reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Telepraca > Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy w stosunku do telepracownika są co do zasady identyczne jak w stosunku do każdego zatrudnionego. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia w formie telepracy należą m.in.: zapewnienie pracownikowi sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy zdalnie, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.

Telepraca -  obowiązki pracodawcy

Do obowiązków pracodawcy zatrudniającego telepracownika zaliczyć można:

  1. Obowiązek prowadzenia dokumentacji pracowniczej,
  2. Obowiązek przedstawienia informacji o warunkach zatrudnienia,
  3. Obowiązek dostarczenia sprzętu niezbędnego do wykonywania telepracy spełniającego wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy,
  4. Obowiązek ubezpieczenia sprzętu,
  5. Obowiązek pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
  6. Obowiązek zapewnienia pomocy technicznej i niezbędnych szkoleń z zakresu obsługi sprzętu,
  7. Obowiązek wypłaty wynagrodzenia powiększonego o ekwiwalent w przypadku używania sprzętu własnego pracownika,
  8. Obowiązek określenia zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi oraz w razie potrzeby przeprowadzenie instruktażu i szkoleń w tym zakresie,
  9. Obowiązek niedyskryminowania telepracownika,
  10. Obowiązek przyjęcia rezygnacji z telepracy w terminie 3 miesięcy.

Prowadzenie dokumentacji pracowniczej

Pracodawca tak jak w stosunku do każdego zatrudnionego, prowadzi dokumentację pracownicą telepracownika. Zakłada akta osobowe, prowadzi ewidencję czasu pracy, tworzy listę płac. Więcej informacji o dokumentacji pracowniczej i nowych zasadach znajdziesz tutaj >>>

4 sposoby prowadzenia dokumentacji pracowniczej w 2019 r. - forma papierowa lub elektroniczna

Teczki osobowe – jakie zmiany obowiązują od 2019 roku?

Informacja o warunkach zatrudnienia

Jeszcze przed zawarciem umowy z telepracownikiem należy przedstawić mu informację o warunkach zatrudnienia. Obowiązek ten dotyczy także pracownika, który świadczy pracę w danym zakładzie pracy, ale zmienia jej warunki na formę telepracy. W informacji o warunkach zatrudnienia zawsze znajduje się:

  • dobowa i tygodniowa norma czasu pracy,
  • częstotliwość wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiar urlopu wypoczynkowego,
  • okres wypowiedzenia,
  • informacja o układzie zbiorowym pracy.

W przypadku telepracownika dokument ten powinien być wzbogacony o dwie dodatkowe informacje:

  • jednostkę organizacyjną, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy,
  • podmiot dokonujący czynności z zakresu prawa pracy odpowiedzialny za współpracę z telepracownikiem oraz upoważniony do przeprowadzenia kontroli w miejscu wykonywania pracy.

Przy zawieraniu umowy o telepracę z nowym pracownikiem informację o warunkach zatrudnienia przedstawia się w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Jeśli sytuacja dotyczy dotychczasowego pracownika czyli zmiany formy wykonywania pracy na telepracę, należy dostarczyć mu informację najpóźniej w dniu rozpoczęcia wykonywania pracy w nowej formie.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama