REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Usługi telekomunikacyjne, Telekomunikacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Światłowód dla 150 tys. gospodarstw domowych finansowany z KPO. 400-500 mln zł na budowę 5G

W 2024 roku Orange Polska chce zainwestować  400-500 mln zł w budowę sieci 5G oraz modernizację sieci dostępowej. Dzięki projektom realizowanym w ramach KPO, firma ta wybuduje łącza światłowodowe do ok. 150 tys. gospodarstw domowych. 

Maszt telekomunikacyjny w sąsiedztwie. Czy wpływa na ceny nieruchomości?

Już drugi raz badacze z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie sprawdzili, czy istnieje związek między budową stacji bazowych (BTS) a cenami nieruchomości znajdujących się w ich sąsiedztwie. Pierwsze badanie przeprowadzone w 2022 roku nie wykazało takiej zależności. Również teraz nie znaleziono dowodów na istnienie takiej korelacji.

Decyzja Prezesa UOKiK: Orange ma zwrócić klientom pieniądze. Zobacz za co i komu należy się zwrot! Kto będzie musiał wypełnić wniosek?

Orange Polska zwróci konsumentom opłaty za kontakt z infolinią  oraz za wizytę technika diagnozującego uszkodzenie (49 zł lub wielokrotność tej kwoty) - poinformował UOKiK w komunikacie. Prezes UOKiK zobowiązał do tego Orange Polska. Rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński poinformował, że spółka wykona decyzję UOKiK, do czego zobowiązała się w wyniku dialogu z Urzędem. Zaznaczył też, że opłatę za połączenia z infoliniami Orange zniósł w marcu 2023 roku.

TSUE: dane dot. komunikacji elektronicznej (np. telefonicznej) nie mogą być wykorzystywane w administracyjnych sprawach korupcyjnych

W dniu 7 września 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym stwierdził iż dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej nie zezwala, aby dane zgromadzone w celu zwalczania poważnej przestępczości były wykorzystywane w ramach dochodzeń administracyjnych dotyczących korupcji w służbie publicznej  Dyrektywa ta dotyczy wyłącznie ścigania karnego.

REKLAMA

Zagrożenia w branży telekomunikacyjnej. Jakie ryzyko zdrowotne ponoszą pracownicy?

Zagrożenia w branży telekomunikacyjnej – co warto wiedzieć o pracy w tym sektorze gospodarki? Pracownik w branży telekomunikacyjnej spotyka się z wieloma czynnikami potencjalnie narażającymi jego zdrowie. Mowa tutaj m.in. o hałasie, prądzie elektrycznym, promieniowaniu elektromagnetycznym czy gazie. Jak to wygląda w praktyce? 

T-Mobile i Orange wyłączają sieć 3G. UKE: starsze telefony bez internetu. Od kiedy?

Dwóch dużych operatorów telekomunikacyjnych (Orange i T-Mobile) już w 2023 roku zaczyna wycofywać się z użytkowania sieci 3G, na rzecz sieci LTE i 5G. T-Mobile już właściwie to zrobił. Przejście na nowe standardy łączności poprawia jakość transmisji danych, ale - zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej - dla użytkowników starszych telefonów może oznaczać m.in. utratę dostępu do internetu.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni przekazują dane abonentów do GUS. W jakim celu?

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni z obowiązkiem przekazywania do GUS szczegółowych danych osobowych abonentów usług telefonicznych, a więc danych osobowych milionów polskich obywateli oraz obywateli innych państw, którzy wykupili usługi u polskiego operatora. Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji są zaniepokojone.

Prawo komunikacji elektronicznej i aukcja 5G najważniejsze dla branży telekomunikacyjnej w 2023 r.

Przyjęcie ustawy Prawo komunikacji elektronicznej i aukcja na częstotliwości, wykorzystywane w technologii 5G to najważniejsze wyzwania dla branży telekomunikacyjnej w 2023 r. Taka jest ocena Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

REKLAMA

Prawo komunikacji elektronicznej. Będzie wysłuchanie publiczne

Prawo komunikacji elektronicznej będzie tematem wysłuchania publicznego. Odbędzie się ono 6 marca w Sejmie. 

Cyberbezpieczeństwo priorytetem 2023 r. Liczba ataków wzrosła lawinowo

Zdaniem ekspertów bezpieczeństwo cybernetyczne jest  jednym z największych wyzwań dla branży telekomunikacyjnej w 2023 roku. Nie tylko z powodu wojny.

Spoofing, smishing i inne nadużycia w komunikacji elektronicznej będą zwalczane

Spoofing, smishing, sztuczny ruch, nieuprawniona zmiana danych adresowych. Takie pojęcia ma wprowadzić do systemu prawnego ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, nad projektem której pracuje rząd. Co one oznaczają?

Retencja danych telekomunikacyjnych – także w komunikatorach i poczcie elektronicznej

Obowiązek retencji danych telekomunikacyjnych będzie obejmował nie tylko – jak dotychczas – operatorów i dostawców usług telekomunikacyjnych, ale również podmioty udostępniające komunikatory internetowe oraz dostawców poczty elektronicznej. Zakres danych podlegających retencji ma ustalić w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. informatyzacji. Takie rozwiązania przewiduje rządowy projekt Prawa komunikacji elektronicznej (PKE), który trafił pod obrady Sejmu.

Roaming w UE - nowe (przekształcone) unijne rozporządzenie roamingowe od 1 lipca 2022 r.

Urząd Komunikacji Elektronicznej informuje, że 13 kwietnia 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE tekst przekształconego rozporządzenia roamingowego - Rozporządzenie PE i Rady UE 2022/612 z dnia 06.04.2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii. Znowelizowane przepisy wchodzą w życie 1 lipca 2022 r.

Orange ukarany przez UOKiK - musi wypłacić rekompensatę za dodatkowo płatne usługi

Orange, jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, dopuścił się do działania na szkodę konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wskutek nieprawidłowości towarzyszących aktywacji płatnych usług i serwisów subskrypcyjnych.

Rosną zaległości finansowe firm telekomunikacyjnych

Telekomy. W pandemii rosły apetyty na usługi telekomunikacyjne, ale spadały możliwości regulowania rachunków. Zadłużenie osób i firm wobec telekomów podwyższyło się przez rok o 280 mln zł do niemal 1,8 mld zł, a liczba dłużników o ponad 52 tys. do blisko 408 tys.

Tajemnica telekomunikacyjna w postępowaniu cywilnym

Tajemnica telekomunikacyjna w postępowaniu cywilnym nie jest już twierdzą nie do zdobycia. Czy jesteśmy świadkami początku końca jej nienaruszalności?

Dlaczego inwestorzy stawiają na fintech?

Inwestowanie w spółki łączące świat finansów z digitalizacją usług staje się mocnym trendem, szczególnie w obliczu covidu. Czy pokłosie ruchów w skali globalnej dotarło również do Polski?

Większe uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych

Przepisy zwiększające uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych weszły w życie 21 grudnia 2020 r. Jakie prawa zyskali konsumenci? Czy operatorzy mają nowe obowiązki?

Cyberbezpieczeństwo sieci telekomunikacyjnych

Wdrożenie zaleceń unijnych w zakresie bezpieczeństwa sieci telekomunikacyjnych oraz usprawnienie funkcjonowania najważniejszych instytucji w systemie cyberbezpieczeństwa RP - to główne cele nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, której projekt właśnie trafił do konsultacji.

Perspektywy i wyzwania związane z wdrożeniem sieci 5G

Operatorzy telekomunikacyjni z nadziejami i optymizmem patrzą na perspektywy biznesowe związane z wdrażaniem standardu sieci 5G. Nowe możliwości dotyczą przede wszystkim zwiększenia szybkości i różnorodności świadczonych usług. Jednocześnie telekomy powinny mieć na uwadze ryzyko, że korzyści finansowe płynące z możliwości, jakie daje 5G, może być poważnie ograniczone przez niekontrolowane zużycie energii.

Ktoś wziął pożyczkę lub kupił usługę na moje dane - co zrobić?

Wyciek danych osobowych lub zgubienie czy kradzież dowodu tożsamości może skutkować wzięciem pożyczki lub kupieniem usługi na dane osobowe ofiary. Co zrobić w takim przypadku?

Roczna opłata telekomunikacyjna - wysokość w 2020 roku

Minister Cyfryzacji wydał komunikat o wysokości wskaźnika rocznej opłaty telekomunikacyjnej w 2020 roku. Czy trzeba będzie zapłacić więcej?

Tylko operator ma prawo instalowania wzmacniaczy GSM

Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, iż stosowanie wzmacniaczy GSM regulują przepisy prawa. Urządzenia tego typu mogą być stosowane jedynie przez operatorów.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w usługach on-line na nowych zasadach

Ważne zmiany, dotyczące udzielania zgody na przetwarzanie danych osobowych przez podmioty świadczące usługi on-line wynikają z nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Co warto wiedzieć o nowych przepisach?

Chińskie smartfony, których bez obaw używa amerykański rząd? BlackBerry

Biorąc pod uwagę aferę, z jednym z chińskich gigantów telekomunikacyjnych w tle, zaskakuje, że najbezpieczniejsze smartfony z systemem Android również produkowane są w Chinach. Urządzenia BlackBerry wciąż imponują poziomem bezpieczeństwa. Na tyle, że mogą z nich korzystać amerykańscy urzędnicy.

Nieuczciwy telemarketing - UODO zapowiada kary

UODO w walce z uporczywym i niechcianym telemarketingiem chce zacieśnić współpracę z UKE i UOKiK. Maksymalna wysokość kary nałożonej przez Prezesa UODO może sięgać 20 mln euro.

Usługi telekomunikacyjne - w życie weszły ważne zmiany w przepisach

W dniu 12.12.2018 r. w życie weszła duża nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Korzystne dla konsumentów zmiany precyzują przepisy dot. odstąpienia od umowy - konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, nawet jeśli przedsiębiorca uruchomił usługi. Co więcej, zmieniają się zasady dot. SMS-ów premium - po nowelizacji prawa telekomunikacyjnego dostawca usługi premium, musi uzyskać zgodę konsumenta zanim zacznie ją świadczyć. Wprowadzona zostanie również możliwość określenia u operatora kwoty, do której wyrażasz gotowość ponoszenia wydatków na SMS-y premium - domyślna to 35 zł.

Telefon z zagranicy? Oddzwaniaj z głową - UKE ostrzega!

Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega przed podejrzanymi telefonami z numerów międzynarodowych i oddzwanianiem na te numery - jest to oszustwo, które może skończyć się naliczeniem wysokich opłat przez operatora. Numery zagraniczne, z których dzwonią oszuści do złudzenia przypominają krajowe numery stacjonarne. Sprawdź numer i oddzwaniaj z głową!

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym w 2018 r.

Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona ważne zmiany w świadczeniu usług telekomunikacyjnych.

Dodatkowa zgoda dla usług Premium Rate

Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego ma zabezpieczyć użytkowników przed ponoszeniem dodatkowych opłat z tytułu niechcianych usług Premium Rate. Co się zmieni?

Konsument oszukany przez konsultanta - jakie ma prawa?

Konsument , który jest przekonany, że został oszukany przez konsultanta powinien mieć możliwość odsłuchania rozmowy. Co zrobić w sytuacji, gdy operator odmawia udostępnienia nagrania?

Geobloking abonamentów cyfrowych znika czyli Netflix (i nie tylko) w całej Europie

Od 1 kwietnia 2018 r. znika geobloking abonamentów cyfrowych. Jest to dobra informacja dla osób korzystających z cyfrowych abonamentów takich jak Netflix, HBO Go, Spotify itd bowiem ci użytkownicy będą mogli korzystać z dostępu do filmów lub seriali w sieci również na wakacjach na terenie UE.

Większa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym

Lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi m.in. z sms-ami premium ma zapewnić rządowa nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, którą w czwartek uchwalił Sejm.

Nowe narzędzia do walki z sms-ami premium

Rząd proponuje nowe mechanizmy prawne mające na celu walkę z nadużyciami związanymi z sms-ami premium. Jednym z założeń nowelizacji jest wprowadzenie limitu 35 zł oraz możliwości całkowitej blokady tego rodzaju usług.

Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego 2018

Zamiast uproszczenia wzorców umów telekomunikacyjnych klienci otrzymają obszerne i skomplikowane kontrakty, których nie będą w stanie zrozumieć – uważa Związek Przedsiębiorców i Pracodawców i apeluje do rządu o zaniechanie prac nad nowelizacją prawa telekomunikacyjnego. Jego zdaniem zmniejszeniu biurokracji mogą służyć cyfrowe rozwiązania, wzorowane na najlepszych, znanych na świecie zastosowaniach.

Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies

Popularne pliki cookies (zwane ciasteczkami) są to pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzin witryny internetowej. Służą one do zbierania informacji o użytkowniku, czyli osobie która wchodzi na stronę internetową (zwanym odbiorcą końcowym). Obecnie każda strona Internetowa posiada system plików cookie, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami.

Ułatwienia w usługach telekomunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych

Wprowadzenie ułatwień w usługach telekomunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych to skutek wejścia w życie rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji. Dostawcy usług telekomunikacyjnych od 10 października 2014 roku są zobowiązani m.in. do umożliwienia sporządzania umów i rachunków w alfabecie Braille’a.

Ile kosztuje połączenie z infolinią?

Powszechnie dostępne środki komunikacji umożliwiają wybór dogodnej formy kontaktu, często pozwalającej zdecydowanie oszczędzić nasz czas. Jedną z takich opcji jest połączenie telefoniczne. Ale czy załatwiając sprawy przez telefon przypadkiem nie narazimy się na dodatkowe koszty? Ile powinno kosztować połączenie z infolinią?

Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach

Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?

Ułatwienia dla niepełnosprawnych w usługach telefonicznych

9 kwietnia opublikowano rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Dostęp niepełnosprawnych do usług telefonicznych poprawi się m.in. poprzez: dostosowanie modeli telefonów oraz biur obsługi abonentów do ich potrzeb.

Uważaj do kogo oddzwaniasz

Urząd Komunikacji Elektronicznej otrzymuje sygnały od abonentów oraz samych przedsiębiorców telekomunikacyjnych o nowym niepokojącym zjawisku, którego skala w ostatnim czasie nabiera niepokojącego wymiaru.

HFPC: dane telekomunikacyjne niewystarczająco chronione

Według Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka projektowane zmiany przepisów regulujących dostęp organów ścigania do danych osobowych nie zapewniają obywatelom niezbędnej ochrony. Fundacja szczególną uwagę zwróciła na dostęp do danych objętych tajemnicą zawodową.

Płatne usługi operatora pod kontrolą abonenta

Abonenci mogą zastrzec u operatora pewien próg kwotowy. Nowe przepisy wchodzą w życie 4 maja 2012 r.

Prawo telekomunikacyjne: bilingi pod kontrolą

Operatorzy będą przechowywali dane o połączeniach o połowę krócej niż obecnie. Nowe przepisy Prawa Telekomunikacyjnego mogą wejść w życie na początku 2013 r.

Najczęstsze skargi konsumentów

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje 2011 r. Najwięcej skarg konsumentów dotyczyło umów zawieranych przez internet.

Będzie ograniczenie w dostępie do naszych bilingów?

Obecne prawo nakazuje operatorom telekomunikacyjnym przetrzymywać bilingi abonentów aż przez dwa lata. Nowy projekt zmian Prawa telekomunikacyjnego ma ten okres skrócić do jednego roku.

Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy

Aż 21 mln zł ma zapłacić Polska Telefonia Cyfrowa za nierzetelny konkurs sms-owy dla abonentów dawnej „Ery” – zdecydowała prezes UOKiKu. Spółka może jednak odwołać się do sądu.

Jak rozwiązać umowę z kablówką bez dodatkowych kosztów?

Jednostronne rozwiązanie umowy z kablówką wiąże się z koniecznością zwrotu wartości przyznanych promocji. Warto jednak wiedzieć kiedy możemy wypowiedzieć umowę operatorowi i nie ponieść żadnych dodatkowych kosztów.

Tajemnica telekomunikacyjna

Tajemnica telekomunikacyjna, czyli tajemnica komunikowania się w sieciach, obejmuje swym zakresem:

Unbundling w prawie energetycznym

Przez unbundling, inaczej separację, należy rozumieć rozdzielenie od siebie działalności w obrębie przesyłania bądź dystrybucji energii od działalności, która polega na wytwarzaniu i dostarczaniu (sprzedaży) tej energii do odbiorców końcowych. Wyróżniamy unbundling prawny, księgowy, własnościowy oraz funkcjonalny.

REKLAMA