| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Telepraca > Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy w stosunku do telepracownika są co do zasady identyczne jak w stosunku do każdego zatrudnionego. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia w formie telepracy należą m.in.: zapewnienie pracownikowi sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy zdalnie, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.

Telepraca -  obowiązki pracodawcy

Do obowiązków pracodawcy zatrudniającego telepracownika zaliczyć można:

  1. Obowiązek prowadzenia dokumentacji pracowniczej,
  2. Obowiązek przedstawienia informacji o warunkach zatrudnienia,
  3. Obowiązek dostarczenia sprzętu niezbędnego do wykonywania telepracy spełniającego wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy,
  4. Obowiązek ubezpieczenia sprzętu,
  5. Obowiązek pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
  6. Obowiązek zapewnienia pomocy technicznej i niezbędnych szkoleń z zakresu obsługi sprzętu,
  7. Obowiązek wypłaty wynagrodzenia powiększonego o ekwiwalent w przypadku używania sprzętu własnego pracownika,
  8. Obowiązek określenia zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi oraz w razie potrzeby przeprowadzenie instruktażu i szkoleń w tym zakresie,
  9. Obowiązek niedyskryminowania telepracownika,
  10. Obowiązek przyjęcia rezygnacji z telepracy w terminie 3 miesięcy.

Prowadzenie dokumentacji pracowniczej

Pracodawca tak jak w stosunku do każdego zatrudnionego, prowadzi dokumentację pracownicą telepracownika. Zakłada akta osobowe, prowadzi ewidencję czasu pracy, tworzy listę płac. Więcej informacji o dokumentacji pracowniczej i nowych zasadach znajdziesz tutaj >>>

4 sposoby prowadzenia dokumentacji pracowniczej w 2019 r. - forma papierowa lub elektroniczna

Teczki osobowe – jakie zmiany obowiązują od 2019 roku?

Informacja o warunkach zatrudnienia

Jeszcze przed zawarciem umowy z telepracownikiem należy przedstawić mu informację o warunkach zatrudnienia. Obowiązek ten dotyczy także pracownika, który świadczy pracę w danym zakładzie pracy, ale zmienia jej warunki na formę telepracy. W informacji o warunkach zatrudnienia zawsze znajduje się:

  • dobowa i tygodniowa norma czasu pracy,
  • częstotliwość wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiar urlopu wypoczynkowego,
  • okres wypowiedzenia,
  • informacja o układzie zbiorowym pracy.

W przypadku telepracownika dokument ten powinien być wzbogacony o dwie dodatkowe informacje:

  • jednostkę organizacyjną, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy,
  • podmiot dokonujący czynności z zakresu prawa pracy odpowiedzialny za współpracę z telepracownikiem oraz upoważniony do przeprowadzenia kontroli w miejscu wykonywania pracy.

Przy zawieraniu umowy o telepracę z nowym pracownikiem informację o warunkach zatrudnienia przedstawia się w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Jeśli sytuacja dotyczy dotychczasowego pracownika czyli zmiany formy wykonywania pracy na telepracę, należy dostarczyć mu informację najpóźniej w dniu rozpoczęcia wykonywania pracy w nowej formie.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Jankowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »