REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomość, Powiat

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie uprawnienia ma starosta?

Warto wiedzieć, że starosta nie jest organem powiatu. Takim organem jest bowiem zarząd powiatu. Starosta natomiast z mocy przepisów prawa jest przewodniczącym kolegialnego ciała jakim jest zarząd. Z tej też racji ma on specyficzne uprawnienia.

Czy powiat wykonuje zadania administracji rządowej?

Zadania samorządu powiatowego określa ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Wyliczenie zadań powiatu znajduje się w art. 4 przytoczonej ustawy. Jednak zgodnie z przepisami prawa powiat wykonuje również zadania z zakresu administracji rządowej.

Jakie zadania ma zarząd powiatu?

Zarząd powiatu jako organ wykonawczy w powiecie zajmuje się wykonywaniem prawa, które jest stanowione przez radę powiatu.

Czy powiaty mogą łączyć się w związki


Stowarzyszenia w celu wykonywania swoich zadań mogą tworzyć związki i stowarzyszenia. Mogą też zawierać porozumienia odnośnie poszczególnych spraw.

REKLAMA

Czy powiat może mieć swój majątek?

Zgodnie z przepisami prawa powiat ma osobowość prawną. Wszystkie zadania nałożone na niego przez ustawy na własny rachunek i odpowiedzialność. Abby wykonywać swoją działalność powiat musi mieć także swój majątek.

Jak wygląda wykonanie budżetu przez powiat?

Gospodarka finansowa powiatu opiera się na uchwale budżetowej. Uchwałę taką każdego roku uchwala rada powiatu. Jednak jej wykonanie spoczywa w rękach organu wykonawczego, a więc zarządu.

Co jest dochodem powiatu?

Rada powiatu corocznie musi uchwalić budżet powiatu. Budżet natomiast to nic innego jak plan finansowy obejmujący dochody i wydatki powiatu. Warto więc wiedzieć co jest dochodem powiatu. Innymi słowy skąd on czerpie pieniądze.

Czy starosta może wydawać uchwały?

Powiat ma organy stanowiące i organy wykonawcze. Organem stanowiącym prawo w powiecie jest rada powiatu. Natomiast organem wykonującym prawo jest zarząd powiatu. Są jednak przypadki w których akty prawa może wydawać starosta.

REKLAMA

Co to są akty prawa miejscowego?


W systemie źródeł prawa w Polsce wyróżniamy oprócz Konstytucji RP, umów międzynarodowych, ustaw i rozporządzeń również akty prawa miejscowego. Są to przepisy prawa wydawane przez jednostki samorządu terytorialnego.

Jak uchwala się budżet powiatu?


Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Jako taka jednostka prowadzi on własną politykę finansową. Podstawowym dokumentem w zakresie finansów powiatu jest budżet. Uchwala go rada powiatu ale wykonuje zarząd.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez radnego

W Polsce każdej osobie zapewnia się swobodę podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Swoboda ta jednak napotyka na pewne ograniczenia wobec radnych rady powiatu. Radny musi o tym zawsze pamiętać.

Czy powiaty mogą tworzyć porozumienia?

Powiaty mogą tworzyć zarówno związki jak i stowarzyszenia oraz porozumienia. Takie działania maja na celu lepsze i sprawniejsze wykonywanie zadań z zakresu administracji.

Co musi określać statut związku powiatów?

Powiaty mogą tworzyć związki . To znaczy mogą się „łączyć” w celu wykonywania konkretnych zadań publicznych. W tym również w celu wydania konkretnej decyzji administracyjnej.

Jakie organy ma związek powiatów?

Związki powiatów są tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych. Organami takiego związku są zgromadzenie oraz zarząd.

Co reguluje statut powiatu?

Statut jest najważniejszym aktem prawnym w samorządzie powiatowym. Określa on m.in. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu powiatu.

Czym zajmuje się regionalna izba obrachunkowa?

Nadzór nad działalnością powiatu prowadzi Prezes Rady Ministrów (czyli premier), właściwy wojewoda oraz w kwestiach finansowych regionalna izba obrachunkowa. Warto wiedzieć kilka słów więcej o tym ostatnim organie.

Kiedy można uchylić uchwałę rady powiatu?

Organem stanowiącym w powiecie jest rada powiatu. To ten organ wydaje uchwały będące aktami prawa miejscowego na terenie powiatu. Uchwały te mogą być jednak uchylane w ramach nadzoru nad działalnością powiatu.

Kto prowadzi nadzór nad powiatem?

W Polskim systemie prawa przewidziana jest kontrola administracji rządowej nad administracja samorządową. Nadzór i kontrola odbywa się na różnych poziomach. Jednak organami sprawującymi nadzór jest Prezes Rady Ministrów, właściwy wojewoda oraz regionalna izba obrachunkowa.

Co to jest miasto na prawach powiatu

W Polce występują dwa „rodzaje” powiatów. Są bowiem powiaty ziemskie oraz miasta na prawach powiatu. Warto o tym pamiętać załatwiając sprawy urzędowe.

Kiedy premier może rozwiązać radę powiatu

Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad samorządem powiatowym. Jednym z uprawnień premiera w tym zakresie jest możliwość wnioskowania o zawieszanie organów samorządu powiatowego. Regulacje w tym zakresie zawiera art. 83 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Jak są tworzone nowe powiaty

Polska ma obecnie trójstopniowy podział administracyjny. Oznacza to, że w Polsce mamy trzy różnego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego. Są to: gmina, powiat i województwo. Rząd w drodze rozporządzenia może tworzyć nowe powiaty.

Czym jest samorząd powiatowy

Od 1 stycznia 1999 r. Polska jest podzielona na gminy, powiaty i województwa.  Wtedy bowiem w życie weszła reforma administracyjna rządu Jerzego Buzka.

Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat

Samorząd powiatowy posiada kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się przede wszystkim do tworzenia aktów prawa miejscowego. Podstawowe regulacje dotyczące stanowienia przez organy powiatu prawa miejscowego zawiera ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998.

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

Co wchodzi w skład mienia powiatu

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

Czym jest związek powiatów

Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Czym charakteryzuje się związek powiatów

Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Co załatwimy w starostwie

Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.

Czym zajmuje się starosta?

Starosta wchodzi w skład zarządu powiatu. Starosta kieruje powiatem oraz reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku miasta na prawach powiatu funkcję starosty sprawuje burmistrz lub prezydent miasta.

Wybory do rad powiatów

Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Co to jest rada powiatu

Rada powiatu oraz zarząd to organy powiatu. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Nadzór nad działalnością powiatu

Istota nadzoru polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów.

Jak zorganizować zbiórkę publiczną

Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy. Zbiórka publiczna prowadzona bez odpowiedniego zezwolenia jest wykroczeniem.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na użytkowanie?

Aby móc przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie dołącza się istotne informacje na temat danych technicznych tj. powierzchnia całkowita, zabudowy, użytkowa.

Czy należy zgłosić zamiar zmiany sposobu użytkowania?

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga zgłoszenia właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Istotne jest to, aby w zgłoszeniu zamieścić informację o dotychczasowym sposobie użytkowania obiektu budowlanego.

Jakie postanowienia powinny zostać zawarte w umowie użyczenia lokalu mieszkalnego?

Na mocy umowy użyczenia – użyczający zobowiązuje się bezpłatnie użyczyć biorącemu - przez czas oznaczony lub nieoznaczony – przedmiot użyczenia (czyli każdą rzecz oznaczoną co do tożsamości albo co do gatunku nadająca się do używania).

Jakie elementy powinno zawierać oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości?

Oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości powinno zawierać istotne elementy niezbędne do prawidłowego dokonania tejże czynności. Sam fakt zrzeczenia się ograniczonego prawa rzeczowego tzn. użytkowania nieruchomości – oznacza wyzbycie się dokonania tejże czynności przez osobę do tego uprawnioną. Na skutek zrzeczenia się użytkowania nieruchomości – prawo to wygasa.

Zawieranie umów w obrocie nieruchomościami przez pełnomocnika

Pełnomocnictwo oznacza umocowanie do działania w cudzym imieniu oraz na jego rzecz. Istnieją różne rodzaje pełnomocnictw tj. pełnomocnictwo ogólne – upoważnienie do dokonywania wszystkich czynności prawnych; pełnomocnictwo szczegółowe – upoważnienie do określonych działań oraz pełnomocnictwo rodzajowe – upoważnienie do pewnych określonych czynności.

Czy kierownik budowy musi zgłosić oświadczenie o zakończeniu inwestycji?

Kierownik budowy nadzorujący nad całym przebiegiem procesu budowlanego jest obowiązany do złożenia oświadczenia właściwemu organowi o zakończeniu inwestycji. Jednakże do oświadczenia musi on dołączyć zaświadczenie o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.

W jakim celu sporządza się oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane?

Przed rozpoczęciem prac budowlanych, aby uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych – należy złożyć liczne wymagane do tego dokumenty. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jest jednym z niezbędnym elementów do tego by uzyskać pozwolenie na budowę, rozbudowę, rozbiórkę, nadbudowę, odbudowę obiektów budowlanych.

Warunki konieczne do uzyskania pozwolenia na budowę

Jeżeli złożony wniosek przez inwestora o pozwolenie na budowę zawiera wszystkie dokumenty tj. projekt budowlany, decyzje, pozwolenia, uzgodnienia wymagane przepisami szczegółowymi oraz spełnia on wymagania określone przez przepisy prawa budowlanego – inwestor uzyska zarówno potwierdzenie projektu budowlanego, jaki i uzyska pozwolenia na budowę.

Niezbędne informacje przy sprzedaży nieruchomości

Właściciel, który zamierza sprzedać nieruchomość musi liczyć się z kosztami związanymi z jej sprzedażą. Do kosztów sprzedaży nieruchomości należą: koszty związane z pośrednictwem, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz dochodowy, koszty sporządzenia aktu notarialnego, wpis do księgi wieczystej, inne dodatkowe opłaty.

Kto może kierować budową?

Pracami budowlanymi mogą kierować osoby posiadające właściwe uprawnienia budowlane. Na inwestorze spoczywa obowiązek pozyskania od kierownika budowy stosownego oświadczenia o przyjęciu przez niego obowiązków kierowania nad całym procesem budowlanym.

Jak prawidłowo sporządzić wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości

Jesteś posiadaczem nieruchomości od 30 lat na podstawie pisemnej umowy z właścicielem nieruchomości – bez zachowania wymaganej formy szczególnej aktu notarialnego. Czy na tej podstawie możesz złożyć wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

Jak prawidłowo sporządzić umowę przedwstępną sprzedaży prawa do nieruchomości?

Ważność istnienia umowy przedwstępnej zależy przede wszystkim od określenia kluczowych postanowień umowy przyrzeczonej, jak i terminu jej zawarcia. W obrocie nieruchomościami umowa przedwstępna spełnia istotną funkcję, gdyż na jej podstawie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości – umowy przyrzeczonej.

Czy umowa o zniesienie współwłasności powinna zostać sporządzona przed notariuszem?

Każdy ze współwłaścicieli ma prawo żądać zniesienia współwłasności. Jeżeli pomiędzy współwłaścicielami istnieje zgoda, co do zniesienia współwłasności nieruchomości – można dokonać tę czynność poprzez zwarcie umowy. Umowa ta może być zawarta w dowolnej formie, jednakże istnieje wyjątek – jeżeli przedmiotem zniesienia współwłasności jest nieruchomość. W tym przypadku należy zachować formę aktu notarialnego.

W jaki sposób należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą prawną

Jeżeli osoba prawna posiada siedzibę za granicą, zaś dokonuje czynności prawnej w zakresie swojego przedsiębiorstwa to zdolność jej podlega prawu państwa, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Fakt nabycia nieruchomości oznacza nabycie prawa własności nieruchomości albo prawa użytkowania wieczystego.

Na co należy zwrócić uwagę zawierając umowę o dokonanie wyceny nieruchomości

Umowa o dokonanie wyceny nieruchomości jest uregulowana w przepisach Kodeksu Cywilnego. Zarówno umowa o dokonanie wyceny nieruchomości, jak i sporządzenie operatu szacunkowego stanowi szczególny rodzaj umowy o dzieło.

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o wykonanie operatu szacunkowego

W celu podjęcia dalszej współpracy osoba zamawiająca z rzeczoznawcą majątkowym może podpisać umowę o wykonanie aktualizacji operatu szacunkowego. Aktualizacja wyceny oznacza wykonywanie czynności rzeczoznawcy majątkowego w stosunku do operatu szacunkowego – przez tego samego rzeczoznawcę.

Jak należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą fizyczną?

Osobę fizyczną można uznać za cudzoziemca, jeżeli nie posiada ona polskiego obywatelstwa. Fakt nabycia nieruchomości w Polsce przez cudzoziemca wymaga zezwolenia, które zostaje wydane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej.

REKLAMA