REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koronawirus, Praca zdalna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy w stosunku do telepracownika są co do zasady identyczne jak w stosunku do każdego zatrudnionego. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia w formie telepracy należą m.in.: zapewnienie pracownikowi sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy zdalnie, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.

Zakaz nierównego traktowania i dyskryminacji telepracownika

Telepracownik nie może być w żaden sposób mniej korzystnie traktowany bądź dyskryminowany z tego powodu, że wykonuje pracę zdalnie. W przypadku naruszenia zakazu dyskryminacji przysługuje mu roszczenie o odszkodowanie.

Jak zatrudnić w formie telepracy?

Telepraca jest szczególną formą zatrudnienia polegającą na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy w sposób regularny. Jak wygląda procedura zatrudnienia pracowników w formie telepracy?

Wniosek o telepracę – wzór

Wniosek o telepracę może złożyć pracownik, którego rodzaj pracy pozwala na wykonywanie jej poza zakładem pracy. Pracodawca powinien w miarę możliwości przychylić się do prośby pracownika. Jak wygląda wzór wniosku o telepracę?

REKLAMA

Czy pracodawca musi zapewnić telepracownikowi sprzęt i Internet?

Wykonując pracę w zakładzie pracy, na pracodawcy ciąży obowiązek zapewniania pracownikowi sprzętu i Internetu. Jednym z obowiązków z zakresu bhp jest bowiem organizacja miejsca pracy. Czy również telepracownik, który wykonuje pracę poza zakładem pracy, powinien otrzymać odpowiedni sprzęt i dostęp do Internetu?

Telepraca – przepisy bhp

Telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, najczęściej w domu pracownika. W związku z tym powstaje pytanie o przepisy bhp, które należy stosować do zatrudnienia w formie telepracy. Jakie obowiązki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ciążą na pracodawcy, a jakie na telepracowniku?

Czy pracodawca musi uwzględnić wniosek o telepracę?

Kodeks pracy dopuszcza możliwość wprowadzenia telepracy na wniosek pracownika. Czy pracodawca musi uwzględnić wniosek o telepracę?

Czym jest telepraca?

Telepraca przewidziana jest w Kodeksie pracy jako praca, która może być regularnie wykonywana poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. W Polsce została wprowadzona w. Jaka jest definicja telepracy? Czy można określać ją mianem pracy zdalnej?

REKLAMA

Praca zdalna (home office) a telepraca – przepisy prawne

Praca zdalna w odróżnieniu od telepracy nie została wyróżniona w Kodeksie pracy. Największe wątpliwości budzi stosowanie przepisów bhp i sytuacje wypadków przy pracy w domu. Czy trwają prace legislacyjne nad szczególnym uregulowaniem praw i obowiązków stron stosunku pracy w zakresie wykonywania pracy w formie home office?

Informatycy z Ukrainy szukają zleceń w innych krajach

Informatycy z Ukrainy traktują Polskę tranzytowo. W Polsce chcą mieszkać, a zleceń szukają w innych krajach. Docelowym modelem życia Ukraińców z branży IT jest miejsce zamieszkania w Polsce i praca zdalna dla firm z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych.

Praca zdalna staje się standardem

Popularność pracy zdalnej wciąż rośnie. Nie jest jeszcze tak rozpowszechniona jak na Zachodzie, ale wszystkie idzie w tym kierunku. Już 2/3 specjalistów IT w Polsce pracuje z domu. Model pracy zdalnej staje się standardem.

Elastyczny czas pracy i praca zdalna - oczekiwania pracowników

Pracownicy najbardziej cenią sobie elastyczny czas pracy i pracę zdalną. 81% chciałoby mieć możliwość elastycznego rozpoczynania i kończenia pracy w zależności od natężenia obowiązków służbowych. Natomiast 76% najbardziej ucieszyłaby praca zdalna, nawet kosztem własnego miejsca w biurze.

Praca zdalna - korzyści dla pracodawców

Coraz więcej firm oferuje możliwość pracy zdalnej. Niesie to za sobą liczne korzyści dla pracodawców. Przede wszystkim pozwala to przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników.

Praca zdalna jako pozapłacowy benefit

Praca zdalna jest jednym z benefitów pozapłacowych. Ponad 60 proc. firm oferuje możliwość pracy zdalnej podczas rekrutacji. Możliwość pracy zdalnej przyciąga najlepszych pracowników.

Praca zdalna zyskuje na popularności

Praca zdalna jest istotnym pozapłacowym benefitem i często przesądza o wyborze pracy. Telepraca przynosi korzyści firmie i pracownikom. Tylko co trzecia firma w Polsce umożliwia pracę zdalną.

Praca w domu nie zawsze stanowi telepracę

Dynamika zmian na rynku pracy oraz nowe technologie pozwalające na zdalne kontaktowanie się i przesyłanie informacji w czasie rzeczywistym powodują, że obecnie praca w sposób tak samo efektywny wykonywana może być niemal z każdego zakątka świata. Pozwala to nie tylko na oszczędność czasu i kosztów poświęcanych na dojazdy do docelowego miejsca pracy, ale również na uniknięcie konieczności jej przerywania chociażby w związku z czasowymi przeszkodami wynikającymi z sytuacji osobistych.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Telepraca mało popularna w Polsce

Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Z danych Eurostatu wynika, że na koniec 2014 roku odsetek osób pracujących w ten sposób wynosił 4,6 proc. W niektórych krajach UE pracę zdalną wykonuje ponad 10 proc. zatrudnionych.

Jakie są wady i zalety pracy zdalnej

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Najbardziej powszechna jest w wolnych zawodach, np. przy tłumaczeniach tekstu, wykonaniu projektu. Praca w tej formie ma swoje plusy i minusy.

Praca w systemie home office

Praca w systemie home office zwana inaczej pracą zdalną, telepracą albo mobilnym stylem pracy jest coraz częściej stosowana przez polskich pracodawców. Przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i podmiotom zatrudniającym. Jakie są plusy i minusy telepracy?

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Praca zdalna - oszczędność dla pracodawcy

Praca zdalna może przynieść pracodawcy oszczędności. W 2015 r. 37% pracowników będzie pracowało właśnie w formie telepracy. Pracodawcy szukający oszczędności powinni rozważyć różne formy inteligentnych rozwiązań.

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Wzrost popularności pracy zdalnej

Coraz więcej polskich firm decyduje się na zatrudnienie pracowników w trybie zdalnym lub stwarza warunki do takiej pracy. Najczęściej są to firmy IT, zajmujące się finansami i księgowością. Często ze stacjonarnego zatrudnienia rezygnują także graficy oraz programiści.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Praca zdalna – niezależność i swoboda czy nieustanny obowiązek?

Praca zdalna jest formą wykonywania powierzonych zadań poza siedzibą firmy. Jest to telepraca, której zasady w postaci np. poświęconych godzin dzienne, regulujemy sami, a fakt używania do niej technik elektronicznych powoduje, że możemy spełniać swoje obowiązki we własnym domu, mając kontakt z przełożonym jedynie poprzez e-maile, skype’a czy też telefonicznie.

Kodeks pracy - tekst jednolity

Kodeks pracy - tekst jednolity ustawy. Wersja uwzględniająca zmiany od 7 kwietnia 2023 roku, dotyczące m.in. przepisów o pracy zdalnej.

REKLAMA