REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczać wspólne wydatki zespołów szkół

Wydatki wspólne zespołów szkół i placówek oświatowych powinny być rozliczane między poszczególne placówki wchodzące w ich skład, ale nie ma jednolitych zasad określających, jak to trzeba czynić. Wskazówki, jak rozliczać te wydatki, podało Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie „Gazety Samorządu i Administracji”.

Nowe limity dla kredytu mieszkaniowego z dopłatą – II kwartał 2009

Nowe limity dla kredytu mieszkaniowego z dopłatą ("Rodzina na Swoim") są publikowane co kwartał. W obecnym kwartale wzrosły nawet o kilkaset złotych na metrze.

Książeczka mieszkaniowa – premia gwarancyjna

Premia gwarancyjna może stanowić m.in. wkład własny przy kredycie mieszkaniowym. Wraz z 1 kwietnia 2009 roku zwiększył się katalog inwestycji, które można sfinansować z premii gwarancyjnej z książeczki mieszkaniowej.

Jak zarejestrować klub sportowy?

Krzewienie kultury fizycznej w Polsce odbywa się za pośrednictwem klubów sportowych. Organem odpowiedzialnym za rejestrację klubów sportowych jest natomiast starosta powiatowy. To on bowiem prowadzi odpowiedni rejestr.

REKLAMA

Zmiany przy pozwoleniu na budowę

Od dawna mówi się o zmianach przy wydawaniu decyzji o pozwoleniu na budowę. Nowelizacja prawa budowlanego nie została jeszcze uchwalona ale Sejm kończy już prace nad nią. Jeżeli nic się nie zmieni niebawem czekają nas zasadnicze zmiany przy budowie.

Czy urzędnik powinien odpowiadać materialnie za błędne decyzje

W Sejmie znajduje się projekt ustawy wprowadzający finansową odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje. Przewiduje on kary nawet do dwunastokrotności wynagrodzenia urzędnika za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.

Jak uzyskać pozwolenie na posiadanie agresywnego psa?

Istnieją niebezpieczne rasy psów. Na ich posiadanie należy posiadać stosowne zezwolenie władz. Organem właściwym w takich sprawach jest wójt, burmistrz prezydent miasta.

Jak uzyskać zezwolenie na prowadzenie schroniska dla zwierząt?

Prowadzenie schroniska dla zwierząt jest działalnością regulowaną. Oznacza to, że do jej prowadzenia potrzebne jest zezwolenie odpowiedniego organu gminy. Prowadzenie schroniska bez zezwolenia zagrożone jest karą aresztu albo grzywny.

REKLAMA

Ustalenie numeru ewidencyjnego nieruchomości

Przed wystąpieniem o wypis z ewidencji gruntów i budynków warto uzyskać informację o numerze porządkowym działki. Takiej informacji należy szukać we właściwym urzędzie gminy.

Jak zarejestrować samochód

Każdy samochód jeżdżący po polskich drogach musi być zarejestrowany. Rejestracji dokonuje się w starostwie powiatowym.

Co warto wiedzieć o meldunku

Każdy obywatel Polski powinien być zameldowany. Meldunek stwierdza miejsce stałego (czasowego) pobytu. Warto zatem wiedzieć jak i gdzie się zameldować.

Jak zgodnie z prawem wycinać drzewa

Pozwolenie na wycięcie drzewa wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta. Warto bowiem wiedzieć, że nie każde drzewo można wycinać. Za niezgodne z prawem wycięcie drzewa grozi wysoka kara.

Kiedy i jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Aby móc rozpocząć budowę niezbędna jest określenie warunków zabudowy. Jeżeli dla danego gruntu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego wtedy musimy wystąpić z wnioskiem o wydanie stosownej decyzji.

Jak uzyskać odpisy z akt stanu cywilnego?

Odpisy z akt stanu cywilnego są bardzo ważnymi dokumentami. Są one niezbędne przy załatwianiu wielu spraw sądowych i urzędowych. Dlatego też warto wiedzieć jak je uzyskać oraz ile one kosztują.

Kiedy płaci się opłatę za posiadanie psa

Każdy posiadacz psa musi zgłosić ten fakt w urzędzie gminy. Za posiadanie psa należy zapłacić stosowną opłatę.

Co to jest urząd gminy

Większość spraw administracyjnych załatwiamy w urzędzie gminy. Tam się meldujemy, zgłaszamy prowadzenie działalności gospodarczej, wyrabiamy dowód osobisty. Dlatego warto wiedzieć czym jest urząd gminy i co można w nim załatwić.

Jak dostać kredyt mieszkaniowy z dopłatą?

Jak dostać kredyt mieszkaniowy z dopłatą? Zgodnie z projektem rządowym „Rodzina na Swoim” państwo, poprzez Bank Gospodarstwa Krajowego, oferuje spłatę części odsetek kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Wymaga to jednak spełnienia licznych warunków.

Żeby zostać wojewodą trzeba mieć tytuł magistra

Wojewoda będzie mógł w drodze decyzji wstrzymać egzekucję administracyjną.

Jakie korzyści dla wsi i straty dla gmin przyniesie fundusz sołecki

Od 2009 r. sołtys i rada sołecka, zgodnie z projektem ustawy o funduszu sołeckim, ma dysponować środkami publicznymi. Powołanie funduszy sołeckich ma spowodować dopływ środków do zapóźnionych w rozwoju wsi. Z drugiej strony odbierze pieniądze gminom, zmniejszając ich możliwości inwestycyjne.

Jak uzyskać mianowanie na urzędnika Służby Cywilnej

Tegoroczny egzamin na urzędnika mianowanego odbędzie się już 21 czerwca. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.

Oświadczenia majątkowe urzędników i samorządowców

Zbliża się ostateczny termin na złożenie oświadczeń majątkowych. Są one składane np. przez radnych i wójtów co roku do 30 kwietnia. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez sześć lat. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.

Co powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu

Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

Jak wykorzystać książeczkę mieszkaniową?

Książeczki mieszkaniowe – popularna w okresie PRL forma oszczędzania na mieszkanie – nie straciły całkowicie wartości po zmianie ustroju. Książeczki mieszkaniowe można wykorzystać do częściowego finansowania inwestycji mieszkaniowych.

Fundusze na samorządowe projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne

Dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych związanych z edukacją, oświatą i kulturą może wynieść nawet 90 proc. Głównym źródłem finansowania tych projektów realizowanych przez samorządy terytorialne są regionalne programy operacyjne.

Zmiana nazw ulic i obowiązki gmin

Nadawanie nazw ulicom w gminach miejskich nie jest przywilejem, lecz obowiązkiem gmin. Uchwała rady gminy w sprawie nadania nazwy ulicy ma charakter aktu ogólnego i jest zaliczana do przepisów gminnych.

System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.

Jak należy ogłaszać przepisy uchwalane przez gminę

Starostwo powiatowe musi gromadzić i udostępniać zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych. Dzienniki urzędowe, zbiory aktów prawa miejscowego powiatów i gmin udostępnia się nieodpłatnie poprzez środki komunikacji elektronicznej.

Likwidacja kuratoriów utrudni nadzór nad szkołami

Minister Katarzyna Hall chce zreorganizować kuratoria oświaty. Zmiany mogą prowadzić do likwidacji obecnej formy nadzoru nad szkołami. Pracę może stracić ponad dwa i pół tysiąca osób.

Jak wprowadzić system jakości ISO 9001 w administracji samorządowej

W jaki sposób jednostki samorządu terytorialnego mogą ubiegać się o nadanie certyfikatu ISO? Jakie warunki powinny spełniać? Co daje posiadanie certyfikatu ISO?

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać z budżetu dotacji celowych, do których można zaliczyć dotacje na realizację zadań zleconych podmiotom niepublicznym na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z budżetu można również przekazywać dotacje na podstawie porozumień w sprawie przekazania zadań innym jednostkom samorządu terytorialnego lub dotacje w ramach pomocy finansowej udzielanej innej jednostce samorządu terytorialnego.

Nabór na stanowiska urzędnicze w gminach i powiatach

Zatrudnianie pracowników bez wymaganego stażu pracy oraz pomijanie procedur konkursowych przy obsadzaniu stanowisk urzędniczych - to główne wnioski pokontrolne sformułowane w raporcie NIK na temat prawidłowości zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych w administracji samorządowej.

Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej

O działalności organów administracji obywatel ma prawo się dowiedzieć, np. obserwując posiedzenia organów kolegialnych władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo dostępu do informacji publicznej to również dostęp do materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących posiedzenia tych organów.

Zasady przeprowadzania wartościowania stanowisk pracy


Dzisiaj - 24 sierpnia wchodzi w życie zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej . Zgodnie z nim do 28 lutego przyszłego roku urzędy administracji rządowej muszą przeprowadzić wartościowanie stanowisk.

Jakie obowiązki spoczywają na organie administracji, gdy niezałatwi sprawy w terminie

Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?

Podstawy wydania zarządzeń zastępczych przez wojewodów

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego sprawuje prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w sprawach dotyczących finansów regionalna izba obrachunkowa. W ramach swoich kompetencji wojewoda może kwestionować akt samorządu. Najczęściej przez tzw. zarządzenia zastępcze.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Instrumenty antykorupcyjne w administracji

Urząd musi ciągle doskonalić swój system antykorupcyjnySprawne funkcjonowanie Systemu Zapobiegania Zagrożeniom Korupcyjnym jest możliwe wówczas, gdy instytucja działa zgodne z filozofią ciągłego doskonalenia. Występowanie pomyłek jest bowiem nieuchronne. Natomiast błędem jest niewyciąganie wniosków ze złego postępowania.

Dotacje dla samorządowych projektów edukacyjnych i oświatowych

Gminy i powiaty za kilka miesięcy będą miały możliwość zdobycia dotacji z funduszy unijnych na realizację wielu przedsięwzięć z zakresu edukacji, oświaty i rozwoju kultury. Będą to duże kwoty dofinansowania zarówno z programów administrowanych centralnie, jak i z regionalnych programów operacyjnych. Środki na dotacje z przeznaczeniem na poprawę jakości oświaty to aż 1,42 mld euro. Już teraz na projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne czekają do wykorzystania środki ze źródeł krajowych.

Dokumenty elektroniczne w urzędach

Już za miesiąc dokumentacja elektroniczna w urzędach podlegać będzie obowiązkowej archiwizacji. Wkrótce również petenci będą mogli poprosić urząd o doręczanie pism drogą elektroniczną. Jak się przygotować do prowadzenia e-dokumentacji?

Dokumenty elektroniczne w urzędach

Już za miesiąc dokumentacja elektroniczna w urzędach podlegać będzie obowiązkowej archiwizacji. Wkrótce również petenci będą mogli poprosić urząd o doręczanie pism drogą elektroniczną. Jak się przygotować do prowadzenia e-dokumentacji?

REKLAMA