Prawo komunikacji elektronicznej. Będzie wysłuchanie publiczne
06 lut 2023
Prawo komunikacji elektronicznej będzie tematem wysłuchania publicznego. Odbędzie się ono 6 marca w Sejmie.
Retencja danych telekomunikacyjnych – także w komunikatorach i poczcie elektronicznej
16 sty 2023
Obowiązek retencji danych telekomunikacyjnych będzie obejmował nie tylko – jak dotychczas – operatorów i dostawców usług telekomunikacyjnych, ale również podmioty udostępniające komunikatory internetowe oraz dostawców poczty elektronicznej. Zakres danych podlegających retencji ma ustalić w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. informatyzacji. Takie rozwiązania przewiduje rządowy projekt Prawa komunikacji elektronicznej (PKE), który trafił pod obrady Sejmu.
Roaming w UE - nowe (przekształcone) unijne rozporządzenie roamingowe od 1 lipca 2022 r.
19 kwi 2022
Urząd Komunikacji Elektronicznej informuje, że 13 kwietnia 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE tekst przekształconego rozporządzenia roamingowego - Rozporządzenie PE i Rady UE 2022/612 z dnia 06.04.2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii. Znowelizowane przepisy wchodzą w życie 1 lipca 2022 r.
Orange ukarany przez UOKiK - musi wypłacić rekompensatę za dodatkowo płatne usługi
21 gru 2021
Orange, jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, dopuścił się do działania na szkodę konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wskutek nieprawidłowości towarzyszących aktywacji płatnych usług i serwisów subskrypcyjnych.
Tajemnica telekomunikacyjna w postępowaniu cywilnym
15 mar 2021
Tajemnica telekomunikacyjna w postępowaniu cywilnym nie jest już twierdzą nie do zdobycia. Czy jesteśmy świadkami początku końca jej nienaruszalności?
Większe uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych
21 gru 2020
Przepisy zwiększające uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych weszły w życie 21 grudnia 2020 r. Jakie prawa zyskali konsumenci? Czy operatorzy mają nowe obowiązki?
Cyberbezpieczeństwo sieci telekomunikacyjnych
08 wrz 2020
Wdrożenie zaleceń unijnych w zakresie bezpieczeństwa sieci telekomunikacyjnych oraz usprawnienie funkcjonowania najważniejszych instytucji w systemie cyberbezpieczeństwa RP - to główne cele nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, której projekt właśnie trafił do konsultacji.
Perspektywy i wyzwania związane z wdrożeniem sieci 5G
17 lut 2020
Operatorzy telekomunikacyjni z nadziejami i optymizmem patrzą na perspektywy biznesowe związane z wdrażaniem standardu sieci 5G. Nowe możliwości dotyczą przede wszystkim zwiększenia szybkości i różnorodności świadczonych usług. Jednocześnie telekomy powinny mieć na uwadze ryzyko, że korzyści finansowe płynące z możliwości, jakie daje 5G, może być poważnie ograniczone przez niekontrolowane zużycie energii.
Ktoś wziął pożyczkę lub kupił usługę na moje dane - co zrobić?
20 lis 2019
Wyciek danych osobowych lub zgubienie czy kradzież dowodu tożsamości może skutkować wzięciem pożyczki lub kupieniem usługi na dane osobowe ofiary. Co zrobić w takim przypadku?
Tylko operator ma prawo instalowania wzmacniaczy GSM
30 paź 2019
Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, iż stosowanie wzmacniaczy GSM regulują przepisy prawa. Urządzenia tego typu mogą być stosowane jedynie przez operatorów.
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w usługach on-line na nowych zasadach
17 maja 2019
Ważne zmiany, dotyczące udzielania zgody na przetwarzanie danych osobowych przez podmioty świadczące usługi on-line wynikają z nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Co warto wiedzieć o nowych przepisach?
Nieuczciwy telemarketing - UODO zapowiada kary
01 lut 2019
UODO w walce z uporczywym i niechcianym telemarketingiem chce zacieśnić współpracę z UKE i UOKiK. Maksymalna wysokość kary nałożonej przez Prezesa UODO może sięgać 20 mln euro.
Usługi telekomunikacyjne - w życie weszły ważne zmiany w przepisach
13 gru 2018
W dniu 12.12.2018 r. w życie weszła duża nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Korzystne dla konsumentów zmiany precyzują przepisy dot. odstąpienia od umowy - konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, nawet jeśli przedsiębiorca uruchomił usługi. Co więcej, zmieniają się zasady dot. SMS-ów premium - po nowelizacji prawa telekomunikacyjnego dostawca usługi premium, musi uzyskać zgodę konsumenta zanim zacznie ją świadczyć. Wprowadzona zostanie również możliwość określenia u operatora kwoty, do której wyrażasz gotowość ponoszenia wydatków na SMS-y premium - domyślna to 35 zł.
Telefon z zagranicy? Oddzwaniaj z głową - UKE ostrzega!
07 cze 2018
Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega przed podejrzanymi telefonami z numerów międzynarodowych i oddzwanianiem na te numery - jest to oszustwo, które może skończyć się naliczeniem wysokich opłat przez operatora. Numery zagraniczne, z których dzwonią oszuści do złudzenia przypominają krajowe numery stacjonarne. Sprawdź numer i oddzwaniaj z głową!
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym w 2018 r.
24 maja 2018
Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona ważne zmiany w świadczeniu usług telekomunikacyjnych.
Dodatkowa zgoda dla usług Premium Rate
16 maja 2018
Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego ma zabezpieczyć użytkowników przed ponoszeniem dodatkowych opłat z tytułu niechcianych usług Premium Rate. Co się zmieni?
Konsument oszukany przez konsultanta - jakie ma prawa?
10 kwi 2018
Konsument , który jest przekonany, że został oszukany przez konsultanta powinien mieć możliwość odsłuchania rozmowy. Co zrobić w sytuacji, gdy operator odmawia udostępnienia nagrania?
Geobloking abonamentów cyfrowych znika czyli Netflix (i nie tylko) w całej Europie
03 kwi 2018
Od 1 kwietnia 2018 r. znika geobloking abonamentów cyfrowych. Jest to dobra informacja dla osób korzystających z cyfrowych abonamentów takich jak Netflix, HBO Go, Spotify itd bowiem ci użytkownicy będą mogli korzystać z dostępu do filmów lub seriali w sieci również na wakacjach na terenie UE.
Większa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym
23 mar 2018
Lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi m.in. z sms-ami premium ma zapewnić rządowa nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, którą w czwartek uchwalił Sejm.
Nowe narzędzia do walki z sms-ami premium
22 mar 2018
Rząd proponuje nowe mechanizmy prawne mające na celu walkę z nadużyciami związanymi z sms-ami premium. Jednym z założeń nowelizacji jest wprowadzenie limitu 35 zł oraz możliwości całkowitej blokady tego rodzaju usług.
Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego 2018
19 lut 2018
Zamiast uproszczenia wzorców umów telekomunikacyjnych klienci otrzymają obszerne i skomplikowane kontrakty, których nie będą w stanie zrozumieć – uważa Związek Przedsiębiorców i Pracodawców i apeluje do rządu o zaniechanie prac nad nowelizacją prawa telekomunikacyjnego. Jego zdaniem zmniejszeniu biurokracji mogą służyć cyfrowe rozwiązania, wzorowane na najlepszych, znanych na świecie zastosowaniach.
Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies
29 sie 2017
Popularne pliki cookies (zwane ciasteczkami) są to pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzin witryny internetowej. Służą one do zbierania informacji o użytkowniku, czyli osobie która wchodzi na stronę internetową (zwanym odbiorcą końcowym). Obecnie każda strona Internetowa posiada system plików cookie, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami.
Ułatwienia w usługach telekomunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych
13 paź 2014
Wprowadzenie ułatwień w usługach telekomunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych to skutek wejścia w życie rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji. Dostawcy usług telekomunikacyjnych od 10 października 2014 roku są zobowiązani m.in. do umożliwienia sporządzania umów i rachunków w alfabecie Braille’a.
Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach
09 cze 2014
Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?
Ułatwienia dla niepełnosprawnych w usługach telefonicznych
15 kwi 2014
9 kwietnia opublikowano rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Dostęp niepełnosprawnych do usług telefonicznych poprawi się m.in. poprzez: dostosowanie modeli telefonów oraz biur obsługi abonentów do ich potrzeb.
Uważaj do kogo oddzwaniasz
26 lis 2012
Urząd Komunikacji Elektronicznej otrzymuje sygnały od abonentów oraz samych przedsiębiorców telekomunikacyjnych o nowym niepokojącym zjawisku, którego skala w ostatnim czasie nabiera niepokojącego wymiaru.
HFPC: dane telekomunikacyjne niewystarczająco chronione
26 lip 2012
Według Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka projektowane zmiany przepisów regulujących dostęp organów ścigania do danych osobowych nie zapewniają obywatelom niezbędnej ochrony. Fundacja szczególną uwagę zwróciła na dostęp do danych objętych tajemnicą zawodową.
Płatne usługi operatora pod kontrolą abonenta
04 maja 2012
Abonenci mogą zastrzec u operatora pewien próg kwotowy. Nowe przepisy wchodzą w życie 4 maja 2012 r.
Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy
02 sty 2012
Aż 21 mln zł ma zapłacić Polska Telefonia Cyfrowa za nierzetelny konkurs sms-owy dla abonentów dawnej „Ery” – zdecydowała prezes UOKiKu. Spółka może jednak odwołać się do sądu.
Jak rozwiązać umowę z kablówką bez dodatkowych kosztów?
01 gru 2011
Jednostronne rozwiązanie umowy z kablówką wiąże się z koniecznością zwrotu wartości przyznanych promocji. Warto jednak wiedzieć kiedy możemy wypowiedzieć umowę operatorowi i nie ponieść żadnych dodatkowych kosztów.
Unbundling w prawie energetycznym
29 lis 2011
Przez unbundling, inaczej separację, należy rozumieć rozdzielenie od siebie działalności w obrębie przesyłania bądź dystrybucji energii od działalności, która polega na wytwarzaniu i dostarczaniu (sprzedaży) tej energii do odbiorców końcowych. Wyróżniamy unbundling prawny, księgowy, własnościowy oraz funkcjonalny.
Umowa o dostępie telekomunikacyjnym
28 lis 2011
Umowa o dostępie telekomunikacyjnym określa warunki dostępu telekomunikacyjnego i związane z tym warunki współpracy pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.
Olbrzymia kara za wielką zmowę operatorów
24 lis 2011
Zmowa największych operatorów komórkowych spowodowała opóźnienie rozwoju nowych usług telekomunikacyjnych – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najwięksi gracze niezgodnie z prawem uzgadniali sposób postępowania wobec hurtowego operatora telewizji mobilnej.
UOKiK wyraża zgodę na przejęcie Polkomtela
24 paź 2011
Jedna z największych transakcji biznesowych ostatnich lat zmierza ku końcowi. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie Polkomtela (operatora sieci Plus) przez spółkę Zygmunta Solorza.
Wypowiedzenie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych - WZÓR UMOWY
18 paź 2011
Wzór umowy wypowiedzenia o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Przedawnienie roszczeń z umowy z operatorem – cz. 2
04 paź 2011
Roszczenia operatora względem abonentów przedawniają się po upływie trzech lat. Jak jednak obliczyć ten okres? Jakie okoliczności mogą wpływać na okres przedawnienia roszczenia?
Przedawnienie roszczeń z umowy z operatorem
04 paź 2011
Roszczenia operatora podlegają przedawnieniu. Początek biegu okresu przedawnienia wyznacza data wymagalności roszczenia o zapłatę rachunku.
To będzie koniec loteryjnych sms-ów?
30 sie 2011
Operatorzy będą blokować numery, z których wysyłane są loteryjne sms-y na każde żądanie abonenta. Takie założenia przyjęto przy projekcie zmian prawa telekomunikacyjnego.
Jak udowodnić, że nie zawieraliśmy umowy z konsultantem telefonicznym?
16 maja 2011
Nasz operator może umożliwić nam zmianę warunków umowy przez telefon. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy mimo odmowy na nasz adres przyjdzie potwierdzenie zawarcia umowy?
Co warto wiedzieć o umowie zawieranej z konsultantem telefonicznym?
16 maja 2011
Zawarcie umowy przez telefon jest prawnie dopuszczalne. Prawo telekomunikacyjnego dozwala również na zmianę warunków umowy przez telefon.
UOKiK karze Polkomtela na 130 mln złotych
16 mar 2011
130 mln złotych – taką karę operatorowi sieci Plus wymierzył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operator skutecznie uniemożliwił urzędnikom przeprowadzenie kontroli. Teraz przyjdzie mu za to zapłacić, chyba że odwoła się do sądu.
Ekspert radzi: Loterie SMS-owe naruszają zbiorowe interesy konsumentów
09 mar 2011
Sugerowanie pewności wygranej, wprowadzenie w błąd co do ceny usługi – takie zarzuty można postawić wielu loteriom SMS-owym. UOKiK takie działania uznaje za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.
Operator odpowiada za przerwy w dostępie do internetu
08 mar 2011
Dostarczanie internetu odbywa się na podstawie umowy o świadczeniu usług. Dostawca internetu odpowiada więc względem swojego klienta za straty spowodowane przerwą w dostępie do sieci. Odpowiedzialność ta nie może być całkowicie wyłączona.
Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych
24 lut 2011
Świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej [Prezes UKE]
24 lut 2011
Prezes UKE jest organem regulacyjnym w dziedzinie rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Prezes UKE jest centralnym organem administracji rządowej.
Czy za ponowne przyłączenie do internetu trzeba płacić?
14 lut 2011
Zaleganie z regulowaniem rachunków za dostęp do internetu może w ostateczności spowodować, że usługodawca odetnie nam dostęp do sieci. Czy jednak ma ona prawo pobierać ekstra opłatę za ponowne przyłączenie? Czy jest to niedozwolona klauzula umowna?
Konkursy SMS-owe: interwencja UKE
10 lut 2011
Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się konkursami SMS-owymi i wysłał list do operatorów telekomunikacyjnych. Urząd jest szczególnie zaniepokojony praktyką operatorów, którzy nie chcą brać żadnej odpowiedzialności za konkursy SMS-owe.
Konksurs SMS-owy ERY: komentarz redakcyjny
09 lut 2011
Sprawa konkursu SMS-owego jednego z największych polskich operatorów komórkowych jest znacznie poważniejsza, by ograniczyć ją jedynie do prostego zbadania, czy zostały naruszone prawa konsumenta.
Abonenci szykują pozew zbiorowy przeciwko sieci ERA
08 lut 2011
Abonenci, którzy czują się nabici w butelkę przez swojego operatora zamierzają wystąpić przeciwko niemu z pozwem grupowym do sądu. Sprawą konkursu SMS-owego „Czy stałeś się dzisiaj milionerem?” zainteresował się również Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Jak przenieść numer do innego operatora?
08 lut 2011
Przeniesienie numeru komórkowego do innego operatora jest bezpłatne. Wszelkie formalności załatwi za nas nowy operator, działając na podstawie udzielonego przez nas pełnomocnictwa. Przeczytaj co zrobić, by zmienić operatora.