REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie administracyjne, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?

W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.

Wyrok NSA ws. funkcjonowania kompostowni i składowiska odpadów w Radiowie

Wyrok NSA utrzymał w mocy dwa wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił decyzję Inspekcji Ochrony Środowiska o braku podstaw do wstrzymania działalności kompostowni i składowiska odpadów na warszawskim Radiowie.

Rejestr wzorów dokumentów publicznych

Dokumenty publiczne dostępne on-line dla każdego obywatela. Już niedługo powstanie rejestr z naszymi dowodami, paszportami, dokumentami wydawanymi przez urzędu stany cywilnego. W rejestrze będzie można znaleźć także dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, czy też legitymacje szkolne i studenckie.

Pisma w postępowaniu administracyjnym doręcza się tylko pełnomocnikowi

Od początku obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego, a więc od 1 stycznia 1961 r. zasadą jest, że jeżeli strona w postępowaniu administracyjnym ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Wydawałoby się, że reguła ta jest jednoznaczna i oczywista, a tymczasem pomimo obowiązywania jej od kilkudziesięciu lat, praktyka organów jest często taka, że pisma doręcza się wyłącznie stronie (z pominięciem pełnomocnika) albo z kolei zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi.

REKLAMA

Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym

Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.

Dekomunizacja nazw ulic zawierających datę nie zawsze konieczna

Zdaniem WSA w Olsztynie, nie każda ulica mająca w nazwie datę oznaczoną dniem i miesiącem, mogącą mieć pochodzenie „komunistyczne”, podlega dekomunizacji.

Niska efektywność pracy sądów

Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi analizę efektywności pracy sądów na podstawie ewidencji spraw i wskaźników za pierwsze półrocze 2017 r. Wyniki wskazują na niską efektywność sądów.

Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach

Urząd Zamówień publicznych opublikował zalecenia w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych oraz wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach.

REKLAMA

Wpis w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r.

Wpis to opłata pobierana od pism rozpoczynających postępowanie sądowo-administracyjne. Wysokość wpisu różni się w zależności m.in. od wysokości należności pieniężnej objętej zaskarżonym aktem czy też od rodzaju pisma jakie jest wnoszone do sądu.

Konferencja „Nowe wyzwania w administracji publicznej”

14 marca 2018 r. w Warszawie odbędzie się konferencja „Nowe wyzwania w administracji publicznej” organizowana przez Polski Instytut Rozwoju Biznesu. Patronat medialny objął portal infor.pl. 

Wokół ustawy reprywatyzacyjnej

Temat tzw. dużej ustawy reprywatyzacyjnej od kilku tygodni mocno porusza opinię publiczną. Lata nadużywania prawa i niesprawiedliwości społecznej, szczególnie przy tzw. dzikiej reprywatyzacji w Warszawie sprawiły, iż dyskusja o powojennych zaszłościach prawnych  dawno już przestała być domeną prawników czy historyków, a stała się istotnym elementem dyskursu politycznego toczonego już nieomal powszechnie.

Nie można w drodze uchwały nadawać nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu

Wojewoda Śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że brak jest podstaw prawnych do nadawania w drodze uchwały nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu.

Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dokumentach publicznych. Nowe przepisy mają na celu stworzenie skuteczniejszego systemu bezpieczeństwa dokumentów publicznych m.in. dzięki utworzeniu Rejestru Dokumentów Publicznych, powołaniu Komisji do spraw dokumentów publicznych oraz rozwiązaniu problemu tzw. dokumentów kolekcjonerskich.

Powstanie Dyrekcja Ochrony Środowiska

Ministerstwo Środowiska planuje zmiany w zakresie instytucji zajmujących się ochroną środowiska. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska zostaną zastąpione jednym organem - Dyrekcją Ochrony Środowiska.

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.

Płatności bezgotówkowe już w 1000 urzędów administracji publicznej

Tysięcznym urzędem, który przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) ogólnopolskiego Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, jest Urząd Gminy w Słupcy. W urzędach takich można zapłacić bez konieczności posiadania gotówki (tj. kartą płatniczą lub smartfonem), np. za rejestrację pojazdu czy wydanie paszportu. Niedługo kierowcy będą mogli zapłacić mandat kartą, bo niedługo terminale pojawią się także w patrolach drogowych Policji.

Zmiana nazw ulic a zasady języka polskiego

Zdaniem Wojewody Lubuskiego niedopuszczalna jest zmiana nazwy ulicy na nazwę, która naruszałaby zasady języka polskiego.

Czy rada gminy może zakazać psom wstępu do parków?

Na takie pytanie orzecznictwo sądów administracyjnych nie udzieliło - jak do tej pory definitywnej odpowiedzi. Z istniejących wyroków jedynie pośrednio można wnioskować, że zakaz taki może wynikać jedynie z uchwalonych na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym aktów prawa miejscowego określających zasady i tryb korzystania z komunalnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Na stadionach piłkarskich będą miejsca stojące

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt rozporządzenia, w którym zezwala się na udostępnianie kibicom mejsc stojących na stadionach piłkarskich. Projekt rozporządzenia znajduje się obecnie na etapie konsultacji międzyresortowych.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wobec aktu gminy

Jedną z form nadzoru nad samorządem terytorialnym jest możliwość wydania przez wojewodę rozstrzygnięcia nadzorczego. Jest ono wydawane w stosunku do aktu organu gminy. W celu zagwarantowania samodzielności samorządu możliwość zastosowania rozstrzygnięcia została jednak ograniczona. Ograniczenie jest czasowe i przedmiotowe. Organ gminy w postępowaniu nadzorczym musi mieć ponadto zapewnione gwarancje procesowe strony.

Jak urząd może ograniczyć liczbę odwołań i skarg?

Obecnie w każdej sprawie rozpatrywanej na wniosek urzędnicy muszą sprawdzać, czy strona popełniła błędy w toczącym się postępowaniu. Muszą też sprawdzić, czy i jak można je poprawić. Wykrycie błędu obliguje urząd do poinformowania o nim strony. Ustawodawca liczy na to, że obywatele przedstawią dodatkowe dowody i nie będzie konieczności wydawania decyzji negatywnej. A to powinno zmniejszyć liczbę odwołań i skarg.

Kto i na jakich zasadach może usuwać drzewa lub krzewy z nieruchomości

W praktyce stosowania przepisów ustawy o ochronie przyrody pojawiają się wątpliwości co do kręgu stron postępowania w sprawie wycinki drzew, wszczętego na wniosek wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej.

Skarga i zażalenie w Kodeksie postępowania administracyjnego

Zasady i tryb składania skargi w postępowaniu administracyjnym reguluje Kodeks postępowania administracyjnego w rozdziale VIII. Skarga w postępowaniu administracyjnym jest rodzajem zażalenia, skarżenia się na coś i w praktyce skarga może dotyczyć wszystkiego.

e-Zamówienia – nowy etap elektronizacji zamówień publicznych

Pełna elektronizacja zamówień publicznych nastąpi już 18 października 2018 r. Z uwagi na to, że termin ten zbliża się nieubłaganie, rząd podejmuje działania mające na celu stworzenie odpowiedniej infrastruktury sieciowej. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło przetarg na budowę narzędzia e-zamówienia.

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym znajdują się w art. 73 i 74 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jakie prawa ma strona postępowania administracyjnego?

Uproszczony kontakt z administracją skarbową już od 1 stycznia 2018 r.

Zmiany w JPK_VAT już od 1 stycznia 2018 r. Przedsiębiorca wątpliwości rozwieje drogą mailową, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.

Po nowelizacji Kpa z 2017 roku prawo działa na korzyść obywatela

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?

Sprawniejsza procedura administracyjna

Nowy Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje już kilka miesięcy. Nowe przepisy obowiązują dokładnie od 1 czerwca 2017 r. Zmiany miały na celu przede wszystkim przyspieszenie procedury administracyjnej.

Doręczenie elektroniczne między podmiotami publicznymi po nowelizacji k.p.a.

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek doręczeń elektronicznych podmiotom publicznym występującym w postępowaniu. Z uwagi na brak ustawowej sankcji w przypadku doręczenia w innej formie niż elektroniczna, należy uznać, że doręczenie takiemu podmiotowi pisma w formie tradycyjnej również będzie skuteczne.

Sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych w praktyce

Pierwsze sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych zostały rozpatrzone. Jak w praktyce wygląda sprzeciw po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Zasada współdziałania organów administracji publicznej

Na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 1 czerwca 2017 r. wprowadzono zasadę współdziałania organów administracji publicznej. Przed nowelizacją procedury administracyjnej zasada ta nie była uregulowana w przepisach.

Znaczny spadek fałszywych alarmów bombowych dzięki ustawie antyterrorystycznej

Od wprowadzenia ustawy o działaniach antyterrorystycznych minął już ponad rok. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) publikuje dane, z których wynika, że jednym ze skutków ustawy jest ograniczenie liczby fałszywych powiadomień o podłożeniu ładunków wybuchowych.

Prawo restrukturyzacyjne oraz Kodeks postępowania administracyjnego do zmiany już w 2018 r.

Projekt Prawa restrukturyzacyjnego oraz Kodeksu postępowania administracyjnego po wejściu w życie nowych przepisów ma pozytywnie wpłynąć na sytuację oraz rozwój regionów. Co zakłada projekt?

Zasada nakłaniania do ugody po 1 czerwca 2017 r.

Od 1 czerwca 2017 r. obowiązuje znowelizowany Kodeks postępowania administracyjnego. Wprowadzono nim wiele nowych instytucji. Postawiono w nim m.in. na partnerskie traktowanie obywateli.

Zmiany w ustawie o finansach publicznych 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wymusiła zmiany w ustawie o finansach publicznych. Co się zmieniło? Co zmiany przepisów oznaczają dla jednostek?

Roszczenia samorządów wobec Skarbu Państwa o zwrot wydatków na realizację zadań z zakresu administracji rządowej

Przepisy przewidują obowiązek przekazania dotacji celowej samorządom, które realizują zadania z zakresu administracji rządowej. Praktyka pokazuje jednak, że mogą wystąpić trudności w uzyskaniu zwrotu wydatków poniesionych przez samorządy z tego tytułu.

Organizacja społeczna w postępowaniu administracyjnym

Organizacje społeczne działają obok sektora publicznego. Organizacje społeczne mogą działać chociażby na rzecz osób z niepełnosprawnościami, czy też na rzecz osób starszych, a także mogą wspierać działania związane z oświatą. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego organizacje społeczne mogą brać udział w postępowaniu administracyjnym.

Pracownicy administracji rządowej bez podwyżek w 2018 r.

Pracownicy administracji rządowej mają szansę na podwyżkę dopiero w 2019 r. Czy specjaliści będą szukać zatrudnienia w sektorze prywatnym lub w samorządach?

Opłaty za usunięcie statków i innych obiektów pływających w 2018 r.

Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie, w którym określił maksymalną stawkę opłat za usunięcie i przechowanie statków lub innych obiektów pływających w 2018 r. Stawka, która będzie obowiązywała w 2018 r. nieznacznie wzrosła w stosunku do obowiązującej w 2017 r.

Opłata skarbowa od zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek wydawania zaświadczeń o milczącym załatwieniu sprawy w przypadku wniosku strony postępowania – w związku z tym pojawia się pytanie o dopuszczalność pobierania opłaty skarbowej w tym zakresie.

Stosowanie przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. - wyniki monitoringu opublikowane

Wyniki monitoringu stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. opublikowane na stronie Urzędu Zamówień Publicznych.

Co się zmieni w Państwowej Inspekcji Sanitarnej?

Inspektor będzie miał więcej uprawnień podczas prowadzonej kontroli. Co jeszcze zmieni się w funkcjonowaniu Państwowej Inspekcji Sanitarnej?

Jak napisać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Strona kwestionująca wydane w pierwszej instancji decyzje ministrów lub samorządowych kolegiów odwoławczych nie musi składać wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przed ich zaskarżeniem do sądu administracyjnego.

Terminy w Kodeksie postępowania administracyjnego

Doprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących terminów to jedna z istotniejszych zmian w najnowszym Kodeksie postępowania administracyjnego. W sposób precyzyjny określono chociażby sposób obliczania terminów liczonych w latach.

Fiskus pobierze opłatę za skanowanie dokumentów

Opłata za sporządzenie kopii dokumentu papierowego będzie wynosiła 0,40 zł za jedną stronę dokumentu papierowego, który został zeskanowany - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia przygotowany przez Ministerstwo Finansów.

Zasady ogólne w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r. - nowelizacja Kpa

Jednym z celów nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest nadanie bardziej partnerskiego charakteru relacjom pomiędzy obywatelem a organami władzy publicznej. Ma się to odbyć m.in. poprzez uzupełnienie katalogu gwarancji i uprawnień jakie wynikają z zasad ogólnych postępowania administracyjnego.

Zasada równego traktowania po 1 czerwca 2017 r.

Organy administracji publicznej powinny traktować strony postępowania znajdujące się w takie samej sytuacji w sposób porównywalny. Ten obowiązek został podkreślony w funkcjonującej od 1 czerwca b.r. zasadzie równego traktowania.

Zasada proporcjonalności po 1 czerwca 2017 r.

Dnia 1 czerwca 2017 r. weszła w życie jedna z największych w historii nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zmiany objęły także zasady ogólne postępowania przed organami administracji publicznej. Jedną z nowości jest wprowadzenie do k.p.a. zasady proporcjonalności.

Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r.

Na skutek najnowszej nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego dodano kilka nowych zasad a także zmodyfikowano brzmienie niektórych z nich. Jedną z nowych zasad jest funkcjonująca od 1 czerwca b.r. zasada bezstronności.

Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób po 1 czerwca 2017 r.

Celem ostatniej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest sprawienie, że relacje między obywatelem a organem administracji publicznej staną się bardziej partnerskie. Realizacji tego celu ma służyć m.in. uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniu administracyjnym ze znaczną liczbą stron.

REKLAMA