REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Retencja danych telekomunikacyjnych – także w komunikatorach i poczcie elektronicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Projekt Prawa komunikacji elektronicznej nakłada obowiązek przechowywania danych także na komunikatory internetowe i dostawców poczty.
Projekt Prawa komunikacji elektronicznej nakłada obowiązek przechowywania danych także na komunikatory internetowe i dostawców poczty.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek retencji danych telekomunikacyjnych będzie obejmował nie tylko – jak dotychczas – operatorów i dostawców usług telekomunikacyjnych, ale również podmioty udostępniające komunikatory internetowe oraz dostawców poczty elektronicznej. Zakres danych podlegających retencji ma ustalić w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. informatyzacji. Takie rozwiązania przewiduje rządowy projekt Prawa komunikacji elektronicznej (PKE), który trafił pod obrady Sejmu.

Projekt PKE został na posiedzeniu Sejmu w piątek 13 stycznia skierowany do dalszych prac w sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. PKE ma wdrożyć do krajowego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności i zastąpić obowiązujące dotychczas Prawo telekomunikacyjne.

REKLAMA

Co to jest retencja danych telekomunikacyjnych?

Retencja danych telekomunikacyjnych polega na tym, że przedsiębiorca komunikacji elektronicznej jest obowiązany na własny koszt do zatrzymywania i przechowywania danych generowanych w publicznej sieci telekomunikacyjnej lub przez niego przetwarzanych, a także ich udostępniania uprawnionym organom państwa.

Kto będzie zobowiązany do retencji danych?

REKLAMA

Obowiązek retencji danych telekomunikacyjnych dotyczy obecnie, na gruncie przepisów Prawa telekomunikacyjnego operatorów publicznej sieci telekomunikacyjnej oraz dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Projekt PKE określa te dwie kategorie podmiotów łącznie jako przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

W myśl projektu obowiązek retencji danych ma dotyczyć także nowej, nieznanej Prawu telekomunikacyjnemu kategorii przedsiębiorców, a mianowicie podmiotów świadczących publicznie dostępną usługę komunikacji interpersonalnej niewykorzystującą numerów.

W rozumieniu proponowanego PKE zarówno przedsiębiorcy telekomunikacyjni jak i podmioty świadczące usługi komunikacji interpersonalnej niewykorzystujące numerów będą określani łącznie jako przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa komunikacji interpersonalnej niewykorzystująca numerów – co to takiego?

Usługa komunikacji interpersonalnej to zgodnie z projektem – który w tym zakresie powiela definicje Europejskiego kodeksu łączności – usługa umożliwiającą bezpośrednią interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej między skończoną liczbą osób, gdzie osoby inicjujące połączenie lub uczestniczące w nim decydują o jego odbiorcy lub odbiorcach.

Usługą komunikacji interpersonalnej niewykorzystującą numerów jest taka usługa komunikacji interpersonalnej, która nie umożliwia realizacji połączeń z numerami z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji.

Oznacza to, że usługami komunikacji interpersonalnej niewykorzystującej numerów są komunikatory internetowe oraz poczta elektroniczna. W efekcie dane zebrane przez dostawców tego rodzaju usług także podlegać mają obowiązkowi retencyjnemu.

Za usługę komunikacji interpersonalnej nie będą natomiast uważane usługi, w których interpersonalna i interaktywna komunikacja stanowi wyłącznie funkcję podrzędną względem innej usługi podstawowej, czyli np. czaty będące częścią serwisów społecznościowych, stron rozrywkowych lub gier komputerowych. Dane wygenerowane w trakcie połączeń z nimi nie będą wobec tego podlegać obowiązkowej retencji.

Komu mają być przekazywane dane?

Przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej będą zobowiązani do przekazywania gromadzonych danych uprawnionym podmiotom, to jest: Policji, Biuru Nadzoru Wewnętrznego, Straży Granicznej, Służbie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu i Krajowej Administracji Skarbowej, a także sądom i prokuraturze.

Zasady i tryb przekazywania danych tym podmiotom określają odrębne od PKE przepisy normujące działalność tych podmiotów.

Jak długo dane mają być przechowywane?

Podmioty objęte obowiązkami retencyjnymi będą obowiązane zatrzymywać i przechowywać dane - tak jak obecnie, pod rządami Prawa telekomunikacyjnego - przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia połączenia lub nieudanej próby połączenia. Dane te będą musiały być przechowywane na terytorium Polski.

Z dniem upływu dwunastomiesięcznego okresu podmioty te będą zobowiązane zniszczyć dane, z wyjątkiem tych, które zostały zabezpieczone, zgodnie z przepisami odrębnymi.

Jakie dane podlegają retencji?

Obowiązkiem retencji mają być w myśl projektu PKE objęte dane, których retencję przewiduje także obecne Prawo telekomunikacyjne, dotyczące publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej niezbędne do :

  • ustalenia zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia końcowego oraz użytkownika końcowego inicjującego połączenie lub do którego kierowane jest połączenie;
  • określenia:
    • daty i godziny połączenia oraz czasu jego trwania,
    • rodzaju połączenia,
    • lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia końcowego.

Projekt PKE rozszerza jednak zakres danych podlegających obowiązkowi retencji o dane jednoznacznie identyfikujące użytkownika w sieci.

Co to są dane jednoznacznie identyfikujących użytkownika w sieci?

Dane jednoznacznie identyfikujące użytkownika w sieci to pojęcie, którego projekt PKE nie definiuje.

REKLAMA

Wskazówkę, o jakie dane może chodzić stanowi uwaga Ministerstwa Obrony Narodowej do projektu ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej zgłoszona w czerwcu 2022 r. podczas prac legislacyjnych rządu. MON zaproponowało wtedy, żeby zobowiązać dostawców poczty elektronicznej do przechowywania rejestrów logowań do skrzynek poczty elektronicznej zawierających informacje o dacie i godzinie połączenia, adresie IP oraz porcie przypisanym użytkownikowi w trakcie połączenia przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego.

MON motywowało tę propozycję tym, że większość przedsiębiorców telekomunikacyjnych używa obecnie technologii CGNAT i NAT, które umożliwiają przypisanie jednego adresu publicznego (IP) dużej liczbie abonentów w tym samym czasie, co utrudnia, a często wręcz uniemożliwia ustalenie urządzenia końcowego, które korzystało z danego adresu IP. Takie ustalenie byłoby natomiast możliwe właśnie poprzez wskazanie portu przypisanego użytkowników w trakcie połączenia.

Uwaga MON została nieuwzględniona w pracach legislacyjnych nad projektem ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, a prace te nie zostały jeszcze zakończone.

Szczegółowy wykaz danych podlegających obowiązkowi retencji ma określić w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. informatyzacji (minister cyfryzacji - jest nim obecnie premier) w porozumieniu z ministrem spraw wewnętrznych oraz po zasięgnięciu opinii ministra – koordynatora służb specjalnych. Jakie dane zostaną uznane za dane jednoznacznie identyfikujące użytkownika w sieci określi więc to rozporządzenie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus? Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nierzadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA