| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Telepraca > Czym jest telepraca?

Czym jest telepraca?

Telepraca przewidziana jest w Kodeksie pracy jako praca, która może być regularnie wykonywana poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. W Polsce została wprowadzona w. Jaka jest definicja telepracy? Czy można określać ją mianem pracy zdalnej?

Definicja telepracy

Telepraca uregulowana jest w art. 675-6517 rozdziału IIb „Zatrudnianie pracowników w formie telepracy” działu II „Stosunek pracy” Kodeksu pracy. Stanowi coraz częściej wybieraną formę pracy w Polsce. Telepracą jest praca, która może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Telepracownikiem jest więc osoba, która wykonuje swoją pracę w sposób regularny poza zakładem pracy, wykorzystuje przy tym środki komunikacji elektronicznej i również za ich pomocą przesyła pracodawcy efekty swojej pracy. Telepracą jest więc z góry określone wykonywanie pracy poza zakładem pracy. Nie musi odbywać się to we wszystkie dni robocze danego pracownika. Telepracę można ustalić także na niektóre dni pracy,  np. we wszystkie poniedziałki i wtorki. 

Telepracownik wraz z pracodawcą przekazują sobie informacje niezbędne do wzajemnego porozumiewania się za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość.

Porozumienie ze związkami

Warunki stosowanej w danym zakładzie pracy telepracy powinny być określone w porozumieniu pracodawcy z zakładową organizacją związkową. W przypadku braku organizacji związkowej, pracodawca ustala warunki telepracy w regulaminie po uprzedniej konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Wniosek pracownika

Ponadto telepracę można wprowadzić także na wniosek zainteresowanego pracownika. Można złożyć go w wersji papierowej bądź elektronicznej. Co do zasady pracodawca musi uwzględnić wniosek pracownika. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy jest to niemożliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez tego pracownika. O odmowie, w szczególności o przyczynie odmowy, pracodawca powiadamia w wersji papierowej lub elektronicznej.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Wprowadzenie telepracy przez pracodawcę

Pracodawca może wprowadzić pracę w formie telepracy w momencie zawierania umowy o pracę bądź już w trakcie zatrudnienia. Jeśli stosunek pracy jest dopiero nawiązywany, warunki dotyczące telepracy określa się już w umowie. Natomiast w trakcie trwania zatrudnienia zmiana warunków wykonywania pracy na formę telepracy może nastąpić w wyniku porozumienia stron albo z inicjatywy pracowniku lub pracodawcy.

Warto podkreślić w tym miejscu, że pracodawca powinien w miarę możliwości uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w ramach telepracy.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Jankowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »