REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna (home office) a telepraca – przepisy prawne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Praca zdalna (home office) a telepraca – przepisy prawne. / fot. Shutterstock
Praca zdalna (home office) a telepraca – przepisy prawne. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna w odróżnieniu od telepracy nie została wyróżniona w Kodeksie pracy. Największe wątpliwości budzi stosowanie przepisów bhp i sytuacje wypadków przy pracy w domu. Czy trwają prace legislacyjne nad szczególnym uregulowaniem praw i obowiązków stron stosunku pracy w zakresie wykonywania pracy w formie home office?

Telepraca a praca zdalna?

Telepraca uregulowana jest przepisami prawa pracy w sposób szczególny. Brakuje jednak kodeksowych przepisów dotyczących pracy zdalnej inaczej nazywanej home office. Telepraca i praca zdalna nie są to bowiem pojęcia tożsame. Z tego względu, że pracodawcy coraz chętniej korzystają z możliwości zaoferowania pracownikowi pracy zdalnej, powinna zostać uregulowana w Kodeksie pracy. Dla pracodawców to zmniejszenie kosztów pracy, a dla pracownika dodatkowy benefit świadczący o atrakcyjności pracy.

REKLAMA

Aktualnie home office polega na ustnej umowie między pracownikiem a pracodawcą, że np. w danym dniu pracownik nie przychodzi do zakładu pracy i wykonuje swoje obowiązki z domu. Tymczasem telepraca ma charakter stały. Na telepracy zasadą jest wykonywanie pracy poza zakładem pracy.

Przepisy bhp

Przy pracy zdalnej problem pojawia się chociażby z przepisami bhp. Pracodawca nie ma wpływu na warunki pracy w domu pracownika. Nie wiadomo więc jak rozpatrywać przypadki wypadków przy pracy w trakcie pracy zdalnej. Pytanie w tych kwestiach do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej skierowała poseł Anna Elżbieta Sobecka (interpelacja nr 31198 z dnia 24 kwietnia 2019 r.).

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Postawione dwa pytania brzmią następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Czy ministerstwu znany jest ten problem?
  2. Kiedy można spodziewać się regulacji w zakresie home office?

Odpowiedź na interpelację została przygotowana 24 maja 2019 r. przez sekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - Krzysztofa Michałkiewicza.

Telepraca

Zdaniem sekretarz stanu to, że telepraca ma charakter stały, nie oznacza, iż musi być wykonywana wyłącznie poza zakładem pracy. Strony umowy mogą bowiem zawrzeć takie postanowienia, które nakazują 3 dni pracy z biura i 2 dni pracy poza biurem. Wówczas również jest to telepraca. Ma bowiem ustalone stałe dni pracy poza biurem. Powtarzają się one w stałych odstępach czasu. Zasadne jest więc szczególne uregulowanie sytuacji takich pracowników, co ma miejsce w art. 675 – 6717 Kodeksu pracy (Zatrudnianie pracowników w formie telepracy).

Praca zdalna

Tymczasem praca zdalna ma charakter incydentalny. Co do zasady pracownik wykonuje pracę w zakładzie pracy, a jedynie od czasu do czasu pracodawca zezwala mu na home office. W takim przypadku do pracownika wykonującego pracę w domu stosuje się ogólne przepisy dotyczące stosunku pracy.

Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej

Przy telepracy istotne znaczenie ma praca poza zakładem pracy oraz wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej np. w celu przesłania pracodawcy efektów swojej pracy. Jeśli pracownik nie korzysta z takich środków, nie można mówić o telepracy.

Wypadki przy pracy

W odpowiedzi na interpelację dotyczącą wypadków przy pracy w trakcie pracy zdalnej podano pogląd stosowania powszechnie obowiązujących przepisów dotyczących wypadków przy pracy czyli ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W świetle art. 234 § 1 Kodeksu pracy: "W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom."

Postępowanie w razie wypadku przy pracy

W razie wypadku przy pracy pracodawca zobowiązany jest m.in. do powołania zespołu powypadkowego. Zespół ten ustala w określonym trybie okoliczności i przyczyny wypadku. Szczegóły określa Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.

W przypadku wypadku przy pracy zgodnie z § 7 pkt 1 rozporządzenia zespół powypadkowy jest zobowiązany niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności:

1) dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku;

2) jeżeli jest to konieczne, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku;

3) wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala;

4) zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku;

5) zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku;

6) zebrać inne dowody dotyczące wypadku;

7) dokonać prawnej kwalifikacji wypadku zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przypracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673, z późn. zm.2)), zwanej dalej „ustawą”;

8) określić środki profilaktyczne oraz wnioski, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.

Zgoda pracownika na oględziny oraz zapewnienie prywatności

W sytuacji wystąpienia wypadku przy pracy podczas okazjonalnego wykonywania jej w domu pracownika należy pamiętać, że oględziny miejsca wypadku oraz badanie warunków wykonywania pracy powinny odbywać się w porozumieniu oraz za zgodą danego pracownika. Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę jest zapewnienie prywatności pracownikowi i jego rodzinie. Na uwagę zasługuje fakt braku przepisów prawnych umożliwiających inspekcji pracy przeprowadzenie kontroli miejsca pracy w domu pracownika. Natomiast nieuprawnione wejście na prywatną posesją może zostać zakwalifikowane jako czyn karalny tzw. naruszenie miru domowego z art. 193 Kodeksu karnego:

„Kto wdziera się do cudzego domu, mieszkania, lokalu, pomieszczenia albo ogrodzonego terenu albo wbrew żądaniu osoby uprawnionej miejsca takiego nie opuszcza, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.”

Szczególne przepisy dotyczące home office?

W odpowiedzi na pytanie o prace legislacyjne nad uregulowaniem praw i obowiązków stron w zakresie okazjonalnego wykonywania pracy w domu pracownika sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Michałkiewicz poinformował, iż obecnie nie trwają żadne prace nad szczególnym uregulowaniem pracy w ramach home office.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1040)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy(Dziennik Ustaw rok 2009 nr 105 poz. 870)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 1600)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady na cmentarzach, a za naruszenie grożą kary do nawet 5000 zł. Uwaga na te pułapki we Wszystkich Świętych, łatwo się pomylić

Zbliża się 1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych oraz 2 listopada – zaduszki. To czas pamięci o tych, którzy odeszli, szczególnie osobach bliskich. W tym czasie masowo ruszymy odwiedzać groby, a niektórzy już teraz je porządkują przed 1 listopada. Jednak czas ten nie zwalnia nas od przestrzegania przepisów. Także na cmentarzach obowiązują zasady segregacji, a w tym roku w niektórych miejscach czeka na nas nowość - jaka?

Przedłużenie okresu przedawnienia w podatku od spadków ukryte w nowelizacji. Fikcyjna deregulacja niekorzystna dla spadkobierców

Najnowszy rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn nałoży na podatników (spadkobierców) obowiązek złożenia zeznania podatkowego po uzyskaniu postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia (APD). Jeżeli ta nowelizacja wejdzie w życie, to faktycznie termin przedawnienia wyniesie 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstał obowiązek podatkowy, a nie 3 lata, jak obecnie, co wynika z art. 68 § 2 Ordynacji podatkowej. Nie realizuje się w tym wypadku deklarowanego celu w postaci „uproszczenia procedur oraz ochrony spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych.”, lecz w istocie przedkłada się projekt ustawy niekorzystnej dla podatników – pisze adwokat Konrad Giedrojć.

103 średnie pensje na mieszkanie w Warszawie (50 m2). A w innych miastach? Ceny mieszkań w III kwartale 2025 r. [raport]

W III kwartale 2025 r. w większości z 17 największych polskich miast ceny mieszkań spadły w porównaniu z poprzednim kwartałem. W segmencie mieszkań średniej wielkości (35–60 m²) największy spadek odnotowano w Gdyni – o prawie 5%. Po obniżkach przeciętna ofertowa cena mieszkania o powierzchni 50 m² w tym mieście wynosi 585 tys. zł. Dla porównania, w najtańszej Częstochowie to 350 tys. zł, a w najdroższej z zestawienia Warszawie – prawie 837 tys. zł. W stolicy w ostatnim kwartale ceny mieszkań wzrosły o 2%. Warszawa należy też do najdroższych stolic Europy pod względem dostępności mieszkań. Aby kupić mieszkanie o powierzchni 50 m² poza centrum, potrzeba 103 średnich pensji. Tak wynika z najnowszego raportu Rankomat.pl i Rentier.io.

Opiekunowie osób niepełnosprawnych w szoku – zmiany od 2026 r. mogą uderzyć w tysiące rodzin

Od 2026 r. opiekunowie osób z niepełnosprawnościami mogą stanąć przed rewolucją w systemie wsparcia. Ustawa o asystencji osobistej wprowadza nowe zasady, ogranicza budżet osobisty i skraca okresy decyzji. Równocześnie rząd zapowiada zmiany w świadczeniu pielęgnacyjnym i nową emeryturę opiekuńczą. Czy rodziny są gotowe na te zmiany?

REKLAMA

Większość Polaków nie ma testamentu. Co to oznacza dla ich rodzin? W takiej sytuacji majątek jest dziedziczony ustawowo, zgodnie z hierarchią opisaną w Kodeksie cywilnym

Badania pokazują, że większość osób w Polsce nie spisało testamentu. W praktyce oznacza to, że majątek po śmierci dziedziczony jest ustawowo – nie zawsze zgodnie z wolą zmarłego. Sprawdź, jak prosto uregulować sprawy spadkowe i ochronić najbliższych.

Tym seniorom ZUS wypłaci emeryturę lub rentę wcześniej w październiku i listopadzie 2025 r.

Emeryci i renciści otrzymują swoje świadczenia z ZUS-u w ustalonych terminach płatności. W październiku i listopadzie 2025 r. niektórzy z nich mogą jednak spodziewać się przelewu bankowego lub wizyty listonosza nieco wcześniej niż zwykle.

Oszczędności warunkiem poczucia bezpieczeństwa Polaków: jak Polacy oceniają swoją sytuację finansową i w jaki sposób oszczędzają? [RAPORT]

Jak wynika z badania SW Research na zlecenie Job Impulse, rośnie odsetek osób, które nie potrzebują dodatkowych funduszy, aby czuć stabilność finansową (17% w 2025 r. i 13% w 2023 r.). Jednocześnie ponad połowa badanych (55%) wskazuje, że dla osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa finansowego ich gospodarstwa domowe wymagają co najmniej tysiąca złotych miesięcznie więcej. Najnowsze badanie pokazuje, jak Polacy oceniają swoją sytuację finansową i w jaki sposób oszczędzają.

Dłużnik nie ukryje się za hipoteką. Sąd Najwyższy zmienia reguły gry

Koniec z unikaniem spłaty długów pod pozorem obciążonych nieruchomości. Sąd Najwyższy definitywnie uciął wieloletni spór: dłużnik nie obroni się już przed skargą pauliańską tłumacząc, że jego majątek był bezwartościowy. Ta uchwała zmienia zasady gry w polskim prawie zobowiązań.

REKLAMA

To koniec brązowych worków na odpady - kolejne miasta z nich rezygnują

Przez lata panowania zasad segregacji śmieci można było się przyzwyczaić do tego, że odpady biodegradowalne (np. liście, skoszona trawa, obierki, resztki warzyw i owoców etc.) wyrzucamy do brązowych worków na odpady. Takie zasady panowały i jeszcze panują w zdecydowanej większości gmin w Polsce – jednak pojawiają się kolejne miasta, które z tego rezygnują.

Nowa instytucja koronera w Polsce. Dlaczego jest potrzebna i na jakim etapie są prace legislacyjne?

Czy w Polsce jest instytucja koronera? Formalno-prawnie nie ma i co więcej okazuje się, że problem braku urzędnika medyczno-prawnego, który mógłby stwierdzać zgon i nadzorować czynności z tym związane - narasta od lat i dotyka rodzin, służb ratunkowych oraz systemu statystyki przyczyn zgonów. Czy czas to zmienić? Wydaje się, że tak, tym bardziej, że Rzecznik Praw Obywatelskich konsekwentnie wskazuje na luki w obowiązującym prawie i wielokrotnie apelował o systemowe rozwiązanie tej materii. Dobra wiadomość jest taka, że Ministerstwo Zdrowia pracuje nad projektem a planowany termin wejścia w życie 1 lutego 2027 r.

REKLAMA