REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.
Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swojej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w Kodeksie pracy.
KSeF a klienci biura rachunkowego. Serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie 16 kwietnia. Z cyklu Kawa z INFORLEX.
Podnoszenie kwalifikacji/przekwalifikowanie pracowników? Są na to środki! Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r. Pieniądze dla jednej z branż: hotelarstwo, gastronomia, turystyka, kultura.
REKLAMA
Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że chce, aby do końca tej kadencji (czyli do 2027 roku) wdrożone w Polsce zostały przepisy skracające czas pracy. Są dwie opcje - albo 4-dniowy tydzień pracy albo skrócenie tygodnia pracy do 35 godzin. Pracownicy są generalnie za takimi zmianami. Tym bardziej, że z danych Eurostatu wynika, że Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów Europy. A pracodawcy analizują koszty i produktywność w takim krótszym tygodniu pracy. Jest jedno kluczowe pytanie: czy da się "zrobić robotę" w 4 dni zamiast w 5? Bo na pewno nie chodzi o to by krótszy tydzień pracy wiązał się z niższymi wynagrodzeniami
Skrócony tydzień pracy i praca zdalna. To tylko niektóre to tylko niektóre rozwiązania dla rodziców - pracowników dzieci do 8. roku życia. Co jeszcze może rodzic - pracownik?
Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.
Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.
REKLAMA
Na wysokość przelewu, który co miesiąc otrzymują pracownicy, wpływa wiele czynników. Jednym z nich są rozliczenia podatkowe. A te doraźnie nie są korzystne dla pracowników zmieniających zatrudnienie.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że dodatki relokacyjne otrzymane przez pracownika, będące zasiłkiem na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, są przychodem ze stosunku pracy, ale korzystają ze zwolnienia podatkowego do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc przeniesienia.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że wydatki na benefity w części dotyczącej świadczeń na rzecz współpracowników związanych ze spółką umowami typu B2B mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągnięciem przez spółkę przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.
Depresja, zwłaszcza wśród pracowników, przybiera taką skalę, iż specjaliści określają to zjawisko mianem nowej pandemii. Część pracowników korzysta z pomocy lekarza, a część nie ma odwagi lub nie wie o tym, że cierpią na depresję.
Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.
W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.
AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.
Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Do biur rachunkowych niejako "sezonowo" trafiają klienci, którzy potrzebują wyłącznie wykonania jednorazowej usługi. Jest to zazwyczaj rozliczenie roczne PIT. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy wykonując takie jednorazowe usługi biuro rachunkowe musi przeprowadzić takie same, rozbudowane procedury bezpieczeństwa jak w przypadku stałych klientów?
Przepisy AML nakładają obowiązek wyznaczenia w biurze rachunkowym osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo biuro rachunkowe nie ma takiej potrzeby, ponieważ w takiej sytuacji odpowiedzialna jest zawsze ta osoba.
Biuro rachunkowe nie tylko powinno utworzyć i wdrożyć dokument tzw. procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ale też na bieżąco dokonywać weryfikacji i aktualizacji tego dokumentu. Za naruszenie tych obowiązków grożą kary administracyjne.
Mieszkanie jest kluczowym aspektem dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski. Prawie połowa z nich znalazła lokum przy pomocy pracodawcy lub agencji zatrudnienia. Uregulowanie spraw związanych z zakwaterowaniem osób przybywających do Polski w celach zarobkowych powinno być ważnym zadaniem państwa.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o pracownikach opieki społecznej - poinformował premier Donald Tusk. Zastrzegł, że wdrożenie tego rozwiązania w życie zależy od przegłosowania nowych przepisów przez parlament i podpisu prezydenta.
"Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX, które odbędzie się 26 marca br.
Zwykle powierzenie pracownikowi wykonywania pracy innej niż określona w umowie o pracę wymaga wypowiedzenia zmieniającego. Są jednak sytuacje, gdy wypowiedzenie warunków pracy i płacy nie jest konieczne.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że ryczałt wypłacany pracownikom za korzystanie z prywatnych samochodów na potrzeby służbowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że spółka ma prawo zaliczyć poniesione wydatki na artykuły spożywcze i higieniczne oraz catering udostępniane w swojej siedzibie podczas pracy pracownikom do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie stanowią kosztów reprezentacji oraz nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przed świętami, czy to przed Bożym Narodzeniem, czy przed Wielkanocą, każdy pracownik liczy na to, że otrzyma od pracodawcy świadczenie świąteczne z ZFŚS. Jednak nie każdy może je otrzymać. Pracodawcy muszą stosować kryterium socjalne, którego nie mogą ustalić bez współpracy ze strony pracownika. Nie wolno im wypłacać świadczeń tylko na podstawie wysokości wynagrodzenia, które pracownik otrzymuje w zakładzie pracy.
W przypadku gdy bez wiedzy pracodawcy pracownik wystawiał puste faktury, to pracownik powinien ponieść konsekwencje swojego działania i to on jest zobowiązany do zapłaty wykazanego na fakturach VAT-u – orzekł 24 listopada 2023 r. WSA w Warszawie. Potwierdził to TSUE w wyroku z 30 stycznia 2024 r. Taka linia orzecznicza powinna zwiększyć bezpieczeństwo przedsiębiorstw poszkodowanych nieuczciwą działalnością swoich pracowników.
Nowe przepisy dla pracowników socjalnych mają zostać przyjęte przez rząd jeszcze w marcu 2024 r.
Planuje się aby podczas badań okresowych w pracy będzie można wykonać badania profilaktyczne? Sprawdź szczegóły!
1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Ci docenić? Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę. Jakie uznanie? Przede wszystkim godne traktowanie pracowników, z poszanowaniem ich praw no i oczywiście finansowe świadczenia jak i różnego rodzaju benefity.
Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.
Na czym polega wypalenie? Jakie są oznaki wypalenia zawodowego? Czy można iść na L4 z powodu wypalenia zawodowego? Ile dni zwolnienia na wypalenie zawodowe? Co zrobić jak ma się wypalenie zawodowe? Po jakim czasie jest wypalenie zawodowe?
Nawet ponad 2500 zł może wynosić różnica w zarobkach doktora, który jest zatrudniony na stanowisku adiunkta na uczelni niepublicznej, w stosunku do doktora - adiunkta, który jest zatrudniony na uczelni publicznej i po podwyżkach zarabia minimalnie 6840 zł. Mało kto wie, że podwyżki wynagrodzeń na uczelniach o 30% nie dotyczą uczelni niepublicznych. Wyższe wynagrodzenie, zgodnie z nowym rozporządzeniem otrzymują tylko pracownicy uczelni publicznych.
Okres wypowiedzenia to czas, w którym strony stosunku pracy nie wiążą już ze sobą swoich planów. Z jednej strony, pracownik ma mniejszą motywację do angażowania się w wykonywanie swoich obowiązków, z drugiej, pracodawca wie, że nie ma już sensu „inwestować” w pracownika. Jednak dopóki stosunek pracy trwa, obie jego strony mają swoje prawa i obowiązki.
Pracownica zatrudniona w sklepie kolejny raz przyprowadziła do pracy 5-letniego syna. Tłumaczyła to tym, że syn ma katar i nie mógł iść do przedszkola, a pracownica nie ma już urlopu na żądanie. W sklepie 5-latek siedzi sam na zapleczu, kiedy pracownica pracuje, co budzi nasze duże obawy o bezpieczeństwo takiego rozwiązania. Ponadto pracownica nie skupia się w pełni na pracy, tylko co chwilę oddala się ze stanowiska pracy na zaplecze, żeby sprawdzić, co z dzieckiem. Co możemy zrobić w tej sytuacji? Czy możemy ukarać ją upomnieniem lub naganą albo zwolnić, żeby w jej miejsce zatrudnić w pełni efektywnego pracownika? Czy możemy wprowadzić w regulaminie pracy regulację zakazującą przychodzenia do pracy z dzieckiem?
Wymiar przysługujących pracownikom uprawnień, np. do urlopu wypoczynkowego, jest co do zasady proporcjonalnie pomniejszany w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. Może jednak zdarzyć się i tak, że wymiar uprawnienia przysługującego pracownikowi pracującemu na część etatu nie będzie niczym się różnił od wymiaru uprawnienia przysługującego pracownikom pracującym w pełnym wymiarze. Sprawdź dlaczego.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że diety otrzymane od niemieckiego pracodawcy nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, jeżeli są zwolnione z opodatkowania w Niemczech i nie przekraczają określonych limitów. W przypadku przekroczenia tych limitów, nadwyżka powinna być uwzględniona w polskim zeznaniu podatkowym.
Czym jest zaangażowanie pracownika? Dlaczego warto o nie dbać? Czy można je zmierzyć?
Gdy pracownik nie pojawia się w pracy i nie przekazuje pracodawcy informacji o powodach swojej nieobecności, ten powinien w trosce o swoje interesy podjąć działania zmierzające do jak najszybszego wyjaśnienia tej sytuacji.
Koniec z wyzyskiem pracowników i zleceniobiorców - kim będzie Rzecznik Praw Pracowniczych? Jest projekt ustawy o Rzeczniku Praw Pracowniczych (dalej jako: projekt), już niebawem będzie wiadomo jaki będzie efekt konsultacji i co z nową instytucją.
Czy trzeba zatrudnić ponownie pracownika zwolnionego z przyczyn ekonomicznych? Po jakim czasie można ponownie zatrudnić pracownika? Po jakiej przerwie w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy? Czy pracodawca może zatrudnić ponownie pracownika w miejsce zwolnionego? Kiedy zgłosić gotowość do pracy?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że refundacja kosztów najmu mieszkania z tytułu przeniesienia służbowego do innej miejscowości niż miejsce zamieszkania korzysta ze zwolnienia do wartości 500 zł miesięcznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Relacje stron umowy o pracę, choć oparte na przepisach prawa, bywają też dynamiczne i przepełnione emocjami. Zdarza się, że pod ich wpływem pracodawca czy pracownik składają deklaracje, które w innych okolicznościach lepiej by przemyśleli i inaczej sformułowali. Na tym tle często rodzi się pytanie, jakie konsekwencje prawne one wywołują i czy należy traktować je jako wiążące?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że zwrot kosztów ładowania służbowych samochodów elektrycznych przez pracodawcę nie stanowi dodatkowego przychodu dla pracownika.
- W Polsce nie ma i nie będzie rynku pracodawcy. W kraju mierzymy się z niedoborem pracowników oraz luką kompetencji, a naprawie tej sytuacji nie sprzyjają trendy demograficzne. […] - Agnieszka Kolenda, dyrektor wykonawcza w Hays Poland. Czy to oznacza, że w 2024 roku karty na rynku pracy rozdaje pracownik?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wydała interpretację, w której stwierdza, że sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej na rzecz emerytowanych pracowników pedagogicznych podlega opodatkowaniu VAT, jako działalność niezwiązana bezpośrednio z zadaniami publicznymi.
B2B a BHP - jakie są obowiązki pracodawców czy przedsiębiorców współpracujących z osobami niebędącymi pracownikami czy też z innymi przedsiębiorcami? Czy jednoosobowa działalność musi mieć szkolenie BHP? Czy pracodawca musi zapewnić BHP studentom? Okazuje się, że jest wiele obowiązków, o których nie wiedzą pracodawcy czy przedsiębiorcy.
REKLAMA