Kategorie

Miejsce pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praca handlowców wymaga określenia miejsca wykonywania pracy w umowie o pracę jako pewien obszar. Wykonywanie obowiązków pracowniczych na tym terenie nie stanowi podróży służbowej, a w związku z tym nie przysługuje im z tego tytułu prawo do diety.
Popularność biur elastycznych rośnie. Przynoszą korzyści zarówno pracodawcom jak i pracownikom. Koszt aranżacji takiego biura jest niższy od aranżacji tradycyjnego.
Rządowe wsparcie dla firm dotkniętych rosyjskim embargiem zakłada nowela ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, którą w środę podpisał prezydent Bronisław Komorowski. Na ten cel ma trafić do 500 mln zł.
Nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy przewiduje przeznaczenie nawet 500 mln zł z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na ochronę miejsc pracy.
Firmy dotknięte rosyjskim embargiem otrzymają rządowe wsparcie - przewiduje nowela ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy uchwalona w piątek przez Sejm. Na pomoc ma być przeznaczone do 500 mln zł.
Trójstronna Komisja ds. prawa pracy i układów zbiorowych wniosła postulat o uregulowanie ochrony sygnalistów w Kodeksie pracy. W stosunku do osób informujących o nieprawidłowościach w miejscu pracy w celu ochrony interesu publicznego miałby również być stosowany wprost zakaz dyskryminacji.
Kluczową rolę w wielu firmach odgrywają osoby informujące o nieprawidłowościach występujących w miejscu pracy. Dlatego też należy zapewnić im odpowiednią ochronę poprzez stworzenie bezpiecznej procedury pozyskiwania przez nich wiadomości. Najwięcej problemów i niejasności powstaje na tle ochrony danych osobowych a obecnie obowiązujące przepisy są niewystarczające.
Wykrycie nieprawidłowości w miejscu pracy jest bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo pracowników. Przede wszystkim należy zapewnić ochronę informatorowi, który sygnalizuje o uchybieniach w funkcjonowaniu zakładu pracy. Powstają problemy dotyczące przetwarzania danych osobowych.
Katastrofa mająca miejsce w kopalni Mysłowice-Wesoła stała się przyczyną rozmów na temat braku ochrony pracowników sygnalizujących nieprawidłowości w zakładzie pracy. Górnicy pracujący w kopalni najprawdopodobniej wiedzieli o nieprawidłowościach, ale ich nie zgłosili.
W Bydgoszczy radni przyjęli uchwałę o zwolnieniach podatkowych za nowe miejsca pracy. Uchwała dotyczy podatku od nieruchomości w przypadku nowych inwestycji.
Palenie papierosów przez pracowników wpływa negatywnie na efektywność ich pracy, a także, jak wykazują badania, na poziom ich wynagrodzenia. Zakaz palenia w zakładzie pracy nie wystarcza. Jak pracodawcy mogą walczyć z nałogiem pracowników?
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy bhp nakazują pracodawcy m.in. zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy.
Zapewnienie pracownikowi minimalnej temperatury w miejscu pracy biurowej to obowiązek pracodawcy wynikający bezpośrednio z przepisów bhp. Niezachowanie norm dotyczących minimalnej temperatury w biurze może upoważniać pracownika do odmowy wykonywania obowiązków służbowych.
Posłowie są przeciwni wprowadzeniu zmian w kodeksie pracy, które przedstawiło PO. Propozycja sześciodniowego tygodnia pracy spotkała się również z krytyką Sądu Najwyższego i Inspekcji Pracy. Zmiany mają jednak nie oznaczać odebrania wolnych sobót.
Przepisy bhp nakazują pracodawcy zachować odpowiednią wysokość temperatury w miejscu pracy. W przypadku pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18 stopni. Jeżeli pracodawca nie będzie przestrzegał norm, wówczas pracownik może odmówić wykonania obowiązków służbowych.
Open space to nic innego jak otwarta przestrzeń biurowa, która nie dzieli się na zamknięte pomieszczenia. Z jednej strony pomaga i ułatwia integrację całego zespołu, z drugiej zaś nie zawsze korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie pracowników. Jakie są korzyści i wady open space?
Open space ma swoje wady i zalety. Pracownicy wykonujący pracę w biurze o otwartej przestrzeni mogą łatwiej się ze sobą porozumiewać, co może wpłynąć pozytywnie na integrację zespołu. Z drugiej strony może ucierpieć na tym efektywność pracowników. Niektórzy nie potrafią pracować w takich warunkach w skupieniu.
Handel w Polsce wciąż się rozwija. Wszystko wskazuje na to, że w tej branży powstaną nowe miejsca pracy a dodatkowo wzrosną wynagrodzenia handlowców. Jakie są przyczyny tak dobrych prognoz?
Po co w ogóle etykieta w miejscu pracy? Czy firma nie powinna skupić się na wskaźnikach efektywności, wydajności, zamiast marnować czas na przebrzmiałe zasady grzeczności?
W dzisiejszych czasach, kiedy realia zmieniają się szybciej niż w kalejdoskopie a okres dobrobytu i powszechnej dostępności do pracy minął już dawno, nieustannie musimy mocować się sami ze sobą i boksować z konkurencją na rynku pracy o każdy etat, zlecenie, angaż. Czy w takich okolicznościach możemy ufać swoim współpracownikom tak jak za dawnych lat? Spróbuję dziś krótko przeanalizować ten temat.
Co czwarta firma chce w tym roku stworzyć nowe miejsca pracy. Tak wynika z najnowszego badania „Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstand i TNS. Coraz więcej firm pozytywnie ocenia sytuację gospodarczą i dlatego planuje wzrost zatrudnienia. Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Czy to prawda?
W stosunku do osób świadczących pracę w kilku państwach członkowskich zastosowanie będą miały regulacje unijne służące ustaleniu, który system zabezpieczenia społecznego będzie miał zastosowanie. Z ustawodawstwa którego państwa członkowskiego będzie korzystał pracownik?
W stosunku do pracownika świadczącego pracę w różnych państwach członkowskich trudno jest określić, w którym z nich pracownik wykonuje znaczną część swojej pracy. Nie jest konieczne, aby pracownik wykonywał największą część, wystarczy co najmniej 25 proc. czasu pracy. Wówczas przyjmuje się, że co najmniej 25 proc. wynagrodzenia otrzymuje z tego państwa członkowskiego.
W pierwszej połowie roku spadł odsetek bezrobocia, jednak miejsc pracy w dalszym ciągu nie przybywa. W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw nie widać poprawy, gdyż zapewnienie nowych miejsc pracy wiąże się ze sporym obciążeniem finansowym.
Komisja Europejska przedstawiła propozycję ograniczenia biurokracji stwarzając warunki wzrostu gospodarczego. Wskazane działania obejmuje program sprawności, który również pomoże w tworzeniu nowych miejsc pracy.
Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom zimne napoje w upalne dni bez ograniczeń. Obowiązek ten powinien być realizowany zarówno w stosunku do pracowników, jak i zleceniobiorców oraz praktykantów.
Czas pracy stanowi maksymalna liczba godzin, w których pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy, w obowiązującym go okresie rozliczeniowym. Jaki będzie wymiar czasu pracy w 2015 r.? Jak obliczyć wymiar dla trzymiesięcznego okresu rozliczeniowego?
Osoby z niewielkim doświadczeniem zawodowym, w szczególności osoby młode stają przed trudnym wyborem, czy pasjonuje ich praca w dużej korporacji w ogromnym stresie, czy jednak w małej firmie. W zależności od upodobań można wybrać jedną z dwóch opcji zatrudnienia. Która z nich jest lepsza?
Coworking, czyli wspólne wynajmowanie większej powierzchni biurowej to rozwiązanie praktykowane coraz częściej. Coworking cieszy się zainteresowaniem głównie wśród wykonawców wolnych zawodów, właścicieli małych firm oraz świeżo upieczonych rodziców. Co właściwie oznacza i na czym polega coworking?
Przepis art. 29 § 1 pkt 2 k.p. wymienia miejsce wykonywania pracy jako jeden z istotnych elementów umowy o pracę, nie określa jednak sposobu jego ustalania ani też nie wymaga by strony uzgodniły jedno stałe miejsce jej wykonywania. Czy dopuszczalne jest w umowie o pracę określenie miejsca pracy jako „cały kraj”?
14 marca Sejm przyjął nowelizację przepisów dotyczących promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy. Najważniejszą zmianą będzie podniesienie wieku młodych do 30 lat i w ten sposób dostosowanie ofert pracy w urzędach pracy.
Dyrektywa wdrożeniowa dot. delegowania pracowników, przyjęta przez RADĘ UE w składzie ministrów ds. zatrudnienia (jako RADA EPSCO), zapewniła pracownikom delegowanym lepszą ochronę ich praw. Jak na gruncie nowych przepisów prawidłowo delegować pracownika?
Miejscem wypłaty wynagrodzenia będzie wskazany przez pracodawcę adres, pod którym musi stawić się pracownik w celu odebrania wypłaty. Co w przypadku, gdy miejsce nie jest określone w regulaminie pracy? Jak prawidłowo powinno się je określić?
Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy wprowadzającą zmiany w wykonywaniu pracy w niedzielę i święta. Zamiany wpłyną znacząco na tworzenie nowych miejsc pracy wzmacniając konkurencyjność rynku pracy.
Zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy to obowiązek leżący po stronie pracodawcy. Minimalna temperatura w miejscu pracy została jednoznacznie określona w przepisach prawa - nie może wynosić mniej niż 14°C bądź 18°C. Maksymalna temperatura w miejscu pracy budzi natomiast wiele wątpliwości.
Kolory w pracy mają znaczenie. Przed wyborem kolorystyki ścian lub mebli w biurze warto się najpierw dobrze zastanowić. Odpowiednio wybrana kolorystyka wnętrza może bowiem korzystnie wpływać na nastrój oraz wydajność pracy przebywających w nim osób i odwrotnie.
Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenie socjalne. Nakazuje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Planowane zmiany w kodeksie pracy obejmujące pracę w niedziele i święta pomogą obniżyć koszty funkcjonowania wielu firm, dzięki czemu powstaną nowe miejsca pracy. W jaki sposób firmy skorzystają na zmianach przepisów?
Stopa bezrobocia wyniosła 13,4 proc. w grudniu ubiegłego roku. Mimo wszystko są dobre prognozy na przyszłość poprzez ożywienie na rynku pracy. Która grupa społeczna będzie najchętniej poszukiwana przez pracodawców?
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność przez co najmniej sześć miesięcy mogą starać się o uzyskanie dotacji na utworzenie nowych miejsc pracy z urzędu pracy. Jakie warunki muszą spełnić?
Osoby zatrudnione we Włoszech na podstawie umowy o wykonanie określonego projektu, czyli tzw. contratto a progetto często zastanawiają się czy będą miały możliwość uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Jakie warunki należy spełnić w latach 2013-2015, aby go otrzymać?
Pracodawcy, którzy zamierzają przeprowadzić redukcję etatów w swoich zakładach powinni odpowiednio się do niej przygotować. W szczególności powinni mieć na uwadze zwalnianych pracowników, jak również pozostałych, gdyż od nich będzie zależała przyszłość firmy.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło raport podsumowujący 2013 r. Nastąpiły zmiany w urlopach rodzicielskich, dzięki temu rodzice mogą więcej czasu poświęcić dzieciom, przedsiębiorstwa i młodzi otrzymali wsparcie w kryzysie. Wprowadzono ponadto elastyczny czas pracy i reformę urzędów pracy.
Pracownik ma prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu doby i co najmniej 35 godzin w tygodniu. Wskazanym okresem pracownik może dowolnie dysponować. Jakie są reguły wyliczania prawa do odpoczynku przez pracodawcę?
Obecnie najbardziej popularne jest poszukiwanie pracy za pomocą Internetu. Osoby bezrobotne najczęściej wybierają oferty zamieszczane przez pracodawców w sieci. Jest to najprostszy sposób na znalezienie odpowiedniej oferty. Czym jest zatem networking?
Do ustalenia zamiaru świadczenia pracy (gotowości do pracy) nie zawsze jest konieczna obecność pracownika w zakładzie pracy. Wystarczy, że pracownik potwierdza gotowość stawienia się do pracy na każde wezwanie pracodawcy. Jednocześnie to uzewnętrznienie zamiaru wykonywania pracy przez pracownika musi być jednoznaczne i nie może budzić żadnych wątpliwości pracodawcy.
Niektóre rodzaje działalności gospodarczej podlegają ustawowym ograniczeniom. Ograniczenia te warunkują możliwość wykonywania danej działalności od spełnienia określonych kwalifikacji. Jaki wpływ na działalność regulowaną ma zmiana miejsca prowadzenia działalności gospodarczej?
Od 2014 r. lekarze, aptekarze, architekci, pielęgniarki czy przedstawiciele innych zawodów będą mieli ułatwiony dostęp do pracy zawodowej w innym państwie Unii Europejskiej za pomocą karty kwalifikacji zawodowej. Zmieni się również system ostrzegania.
Na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej jest możliwy zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej. Kiedy zwrot kosztów się należy i jak wygląda procedura jego przyznawania?
W dzisiejszych czasach należy się odpowiednio sprzedać nie tylko podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Czy wiesz, że odpowiednia autopromocja, może otworzyć Ci drogę do awansu?