REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy czyszczeniu powierzchni, malowaniu natryskowym, napylaniu i natryskiwaniu cieplnym to przedmiot regulacji nowego rozporządzenia ministra rozwoju i technologii. Nowe zasady BHP w tym zakresie obowiązują już od stycznia 2024 r.
Zaburzenia psychiczne przyczyną zwolnień lekarskich pracowników. Nie jest dobrze - 23,8 mln dni na zwolnieniach. Pracownicy potrzebują holistycznej opieki!
Relacje stron umowy o pracę, choć oparte na przepisach prawa, bywają też dynamiczne i przepełnione emocjami. Zdarza się, że pod ich wpływem pracodawca czy pracownik składają deklaracje, które w innych okolicznościach lepiej by przemyśleli i inaczej sformułowali. Na tym tle często rodzi się pytanie, jakie konsekwencje prawne one wywołują i czy należy traktować je jako wiążące?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że zwrot kosztów ładowania służbowych samochodów elektrycznych przez pracodawcę nie stanowi dodatkowego przychodu dla pracownika.
REKLAMA
Pracodawcy zakwalifikowani do grupy zawodowej, dla której określono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, mają mniejsze obowiązki w zakresie bhp. Pracodawcy ci nie muszą zapewniać szkolenia okresowego bhp pracownikom administracyjno-biurowym.
- W Polsce nie ma i nie będzie rynku pracodawcy. W kraju mierzymy się z niedoborem pracowników oraz luką kompetencji, a naprawie tej sytuacji nie sprzyjają trendy demograficzne. […] - Agnieszka Kolenda, dyrektor wykonawcza w Hays Poland. Czy to oznacza, że w 2024 roku karty na rynku pracy rozdaje pracownik?
Najwyższe dopuszczalne stężenia niektórych substancji szkodliwych ulegną zmianie. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej w porozumieniu z ministrem zdrowia przygotowują rozporządzenie zmieniające normy najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Projekt nowego aktu prawnego opublikowano na stronach Rządowego Centrum Legislacji; został on skierowany do uzgodnień międzyresortowych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wydała interpretację, w której stwierdza, że sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej na rzecz emerytowanych pracowników pedagogicznych podlega opodatkowaniu VAT, jako działalność niezwiązana bezpośrednio z zadaniami publicznymi.
REKLAMA
B2B a BHP - jakie są obowiązki pracodawców czy przedsiębiorców współpracujących z osobami niebędącymi pracownikami czy też z innymi przedsiębiorcami? Czy jednoosobowa działalność musi mieć szkolenie BHP? Czy pracodawca musi zapewnić BHP studentom? Okazuje się, że jest wiele obowiązków, o których nie wiedzą pracodawcy czy przedsiębiorcy.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że dofinansowanie wyposażenia stanowiska pracy dla pracowników świadczących pracę zdalną nie stanowi przychodu podatkowego i nie podlega opodatkowaniu w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).
Podczas urlopu bezpłatnego pracownik jest zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, natomiast pracodawca jest zwolniony z obowiązku wypłaty wynagrodzenia za pracę. Pracodawca udziela urlopu bezpłatnego na pisemny wniosek pracownika.
Według wstępnych danych podanych przez GUS, tylko od stycznia do września 2023 r. aż 99 osób poniosło śmierć w konsekwencji wypadków przy pracy. W niechlubnej statystyce szczególnie wyróżniają się trzy branże: budownictwo, przetwórstwo przemysłowe oraz transport i gospodarka magazynowa.
Szkolenie BHP jest obowiązkowe dla każdego pracownika na początku zatrudnienia. W jego trakcie pracownik zapoznaje się z zasadami, których powinien przestrzegać w miejscu pracy. Wszystko po to, aby uniknąć nieprzyjemnych zdarzeń, w tym wypadków. Niestety, jak głosi przysłowie: „nieszczęścia chodzą po ludziach”. Co powinien zrobić pracownik, który uległ wypadkowi w pracy? Odpowiadamy.
Od 1 stycznia 2025 r. odszkodowanie dla pracowników nie może być niższe niż 4666 zł. Za co i kiedy wypłata? Skąd wynika taka konkretna kwota?
Okresowe przerwy w dostawie prądu czy dostępu do internetu są coraz powszechniejszym zjawiskiem i nierozerwalnie wiążą się z gwałtownymi zjawiskami pogodowymi. Jak powinien postąpić pracownik, który w takiej sytuacji czasowo straci możliwość świadczenia pracy zdalnej? Przede wszystkim powinien powiadomić o swojej sytuacji pracodawcę, a następnie zastosować się do wydawanych przez niego poleceń, które mogą obejmować dalsze świadczenie pracy w siedzibie firmy.
Pracownik może powstrzymać się od pracy w sytuacjach określonych przepisami prawa pracy. Regulacje dotyczące takich sytuacji zawiera artykuł 210 Kodeksu pracy. O jego treści pracownicy powinni być informowani w trakcie szkolenia wstępnego BHP, które jest obowiązkowe przed rozpoczęciem wykonywania pracy. Przepis ten stanowi istotny element ochrony przed niebezpiecznymi warunkami pracy. Mimo to nie jest wykorzystywany na szerszą skalę przez pracowników. Na czym polegają uprawnienia pracownicze na podstawie art. 210 Kodeksu pracy? Wyjaśniamy.
W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii, sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej powszechna w środowisku pracy, ale czy jej rosnąca obecność jest źródłem postępu, czy raczej powodem do niepokoju? Najnowsze badanie przeprowadzone przez EY, jedną z wiodących firm doradczych, rzuca światło na obawy pracowników związane z rosnącym wykorzystaniem AI w miejscu pracy. Wyniki badania ujawniają, że 71% pracowników odczuwa niepokój związany z wdrażaniem nowych, innowacyjnych rozwiązań, podkreślając obawy etyczne, prawne oraz ryzyko utraty pracy lub możliwości awansu.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na szkolenia pracowników i współpracowników b2b do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej.
Od 1 stycznia 2024 r. trzy zwolnienia w PIT w dół. W 2020 r. rząd i Sejm podnieśli limity na okres walki z pandemią dla kilku zwolnień w PIT związanych z zapomogami, pracowniczymi benefitami, wycieczkami. I teraz koniec tych zwolnień.
Choroba zawodowa to choroba wymieniona w wykazie chorób zawodowych ustalonym przepisami prawa pracy. Co powinien zrobić pracodawca, jeżeli u pracownika pojawiły się objawy choroby zawodowej? W niektórych sytuacjach pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi dodatek wyrównawczy.
Nowe przepisy BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe weszły w życie 17 listopada 2023 r. Co się zmieniło, jakie obowiązki mają pracodawcy? Ustawodawca dał 6 miesięcy na przystosowanie się do nowych wymogów.
Aż 9 dni majówki przy wykorzystaniu zaledwie 3 dni urlopu? Tak będzie już w 2024 r. Sprawdź jak zaplanować urlop w 2024 r.
Zwolnienia grupowe 2024. Dostaniesz maksymalnie 63 630 a od 1 lipca 2024 r. 64 500 zł. odprawy! Sprawdź najważniejsze zasady w zakresie rozwiązywania z pracownikami umów z przyczyn ich niedotyczących.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że wydatki poniesione na studia informatyczne pracownika mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w działalności gospodarczej spółki.
Na pracodawcy spoczywa bardzo dużo obowiązków związanych z zatrudnieniem. To pracodawca jest podmiotem organizującym pracę - ponosi on więc związane z tym ryzyko techniczne, gospodarcze-ekonomiczne, osobowe i socjalne. Poniżej wykaz najistotniejszych obowiązków.
Stres u jednych wywołuje wybuch emocji, innych skłania do milczenia. W grudniu, kiedy ogarnia nas przedświąteczna gorączka nie brak stresu zarówno w miejscu pracy, jak i domu. Ankieta przeprowadzona wśród Amerykanów pokazuje, jak ludzie radzą sobie w sytuacjach, gdy nerwy biorą górę.
W okresie przedświątecznym i na zakończenie roku wiele firm decyduje się na obdarowywanie swoich pracowników i partnerów biznesowych prezentami, co jest wyrazem wdzięczności za współpracę. Ta praktyka, choć pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, wiąże się z pewnymi konsekwencjami podatkowymi. Ważne jest zrozumienie, kiedy i w jakich okolicznościach pracownik, otrzymując prezent od firmy, może być zobowiązany do zapłaty podatku.
Wydajność pracy, satysfakcja z pracy i zaangażowanie – takie efekty może przynieść ograniczenie czasu korzystania z mediów społecznościowych o zaledwie 30 minut dziennie. Może to także korzystnie wpłynąć na zdrowie psychiczne pracownika. Takie wyniki przyniosły badania naukowców z Ruhr-Universität w Bochum.
Niemal 100 mln zł ZUS przyznał laureatom konkursu na dofinansowanie projektów poprawiających bezpieczeństwo pracy. Pieniądze otrzyma prawie tysiąc spośród 5,2 tys. przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski o dofinansowanie projektów mających poprawić warunki pracy.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że dochody uzyskane z pracy wykonywanej na rzecz instytucji Unii Europejskiej, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w Polsce, pod warunkiem, że stosuje się do nich rozporządzenie nr 260/68.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że ulga na innowacyjnych pracowników obejmuje zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z wynagrodzeń przekraczających limit ulgi dla młodych oraz zasiłków chorobowych, pod warunkiem spełnienia kryteriów odliczenia określonych w art. 18db ustawy CIT.
Przejście zakładu pracy - raczej nie szykują się zmiany w tym zakresie na 2024 r., ale warto wiedzieć, że koncepcja przejścia zakładu pracy ma na celu zabezpieczenie praw pracowników przez wyeliminowanie możliwości wykorzystania transferu jako pretekstu do pozbawienia ich pracy. Instytucja ta opiera się na zasadzie zachowania tożsamości stosunku pracy pomimo zmiany, jaka następuje po stronie pracodawcy. Jeśli zmiana ta wynika z przejścia zakładu pracy, nowy pracodawca wstępuje w stosunek pracy z mocy prawa w miejsce dotychczasowego pracodawcy. Co oznacza przejście zakładu pracy na innego pracodawcę? Kiedy następuje przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę? Co z pracownikami po przejęciu firmy? Czy pracodawca może przenieść pracownika do innej firmy?
Praca w hałasie to nic przyjemnego. Może też spowodować uszczerbek na zdrowiu i uszkodzenie słuchu. Dlatego pracodawca powinien zadbać o takie warunki pracy, aby nie były przekroczone dopuszczalne wartości hałasu. Jakie normy obowiązują? Jak pracodawca powinien przygotować stanowisko pracy, by było bezpieczne pod względem akustycznym? Odpowiadamy.
Pracownik jednej z dużych fabryk na Śląsku wskazuje, że otrzymał orzeczenie lekarskie, stwierdzającego szkodliwy wpływ wykonywanej przez niego pracy na jego zdrowie. Pracodawca nie chce przenieść go do innej pracy, twierdząc, że nie ma gdzie. Okres wskazany w orzeczeniu na przeniesienie minął już jakiś czas temu. Pracownik zastanawia się co robić. Istnieje możliwość rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z przyczyn niezawinionych przez pracownika - to specyficzna instytucja prawa pracy, ale przyznaje pracownikowi pewne uprawnienia. Na czym polega?
Choć wynagrodzenie niezmiennie od lat pozostaje głównym powodem satysfakcji z pracy, to dla pracowników liczy się też coś więcej. Ważne są dla nich możliwości rozwoju, dobre relacje ze współpracownikami, czy zwyczajnie komfort pracy. Jednak spokój ten nie zawsze jest łatwy do osiągnięcia.
Listopad 2023 r. zaskoczył pracodawców zmianą przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. I choć muszą się oni liczyć z tym, że w 2024 r. czekają ich dodatkowe wydatki na odpowiednie doposażenie stanowisk pracy, to już teraz powinni się zastanowić nad tym, czy każdy przypadek, w którym dokonują refundacji zakupu okularów lub szkieł kontaktowych jest uzasadniony.
Już dwa lata temu, bo w grudniu 2021 r. Komisja UE zaproponowała projekt dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych. W dniu 13 grudnia 2023 r. Komisja UE ogłosiła, że zawarte zostało porozumienie polityczne osiągnięte między Parlamentem Europejskim a państwami członkowskimi UE w sprawie dyrektywy. Po formalnym zatwierdzeniu porozumienia przez Parlament Europejski i Radę państwa członkowskie będą miały dwa lata na transpozycję dyrektywy UE do prawa krajowego. To ważny krok dla dalszego procedowania m.in. osób świadczących pracę w ramach np. Uber czy Glovo.
Umowa na okres próbny 2024 - warto znać najważniejsze wytyczne, ponieważ w 2023 umowa o pracę na okres próbny przeszła jedną z większych rewolucji w historii swojego obowiązywania. Zmiany są oczywiście na korzyść pracowników.
Znowelizowane przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe obowiązują już od 17 listopada 2023 r. Ich wprowadzenie było konieczne w związku ze zmianami, jakie zaszły w ostatnim czasie na rynku pracy. Na czym polegają i na co powinni przygotować się pracodawcy? Wyjaśniamy.
Kto odpowiada za szkodę wyrządzoną przez pracownika na osobie trzeciej? Czy pracodawca może obciążyć pracownika za szkody? Co oznacza szkoda i jak ją wycenić?
Kto odpowiada za szkodę wyrządzoną przez pracownika na osobie trzeciej? Czy pracodawca może obciążyć pracownika za szkody? Co oznacza szkoda i jak ją wycenić?
Odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS za swoich pracowników jest obowiązkiem pracodawcy, podobnie jak zgłoszenie zatrudnionych do tych ubezpieczeń. Jak sprawdzić, czy te obowiązki pracodawca wykonuje? Można to zrobić na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub po złożeniu wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Od 17 listopada 2023 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Co zmienia ta nowelizacja? Ile czasu mają pracodawcy na dostosowanie miejsc pracy do nowych przepisów?
Ile dni urlopu na żądanie przysługuje w 2024? Jak złożyć wniosek o urlop na żądanie? Czy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu na żądanie? Czy urlop na żądanie jest częścią urlopu wypoczynkowego? Czy prawo do urlopu na żądnie mają pracownicy zatrudnieni na ½ czy ¼ etatu?
Społeczeństwo się starzeje, więc na rynku pracy przybywa osób w wieku 50+. Niestety da się zaobserwować nadal obecne zjawisko ageizmu i wciąż wielu pracodawców woli zatrudniać młodsze osoby. Czy założenie własnej działalności gospodarczej po pięćdziesiątce to rozwiązanie? Dla wielu tak. Według danych CEIDG w 2022 roku powstało ich ponad 35 tys.
Wraz ze zbliżającym się okresem świątecznym, branże e-Commerce i kurierska przechodzą przez jeden z najbardziej pracowitych okresów roku. Kiedy klienci zamawiają przesyłki przed świętami, branże te odnotowują odczuwalny wzrost wolumenu – zwany szczytem paczkowym. To czas zwiększonej aktywności dla wszystkich zespołów zaangażowanych w proces. Z kolei dla kadry zarządzającej i pracowników biurowych niesie ze sobą szereg wyzwań związanych np. z zapewnieniem wydajności i jakości operacyjnej, jednocześnie dbając o dobre samopoczucie i bezpieczeństwo pracowników.
Pracownik - o ile jest zgłoszony do ubezpieczenia wypadkowego w ZUS - może ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie za wypadek przy pracy lub uszczerbek na zdrowiu z powodu choroby zawodowej. Odszkodowanie można otrzymać za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Do 31 marca 2024 roku stawka za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wynosi 1269 zł netto.
Dane osobowe pracownika podlegają ochronie na podstawie przepisów krajowego Kodeksu pracy oraz unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (tzw. RODO). Przepisy określają wyraźnie, jakie informacje kandydat do pracy lub pracownik ma obowiązek przekazać pracodawcy. Określają także zakres pytań, jakie pracodawca ma prawo zadawać pracownikowi. Jednym z nich jest pytanie o to poglądy polityczne pracownika. Co pracownik powinien na nie odpowiedzieć? Podpowiadamy.
Hulajnoga elektryczna w zakładzie pracy a przestrzeganie przepisów i zasad bezpiecznej oraz higienicznej pracy - to duże wyzwanie dla pracodawców. Ogromna popularność hulajnóg elektrycznych ostatnich lat przełożyła się na chęć implementacji tego środka transportu również w przedsiębiorstwach. Są proste w obsłudze, a co najważniejsze znacznie skracają czas przemieszczania się, w szczególności w dużych halach produkcyjnych czy logistycznych. Natomiast, mając na uwadze zarówno bezpieczeństwo samych pracowników, jak i ewentualne zagrożenia wynikające z użytkowania hulajnogi w obiekcie zamkniętym, przekazanie sprzętu powinno poprzedzić opracowanie i wdrożenie wytycznych opartych na aktualnie obowiązujących przepisach.
Tylko do końca roku pracownicy mogą skorzystać z podwyższonego do 2000 zł limitu zwolnienia w PIT dla benefitów, bonusów i świadczeń finansowanych z ZFŚS.
REKLAMA