REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dowód osobisty, Obywatel

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Znaleźne – ile wynosi i kiedy można się domagać?

Znaleźne to pewnego rodzaju nagroda za uczciwość znalazcy rzeczy, który postanowił zwrócić ją prawowitemu właścicielowi. Znaleźne wynosi 1/10 wartości rzeczy i można się go domagać po dopełnieniu określonych obowiązków.

Dodatek energetyczny - 2018/2019 r.

Dodatek energetyczny to pewna forma rekompensaty kosztów ponoszonych z tytułu opłat za energię elektryczną. Do końca kwietnia 2018 r. będą obowiązywać zwiększone stawki, które zaczęły obowiązywać już w maju 2017 r.  

Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dokumentach publicznych. Nowe przepisy mają na celu stworzenie skuteczniejszego systemu bezpieczeństwa dokumentów publicznych m.in. dzięki utworzeniu Rejestru Dokumentów Publicznych, powołaniu Komisji do spraw dokumentów publicznych oraz rozwiązaniu problemu tzw. dokumentów kolekcjonerskich.

Nadchodzą potężne zmiany w procedurze cywilnej

Ministerstwo Sprawiedliwości szykuje zmiany w procedurze cywilnej mające na celu usprawnienie funkcjonowania sądów. Na konferencji prasowej zapowiedziano m.in. wprowadzenie obowiązkowej odpowiedzi na pozew, obowiązku sporządzenia planu rozprawy, instytucję automatycznego wyłączenia sądów, możliwość własnego nagrywania rozpraw i wiele innych.

REKLAMA

Karta seniora a dane z dowodu osobistego

Do wniosku o wydanie Karty Seniora nie trzeba dołączać kserokopii dowodu osobistego?

mObywatel bezpłatnie na smartfon

Można już korzystać z bezpłatnej aplikacji mObywatel. Z aplikacji Tożsamość można już korzystać. Dowód osobisty oraz prawo jazdy także niebawem będą dostępne na smartfona.

mDowód osobisty dostępny od 2018 roku

Minister cyfryzacji Anna Streżyńska zapowiedziała, że najpóźniej pod koniec pierwszego kwartału 2018 roku dostępny będzie dla wszystkich obywateli mobilny dowód osobisty (mDowód Osobisty). Takim dowodem będzie można posługiwać się za pomocą smarfona, na którym zostanie aktywowana usługa mDokumenty.

Możliwość zameldowania się przez internet od 2018 roku

Sejmowa komisja administracji i spraw wewnętrznych zaakceptowała 11 października 2017 r. rządowy projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności, który przewiduje utrzymanie obowiązku meldunkowego i wprowadzenie od 1 stycznia 2018 roku możliwości zameldowania się przez internet.

REKLAMA

Mobilny dowód osobisty w pierwszym kwartale 2018 roku

Najpóźniej pod koniec pierwszego kwartału 2018 roku dostępny będzie dla wszystkich obywateli mobilny dowód osobisty (mDowód Osobisty), dostępny w smarfonie, na którym zostanie aktywowana usługa mDokumenty. Taką informację przekazała 29 września 2017 roku minister cyfryzacji Anna Streżyńska.

Utratę dowodu osobistego możesz już zgłosić przez Internet

Od dnia 25 września 2017 r. za pomocą specjalnej e-usługi możesz zgłosić utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego. W Polsce utratę dowodu osobistego zgłasza nawet 500 tys. osób rocznie.

Ustawa o Narodowym Instytucie Wolności uchwalona

Ustawa wprowadzająca nową instytucję Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego uchwalona przez Sejm. Narodowy Instytut Wolności ma wspierać organizacje pozarządowe.

Meldunek przez Internet od 1 stycznia 2018 r.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności. Nowe przepisy zakładają utrzymanie obowiązku meldunkowego, pomimo planów jego likwidacji w 2018 r. Jednocześnie rząd umożliwia zameldowanie się za pomocą Internetu co stanowi istotne ułatwienie.

Utrata i przywrócenie obywatelstwa polskiego

Kwestie związane z obywatelstwem polskim reguluje ustawa o obywatelstwie polskim z dnia 2 kwietnia 2009 r. Ustawa ta weszła w życie dnia 15 sierpnia 2012 r. i w stosunku do nabycia polskiego obywatelstwa z mocy prawa odnosi się ona tylko do osób urodzonych po tej dacie.

Nabycie obywatelstwa polskiego

Kwestie związane z obywatelstwem polskim reguluje ustawa o obywatelstwie polskim z dnia 2 kwietnia 2009 r. Ustawa ta weszła w życie dnia 15 sierpnia 2012 r. i w stosunku do nabycia polskiego obywatelstwa z mocy prawa odnosi się ona tylko do osób urodzonych po tej dacie. Określa ona zasady, warunki oraz tryb nabywania i utraty obywatelstwa polskiego, potwierdzania jego posiadania lub utraty, a także właściwość organów w tych sprawach.

Zasada proporcjonalności po 1 czerwca 2017 r.

Dnia 1 czerwca 2017 r. weszła w życie jedna z największych w historii nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zmiany objęły także zasady ogólne postępowania przed organami administracji publicznej. Jedną z nowości jest wprowadzenie do k.p.a. zasady proporcjonalności.

Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r.

Na skutek najnowszej nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego dodano kilka nowych zasad a także zmodyfikowano brzmienie niektórych z nich. Jedną z nowych zasad jest funkcjonująca od 1 czerwca b.r. zasada bezstronności.

Nowy elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego

Od 14 czerwca można skorzystać z nowego elektronicznego wniosku o wydanie dowodu osobistego. We wniosku on-line większość danych wypełnia się automatycznie, a cała operacja trwa zaledwie kilka minut.

Jak uzyskać paszport tymczasowy?

Kto może uzyskać paszport tymczasowy oraz jak długo taki paszport jest ważny?

Jak wyrobić paszport w 2017 r?

Zbliża się okres urlopowy. W związku z tym warto pomyśleć o wyrobieniu paszportu jeśli nie posiadamy jeszcze takiego dokumentu lub jeżeli dotychczasowy stracił ważność. Podpowiadamy jak to zrobić.

Zmiany w Prawie pocztowym

Nowelizacja Prawa pocztowego została przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Co się zmieni?

Co grozi za nieodpowiednie zachowanie podczas demonstracji?

Uczestnik zgromadzenia publicznego powinien zachowywać się odpowiedzialnie. Za skrajnie nieodpowiednie zachowanie podczas manifestacji można bowiem nawet trafić do więzienia.

Kserowanie dowodów osobistych przez firmy telekomunikacyjne niezgodne z prawem

Generalny Inspektor Danych Osobowych walczy z powszechnie stosowaną przez firmy telekomunikacyjne praktyką kopiowania dowodów osobistych klientów przy zawieraniu umowy. Pozyskiwanie w ten sposób danych osobowych jest według niego bezprawne.

Mobilny dowód osobisty - pilotaż w maju 2017

Już w pierwszej połowie maja wiele dokumentów zostanie przeniesionych z formy papierowej i plastikowej do cyfrowej, zaś cały system mID zostanie przetestowany w trzech polskich miastach: Łodzi, Ełku i Koszalinie.

Kogo czeka wymiana dowodu osobistego w 2017 r.

Obowiązkiem a zarazem uprawnieniem każdego pełnoletniego obywatela zamieszkującego na terytorium RP, jest posiadanie ważnego dowodu osobistego. W sytuacji, w której nasz dowód osobisty utracił ważność, jesteśmy zobowiązani do jego wymiany na nowy. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, w 2017 r. aż 8 mln otrzyma nowy dowód osobisty.

Zasady organizowania zgromadzeń publicznych - praktyczny poradnik

Organizacja zgromadzenia publicznego jest skomplikowaną procedurą, wymagającą prawidłowego planowania oraz znajomości aktualnych przepisów. Na organizatorze przedsięwzięcia spoczywa wiele obowiązków. Z niniejszego poradnika dowiesz się jak prawidłowo, dopełniając wszystkich formalności, zorganizować zgromadzenie publiczne.

Weryfikacja rent i emerytur podpisana

To ZUS zdecyduje o wznowieniu postępowania w sprawie przyznania emerytury oraz renty. Podpisana przez Prezydenta ustawa ws. weryfikacji rent i emerytur pozwala na zmianę decyzji bez żadnego ograniczenia czasowego.

Jak założyć partię polityczną?

Zgodnie z zasadą pluralizmu politycznego obywatelom RP przysługuje prawo do tworzenia partii politycznych. Konieczne jest jednak spełnienie kilku wymogów, które stawia ustawa o partiach politycznych.

Procedura zmiany imienia i nazwiska

Zmiany imienia i nazwiska można dokonać na pisemny wniosek osoby zainteresowanej do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Należy jednak zaznaczyć, że jest to możliwe jedynie z ważnych powodów. Procedurę zmiany reguluje ustawa o zmianie imienia i nazwiska.

Wymiana dowodu osobistego 2017

Dowód osobisty traci ważność po upływie 10 lat od daty wydania. Po tym czasie należy wymienić dokument na nowy. Jest to bezpłatne i możliwe w dowolnym urzędzie lub przez Internet.

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Opłaty urzędowe za pomocą smartfona

Od końca września 2016 r. w wybranych urzędach można uiszczać opłaty urzędowe za pomocą smartfonów, m.in. za wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdów. W najbliższych miesiącach płatności mobilne za pośrednictwem aplikacji mają być dostępne w większości urzędów w całym kraju. Jak działa aplikacja?

Ustawa o dokumentach publicznych - dowód osobisty, paszport, prawo jazdy lepiej chronione

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował i skierował 6 grudnia 2016 r. do konsultacji publicznych projekt ustawy o dokumentach publicznych. Ustawa ta ma dać podstawę prawną dla lepszej ochrony przed fałszerstwami takich dokumentów, jak m.in. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu, karta pojazdu, książeczka żeglarska itd. Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych, pozwalający na sprawdzenie wzorów obowiązujących dokumentów z ich opisem, a także opisem zabezpieczeń i sposobem weryfikacji ich autentyczności, który będzie dostępny przez internet.

Dowód osobisty i prawo jazdy w telefonie już w 2017 r.

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad wdrożeniem możliwości korzystania z dowodu osobistego i prawa jazdy w formie elektronicznej za pomocą telefonu komórkowego. Planowane zmiany mają obowiązywać już od 2017 r.

Dowód osobisty w smartfonie, czyli nowość w e-administracji

Trwają prace nad wdrożeniem możliwości połączenia obecnie funkcjonujących różnych metod potwierdzania swoich uprawnień za pomocą kart plastikowych (karty kredytowe, lojalnościowe, mieszkańca, dowody osobiste) w jedną elektroniczną formę zapisaną na nośnik teleinformatyczny, jakim jest m.in. smartfon.

Będą ułatwienia w komunikacji elektronicznej z administracją publiczną

Ułatwienia w komunikacji elektronicznej dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej zakłada ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, którą 5 września 2016 r. uchwalił Sejm. Projekt ustawy przygotowało Ministerstwo Rozwoju.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

Miasta w mediach społecznościowych

W lipcu 2016 r. Fundacja Pro Progressio przeprowadziła analizę aktywności w mediach społecznościowych największych polskich miast. Najczęściej publikowanymi informacjami w tym okresie były aktualności kulturalne oraz sportowe.

Jednostki samorządowe powinny posiadać aktualne dane adresowe

„Każdy adres jest ważny” to hasło przewodnie sześciu filmów, których głównym celem jest promocja posiadania przez jednostki samorządowe aktualnych baz danych adresowych. Kampania GUGiK ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak ważne są rzetelne dane adresowe.

Straż pożarna z największym zaufaniem wśród instytucji publicznych

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował wyniki badania, z których wynika, że instytucją życia publicznego, której Polacy najbardziej ufali w pierwszej połowie 2015 r., była straż pożarna. Najmniejsze zaufanie mamy do władzy ustawodawczej.

Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

Portal obywatel.gov.pl, infolinia oraz podręcznik dla urzędników - to trzy elementy projektu "Obywatel", który w piątek 31 lipca 2015 r. zaprezentowała premier Ewa Kopacz. Jego celem jest poprawa komunikacji między urzędnikami a obywatelem.

Ochrona danych osobowych podczas wakacji

Odpoczywając na wakacjach nie powinniśmy zapominać o tym, że należy chronić nasze dane osobowe. Warto wiedzieć, że jeżeli wypożyczalnie np. sprzętu sportowego poproszą nas o pozostawienie w zastaw jakichkolwiek dokumentów potwierdzających tożsamość, naruszają ustawę o ochronie danych osobowych.

Jak sprawdzić czy dowód osobisty jest do odbioru?

Nowy dowód będzie gotowy do odbiory w przeciągu 30 dni od momentu złożenia wniosku. Nie będzie takiej potrzeby, abyśmy stali po niego w kolejce w urzędzie. Status, czy dowód jest gotowy do odbioru, będziemy mogli sprawdzić na stronie MSW.

Wyrobienie dowodu osobistego w dowolnym urzędzie gminy

Nowy dowód osobisty wyrobimy w dowolnym urzędzie gminy w kraju (lub drogą elektroniczną), niezależnie gdzie jesteśmy zameldowani. Wniosek będziemy musieli podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy.

Od 1 marca 2015 r. dowody osobiste bez adresu zameldowania

Kto złoży wniosek o dowód osobisty po 1 marca 2015 r., otrzyma dokument w nowej szacie graficznej i nowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to jednak, że stare dokumenty tracą ważność.

Dowód osobisty 2015 - wzór

Nowy wzór dowodu osobistego będzie obowiązywał od 1 marca 2015 roku. Dowód będzie można wyrobić w najbliższym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku. Dotychczas mogliśmy to zrobić tylko w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania.

Nowe dowody osobiste od 1 marca 2015 r. - poparcie Senatu

Nowelizacja zmienia termin wejścia w życie zmian ustaw o dowodach osobistych, o ewidencji ludności oraz Prawa o aktach stanu cywilnego. Przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów zaakceptował Senat.

Obowiązek meldunkowy nie zostanie zniesiony?

Obowiązek meldunkowy, czyli obowiązek rejestracji miejsca zamieszkania nie powinien – zdaniem Międzyresortowego Zespołu do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego - zostać zniesiony. Obecna ustawa przewiduje zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2016 roku.

Nowe dowody osobiste od 1 marca 2015 roku

Rząd przesunie termin wprowadzenia nowych dowodów osobistych z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku. W myśli przepisów, które miały wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku utworzony miał zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych.

Nowy dowód osobisty dopiero w marcu 2015

Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego będzie można składać dopiero w marcu 2015 roku. Termin wprowadzenia nowych dokumentów tożsamości został przesunięty o dwa miesiące (z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku). Dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność.

Nowe dowody osobiste będą później

Przesunięcie - z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku - terminu wejścia w życie przepisów, na mocy których będzie można składać wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju - zakłada projekt MSW, którym we wtorek zajmie się rząd.

REKLAMA