REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Obowiązek pracodawcy, Telepraca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Telepraca - konieczne zmiany

W ciągu najbliższych miesięcy pracodawcy i związkowcy chcą przygotować rozwiązania, które zachęciłyby do stosowania telepracy, a jednocześnie były atrakcyjne dla pracowników. Konfederacja Lewiatan uważa, że w pierwszej kolejności trzeba uregulować kwestie bezpieczeństwa pracy. Zmiany w konstrukcji telepracy są więc konieczne.

Zatrudnianie osób w wieku 55+

Zatrudnianie osób w wieku 55+ ciągle budzi obawy pracodawców. Z zatrudnianiem pracowników w wieku 55+wiąże się wiele korzyści. Jako przykłady wskazać można większe doświadczenie tej grupy osób oraz ograniczenie kosztów związanych z rotacją kadry.

Przeciętne wynagrodzenie w I kwartale 2014 r.

Przeciętne wynagrodzenie w I kwartale 2014 r., zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) z dnia 12 maja 2014 roku, wyniosło 3895,31 zł.

Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Telepraca to popularna forma zatrudnienia. Została wprowadzona do Kodeksu pracy w 2007 roku i już cieszy się dużą popularnością. Czym charakteryzuje się telepraca? Jakie prawa i obowiązki wiążą się z tą stosunkowo nową formą zatrudnienia?

REKLAMA

Czy zatrudnienie w formie telepracy się opłaca?

Świadczenie pracy w formie telepracy zostało wprowadzone do regulacji kodeksu pracy w 2007 r. Telepraca staje się coraz popularniejsza. Jakie prawa ma telepracownik? Jakie obowiązki ma pracodawca wobec telepracownika?

Okulary do komputera na koszt pracodawcy

Okulary do komputera stanowią niezbędne narzędzie ułatwiające, a wielu przypadkach nawet umożliwiające, świadczenie pracy. Negatywne wyniki profilaktycznych badań okulistycznych nakładają na pracodawcę obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze.

Pozapłacowe koszty pracy w Polsce

Pozapłacowe koszty pracy, czyli tzw. klin podatkowy to wszystkie obciążenia finansowe pracodawcy poza wynagrodzeniem netto zatrudnionego. Z raportu OECD Taxing Wages 2014 wynika, że w Polsce koszty te nadal rosną. Obniżanie pozapłacowych kosztów pracy to jedno z rozwiązań przyjaznych biznesowi.

Granty na telepracę

Projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewiduje nową formę wsparcia. Nowelizacja wprowadza granty na telepracę. Czym są granty i kto może się o nie starać?

REKLAMA

Prezent świąteczny a obowiązki podatkowe

Wręczanie pracownikom prezentów świątecznych, bonów towarowych i innych nagród wymaga odpowiedniego rozliczenia podatkowego. Jakie obowiązki podatkowe rodzi wręczenie prezentów świątecznych po stronie pracodawcy, jakie po stronie pracownika?

Grant na telepracę – co warto wiedzieć

Grant na telepracę to instrument finansowego wsparcia dla pracodawców i bezrobotnych, który będzie dostępny od 2014 roku. Kto i po spełnieniu jakich warunków może uzyskać grant na telepracę?

Przetwarzanie danych osobowych - obowiązki pracodawcy

Jak przechowywać dane osobowe kandydatów uzyskane w procesie rekrutacji? Co zrobić z dokumentami aplikacyjnymi, pozostałymi po zakończonej rekrutacji? Czy zachować dane osobowe w celu ich dalszego przetwarzania czy zwrócić samym zainteresowanym?

Temperatura w miejscu pracy

Zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy to obowiązek leżący po stronie pracodawcy. Minimalna temperatura w miejscu pracy została jednoznacznie określona w przepisach prawa - nie może wynosić mniej niż 14°C bądź 18°C. Maksymalna temperatura w miejscu pracy budzi natomiast wiele wątpliwości.

Elastyczny czas pracy, czyli dłuższe okresy rozliczeniowe

23 sierpnia 2013 r. weszły w życie zmiany w przepisach kodeksu pracy, które wprowadziły dłuższe okresy rozliczeniowe oraz ruchomy czas pracy. Jak wygląda teraz rozliczanie czasu pracy?

Wzrost popularności pracy zdalnej

Coraz więcej polskich firm decyduje się na zatrudnienie pracowników w trybie zdalnym lub stwarza warunki do takiej pracy. Najczęściej są to firmy IT, zajmujące się finansami i księgowością. Często ze stacjonarnego zatrudnienia rezygnują także graficy oraz programiści.

Telepraca a praca nakładcza

Telepraca jest uregulowaną w Kodeksie pracy szczególną formą zatrudnienia, funkcjonującą stosunkowo od niedawna. Praca nakładcza zaś, uregulowana została poza Kodeksem. Jakie są różnice pomiędzy telepracą a pracą nakładczą?

Obowiązki telepracownika i pracodawcy związane z pracą w formie telepracy

Telepraca, inaczej nazywana pracą zdalną, jest specyficzną formą zatrudnienia, uregulowaną w kodeksie pracy. Polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy. Jakie obowiązki, mając na uwadze specyfikę tejże formy pracy, ciążą na telepracowniku i pracodawcy?

Badania lekarskie młodocianych

Badania lekarskie młodocianych obejmują badania wstępne, okresowe oraz kontrolne. Badania mogą wykazać, że pracownik nie może dalej wykonywać pracy na określonym stanowisku. Jakie obowiązki ciążą wówczas na pracodawcy?

Sporządzenie protokołu powypadkowego przez pracodawcę

Sporządzenie protokołu powypadkowego przez pracodawcę należy do jego obowiązków. Gdyby pracodawca nie sporządził protokołu, pracownikowi przysługuje roszczenie o jego sporządzenie, które nie ulega przedawnieniu z upływem 3 lat jak inne roszczenia wynikające ze stosunku pracy.

Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp wobec telepracownika

Wykonywanie pracy przez telepracownika poza zakładem pracy nie zwalnia pracodawcy z większości obowiązków służbowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wobec tego z jakich obowiązków zwolniony jest pracodawca?

Zakaz pracy w godzinach nadliczbowych

Praca w godzinach nadliczbowych jest możliwa w ściśle określonych przypadkach. Kodeks pracy przewiduje też sytuacje, w których praca w godzinach nadliczbowych jest bezwzględnie zakazana.

Opodatkowanie ekwiwalentu wypłacanego telepracownikowi

Telepraca jest jedną z form zatrudnienie pracownika. W przypadku telepracy pracodawca ma obowiązek dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy, może także umówić się z telepracownikiem na wykorzystywanie przez pracownika sprzętu stanowiącego jego własność - pracodawca wypłaca mu wówczas stosowny ekwiwalent. Jak opodatkować ekwiwalent wypłacany telepracownikowi?

Opodatkowanie ekwiwalentu za media i Internet wypłacanego telepracownikowi

Jedną z form współpracy jest zatrudnienie pracownika w ramach telepracy. Z uwagi na jej specyfikę pracodawca ma m. in obowiązek dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy. Strony mogą również umówić się na wykorzystywanie przez pracownika sprzętu stanowiącego jego własność. Pracodawca wypłaca mu wówczas stosowny ekwiwalent.

Zatrudnienie pracownika w formie telepracy

Telepracownikiem jest osoba wykonująca pracę regularnie poza zakładem pracy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pracodawca zobowiązany jest porozumieć się z zakładową organizacją związkową. Powinien również dostarczyć pracownikowi odpowiedni sprzęt oraz przeprowadzić stosowne szkolenie.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem.

Telepraca a koszty zatrudnienia

Świadczenie usług w formie telepracy wiąże się z określonymi kosztami, które pracodawca musi ponieść w związku z tym, że zatrudnia pracownika. Jednak korzystanie z tej formy zatrudnienia oznacza również oszczędności, wynikają one np. z braku konieczności wyposażenia stanowiska pracy.

Workhome.pl – umowa o dzieło a’la Pobieraczek

Coraz więcej portali internetowych próbuje zarobić na nieuwadze użytkowników. Tak też jest z serwisem Workhome.pl oferującym pracę przez Internet. Zapisy regulaminu serwisu przypominają bowiem znany serwis Pobieraczek.pl.

Czy od kwoty ekwiwalentu za użytkowanie własnego sprzętu przez telepracownika należy opłacić składki i podatek

Jednemu z naszych pracowników, na jego wniosek, planujemy zmienić warunki pracy na telepracę. Będzie on pracował w domu korzystając ze swojego komputera i własnego specjalistycznego oprogramowania, używając do tego Internetu. Miesięczne koszty abonamentu internetowego wynoszą 100 zł. Chcielibyśmy ustalić mu ekwiwalent z tytułu eksploatacji własnego sprzętu na rzecz pracodawcy oraz co miesiąc zwracać mu połowę kosztów abonamentu za stałe łącze internetowe. Czy od kwoty ekwiwalentu oraz zwrotu połowy opłaty za abonament należy odprowadzić składki na ubezpieczenia oraz podatek?

Telepracownik - jakie są korzyści z jego zatrudnienia

Z definicji stosunku pracy wynika, że praca jest świadczona pod nadzorem (kierownictwem) pracodawcy.  Pogląd, zakładający, że praca może być efektywnie wykonywana tylko w miejscu pracy rozumianym jako siedziba pracodawcy, co umożliwia stałe kontrolowanie pracownika, jest cały czas aktualny w przeważającej części świadomości pracodawców.

Zapobieganie chorobom zawodowym przez pracodawcę

Choroby zawodowe dotykają określone grupy pracowników, którzy wykonują swoją pracę w warunkach uciążliwych lub przy zagrożeniu ich zdrowia. Na czym polega obowiązek pracodawcy zapobiegania chorobom zawodowym?

Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.

Jakie korzyści można zyskać zatrudniając telepracownika

Telepraca jest formą świadczenia pracy, którą można stosować do różnych grup zatrudnionych. Strony stosunku pracy, które zdecydują się na taką formę świadczenia pracy, mogą sporo zaoszczędzić. Pracodawca np. na czynszu za powierzchnię biurową, a pracownik na kosztach dojazdu do pracy.

Jak zatrudnić telepracownika

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, powinien określić zasady wykonywania pracy w tej formie. Reguły te powinny się znaleźć w regulaminie telepracy lub w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi.

Odpowiedzialność pracodawcy za pracownika

W ramach stosunku pracy, łączącego pracodawcę z pracownikiem, ten pierwszy jest odpowiedzialny za szkody powstałe z winy pracownika przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

Elastyczne formy zatrudniania pracowników

Flexicurity, czyli stosowanie elastycznych form organizacji i czasu pracy to odpowiedź na zapotrzebowanie współczesnego rynku pracy. Koncepcja ta umożliwia efektywne i świadome zarządzanie firmą, stanowi narzędzie walki z bezrobociem, może być także pomocna w czasie kryzysu.

Elastyczne formy zatrudnienia

Umowa o pracę na czas nieokreślony może w pewnych przypadkach nie odpowiadać wymaganiom pracodawców, którzy borykają się z problemami organizacyjnymi, płynnością zleceń czy obniżoną potrzebą produktywności. Może ona także być zbyt kosztowna, dlatego coraz częściej firmy korzystają z elastycznych form zatrudnienia.

Telepracownikiem można zostać także w trakcie zatrudnienia

Wykonywanie przez pracownika pracy w formie telepracy może nastąpić zarówno przy zawierani umowy o pracę, jaki i już w trakcie zatrudnienia.

Praca za granicą Vademecum

W obecnych czasach poszukiwanie pracy za granicą jest jedyną możliwością znalezienia pracy. Na co uważać podejmując zatrudnienie za granicą. Niekiedy zaś do pracy za granicą kierują polscy pracodawcy. Jakie obowiązki ma w takim przypadku pracodawca.

Korzyści z zatrudnienia telepracowników w firmie

Jestem menedżerem w firmie informatycznej i zastanawiam się nad zatrudnieniem pracowników zdalnych. Nie wiem jednak, czy jest to korzystne rozwiązanie dla mojej firmy i dozwolone w przypadku wszystkich rodzajów działalności gospodarczych. Na co zwrócić uwagę, rekrutując pracowników i jakie warunki należy spełnić, by móc zatrudniać w ten sposób?

Telepraca sposobem na kryzys

Pracodawcy w dobie kryzysu zastanawiają się jak racjonalnie obniżyć koszty funkcjonowania swoich firm. Czy zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest korzystne dla pracodawcy? Jakie skutki zatrudnienia jako telepracownika stoją po stronie zatrudnianego?

Pracodawca musi przechowywać dokumenty pracownicze przez 50 lat

Przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej. W przypadku akt osobowych pracownika termin przechowania wynosi 50 lat licząc od dnia zakończenia stosunku pracy, a w przypadku dokumentacji płacowej - 50 lat licząc od dnia jej wytworzenia.

Jakie obowiązki bhp ma pracodawca zatrudniający telepracownika?

Pracodawca zatrudniający telepracownika ma obowiązek zapewnić mu bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Chodzi tutaj przede wszystkim o ochronę życia i zdrowia telepracownika, ocenę ryzyka zawodowego oraz informowanie o zagrożeniu dla zdrowia i życia.

Zarządzanie kapitałem ludzkim w trudnych warunkach rynkowych

Spowolnienie gospodarcze skłoniło przedsiębiorstwa do weryfikacji prowadzonej polityki zarządzania kapitałem ludzkim. Aż 88 proc. firm, które KPMG objęło badaniem, zadeklarowało, że doprowadziło zarówno do krótkoterminowych dostosowań związanych z redukcją kosztów, jak i tych długoterminowych ukierunkowanych na podnoszenie efektywności i potencjału pracowników.

Zmiany w wydawaniu świadectwa pracy

Nastąpiły zmiany w rozporządzeniu, które reguluje sposób wydawania i prostowania świadectwa pracy. Zmiana jest konsekwencją zmiany w Kodeksie pracy, która nastąpiła w marcu 2011 roku.

Jak można rozpocząć telepracę

Pracownik może stać się telepracownikiem albo przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Nie jest możliwe powierzenie wykonywania pracy w formie telepracy na podstawie wypowiedzenia zmieniającego.

Co pracodawca powinien umieścić w regulaminie pracy

Treść regulaminu pracy ustala pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Przepisy wskazują, że w regulaminie należy określić m.in. organizację pracy w danym zakładzie, sposób wypłaty wynagrodzenia oraz porę nocną.

Obowiązki pracodawcy czasowo delegującego pracownika za granicę

Pracodawca delegujący pracownika do pracy za granicą jest zobowiązany zwrócić mu wydatki, takie jak diety, koszty przejazdu i noclegów. W tym celu wypłaca pracownikowi zaliczkę w walucie obcej. Oprócz tego finansuje oddelegowanemu pracownikowi koszty leczenia.

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Praca zdalna – niezależność i swoboda czy nieustanny obowiązek?

Praca zdalna jest formą wykonywania powierzonych zadań poza siedzibą firmy. Jest to telepraca, której zasady w postaci np. poświęconych godzin dzienne, regulujemy sami, a fakt używania do niej technik elektronicznych powoduje, że możemy spełniać swoje obowiązki we własnym domu, mając kontakt z przełożonym jedynie poprzez e-maile, skype’a czy też telefonicznie.

Formy zatrudnienia Vademecum

Do tradycyjnej formy zatrudnienia należy stosunek pracy. Obecnie coraz większym zaufaniem i popularnością cieszą się nowe formy zatrudnienia, które nazywane są elastycznymi formami zatrudnienia.

REKLAMA