REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie pracownika w formie telepracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
wykonywanie pracy poza zakładem, zakaz dyskryminacji telepracownika
wykonywanie pracy poza zakładem, zakaz dyskryminacji telepracownika
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Telepracownikiem jest osoba wykonująca pracę regularnie poza zakładem pracy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pracodawca zobowiązany jest porozumieć się z zakładową organizacją związkową. Powinien również dostarczyć pracownikowi odpowiedni sprzęt oraz przeprowadzić stosowne szkolenie.

Zatrudnienie pracownika w formie telepracy określa art. 675 kodeksu pracy. Telepraca jest elastyczną formą wykonywania pracy posiadającą znamiona odpowiadające stosunkowi pracy. W takiej formie trudno jest określić precyzyjnie stopień podporządkowania pracownika, bowiem telepraca zbliżona jest bardziej do systemu wykonywania zadań w określonych odstępach czasu.

REKLAMA

Cechy charakterystyczne dla telepracy

Generalną regułą wykonywania telepracy jest świadczenie jej poza zakładem pracy oraz przekazywanie efektów wykonanej pracy przez odpowiednie środki telekomunikacyjne. Do cech charakterystycznych takiego stosunku jest regularność wykonywanej pracy, co oznacza systematyczne jej świadczenie według zasad ustalonych przez pracodawcę. Ponadto istotnym elementem jest korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej. Obecnie praca nie musi być wykonywana koniecznie w domu pracownika, dla pracodawcy liczy się głównie efekt końcowy. Kodeks pracy nie zawiera regulacji dotyczącej sposobu korzystania ze środków komunikacji elektronicznej, jednakże za podstawę prawną podaje się przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wszystkie elementy dotyczące telepracy muszą zostać spełnione łącznie, w innym wypadku nie będzie możliwe zastosowanie przepisów o telepracy.

Zobacz także: Czym jest i na czym polega telepraca?

Wymóg zawarcia porozumienia z zakładową organizacją związkową

Jeżeli u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa bądź wiele organizacji, pracodawca zobowiązany jest do zawarcia porozumienia ze wszystkimi organizacjami. Termin do zawarcia porozumienia wynosi 30 dni, jeżeli po upływie tego terminu strony nie dojdą do porozumienia, pracodawca zobowiązany jest do umieszczenia w regulaminie stosownego zapisu dotyczącego przedmiotu porozumienia. Minister Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 13 listopada 2007r. określił, iż warunki telepracy powinny zostać ustalone dopiero po konsultacji z przedstawicielami pracowników a regulamin powinien zawierać stanowiska i rodzaje prac, które mogą być wykonywane u pracodawcy w formie telepracy.

Wykonywanie pracy w warunkach telepracy wymaga od pracodawcy i pracownika zawarcia odpowiedniego porozumienia. Uzgodnienie między stronami dotyczące telepracy może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki pracodawcy

Art. 6710 k.p. nakłada na pracodawcę spełnienie dodatkowych obowiązków w stosunku do pracownika wykonującego pracę w formie telepracy. Konieczne jest dostarczenie pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w takiej formie, ubezpieczenie tego sprzętu oraz pokrycie kosztów związanych z użytkowaniem go. Ważne jest, aby pracodawca zapewnił telepracownikowi odpowiednie szkolenie i pomoc techniczną. Sprzęt powierzony pracownikowi nie staje się jego własnością, wobec czego za jego zniszczenie pracownik może odpowiadać na podstawie przepisów o odpowiedzialności pracowniczej za mienie powierzone. Pracodawca ma ponadto obowiązek określenia ochrony danych pracownika oraz poinformowania go o tych zasadach.

Zasady traktowania telepracownika

Art. 6715 k.p. stanowi, iż telepracownik powinien być traktowany na równi z innymi pracownikami i nie powinien być dyskryminowany ze względu na charakter wykonywanej pracy. Zasada równego traktowania obejmuje zakres nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, awans, warunki zatrudnienia oraz dostęp do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Pracownik nie powinien być dyskryminowany w trakcie wykonywania pracy jak również po ustaniu stosunku pracy.

Zatrudnienie przedstawiciela handlowego w warunkach telepracy

Główny Inspektorat Pracy w piśmie z dnia 1 listopada 2007r. zaznaczył, że można zatrudnić przedstawiciela handlowego w warunkach telepracy, który regularnie będzie świadczył pracę poza zakładem pracy, ale jej wykonywanie będzie uzależnione od wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przedstawiciel ma za zadanie pozyskanie klientów przez Internet lub z wykorzystaniem telefonu komórkowego to forma telepracy jest dozwolona. Jednakże w sytuacji, kiedy uzyskiwanie klientów uzależnione jest od osobistych spotkań na wyjazdach służbowych to taka forma nie może być uznana za pracę z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznych.

Zobacz także: Jak zostać telepracownikiem?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA