REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Niepełnosprawny pracownik, Stosunek pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dodatkowy urlop wypoczynkowy dla osoby niepełnosprawnej

Dodatkowy urlop wypoczynkowy przysługuje osobie niepełnosprawnej o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Wymiar dodatku do urlopu wynosi 10 dni w każdym roku kalendarzowym. Na jakich zasadach udziela się urlopu? Kiedy nabywa się prawo do pierwszego dodatkowego urlopu?

Jak przedawniają się roszczenia ze stosunku pracy po zmianie przepisów Kodeksu cywilnego

Od 9 lipca 2018 r. obowiązują zmiany w przepisach Kodeksu cywilnego dotyczące przedawnienia. W wyniku nowelizacji zostały skrócone podstawowe terminy przedawnienia roszczeń z 10 do 6 lat. Ponadto inaczej niż poprzednio obliczane są terminy przedawnienia roszczeń cywilnoprawnych. Dodatkowo w niektórych przypadkach sąd musi uwzględniać z urzędu przedawnienie roszczenia.

Ewidencja czasu pracy i inne dokumenty związane ze stosunkiem pracy 2019

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie miał obowiązek prowadzenia m.in. ewidencji czasu pracy i karty wypłaconego wynagrodzenia za pracę. Jakie dokumenty powinny znaleźć się w ewidencji czasu pracy?

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych po zmianach przepisów

Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady pracy będące w likwidacji. Ponadto na podmioty udzielające ulg we wpłatach na PFRON nałożono obowiązek informowania nabywcy tej ulgi o zasadach jej nabywania i korzystania z obniżenia wpłaty.

REKLAMA

Większe uprawnienia dla inspektorów pracy w zakresie ustalania stosunku pracy

Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, inspektorzy pracy powinni mieć możliwość wydawania decyzji w zakresie ustalania stosunku pracy. W 2017 r. do sądów wniesiono prawie 190 powództw o ustalenie istnienia stosunku pracy.

Jakie skutki powoduje przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę

W przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W takim przypadku stosunek pracy trwa nieprzerwanie na niezmienionych warunkach, a na przejmującego przedsiębiorstwo lub jego część przechodzą prawa i obowiązki dotychczasowego pracodawcy.

Jak należy rozliczyć prawa majątkowe ze stosunku pracy zmarłego pracownika

10 czerwca 2018 r. zmarł pracownik, który pracował u nas 11 lat. Do praw majątkowych po nim uprawniona jest małżonka oraz jedno dziecko w wieku 13 lat. Należną im kwotę po zmarłym pracowniku stanowi wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca, dodatek stażowy 15% wynagrodzenia oraz ekwiwalent za urlop wypoczynkowy, łącznie jest to 6465,80 zł. Pracownik miał potrącenia komornicze niealimentacyjne, z których zostało jeszcze do spłaty 1700 zł. Czy z praw majątkowych po zmarłym należy dokonać potrącenia?

Wypełnianie świadectwa pracy - jak sporządzić je prawidłowo

Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.

REKLAMA

Jakie wynagrodzenie przysługuje za udział w turnusie rehabilitacyjnym

Od kilku miesięcy zatrudniamy pracownika niepełnosprawnego w stopniu umiarkowanym na cały etat z normą czasu pracy wynoszącą 7 godzin na dobę. Jego stawka godzinowa wynosi 19 zł brutto, a oprócz tego otrzymuje premię regulaminową w wysokości od 20% do 30% wynagrodzenia zasadniczego przysługującego za czas przepracowany. Jak obliczyć wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego za okres zwolnienia od pracy na turnus rehabilitacyjny?

Badanie stosunku pracy jako tytułu do ubezpieczenia społecznego

Jakie elementy powinno obejmować badanie stosunku łączącego pracodawcę i pracownika na okoliczność uznania tego stosunku za tytuł do ubezpieczenia społecznego w przypadku, gdy istnieją wątpliwości czy umowa o pracę nie jest fikcyjna?

Co się zmieniło od 1 stycznia 2018 r. we wzorach formularzy składanych do PFRON

Od 1 stycznia 2018 r. publiczne i niepubliczne żłobki są zobowiązane do wykazywania wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 2%. Spowodowało to konieczność zmiany deklaracji i informacji składanych do PFRON: INF-1, INF-2, INF-Z, DEK-1-b, DEK-Z.

Nowy system orzekania o niezdolności do pracy

Międzyresortowy zespół pod kierownictwem prezes ZUS Gertrudy Uścińskiej przygotował projekt założeń ustawy wprowadzającej nowy system orzekania o niepełnosprawności i niezdolności do pracy. Zespół rekomenduje powstanie jednego systemu orzeczniczego w miejsce pięciu obecnych systemów.

Koszty uzyskania przychodu przy dwóch etatach

Wysokość kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy jest ściśle przez ustawodawcę limitowana. Jak rozliczyć koszty uzyskania przychodów z dwóch stosunków pracy?

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Umowa o zakazie konkurencji może łączyć pracodawcę i pracownika także po ustaniu stosunku pracy. Umowa ta, często nazywana również klauzulą konkurencyjną, podpisywana jest pomiędzy stronami stosunku pracy, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Kodeksowe limity umów na czas określony a umowy na czas określony z nauczycielami mianowanymi

Nauczyciele mianowani mogą zostać zatrudnieni na podstawie umów na czas określony jedynie w ustawowo określonych przypadkach. Do rzeczonych umów nie mają zastosowania limity w zatrudnieniu na czas określony z art. 251 § 1 k.p.

Czy tego samego pracownika i pracodawcę może łączyć więcej niż jedna umowa o pracę?

Przepisy prawa pracy nie wprowadzają generalnego zakazu pozostawania przez tego samego pracodawcę i pracownika w więcej niż w jednym stosunku pracy. Jednakże rzeczony zakaz może w pewnym zakresie wnikać pośrednio z przepisów Kodeksu pracy.

Warunek rozwiązujący w klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja warunku rozwiązującego (art. 89 kodeksu cywilnego w związku z art. 300 kodeksu pracy).

Wypowiedzenie klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja wypowiedzenia umowy.

Odstąpienie od klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja odstąpienia od umowy w rozumieniu art. 395 kodeksu cywilnego.

Nieważność zakazu konkurencji

Jakie najczęstsze wady umów o zakazie konkurencji skutkują nieważnością takich umów?

Elementy konieczne umowy o zakazie konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji powinna zawierać swoiste elementy wskazywane przepisami kodeksu pracy. Mają one co do zasady kluczowy charakter dla ważności umowy o zakazie konkurencji. Jedynie w przypadku braku określenia w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy wysokości odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji zastosowanie znajdzie art. 101(2) § 3 kodeksu pracy stanowiący o minimalnej wysokości odszkodowania w wysokości 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji.

Zakaz konkurencji w umowie o pracę

Zgodnie z art. 101(1) § 1 kodeksu pracy w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji). Czy w związku z tym można zawrzeć umowę o zakazie konkurencji w tym samym dokumencie co umowę o pracę?

Niewywiązywanie się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w przypadku niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Ustanie przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w szczególności w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Błąd pracodawcy przy wyborze pracownika do objęcia klauzulą konkurencyjną

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Czy w związku z tym pracodawca może skutecznie kwestionować taką umowę i wynikający z niej obowiązek zapłaty odszkodowania pracownikowi twierdząc, iż zawierając umowę był w błędzie w zakresie posiadania przez pracownika dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Dostęp do szczególnie ważnych informacji a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Kto i co decyduje o tym, czy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji? Czy pracownik może skutecznie kwestionować zakaz konkurencji twierdząc, iż nie posiadał dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 23(1) § 1 kodeksu pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Czy reguła ta dotyczy także umów o zakazie konkurencji podpisanych przez poprzedniego pracodawcę?

Kara umowna w umowie o zakazie konkurencji

Kwestia dopuszczalności zastrzeżenia kary umownej w umowie o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy na wypadek naruszenia tych umów przez pracownika/byłego pracownika ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla pracodawcy z uwagi na jej wyraźny prewencyjny charakter zabezpieczający interes pracodawcy, jak i dla pracownika z uwagi na jej potencjalną dużą skuteczność i dotkliwość w przypadku naruszenia zakazu konkurencji.

Odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

W przypadku umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji zawsze jest koniecznym elementem tego stosunku prawnego uregulowanym w art. 101(2) § 1 i § 3 kodeksu pracy. Natomiast odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy nie jest przewidziane przepisami kodeksu pracy. Ustalenie takiego odszkodowania przez pracodawcę i pracownika zawierających umowę o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów.

Wysokość odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Sposób obliczania odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla byłego pracodawcy zobowiązanego do wypłaty takiego odszkodowania, jak i dla byłego pracownika, który powstrzymuje się od działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy, albowiem różnice w wysokości takiego odszkodowania przy przyjęciu różnych sposobów jego obliczania mogą być bardzo znaczące.

Jak udzielić zaległego urlopu pracownikowi niepełnosprawnemu, któremu zmieniła się dobowa norma czasu pracy?

Pracownik do 31 grudnia 2016 r. miał umiarkowany stopień niepełnosprawności. Z tego powodu przysługiwało mu prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 10 dni (70 godzin). Od 1 stycznia 2017 r. przyznano mu lekki stopień niepełnosprawności, a więc w 2017 r. nie ma prawa do dodatkowego urlopu. W związku ze zmianą stopnia niepełnoprawności obowiązuje go też inna norma dobowa, tj. 8 godzin zamiast 7. Z 2016 r. pozostało temu pracownikowi 8 dni dodatkowego urlopu. Jak należy udzielić mu tego urlopu?

Jak ustalić istnienie stosunku pracy?

Wiele osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych de facto wykonuje pracę, która nosi cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. W takiej sytuacji można wystąpić z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy.

Jakie warunki należy spełnić aby otrzymać rentę z tytułu niezdolności do pracy?

Renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje osobom, które spełniają ściśle określone w prawie warunki. Osoby takie powinny przede wszystkim zostać uznane za całkowicie niezdolne do pracy. Nie jest to jednak jedyny wymóg.

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę - art. 23 (1) k.p.

Kwestię przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę reguluje przepis art. 23(1) Kodeksu pracy. W przypadku przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, pracownik może w terminie 2 miesięcy od powyższego zdarzenia, bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy.

Kiedy pracodawca będzie zwolniony z wpłat na PFRON?

Z wpłat na PFRON zwolnione są placówki dyplomatyczne, urzędy konsularne oraz przedstawicielstwa i misje zagraniczne. Niektórzy pracodawcy także są zwolnieni od wpłat na Fundusz.

Zatrudnienie asystenta nauczyciela - kwalifikacje, stosunek pracy

W celu wsparcia nauczycieli w realizacji ich obowiązków ustawodawca stworzył instytucję asystenta nauczyciela. Mimo że asystent nauczyciela musi posiadać kwalifikacje wymagane od nauczyciela w szkole podstawowej i wykonywać zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, którego wspiera, jego stosunek pracy reguluje Kodeks pracy.

Sankcje za nieprzekazywanie środków na ZFRON

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji wprowadziła od 25 września 2016 r. przepis sankcjonujący nieprzekazanie przez pracodawcę prowadzącego zakład pracy chronionej środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) na ten fundusz. Dotychczas przepisy ustawy o rehabilitacji nie określały wprost konsekwencji dla takiego pracodawcy.

Formularze składane do PFRON - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. pracodawcy udzielający ulg we wpłatach na PFRON wystawiają informację o kwocie obniżenia według sformalizowanego wzoru. Podmioty te muszą też prowadzić ewidencję wystawionych informacji – w formie papierowej lub elektronicznie. Natomiast pracodawcy zobowiązani do wpłat na PFRON i korzystający z ulgi w tym zakresie mogą wykazać w deklaracjach DEK-I-0, DEK-I-a, DEK-I-b maksymalne obniżenie wpłaty w wysokości 50%. Nowe zasady obowiązują od lipca 2016 r. będącego okresem sprawozdawczym.

Obowiązki pracodawcy związanie z rozwiązaniem stosunku pracy

Rozwiązanie stosunku pracy rodzi po stronie pracodawcy szereg obowiązków. Zakres obowiązków pracodawcy związanych z rozwiązaniem stosunku pracy uzależniony jest od tego, czy rozwiązanie następuje w trybie zwykłym, czy w trybie szczególnym.

Zatrudnianie niepełnosprawnych – zmiany od 1 lipca 2016 r.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która wchodzi w życie od 1 lipca 2016 r. wprowadza szereg zmian dotyczących zatrudniania niepełnosprawnych. Jedną z nowości jest, że przedsiębiorca dostanie wsparcie do wypłaty pensji osobie niepełnosprawnej, nawet jeśli uzyskała ona orzeczenie o niepełnosprawności już w trakcie zatrudnienia.

Nowe zasady obniżania wpłat na PFRON

1 lipca 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ogranicza ona do 50% wymiar obniżenia wpłaty na PFRON za dany miesiąc. Przysługująca, lecz niewykorzystana kwota obniżenia będzie mogła być uwzględniana we wpłatach przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.

Nowe przepisy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych od 1 lipca

Od 1 lipca 2016 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych. Ulga, o jaką pracodawcy mogą obniżyć wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ulega obniżeniu z 80 do 50 proc. Zmiana oznacza więcej środków w funduszu, ale za to mniejsze korzyści dla korzystających z takiej możliwości firm.

Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

Wpłaty do PFRON należne za lipiec 2016 r. będzie można obniżać o maksymalnie 50% wartości wpłaty. Skróci się też okres, jaki pozostaje przedsiębiorcom na wykorzystanie przysługującego im obniżenia – z 12-stu na 6 miesięcy. To wszystko za sprawą nowych przepisów, które wchodzą w życie 1 lipca 2016 r.

Zmiana zasad obniżania wpłat na PFRON

1 lipca 2016 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ogranicza ona do 50% wymiar obniżenia wpłaty na PFRON za dany miesiąc. Przysługująca, lecz niewykorzystana kwota obniżenia będzie mogła być uwzględniana we wpłatach przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.

Będą zmiany w obowiązkach wobec PFRON

Pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne czekają zmiany w obowiązkach wobec PFRON. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r.

Zmiany w obowiązkach wobec PFRON od 1 lipca 2016 r.

Pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne czekają zmiany w obowiązkach wobec PFRON. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r.

Ostatni dzień na oświadczenie o statusie prawnym przedsiębiorstwa

25 lutego 2016 r. mija termin złożenia „Oświadczenia o statusie prawnym przedsiębiorstwa” wraz z wnioskiem o wypłatę dofinansowania za miesiąc styczeń 2016 r.

IFK poleca: Zmiany w obowiązkach wobec PFRON od lipca 2016 r.

Pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne czekają zmiany w obowiązkach wobec PFRON. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r.

Podstęp a zmiana stosunku pracy nauczyciela

W kodeksie cywilnym znajdują się regulacje dotyczące wad oświadczenia woli, o których zapomina się bardzo często, a które mogą zachodzić przy dokonywaniu zmian dotyczących stosunków pracy.

Kiedy pracownik może zostać przywrócony do pracy?

Przywrócony do pracy może zostać zarówno pra­cownik, któremu pracodawca niezgodnie z przepi­sami wypowiedział umowę o pracę, jak i pracow­nik, który został zwolniony z pracy dyscyplinarnie. Jednak prawo do przywrócenia do pracy zależy od rodzaju umowy o pracę. Nie każda bowiem wadli­wie rozwiązana umowa o pracę uprawnia pracow­nika do przywrócenia do pracy.

REKLAMA