REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary do komputera na koszt pracodawcy

Aleksandra Pajewska
Czy pracodawca ma obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze?/ fot. Fotolia
Czy pracodawca ma obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okulary do komputera stanowią niezbędne narzędzie ułatwiające, a wielu przypadkach nawet umożliwiające, świadczenie pracy. Negatywne wyniki profilaktycznych badań okulistycznych nakładają na pracodawcę obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze.

Na pracodawcę został nałożony w drodze rozporządzenia (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, Dz. U. Nr 148, poz. 973) obowiązek zapewnienia każdej osobie zatrudnionej na stanowisku z monitorem ekranowym profilaktycznej opieki zdrowotnej, w tym okularów korygujących wzrok.

REKLAMA

Pracodawca jest zobligowany do zapewnienia okularów korygujących także praktykantom i stażystom. Nie obejmuje to osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

POBIERZ: Wniosek o dofinansowanie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora

Jeśli świadczymy pracę na podstawie stosunku cywilnoprawnego, na pracodawcy nie ciąży obowiązek pokrycia kosztów zakupu okularów. Warto jednak wystąpić do zatrudniającego z odpowiednim wnioskiem, gdyż nie ma prawnych przeciwwskazań, by zleceniodawca uczestniczył w tych kosztach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca przy komputerze

Podstawowym warunkiem ubiegania się o zwrot kosztów wykonania i nabycia okularów jest korzystanie z monitora ekranowego, przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. W przypadku zatrudnienia na pełny etat będą to, co najmniej 4 godziny. Zgodnie ze stanowiskiem Głównego Inspektoratu Pracy z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach dotyczy to także osób pracujących przy laptopach.

Zadaj pytanie na: Forum

Samo określenie monitory ekranowe jest pojęciem bardzo szerokim. Obowiązki pracodawcy zostały jednak ograniczone. Nie jest on bowiem zobowiązany do refundacji kosztu zakupu okularów przez pracowników pracujących przy następujących monitorach:

  • w kabinach kierowców/ kabinach sterowniczych maszyn i pojazdów (kierowców);
  • z użyciem systemów komputerowych na pokładach środków transportu (motorniczych);
  • z użyciem systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego (kasjerów-sprzedawców);
  • z użyciem systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy;
  • z użyciem kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów;
  • z użyciem maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.

Polecamy serwis: Praca

Procedura uzyskania zwrotu kosztów okularów

  1. zgłoszenie przez zatrudnionego pracownika chęci odbycia profilaktycznych badań zdrowotnych, w tym badań okulistycznych (badania wstępne, okresowe lub kontrolne). Uzyskanie okularów w drodze prywatnej wizyty okulistycznej zwalnia pracodawcę z obowiązki udziału w kosztach;
  2. wydanie przez pracodawcę skierowanie na w/w badania;
  3. uzyskanie od lekarza o szczególnych uprawnieniach (lekarz medycyny pracy) zalecenia lekarskiego w zakresie konieczności używania okularów korekcyjnych do pracy przy komputerze;
  4. złożenie do pracodawcy wniosku o dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych.

Partycypacja pracodawcy w kosztach

Ustawodawca nie zdecydował się na wskazanie stopnia udziału pracodawcy w kosztach wykonania i nabycia okularów. Stąd nie ma przeszkód, by pracodawca ograniczył swój udział w omawianych kosztach poprzez wskazanie górnej granicy dofinansowania. Nie może być to kwota niższa niż koszt oprawy odpowiadającej, co najmniej standardowi podstawowemu. Warto wskazać, że jest to rozwiązanie często praktykowane przez pracodawców. Pracodawca ma więc obowiązek pokrycia kosztów zaleconych szkieł oraz oprawek (podstawowej klasy). Jeśli pracownik chce dokonać zakupu okularów wyższej klasy, tj. wyposażonych w powłokę antyrefleksyjną, chroniących przez promieniowaniem UVA/ UVB, wówczas sam pokrywa ich koszty.

Ustawodawca nie określił także częstotliwości zmiany okularów. Co do zasady następuje ona zgodnie z indywidualnymi potrzebami pracownika oraz zaleceniami lekarza. Trudno obiektywnie ocenić stopień zużycia okularów. Często pracodawcy decydują się na ograniczenie tego uprawnienia pracowniczego poprzez zastrzeżenie „nie częściej niż raz na trzy lata”. Stanowi to klauzulę niezgodną z powszechnie obowiązującymi przepisami.

Tak zakupione okulary wyłączone są na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z oskładkowania i opodatkowania.

Zobacz również: Praca przy komputerze a obowiązki pracodawcy

Szkła kontaktowe (soczewki)

W przywołanym rozporządzeniu ustawodawca nie odniósł się do kwestii refundacji soczewek kontaktowych. Jest ona możliwa, zależy jednak od dobrej woli samego pracodawcy. Zgodnie z interpretacjami Państwowej Inspekcji Pracy pokrycia kosztów zakupu soczewek dochodzić można wyłącznie na drodze postępowania  sądowego. Wg Ministra Finansów, jeśli szkła kontaktowe zalecone zostaną przez lekarza specjalistę zamiast okularów korekcyjnych także podlegają dofinansowaniu ze strony pracodawcy (interpretacja ogólna MF z 16 marca 2011 r., nr DD3/033/30/CRS/11/95).

Odmiennie zagadnienie powyższe potraktowane zostało w regulacjach unijnych. Na mocy dyrektywy Rady UE z 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe zakup okularów korekcyjnych został potraktowany tak samo jak zakup szkieł kontaktowych (soczewek). Oznacza to, że powyższa regulacja nie została w pełni implementowana w polskim porządku prawnym. Co do zasady do dyrektyw, jako źródeł prawa wtórnego, nie ma zastosowania zasada bezpośredniego skutku, która pozwala obywatelom państw członkowskich na bezpośrednie powoływanie się na doprecyzowany, jasny, bezwarunkowy i nieodwołujący się do dodatkowych środków, krajowych czy wspólnotowych przepis prawa wspólnotowego (wyrok TS UE w sprawie 26/62 - Van Gend en Loos z 5 lutego 1963 roku).

Wewnątrzzakładowe akty prawne (układy zbiorowe pracy, regulaminy i statuty) mogą określać uprawnienia pracowników w sposób bardziej korzystny.

Podstawa prawna:

Dyrektywa Rady UE z 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe.

Interpretacja ogólna MF z 16 marca 2011 r., nr DD3/033/30/CRS/11/95.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973).

Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach.

Wyrok TS UE w sprawie 26/62 - Van Gend en Loos z 5 lutego 1963 roku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy o lepsze rozumienie prawa w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi pracowik MOPS. Daje mamie albo Tobie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według MOP całkiem sprawna. Bo np. da radę przejść sama z pokoju do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pracownik MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważa zapisy orzeczenia o niepełnosprawności, które trzymasz w dłoni. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. Pracownicy MOPS nie są winni tej sytuacji - od lat są szkoleni do tej procedury. I są przekonani, że realizują nakazy prawa i na tym właśnie polega ich praca. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa w ten sposób podważać ustaleń lekarzy zawartych w orzeczeniach o niepełnosprawności".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA