REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach/ fot. Fotolia
Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?

Zgodnie ze słowniczkiem ustawowym zawartym w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 z późn. zm) przez usługę telekomunikacyjną rozumie się usługę polegającą głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej.

REKLAMA

Jako przykład usługi telekomunikacyjnej wskazać więc należy: połączenie telefoniczne, dostęp do Internetu czy telewizji kablowej. Warto pamiętać że usługa poczty internetowej (e-mail) nie stanowi usługi telekomunikacyjnej.

Zadaj pytanie na Forum

Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych?

Od nie wykonanych/ nienależycie wykonanych usług telekomunikacyjnych przysługuje prawo reklamacji. Na mocy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych (Dz.U. 2014 poz. 284), które zastąpiło dotychczasowy akt prawny, tj. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z dnia 18 października 2004 r.) zmienione zostały zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych. Nowe rozporządzenie weszło w życie 8 czerwca 2014 roku.

Zobacz również: Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie takich zasad, które pozwolą na dostosowanie formy kontaktu użytkowników z usługodawcami do preferencji tych pierwszych. Przyczyni się to – zdaniem ustawodawcy – do usprawnienia procesu wymiany informacji pomiędzy stronami, a tym samym postępowania reklamacyjnego.

Odpowiedź na reklamację

REKLAMA

W poprzednim stanie prawnym dostawca usług telekomunikacyjnych zobowiązany był do udzielenia odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej (na papierze). Niezależnie więc od tego, jaką drogą została wniesiona reklamacja (ustną, pisemną, elektroniczną) dostawca usług musiał sformułować odpowiedź na nią na piśmie.

Zgodnie z nowymi zasadami – usługodawca odpowie na reklamację w takiej formie, jakiej zażąda wnoszący reklamację. Brak dokonania wyboru będzie skutkował udzieleniem odpowiedzi w tej samej formie, w której wniesiono reklamację. To abonent decyduje więc w jakiej formie będzie kontaktował się z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Dzięki powyższym zmianom skróceniu ulegnie okres oczekiwania na odpowiedź ze strony dostawcy usług.

Użytkownicy zyskali także prawo do żądania ponownego wysłania odpowiedzi na reklamację/ jej kopii/ duplikatu. Stanowi to ewidentny przejaw ochrony praw abonentów.

W odpowiedzi na reklamacji powinna zawrzeć się informacja o podstawie prawnej i faktycznej negatywnego rozstrzygnięcia (odmowy przyjęcia reklamacji). Takie regulacje obowiązywały także w poprzednim stanie prawnym.

Zapisz się na nasz newsletter

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej – korzyści abonenta

Data złożenia reklamacji

W toku prac legislacyjnych doprecyzowano także tryb uzupełniania reklamacji niekompletnych oraz ustanowiono wymóg zamieszczania daty złożenia reklamacji zarówno w potwierdzeniu jej przyjęcia jak i w odpowiedzi na nią. Takie regulacje mają na celu ochronę reklamującego, poprzez umożliwienie mu weryfikacji zachowania przez usługodawcę terminu na udzielenie odpowiedzi na reklamację.

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej – korzyści usługodawcy

Dostawcy usług telekomunikacyjnych odczują zmiany przede wszystkim poprzez ograniczenie papierowego obiegu dokumentów. Korzystanie z nowoczesnych kanałów wymiany informacji ma przyczynić się także do znacznego zmniejszenia kosztów związanych z obsługą pocztową.

Wskazane zmiany obowiązują od 8 czerwca 2014 r. Nowe regulacje znajdą zastosowanie do reklamacji wniesionych po tej dacie.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z dnia 18 października 2004 r.)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych (Dz.U. 2014 poz. 284).

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 z późn. zm).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek pielęgnacyjny z MOPS, dodatek z ZUS i termin na wniosek [Wyrok NSA]

Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, iż 3-miesięczny termin na złożenie wniosku o zasiłek pielęgnacyjny nie ulega zawieszeniu na czas przysługiwania osobie niepełnosprawnej innego, konkurencyjnego świadczenia. W tym przypadku chodziło o dodatek pielęgnacyjny.

500 plus dla małżeństw z 50-letnim stażem? Nowe świadczenie jest już coraz bliżej

Czy pary z 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Trwają intensywne prace nad petycją dotyczącą tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Sejmowa Komisja Petycji analizuje projekt ustawy przewidujący wypłaty od 5000 do nawet 8000 zł w zależności od liczby wspólnie przeżytych lat.

Emeryt i ZUS: W pierwszym przypadku emerytura zaniżona o 637,29 zł, a drugim o 876,54 zł [List czytelnika]

Infor.pl udostępnia czytelnikom miejsce na naszym portalu. Dziś list czytelnika, który od dekady toczy (z niezadawalającym efektem) boje o ponowne przeliczenie swojej emerytury. Ponowne przeliczanie emerytur stało się medialnym tematem po słynnych wyroku TK z 4 czerwca 20224 r. (słynnym bo daje podwyżki emerytury i wyrównania nawet do 64 000 zł dla około 200 000 osobom, ale nie można z tego skorzystać bez pojedynku z ZUS w sądzie bo wyrok nie jest opublikowany w Dzienniku Ustaw). Nasz czytelni walczy o przeliczenie emerytury dużo wcześniej niż pojawił się ten wyrok. Oto jego historia.

O ile wzrośnie świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku?

Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami czekają na ostateczną decyzję rządu w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia. To właśnie od wzrostu minimalnej płacy zależy kwota świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 roku.

REKLAMA

375 zł miesięcznie dla wdów i wdowców po działaczach opozycji? Senat rozpatruje petycję ws. nowelizacji ustawy

W Senacie procedowana jest petycja, która zakłada przyznanie wdowom i wdowcom po działaczach opozycji antykomunistycznej świadczenia w wysokości 375 zł miesięcznie. To zmodyfikowany postulat, który zyskał poparcie Urzędu ds. Kombatantów. Trwają konsultacje z resortami finansów i rodziny.

ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie po przeliczeniu

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

REKLAMA

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

REKLAMA