Kategorie

Gastronomia

Sprzedaż posiłków na wynos a VAT. Pojęcie „usług restauracyjnych i cateringowych” obejmuje (dla potrzeb opodatkowania VAT) dostarczanie żywności wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi, mającymi na celu umożliwienie natychmiastowego spożycia tej żywności przez klienta . Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 22 kwietnia 2021 r. (sygn. C‑703/19).
Federacja Przedsiębiorców Polskich proponuje rozwiązanie, które pozwoli innym przedsiębiorcom solidaryzować się z kolegami z sektora gastronomicznego.
Hotelarstwo i gastronomia będą zmagać się z poważnym problemem braku pracowników. Personel zatrudniony w branży HoReCa doświadczony przez pandemię masowo się przebranżawia.
Uruchomienie ogródków na majówkę pozwoliło by restauracjom na bezpieczny powrót do pracy - apeluje branża. Czy rząd wyda zgodę na otwarcie ogródków gastronomicznych?
HoReCa zwalnia pracowników, wysyła ich na bezpłatne urlopy lub obniża wymiar etatu czy wynagrodzenie. Gdzie pracownicy z zamkniętych branż szukają zatrudnienia?
Zaległości firm gastronomicznych wzrosły do prawie 715 mln zł - tak wynika z informacji BIG InfoMonitor. Kto z branży ma największe zobowiązania? Ile straciła do tej pory branża?
Czy wprowadzenie jednolitej stawki VAT 5% pomoże gastronomii? Wbrew pojawiającym się w przestrzeni publicznej opiniom, istotą tej zmiany nie jest zwiększenie popytu na usługi gastronomiczne przez obniżenie cen.
Przez pandemię koronawirusa gastronomia nie fukcjonuje w pełni możliwości. Sprzedaż na wynos nie pokrywa ponoszonych kosztów, a około 20 tyś. punktów nie otrzymało dotąd żadnej pomocy.
Analiza wizyt konsumenckich, zarejestrowanych w 750 fast foodach, wykazała, że ruch spadł średnio o 40,5% w relacji rocznej. Najpoważniejsze straty, powyżej 40%, odnotowano w woj. podlaskim, mazowieckim, pomorskim, łódzkim, dolnośląskim, małopolskim i wielkopolskim.
Obniżka VAT dla gastronomii. Wiceminister rozwoju, pracy i technologii Olga Semeniuk popiera pomysł obniżenia VAT dla podatników świadczących usługi gastronomiczne do końca 2021 roku.
Z najnowszego sondażu opinii społecznej wynika, że blisko 70% Polaków źle ocenia ponowne przedłużenie obostrzeń w gastronomii. Do tego niecałe 76% stwierdza, że nie należy bezwzględnie karać właścicieli lokali, które są otwierane mimo zakazu.
Jak podaje Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej obecnie sanepid wykonuje nawet 1300 kontroli dziennie w całym kraju. Sądy administracyjne rozpatrują w ostatnich tygodniach dziesiątki spraw, które dotyczą kar nakładanych przez sanepid za złamanie pandemicznych obostrzeń.
Rok 2020 był dla sektora HoReCa trudny. Zadłużenie hoteli, restauracji i firm cateringowych wzrosło o jedną trzecią w porównaniu do poprzedniego roku i wyniosło niemal 280 mln zł.
Restauracje, siłownie i hotele nadal nie są otwarte. To w związku z wprowadzoną kwarantanną. Ten etap ma trwać do 17 stycznia. A co dalej? Czy restauracje zostaną otwarte? Co z hotelami?
Pandemia COVID-19 okazała się poważnym wyzwaniem dla branży gastronomicznej, zatrudniającej jeszcze na początku 2020 roku około 1 miliona pracowników i generującej przychody na poziomie ok. 37 mld złotych. Eksperci szacują, że w wielu lokalach zyski spadły nawet o 90%, a blisko 30% lokali gastronomicznych może nie przetrwać kryzysu i na stałe zniknie z kulinarnej mapy Polski.
3 tysiące złotych pomocy miesięcznie na każdego pracownika gastronomii do czasu ponownego otwarcia lokali - zapowiedział marszaek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.
Nie na 2 tygodnie jak zapowiadano, ale do odwołania gastronomia zostaje zamknięta. Jedzenie można sprzedawać na wynos lub z dowozem.
26 października do Sejmu wpłynął poselski projekt tzw. Tarczy Branżowej. Przedsiębiorcy, m.in. z branży gastronomicznej czy rozrywkowej, fotografowie lub fizjoterapeuci, będą mogli liczyć na wsparcie w postaci zwolnienia ze składek ZUS za listopad oraz dodatkowego świadczenia postojowego. Zdaniem ekspertów proponowana przez rząd pomoc jest niewystarczająca wobec skali problemów, z jakimi zmagają się właściciele firm.
Antykryzysowa Tarcza Branżowa to nowe wsparcie dla przedsiębiorców w związku z COVID-19, które ma pomóc 200 tys. firm oraz 372 tys. pracowników. Z pomocy będą mogły skorzystać branże takie jak gastronomiczna, rozrywkowa, fitness i sprzedaży detalicznej. Pracownicy skorzystają m.in. z odroczonej płatności zaliczek na PIT. Na jaką pomoc mogą liczyć przedsiębiorcy i na jakich warunkach?
Zwolnienie ze składek ZUS, świadczenie postojowe, mikrodotacja – to konkretne propozycje rozwiązań na najbliższy miesiąc – listopad – dla branży gastronomicznej. Przedstawicielom tej branży przedstawili je wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin oraz wiceminister Olga Semeniuk podczas konsultacji.
Jak zapowiedział premier Mateusz Morawiecki trwają prace nad nowymi instrumentami wsparcia dla branż dotkniętych obostrzeniami z powodu pandemii koronawirusa. Rozwiązania mają być przedstawione lada dzień.
Czy faktura na usługi gastronomiczne powinna mieć w JPK_VAT oznaczenie kodem GTU_01 z uwagi na zakup alkoholu wchodzącego w skład usługi? Okazuje się, że nie. W takim przypadku nie jest konieczne stosowanie oznaczenia GTU_01 (ani żadnego innego oznaczenia GTU). Dlaczego?
W tej chwili niestety mamy do czynienia z sytuacją kryzysową, bliską faktycznemu zamknięciu sektora gastronomicznego - apeluje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców i przedstawia rekomendacje strategiczne. Firm nie stać na kolejny lockdown.
Od 15 października przedsiębiorcy z branży turystycznej, estradowej i wystawienniczej będą mogli wnioskować do ZUS o dodatkowe wsparcie. Tylko na Mazowszu z pomocy może skorzystać niemal 21 tys. firm.
Gospodarczy lockdown, restrykcje sanitarne i pogorszenie nastrojów konsumenckich postawiło branżę browarniczą w bardzo trudnym położeniu. Przedstawiciele branży przygotowali – 5 postulatów dla rządzących, które pozwolą im przetrwać.
Choć od początku pandemii nie minął nawet rok, to jednak COVID-19 w olbrzymim stopniu wpłynął na nasz styl życia – nie wyłączając przy tym gastronomii. Najnowsze badanie PAYBACK Opinion Poll pokazuje, że zainteresowanie wizytami w restauracjach, barach i kawiarniach zmalało o prawie 30%.
Dane GUS potwierdziły wstępne szacunki, że II kw. przyniósł głęboki spadek PKB. Skala spadku w branżach usługowych pokazuje, że tam straty będą odrabiane najdłużej. Branża zakwaterowania i gastronomi są prawie na dnie.
Praca zdalna i puste biurowce odcisnęły swoje piętno na branży gastronomicznej, Zwłaszcza na te punkty, których funkcjonowanie było całkowicie uzależnione od funkcjonowania biurowców. Taka sama sytuacja spotkała restauratorów, którzy prowadzą działalność w centrach handlowych. Część z nich zostało zamkniętych. Jak wygląda ich sytuacja obecnie? Czy są szanse na powrót do normalności?
Obowiązkową wymianą kas objęci są podatnicy prowadzący placówki gastronomiczne, ale nie wszystkie. Tylko usługi gastronomiczne świadczone przez stacjonarne placówki będą musiały być ewidencjonowane od 1 stycznia 2021 r. na kasie fiskalnej online. Sprzedaż obwoźna nie jest objęta tym obowiązkiem.
Od 18 maja otwarte będą salony kosmetyczne i fryzjerskie oraz restauracje. Zobacz co jeszcze się zmieni po wdrożeniu trzeciego etapu znoszenia ograniczeń w związku z koronawirusem.
Tylko co piąty zatrudniony nie obawia się utraty pracy. Najbardziej narażona na zwolnienia jest branża hotelarska i gastronomiczna. Kto najbardziej boi się utraty zatrudnienia, a kto najmniej? Jak Polacy oceniają szanse na znalezienie nowej pracy?
Okazuje się, że organy podatkowe domagają się od przedsiębiorców działających w branży gastronomicznej dopłaty do 8% VAT za sprzedawane przed dniem wydania przez Ministra Finansów interpretacji ogólnej, dania i posiłki na wynos z „niesłuszną” 5% stawką VAT.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację, w której wskazał, że sprzedaż burgerów na wynos wraz z kosztem opakowania i dowozu należy traktować jako kompleksową usługę gastronomiczną i stosować obniżoną stawkę VAT 8%. Taką sprzedaż powinno się ewidencjonować w jednej pozycji na paragonie.
Sprawdź, jakich pracowników będzie brakowało w 2019 r. w zawodach budowlanych, branży produkcyjnej, transportowej, gastronomicznej, medyczno-opiekuńczej, usługowej i finansowej. Przewiduje się, że w nowym roku tylko ekonomiści będą mieli problemy ze znalezieniem pracy.
Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą kucharz, świadczący usługi gastronomiczne w zakresie przygotowywania posiłków na rzecz restauracji z wyłączeniem sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, może korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3% od przychodów uzyskiwanych z ww. tytułu.
Codziennie w biurowcach, kawiarniach i innych punktach sprzedaży sprzedaje się tysiące gotowych do spożycia, ładnie zapakowanych kanapek z kilkudniowym terminem przydatności do spożycia. Okazuje się, że mogą powstać wątpliwości jaką stawką VAT ta sprzedaż powinna być opodatkowana.
Sprzedawcy lodów oferują je w różnej formie – w wafelku, na patyku, w pucharkach, kubeczkach i innych opakowaniach. Jak się okazuje, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług lody lodom nie równe.
Jedzenie na mieście jest już powszechne wśród polskiego społeczeństwa. Lunch w pracy, wieczorne wyjście do restauracji ze znajomymi, lub zamówienie pizzy jest standardową praktyką większości z nas. Warto jednak wiedzieć o tym, że zamówienie posiłku wiąże się z różnymi skutkami podatkowymi (np. w VAT) w zależności od tego jaki posiłek zamawiamy, oraz gdzie i w jaki sposób jesteśmy obsługiwani.
Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje stawkę podatku podstawową w wysokości 23% oraz stawki preferencyjne. W jaki sposób zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają usługi związane z wyżywieniem?
Świadczenie usług wyżywienia jest skierowane przede wszystkim do grona odbiorów, konsumentów będących osobami prywatnymi. Taka sprzedaż wymaga ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Podmioty działające w tej branży mają wiele wątpliwości przy spełnianiu tego obowiązku. Nie dość, że muszą umieć zastosować właściwą stawkę VAT, to jeszcze powinny zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby wydała paragon z nazwami towarów lub usług pozwalającymi na ich jednoznaczną identyfikację.
Ministerstwo Finansów w związku z licznymi sygnałami, które dotyczą nieprawidłowego stosowania stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży posiłków i dań przez placówki gastronomiczne, przypomina, że zasady stosowania właściwej stawki podatku VAT – w szczególności 5 proc. lub 8 proc. – przy sprzedaży posiłków i dań przez placówki gastronomiczne określa interpretacja ogólna Ministra Finansów z 24 czerwca 2016 r.
Zdaniem Ministerstwa Finansów produkty takie jak hamburgery, frytki, czy kebaby, nie mogą być opodatkowane 5% stawką VAT, gdyż nie podlegają pod PKWiU 10.85.1., lecz pod PKWiU 56. Nie ma tu znaczenia czy oferowane danie klient będzie mógł spożyć przy stoliku w klimatyzowanym pomieszczeniu, czy też dostanie je do ręki zawinięte w bibułkę.
Posiłki przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, czyli kebaby czy frytki, sprzedawane w punktach gastronomicznych, nie mogą być objęte 5-proc. podatkiem VAT - stwierdziło Ministerstwo Finansów. I opracowało interpretację ogólną, poświęconą kwestii opodatkowania posiłków w lokalach gastronomicznych.
W Narodowej Loterii Paragonowej od 1 lipca 2016 r. branżą premiowaną jest branża gastronomiczna, tj. „restauracje i inne placówki gastronomiczne, przygotowanie i podawanie napojów". Ministerstwo Finansów zachęca do zbierania paragonów fiskalnych z restauracji, barów, lodziarni, kawiarni i pizzerii oraz rejestruj je na stronie loterii. Dzięki temu zwiększają się szanse na wygranie nagrody specjalnej, czyli samochodu Opel Insignia. Losowanie odbędzie się 17 października.
Minister finansów wydał 24 czerwca 2016 r. interpretację ogólną, w której uznał, że posiłki sprzedawane przez różnego rodzaju placówki gastronomiczne, które są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, nie mogą korzystać z 5% stawki VAT. Produkty takie, co do zasady, są opodatkowane 8% stawką VAT, z pewnymi wyjątkami, do których ma zastosowanie podstawowa stawka VAT (aktualnie, prawdopodobnie tylko do końca 2016 r. - 23%). Na wysokość stawki VAT dla tych produktów nie ma wpływu to, czy ich sprzedaż będzie traktowana jako świadczenie usług, czy też jako dostawa towarów.
Świadczymy na rzecz restauracji usługę pośrednictwa w sprzedaży produktów kontrahenta na rzecz uczestników programu. Program skierowany jest do studentów i umożliwia jego uczestnikom zakup określonych usług gastronomicznych i restauracyjnych w promocyjnej cenie. Wynagrodzenie należ­ne restauracji przekazujemy po odliczeniu prowizji należnej z tytułu usług świadczonych na rzecz restauracji. Prowizję stanowi różnica między płatnością pobraną od uczestnika programu a wyna­grodzeniem faktycznie przekazanym restauracji. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania z tytułu świadczonych przez nas ww. usług pośrednictwa?
Prowadzimy działalność w zakresie usług hotelarskich. W hotelu prowadzimy również restaurację. W restauracji świadczymy usługi gastronomiczne na rzecz konsumentów zewnętrznych oraz na rzecz osób będących gośćmi hotelu. W celu uproszczenia rozliczeń z klientami hotelu należność za usługi gastronomiczne świadczone na ich rzecz nie jest pobierana przy każdorazowym korzystaniu z restauracji lub baru, lecz jest rozliczana w fakturze wystawianej w związku z rozliczaniem usługi hotelowej lub w paragonie fiskalnym wystawianym na zakończenie pobytu. Wyżej wymieniona usługa dotyczy pobytów dwu- lub więcej dniowych. Czy postępujemy prawidłowo, traktując usługę gastronomiczną świadczoną w taki sposób jako ciągłą i uznając ją za wykonaną w momencie zakończenia wykonywania takiej usługi?
Peugeot Foodtruck, czyli Le Bistrot du Lion, to pomysł na samochód świadczący usługi gastronomiczne. Choć to model koncepcyjny, warto podkreślić jego nietuzinkowe możliwości.
Każdy, kto planuje rozpocząć pracę w gastronomii bądź w sklepie powinien przejść wstępne badania sanitarno – epidemiologiczne i uzyskać zezwolenie do pracy w postaci tzw. książeczki sanepidu.
Bary mleczne i fast foody oazą czystości w przeciwieństwie do wakacyjnej gastronomii. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przyjrzała się polskiej gastronomii. Nie jest dobrze - zastrzeżenia wzbudziło blisko 80 proc. kontrolowanych punktów.