REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary do komputera na koszt pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Czy pracodawca ma obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze?/ fot. Fotolia
Czy pracodawca ma obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okulary do komputera stanowią niezbędne narzędzie ułatwiające, a wielu przypadkach nawet umożliwiające, świadczenie pracy. Negatywne wyniki profilaktycznych badań okulistycznych nakładają na pracodawcę obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze.

Na pracodawcę został nałożony w drodze rozporządzenia (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, Dz. U. Nr 148, poz. 973) obowiązek zapewnienia każdej osobie zatrudnionej na stanowisku z monitorem ekranowym profilaktycznej opieki zdrowotnej, w tym okularów korygujących wzrok.

REKLAMA

Pracodawca jest zobligowany do zapewnienia okularów korygujących także praktykantom i stażystom. Nie obejmuje to osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

POBIERZ: Wniosek o dofinansowanie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora

Jeśli świadczymy pracę na podstawie stosunku cywilnoprawnego, na pracodawcy nie ciąży obowiązek pokrycia kosztów zakupu okularów. Warto jednak wystąpić do zatrudniającego z odpowiednim wnioskiem, gdyż nie ma prawnych przeciwwskazań, by zleceniodawca uczestniczył w tych kosztach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca przy komputerze

Podstawowym warunkiem ubiegania się o zwrot kosztów wykonania i nabycia okularów jest korzystanie z monitora ekranowego, przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. W przypadku zatrudnienia na pełny etat będą to, co najmniej 4 godziny. Zgodnie ze stanowiskiem Głównego Inspektoratu Pracy z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach dotyczy to także osób pracujących przy laptopach.

Zadaj pytanie na: Forum

Samo określenie monitory ekranowe jest pojęciem bardzo szerokim. Obowiązki pracodawcy zostały jednak ograniczone. Nie jest on bowiem zobowiązany do refundacji kosztu zakupu okularów przez pracowników pracujących przy następujących monitorach:

  • w kabinach kierowców/ kabinach sterowniczych maszyn i pojazdów (kierowców);
  • z użyciem systemów komputerowych na pokładach środków transportu (motorniczych);
  • z użyciem systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego (kasjerów-sprzedawców);
  • z użyciem systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy;
  • z użyciem kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów;
  • z użyciem maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.

Polecamy serwis: Praca

Procedura uzyskania zwrotu kosztów okularów

  1. zgłoszenie przez zatrudnionego pracownika chęci odbycia profilaktycznych badań zdrowotnych, w tym badań okulistycznych (badania wstępne, okresowe lub kontrolne). Uzyskanie okularów w drodze prywatnej wizyty okulistycznej zwalnia pracodawcę z obowiązki udziału w kosztach;
  2. wydanie przez pracodawcę skierowanie na w/w badania;
  3. uzyskanie od lekarza o szczególnych uprawnieniach (lekarz medycyny pracy) zalecenia lekarskiego w zakresie konieczności używania okularów korekcyjnych do pracy przy komputerze;
  4. złożenie do pracodawcy wniosku o dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych.

Partycypacja pracodawcy w kosztach

Ustawodawca nie zdecydował się na wskazanie stopnia udziału pracodawcy w kosztach wykonania i nabycia okularów. Stąd nie ma przeszkód, by pracodawca ograniczył swój udział w omawianych kosztach poprzez wskazanie górnej granicy dofinansowania. Nie może być to kwota niższa niż koszt oprawy odpowiadającej, co najmniej standardowi podstawowemu. Warto wskazać, że jest to rozwiązanie często praktykowane przez pracodawców. Pracodawca ma więc obowiązek pokrycia kosztów zaleconych szkieł oraz oprawek (podstawowej klasy). Jeśli pracownik chce dokonać zakupu okularów wyższej klasy, tj. wyposażonych w powłokę antyrefleksyjną, chroniących przez promieniowaniem UVA/ UVB, wówczas sam pokrywa ich koszty.

Ustawodawca nie określił także częstotliwości zmiany okularów. Co do zasady następuje ona zgodnie z indywidualnymi potrzebami pracownika oraz zaleceniami lekarza. Trudno obiektywnie ocenić stopień zużycia okularów. Często pracodawcy decydują się na ograniczenie tego uprawnienia pracowniczego poprzez zastrzeżenie „nie częściej niż raz na trzy lata”. Stanowi to klauzulę niezgodną z powszechnie obowiązującymi przepisami.

Tak zakupione okulary wyłączone są na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z oskładkowania i opodatkowania.

Zobacz również: Praca przy komputerze a obowiązki pracodawcy

Szkła kontaktowe (soczewki)

W przywołanym rozporządzeniu ustawodawca nie odniósł się do kwestii refundacji soczewek kontaktowych. Jest ona możliwa, zależy jednak od dobrej woli samego pracodawcy. Zgodnie z interpretacjami Państwowej Inspekcji Pracy pokrycia kosztów zakupu soczewek dochodzić można wyłącznie na drodze postępowania  sądowego. Wg Ministra Finansów, jeśli szkła kontaktowe zalecone zostaną przez lekarza specjalistę zamiast okularów korekcyjnych także podlegają dofinansowaniu ze strony pracodawcy (interpretacja ogólna MF z 16 marca 2011 r., nr DD3/033/30/CRS/11/95).

Odmiennie zagadnienie powyższe potraktowane zostało w regulacjach unijnych. Na mocy dyrektywy Rady UE z 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe zakup okularów korekcyjnych został potraktowany tak samo jak zakup szkieł kontaktowych (soczewek). Oznacza to, że powyższa regulacja nie została w pełni implementowana w polskim porządku prawnym. Co do zasady do dyrektyw, jako źródeł prawa wtórnego, nie ma zastosowania zasada bezpośredniego skutku, która pozwala obywatelom państw członkowskich na bezpośrednie powoływanie się na doprecyzowany, jasny, bezwarunkowy i nieodwołujący się do dodatkowych środków, krajowych czy wspólnotowych przepis prawa wspólnotowego (wyrok TS UE w sprawie 26/62 - Van Gend en Loos z 5 lutego 1963 roku).

Wewnątrzzakładowe akty prawne (układy zbiorowe pracy, regulaminy i statuty) mogą określać uprawnienia pracowników w sposób bardziej korzystny.

Podstawa prawna:

Dyrektywa Rady UE z 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe.

Interpretacja ogólna MF z 16 marca 2011 r., nr DD3/033/30/CRS/11/95.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973).

Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach.

Wyrok TS UE w sprawie 26/62 - Van Gend en Loos z 5 lutego 1963 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

Osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł. Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 r. Tylko stopień znaczny. Stopień umiarkowany poszkodowany w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

REKLAMA

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA