REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika. / fot. Shutterstock
Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika. / fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki pracodawcy w stosunku do telepracownika są co do zasady identyczne jak w stosunku do każdego zatrudnionego. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia w formie telepracy należą m.in.: zapewnienie pracownikowi sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy zdalnie, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.

Telepraca -  obowiązki pracodawcy

Do obowiązków pracodawcy zatrudniającego telepracownika zaliczyć można:

REKLAMA

  1. Obowiązek prowadzenia dokumentacji pracowniczej,
  2. Obowiązek przedstawienia informacji o warunkach zatrudnienia,
  3. Obowiązek dostarczenia sprzętu niezbędnego do wykonywania telepracy spełniającego wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy,
  4. Obowiązek ubezpieczenia sprzętu,
  5. Obowiązek pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
  6. Obowiązek zapewnienia pomocy technicznej i niezbędnych szkoleń z zakresu obsługi sprzętu,
  7. Obowiązek wypłaty wynagrodzenia powiększonego o ekwiwalent w przypadku używania sprzętu własnego pracownika,
  8. Obowiązek określenia zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi oraz w razie potrzeby przeprowadzenie instruktażu i szkoleń w tym zakresie,
  9. Obowiązek niedyskryminowania telepracownika,
  10. Obowiązek przyjęcia rezygnacji z telepracy w terminie 3 miesięcy.

Prowadzenie dokumentacji pracowniczej

Pracodawca tak jak w stosunku do każdego zatrudnionego, prowadzi dokumentację pracownicą telepracownika. Zakłada akta osobowe, prowadzi ewidencję czasu pracy, tworzy listę płac. Więcej informacji o dokumentacji pracowniczej i nowych zasadach znajdziesz tutaj >>>

4 sposoby prowadzenia dokumentacji pracowniczej w 2019 r. - forma papierowa lub elektroniczna

Teczki osobowe – jakie zmiany obowiązują od 2019 roku?

Informacja o warunkach zatrudnienia

Jeszcze przed zawarciem umowy z telepracownikiem należy przedstawić mu informację o warunkach zatrudnienia. Obowiązek ten dotyczy także pracownika, który świadczy pracę w danym zakładzie pracy, ale zmienia jej warunki na formę telepracy. W informacji o warunkach zatrudnienia zawsze znajduje się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dobowa i tygodniowa norma czasu pracy,
  • częstotliwość wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiar urlopu wypoczynkowego,
  • okres wypowiedzenia,
  • informacja o układzie zbiorowym pracy.

W przypadku telepracownika dokument ten powinien być wzbogacony o dwie dodatkowe informacje:

  • jednostkę organizacyjną, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy,
  • podmiot dokonujący czynności z zakresu prawa pracy odpowiedzialny za współpracę z telepracownikiem oraz upoważniony do przeprowadzenia kontroli w miejscu wykonywania pracy.

Przy zawieraniu umowy o telepracę z nowym pracownikiem informację o warunkach zatrudnienia przedstawia się w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Jeśli sytuacja dotyczy dotychczasowego pracownika czyli zmiany formy wykonywania pracy na telepracę, należy dostarczyć mu informację najpóźniej w dniu rozpoczęcia wykonywania pracy w nowej formie.

Polecamy: Zatrudnianie pracowników po zmianach w Kodeksie pracy

Odrębna umowa

Niektóre z powyższych obowiązków można jednak przenieść na pracownika, bądź w całości, bądź częściowo. Do takich obowiązków zalicza się: dostarczenie sprzętu niezbędnego do wykonywania telepracy spełniającego wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu, zapewnienie pomocy technicznej i niezbędnych szkoleń z zakresu obsługi sprzętu.

W przypadku odmiennych od kodeksowych uzgodnień w tych kwestiach strony zawierają odrębną umowę. W takiej umowie mogą przede wszystkim określić:

  1. zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika, spełniającego wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego;
  2. zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy;
  3. sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.

Obowiązek wypłaty wynagrodzenia powiększonego o ekwiwalent w przypadku używania sprzętu własnego pracownika

Po stronie pracodawcy ciąży również obowiązek wypłaty za wykonaną pracę umówionego wynagrodzenia. Co więcej, jeśli strony postanowią, że pracownik przy świadczeniu telepracy będzie korzystał z własnych sprzętów, pracodawca zobowiązany jest do wypłaty stosownego ekwiwalentu pieniężnego. Więcej o ekwiwalencie oraz jego wysokości znajdziesz w artykule >>> Czy pracodawca musi zapewnić telepracownikowi sprzęt i Internet?

Obowiązki z zakresu ochrony danych osobowych

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do określenia zasad ochrony danych przekazywanych telepracownikowi. Dodatkowo jeśli zachodzi taka potrzeba przeprowadza instruktaż i szkolenie w tym zakresie.

Obowiązki z zakresu bhp

Pracodawca powinien skierować telepracownika na badania wstępne, okresowe i kontrolne na tych samych zasadach jak pracowników wykonujących pracę w zakładzie pracy. Ponadto, zapewnia im szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Obowiązki te powinny zostać spełnione w czasie pracy pracownika i być opłacone przez pracodawcę.

Warto zaznaczyć, że w przypadku wykonywania pracy z domu pracodawca nie ma obowiązku dbania o bezpieczeństwo i higienę pomieszczeń pracy, obiektów budowlanych, w których jest wykonywana praca oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych. Więcej informacji o bhp na telepracy znajdziesz w artykule >>> Telepraca - przepisy bhp

Obowiązek niedyskryminowania pracownika

Telepracownik nie może być mniej korzystnie traktowany jedynie z tego powodu, że wykonuje pracę zdalnie. Telepraca nie może stanowić powodu jakiejkolwiek dyskryminacji. Także odmowa przez pracownika podjęcia pracy w formie telepracy nie może być pretekstem do dyskryminowania pracownika (art. 6715 § 2 Kodeksu pracy).

Więcej informacji o zakazie dyskryminacji telepracownika znajdziesz w artykule >>> Zakaz nierównego traktowania i dyskryminacji telepracownika

Obowiązek przyjęcia rezygnacji z telepracy w terminie 3 miesięcy

Kodeks pracy daje telepracownikowi możliwość rezygnacji z tej formy świadczenia pracy do 3 miesięcy od momentu podjęcia telepracy. Składa się w tym celu wniosek o rezygnacji z telepracy i przywrócenie poprzednich warunków pracy. Wniosek jest wiążący i pracodawca ma obowiązek go przyjąć. Taką samą możliwość odejścia od stosowania telepracy ustawodawca zapewnił pracodawcy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1040)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów) i pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - praca albo opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA