Kategorie

Postępowanie administracyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy dochodzi do naruszenia zasady czynnego udziału stron w postępowaniu administracyjnym związanego z realizacją zamierzenia budowlanego?
Nieważność decyzji administracyjnych - nowelizacja kpa. 24 czerwca 2021 r. Sejm przyjął zmianę przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego nakazującego uznawanie decyzji administracyjnej za nieważną z powodu "rażącego naruszenia prawa" - bez względu na fakt, jak dawno ją wydano. Według uchwalonej przez Sejm nowelizacji, jeśli upłynęło 30 lat, to nie będzie już możliwości postępowania ws. nieważności decyzji.
Ustalenie obszaru oddziaływania obiektu to fundamentalny obowiązek organów administracji architektoniczno-budowlanej. Czynność ta następuje na początku postępowania o wydanie pozwolenia na budowę oraz w postępowaniu zgłoszeniowym.
Organy administracji publicznej obowiązane są załatwić sprawy bez zbędnej zwłoki. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba, że przepisy kodeksu stanowią inaczej. W myśl zasady szybkości i prostoty organy powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko.
Instytucja ugody w postępowaniu administracyjnym rozszerza dyspozycyjność stron oraz możliwość kształtowania przez nie stosunków materialnoprawnych. Ugoda może być zawarta w pierwszej jak i w drugiej instancji, do czasu zakończenia postępowania, czyli przed wydaniem decyzji administracyjnej.
Ponaglenie przysługuje stronie w postępowaniu administracyjnym. Wnosi się je, jeżeli sprawa nie została załatwiona w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy. Jak skorzystać z tego prawa krok po kroku?
Dla niektórych osób uwłaszczenie gruntów pod blokami i domami to już historia. Warto jednak pamiętać, że wiele postępowań w tej sprawie wydłużyło się przez koronawirusa.
W dniu 22 czerwca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę w składzie 7 sędziów (sygn. II OPS 5/19), w której uznał, że wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania poprzez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi.
Ustawodawca nakazuje doręczać pisma urzędowe cudzoziemcowi pod wskazanym przez niego adresem albo w każdym miejscu, w którym cudzoziemca zastanie. Nie musi to być adres zamieszkania czy adres miejsca pracy. Dopuszczalne jest również doręczanie pisma w trybie zastępczym oraz za pośrednictwem ustanowionego przez cudzoziemca pełnomocnika.
Niejednokrotnie podatnicy czy osoby biorące udział w postępowaniu administracyjnym podnoszą, że nie wiedziały o jakiejś decyzji, czy nawet wyroku, że nie zdawały sobie sprawy z terminu. Zdarzają się sytuacje, że z powodu nieodebranego dokumentu przegrywają sprawę, czy że nakładane są na nich kary finansowe. Należy jednak pamiętać, że nie każdy jest uczciwy w swoich działaniach i ustawodawca musiał to uwzględnić w regulacjach prawnych dotyczących doręczania przesyłek. Nie może być przecież tak, że samo unikanie listonosza skutecznie zwalnia z odpowiedzialności. Wskutek tego wprowadzono tak zwane fikcje doręczeń czy doręczenia zastępcze. Na czym polegają? Jakie mogą mieć konsekwencje? Jakie skutki wywołują, na przykład w trakcie epidemii?
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przewiduje zawieszenie biegu niektórych terminów procesowych i materialnych. Zgodnie z założeniem, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii zawieszone zostają terminy na dokonanie różnych czynności prawnych i procesowych.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) odniósł się do zasad korzystania przez organy skarbowe z dowodów z postępowań toczonych w sprawach innych podatników, tj. powiązanych postępowań administracyjnych.
Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę uzależnione jest od spełnienia szeregu warunków. W praktyce pojawiają się wątpliwości czy organ może uzależnić wydanie takiej decyzji od uprzedniego wykonania przez inwestora obowiązku remediacji.
Czy w najbliższym czasie czeka nas rewolucja w procedurze wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wod – kan? Wiele na to wskazuje, najwięcej: tempo prac nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Aby być stroną postępowania administracyjnego wystarczy, by dotyczyło ono interesu prawnego danego podmiotu. Nie ma więc wymogu jego naruszenia.
Często zdarza się, iż osoby starsze mają trudności w załatwieniu spraw w sądach czy urzędach. Problemy te mogą wynikać z niepełnosprawności, nieznajomości obowiązujących przepisów czy nieumiejętności posługiwania się nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Przepisy prawa przewidują jednak wiele ułatwień dla seniorów.
Skomplikowane procedury wydawania zezwoleń na pobyt i pracę powodują trudności w zatrudnianiu cudzoziemców w Polsce. Pracodawcy z województwa śląskiego zgłaszają postulaty ułatwienia postępowań administracyjnych w tym przedmiocie.
W dniu 14 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw.
Uregulowane w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego zaświadczenia mają cechy w sposób precyzyjny określone przez ustawodawcę. Zaświadczenie musi zostać wydane w sytuacji, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga określony przepis prawa lub też gdy osoba ubiega się potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego ze względu na swój interes prawny.
W dniu 31 maja weszły w życie: nowelizacja ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw oraz art. 4 ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wprowadzają elektronizację postępowania przed sądami administracyjnymi.
W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.
Rada gminy może określić w lokalnych standardach urbanistycznych wymagania dla inwestycji towarzyszących, o ile jest to niezbędne dla zachowania ładu przestrzennego.
Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji już niedługo. Senacka komisja przyjęła bez poprawek nowelę ustawy, upraszczającej postępowania egzekucyjne w administracji.
Nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zostało zrównane w skutkach z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej.
Już niedługo wzrosną koszty postępowania administracyjnego dla obywateli. Jak zmienią się opłaty za egzekucję administracyjną?
Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.
W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Jest to związane z elektronizacją postępowania administracyjnego, które ma nastąpić już 31 maja 2019 r.
W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Zmiany związane są elektronizacją postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie 31 maja 2019 r.
Kobiety z rocznika 1953 wnioskują o kolejne przeliczenie emerytury. Czy wznowienie postępowania będzie możliwe?
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.
Spór o udostępnienie informacji publicznej wiąże się z możliwością poniesienia przez instytucję publiczną dodatkowych kosztów. Chodzi nie tylko o koszty wynikające z poniesienia własnych wydatków czy o zwrot kosztów przeciwnika. Niekiedy kosztami urzędu są również specyficzne sankcje finansowe, orzekane przez sądy administracyjne.
Tryb milczącego załatwienia sprawy miał być szerzej wykorzystywany po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z 2017 r. W praktyce jednak przedmiotowe przepisy nie są stosowane.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Przepisy ustawy zaczną obowiązywać od 1 grudnia 2020 r. Ustawa wprowadza szereg zmian w egzekucji administracyjnej.
W dniu 17 grudnia 2018 r. Naczelny Sąd Administracyjny, w konsekwencji rozpatrzenia wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich, podjął ważną decyzję dla użytkowników wieczystych. Otóż według NSA dopuszczalne jest złożenie skargi do sądu administracyjnego, jeśli samorządowe kolegium odwoławcze odmówi obywatelowi przywrócenia terminu do zakwestionowania podwyżki opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu 
Sprawdź co się zmieni w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie już w 2019 r.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim oraz niektórych innych ustaw. Ustawa tworzy nowy centralny organ administracji rządowej – Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego.
Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.
Arystoteles był niezrównanym odkrywcą, a nieliczni zorientowani wciąż twierdzą, że i mistrzem dialektyki. Ci, którzy wiedzą o istnieniu takich jego dzieł, jak „Retoryka” czy „Topiki”, nie błądzą ani wśród meandrów indywidualnych, codziennych, konkretnych ludzkich zachowań, własnych lub cudzych, odczytują trafnie motywy zarówno utarczek domowych, łóżkowo -kuchennych, jak i fundamenty wielkich sporów religijnych, ideologicznych, politycznych czy gospodarczych, zmieniających, a nieraz grzebiących, nawet największe, najstarsze czy najcenniejsze kultury ludzkości.
W dniu 6 listopada 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego oraz ustawy o bezpieczeń­stwie żywności i żywienia. Ustawa znacznie upraszcza procedury administracyjne.
Cudzoziemiec, któremu państwo polskie odmówi wydania wizy Schengen będzie mógł zwrócić się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie o kontrolę decyzji odmownej. Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2019 r.
Świadczenia rodzinne mogą być przyznawane w formie rzeczowej. W jakich sytuacjach nie otrzymamy pomocy w formie pieniężnej? Czy od takiej decyzji można się odwołać?
Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.
Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim.
Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.
Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.
Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda?
Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym.