścicielskiego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Co się zmieni w zarządzaniu mieniem państwowym?
Nowy Kodeks Dobrych Praktyk Nadzoru Właścicielskiego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Co się zmieni w zarządzaniu mieniem państwowym?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nadzór nad aktywami publicznymi stanowi przedmiot sporu politycznego od wielu lat. Niedawno zakończone audyty w spółkach Skarbu Państwa wykazały kilkunastomiliardowe straty. Pozostawiając dyskusje nad tymi wynikami politykom, w tym artykule chcielibyśmy omówić materiał będący próbą unormowania reguł nadzoru właścicielskiego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Ministerstwo Aktywów Państwowych w ostatnich tygodniach przygotowało kompleksowy dokument regulujący te zasady. Celem zaktualizowanego dokumentu jest ustanowienie nowoczesnych standardów zarządzania spółkami Skarbu Państwa i poprawa efektywności zarządzania mieniem państwowym. Aktualnie trwają konsultacje publiczne Nowego Kodeksu; Ministerstwo poinformowało o napłynięciu ponad 180 stron uwag od kilkudziesięciu spółek oraz osób fizycznych.
Jednocześnie w Ministerstwie Aktywów Państwowych rozpoczęto prace nad nowelizacją ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Ministerstwo liczy, że ustanowienie nowych zasad ładu korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa przyczyni się do ustanowienia najwyższych standardów operacyjnych i etycznych i pomoże wykluczyć nieuczciwe praktyki rynkowe i zidentyfikowane nieprawidłowości.

Kluczowe obszary zmian przepisów

Zadania i skład organów

Nowy Kodeks koncentruje się na określeniu zasad działania organów spółek z udziałem Skarbu Państwa – Walnego Zgromadzenia, Rady Nadzorczej i Zarządu, a także doprecyzowuje zasady współpracy między nimi oraz określa nowe obowiązki dotyczące powoływania organów.

Długofalowe cele a nie natychmiastowe zyski

W Nowym Kodeksie precyzyjnie określono zasady odpowiedzialności Rady Nadzorczej. Położono nacisk na obowiązki nadzorcze Rady w kontekście wzrostu wartości spółki w długim okresie, operacjonalizacji przyjętych strategii, planowanych inwestycji i rozwoju, a nie jedynie na realizacji krótkoterminowych celów.

Różnorodność

W dokumencie zawarto także wytyczne dotyczące składu Rady Nadzorczej, który powinien być kształtowany na niedyskryminacyjnych zasadach, w taki sposób, aby zagwarantować merytoryczny nadzór nad spółką przy zapewnieniu różnorodności płciowej. Warto wskazać, że te wytyczne są zbieżne z projektem zmian w ustawie o ofercie publicznej implementującej tzw. dyrektywę „Women on Boards”.

Kwalifikacje i doświadczenie zamiast formalizmu

Skutkiem proponowanych zmian w postępowaniu kwalifikacyjnych do organów ma być zapewnienie, aby przy wyborze kandydata sprawdzane były jej/jego faktyczne predyspozycje i kwalifikacje, a nie jedynie spełnienie formalnych wymogów.

Niezależni doradcy personalni / komitet nominacyjny

Zgodnie z propozycjami Nowego Kodeksu w przypadku spółek o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa oraz w niektórych przypadkach, także w innych podmiotach, zalecane będzie korzystanie przez spółki z niezależnych doradców personalnych lub powołanie komitetu nominacyjnego.

REKLAMA

Wśród innych istotnych zmian warto wskazać następujące obszary:

1) profesjonalizacja nadzoru właścicielskiego (wprowadzenie szczegółowych wymogów kompetencyjnych dla członków organów, określenie standardów oceny pracy organów spółki, wprowadzenie obowiązku regularnego raportowania i monitoringu wyników),

2) większa transparentność procesów decyzyjnych (precyzyjne określenie zasad powoływania członków zarządu poprzez konkursy, wprowadzenie jasnych kryteriów oceny kandydatów, wymóg dokumentowania procesów rekrutacyjnych),

3) nowoczesne standardy wynagradzania zarządów spółek (powiązanie wynagrodzeń z wynikami spółki i realizacją celów, wprowadzenie przejrzystych zasad przyznawania premii, określenie maksymalnych poziomów wynagrodzeń).

Nowy Kodeks Dobrych Praktyk Nadzoru Właścicielskiego to dobry krok w ważną stronę, w szczególności pozytywnie należy ocenić postulowane zmiany takie jak:
- zwiększenie transparentności procesów decyzyjnych,
- profesjonalizacja zarządzania poprzez jasne kryteria doboru kadr,
- wzmocnienie mechanizmów kontrolnych i nadzorczych,
- wprowadzenie standardów raportowania i komunikacji między organami spółek.

Jednocześnie skala uwag zgłoszonych do projektu nakazuje zastanowić się nad potencjalnymi trudnościami, które nowy Kodeks może wywołać. Kluczowymi obszarami wymagającymi dodatkowego przeanalizowania są:
- możliwe zwiększenie biurokratyzacji niektórych procesów,
- potencjalne wydłużenie procesów decyzyjnych,
- wyższe koszty związane z nowymi wymogami raportowania i kontroli, choć te przy uwzględnieniu pozytywnego aspektu zmiany, jakim jest zwiększenie transparentności i efektywności spółek z udziałem Skarbu Państwa, mogłyby zostać zrównoważone.

W naszej ocenie nowy Kodeks Dobrych Praktyk Nadzoru Właścicielskiego stanowi kompleksową regulację, która pozytywnie wpłynie na jakość zarządzania mieniem państwowym. Wprowadzane zmiany, mimo pewnych wyzwań implementacyjnych, powinny przyczynić się do profesjonalizacji zarządzania i wzmocnienia nadzoru właścicielskiego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa.

Ważne

Jednocześnie warto pamiętać, że Kodeks Dobrych Praktyk Nadzoru Właścicielskiego stanowi jedynie tzw. „soft law”, czyli zbiór zaleceń do których należy się stosować. Nie jest jednak bezwzględnie obowiązującym prawem. Dlatego też istotne, aby kolejnym krokiem było jak najszybsze przeprowadzenie zmian w odpowiednich ustawach, w szczególności ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, czy ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (tzw. ustawy kominowej).

Autorzy:
Michał Balicki, Counsel w CRIDO
Michał Grzybowski, Partner w CRIDO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

REKLAMA

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA