REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Retencja danych telekomunikacyjnych – także w komunikatorach i poczcie elektronicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Projekt Prawa komunikacji elektronicznej nakłada obowiązek przechowywania danych także na komunikatory internetowe i dostawców poczty.
Projekt Prawa komunikacji elektronicznej nakłada obowiązek przechowywania danych także na komunikatory internetowe i dostawców poczty.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek retencji danych telekomunikacyjnych będzie obejmował nie tylko – jak dotychczas – operatorów i dostawców usług telekomunikacyjnych, ale również podmioty udostępniające komunikatory internetowe oraz dostawców poczty elektronicznej. Zakres danych podlegających retencji ma ustalić w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. informatyzacji. Takie rozwiązania przewiduje rządowy projekt Prawa komunikacji elektronicznej (PKE), który trafił pod obrady Sejmu.

Projekt PKE został na posiedzeniu Sejmu w piątek 13 stycznia skierowany do dalszych prac w sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. PKE ma wdrożyć do krajowego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności i zastąpić obowiązujące dotychczas Prawo telekomunikacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest retencja danych telekomunikacyjnych?

Retencja danych telekomunikacyjnych polega na tym, że przedsiębiorca komunikacji elektronicznej jest obowiązany na własny koszt do zatrzymywania i przechowywania danych generowanych w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub przez niego przetwarzanych, a także ich udostępniania uprawnionym organom państwa.

Kto będzie zobowiązany do retencji danych?

Obowiązek retencji danych telekomunikacyjnych dotyczy obecnie, na gruncie przepisów Prawa telekomunikacyjnego operatorów publicznej sieci telekomunikacyjnej oraz dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Projekt PKE określa te dwie kategorie podmiotów łącznie jako przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

W myśl projektu obowiązek retencji danych ma dotyczyć także nowej, nieznanej Prawu telekomunikacyjnemu kategorii przedsiębiorców, a mianowicie podmiotów świadczących publicznie dostępną usługę komunikacji interpersonalnej niewykorzystującą numerów.

REKLAMA

W rozumieniu proponowanego PKE zarówno przedsiębiorcy telekomunikacyjni jak i podmioty świadczące usługi komunikacji interpersonalnej niewykorzystujące numerów będą określani łącznie jako przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa komunikacji interpersonalnej niewykorzystująca numerów – co to takiego?

Usługa komunikacji interpersonalnej to zgodnie z projektem – który w tym zakresie powiela definicje Europejskiego kodeksu łączności – usługa umożliwiającą bezpośrednią interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej między skończoną liczbą osób, gdzie osoby inicjujące połączenie lub uczestniczące w nim decydują o jego odbiorcy lub odbiorcach.

Usługą komunikacji interpersonalnej niewykorzystującą numerów jest taka usługa komunikacji interpersonalnej, która nie umożliwia realizacji połączeń z numerami z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji.

Oznacza to, że usługami komunikacji interpersonalnej niewykorzystującej numerów są komunikatory internetowe oraz poczta elektroniczna. W efekcie dane zebrane przez dostawców tego rodzaju usług także podlegać mają obowiązkowi retencyjnemu.

Za usługę komunikacji interpersonalnej nie będą natomiast uważane usługi, w których interpersonalna i interaktywna komunikacja stanowi wyłącznie funkcję podrzędną względem innej usługi podstawowej, czyli np. czaty będące częścią serwisów społecznościowych, stron rozrywkowych lub gier komputerowych. Dane wygenerowane w trakcie połączeń z nimi nie będą wobec tego podlegać obowiązkowej retencji.

Komu mają być przekazywane dane?

Przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej będą zobowiązani do przekazywania gromadzonych danych uprawnionym podmiotom, to jest: Policji, Biuru Nadzoru Wewnętrznego, Straży Granicznej, Służbie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu i Krajowej Administracji Skarbowej, a także sądom i prokuraturze.

Zasady i tryb przekazywania danych tym podmiotom określają odrębne od PKE przepisy normujące działalność tych podmiotów.

Jak długo dane mają być przechowywane?

Podmioty objęte obowiązkami retencyjnymi będą obowiązane zatrzymywać i przechowywać dane - tak jak obecnie, pod rządami Prawa telekomunikacyjnego - przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia połączenia lub nieudanej próby połączenia. Dane te będą musiały być przechowywane na terytorium Polski.

Z dniem upływu dwunastomiesięcznego okresu podmioty te będą zobowiązane zniszczyć dane, z wyjątkiem tych, które zostały zabezpieczone, zgodnie z przepisami odrębnymi.

Jakie dane podlegają retencji?

Obowiązkiem retencji mają być w myśl projektu PKE objęte dane, których retencję przewiduje także obecne Prawo telekomunikacyjne, dotyczące publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej niezbędne do :

  • ustalenia zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego oraz użytkownika końcowego inicjującego połączenie lub do którego kierowane jest połączenie;
  • określenia:
    • daty i godziny połączenia oraz czasu jego trwania,
    • rodzaju połączenia,
    • lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego.

Projekt PKE rozszerza jednak zakres danych podlegających obowiązkowi retencji o dane jednoznacznie identyfikujące użytkownika w sieci.

Co to są dane jednoznacznie identyfikujących użytkownika w sieci?

Dane jednoznacznie identyfikujące użytkownika w sieci to pojęcie, którego projekt PKE nie definiuje.

Wskazówkę, o jakie dane może chodzić stanowi uwaga Ministerstwa Obrony Narodowej do projektu ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej zgłoszona w czerwcu 2022 r. podczas prac legislacyjnych rządu. MON zaproponowało wtedy, żeby zobowiązać dostawców poczty elektronicznej do przechowywania rejestrów logowań do skrzynek poczty elektronicznej zawierających informacje o dacie i godzinie połączenia, adresie IP oraz porcie przypisanym użytkownikowi w trakcie połączenia przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego.

MON motywowało tę propozycję tym, że większość przedsiębiorców telekomunikacyjnych używa obecnie technologii CGNAT i NAT, które umożliwiają przypisanie jednego adresu publicznego (IP) dużej liczbie abonentów w tym samym czasie, co utrudnia, a często wręcz uniemożliwia ustalenie urządzenia końcowego, które korzystało z danego adresu IP. Takie ustalenie byłoby natomiast możliwe właśnie poprzez wskazanie portu przypisanego użytkowników w trakcie połączenia.

Uwaga MON została nieuwzględniona w pracach legislacyjnych nad projektem ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, a prace te nie zostały jeszcze zakończone.

Szczegółowy wykaz danych podlegających obowiązkowi retencji ma określić w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. informatyzacji (minister cyfryzacji - jest nim obecnie premier) w porozumieniu z ministrem spraw wewnętrznych oraz po zasięgnięciu opinii ministra – koordynatora służb specjalnych. Jakie dane zostaną uznane za dane jednoznacznie identyfikujące użytkownika w sieci określi więc to rozporządzenie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA