REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach/ fot. Fotolia
Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?

Zgodnie ze słowniczkiem ustawowym zawartym w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 z późn. zm) przez usługę telekomunikacyjną rozumie się usługę polegającą głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Jako przykład usługi telekomunikacyjnej wskazać więc należy: połączenie telefoniczne, dostęp do Internetu czy telewizji kablowej. Warto pamiętać że usługa poczty internetowej (e-mail) nie stanowi usługi telekomunikacyjnej.

Zadaj pytanie na Forum

Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych?

Od nie wykonanych/ nienależycie wykonanych usług telekomunikacyjnych przysługuje prawo reklamacji. Na mocy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych (Dz.U. 2014 poz. 284), które zastąpiło dotychczasowy akt prawny, tj. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z dnia 18 października 2004 r.) zmienione zostały zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych. Nowe rozporządzenie weszło w życie 8 czerwca 2014 roku.

REKLAMA

Zobacz również: Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie takich zasad, które pozwolą na dostosowanie formy kontaktu użytkowników z usługodawcami do preferencji tych pierwszych. Przyczyni się to – zdaniem ustawodawcy – do usprawnienia procesu wymiany informacji pomiędzy stronami, a tym samym postępowania reklamacyjnego.

Odpowiedź na reklamację

W poprzednim stanie prawnym dostawca usług telekomunikacyjnych zobowiązany był do udzielenia odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej (na papierze). Niezależnie więc od tego, jaką drogą została wniesiona reklamacja (ustną, pisemną, elektroniczną) dostawca usług musiał sformułować odpowiedź na nią na piśmie.

Zgodnie z nowymi zasadami – usługodawca odpowie na reklamację w takiej formie, jakiej zażąda wnoszący reklamację. Brak dokonania wyboru będzie skutkował udzieleniem odpowiedzi w tej samej formie, w której wniesiono reklamację. To abonent decyduje więc w jakiej formie będzie kontaktował się z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Dzięki powyższym zmianom skróceniu ulegnie okres oczekiwania na odpowiedź ze strony dostawcy usług.

Użytkownicy zyskali także prawo do żądania ponownego wysłania odpowiedzi na reklamację/ jej kopii/ duplikatu. Stanowi to ewidentny przejaw ochrony praw abonentów.

W odpowiedzi na reklamacji powinna zawrzeć się informacja o podstawie prawnej i faktycznej negatywnego rozstrzygnięcia (odmowy przyjęcia reklamacji). Takie regulacje obowiązywały także w poprzednim stanie prawnym.

Zapisz się na nasz newsletter

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej – korzyści abonenta

Data złożenia reklamacji

W toku prac legislacyjnych doprecyzowano także tryb uzupełniania reklamacji niekompletnych oraz ustanowiono wymóg zamieszczania daty złożenia reklamacji zarówno w potwierdzeniu jej przyjęcia jak i w odpowiedzi na nią. Takie regulacje mają na celu ochronę reklamującego, poprzez umożliwienie mu weryfikacji zachowania przez usługodawcę terminu na udzielenie odpowiedzi na reklamację.

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej – korzyści usługodawcy

Dostawcy usług telekomunikacyjnych odczują zmiany przede wszystkim poprzez ograniczenie papierowego obiegu dokumentów. Korzystanie z nowoczesnych kanałów wymiany informacji ma przyczynić się także do znacznego zmniejszenia kosztów związanych z obsługą pocztową.

Wskazane zmiany obowiązują od 8 czerwca 2014 r. Nowe regulacje znajdą zastosowanie do reklamacji wniesionych po tej dacie.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z dnia 18 października 2004 r.)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych (Dz.U. 2014 poz. 284).

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 z późn. zm).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

REKLAMA

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

REKLAMA

Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

REKLAMA