REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rower elektryczny dofinansowanie 2025. Sprawdź, jak dostać nawet 4 500 zł dopłaty do e-bike’a

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Rower elektryczny dofinansowanie 2025. Sprawdź, jak dostać nawet 4 500 zł dopłaty do e-bike’a
Zgarnij nawet 4 500 zł na rower elektryczny! Sprawdź jak dostać dofinansowanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już w 2025 roku rusza program dopłat do rowerów elektrycznych. Na wsparcie mogą liczyć osoby, które zdecydują się na zakup e-bike’a, a wysokość dofinansowania ma sięgnąć nawet 4 500 zł. To część nowej strategii, która ma zachęcić Polaków do korzystania z ekologicznego transportu. Kto dostanie pieniądze i kiedy ruszy nabór? Pierwsze informacje pokazują, że zainteresowanie będzie ogromne. Eksperci prognozują, że pula środków może wyczerpać się błyskawicznie.

Na czym polega program dopłat do rowerów elektrycznych w 2025 roku?

Program Mój Rower Elektryczny ma ruszyć w III kwartale 2025 roku i potrwa do 2029 r. Jego celem jest wsparcie osób, które chcą przesiąść się na ekologiczny transport i obniżyć koszty codziennych dojazdów. Budżet programu wynosi około 50 mln zł, co pozwoli na zakup co najmniej 17 333 e-rowerów. Każdy uczestnik może liczyć na zwrot 50% kosztów zakupu, przy czym maksymalna kwota dopłaty to 2 500 zł w przypadku standardowego roweru elektrycznego oraz nawet 4 500 zł przy zakupie roweru typu cargo lub elektrycznego wózka rowerowego.

REKLAMA

REKLAMA

To wsparcie trafia w rynek, który dynamicznie rośnie. Segment e-rowerów wart jest już 1,25 mld zł, co stanowi około 25% wartości całego rynku rowerowego w Polsce. W 2023 roku e-rowery odpowiadały za 25% sprzedawanych jednośladów. Średnia cena nowego roweru sprzedawanego w Polsce wynosiła wówczas ok. 3 800 zł, jak podaje portal Infor.pl. Taka kwota sprawia, że dopłata w wysokości kilku tysięcy złotych może realnie przełożyć się na obniżenie progu wejścia do segmentu e‑bike’ów, zwłaszcza tych typu cargo.

Dla kogo i kiedy ruszy program dopłat?

Z dopłat do rowerów elektrycznych będą mogły skorzystać wyłącznie osoby pełnoletnie, które zakupią pojazd w okresie od 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r. To istotna zmiana względem pierwotnych założeń, bo początkowo zakładano, że o wsparcie będą mogli ubiegać się również wybrani przedsiębiorcy. Środki mają być wypłacane po zakupie roweru, na podstawie faktury lub paragonu z imieniem i nazwiskiem kupującego. Co ważne, dopłata nie będzie opodatkowana.

Początkowo nabór miał wystartować w II kwartale 2025 r., jednak Ministerstwo Klimatu i Środowiska przesunęło termin na III kwartał 2025 r. Jak wyjaśnia resort:

REKLAMA

Dokumentacja programu jest jeszcze dopracowywana, trwają konsultacje z samorządami i przedstawicielami branży rowerowej. Chcemy, aby warunki były przejrzyste i korzystne zarówno dla kupujących, jak i dla sprzedawców.

NFOŚiGW wciąż pracuje nad szczegółami regulaminu i zasadami programu. Nie ogłoszono jeszcze źródła finansowania, choć resort wskazuje, że najprawdopodobniej środki pochodzić będą z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na jaki rower elektryczny można uzyskać dofinansowanie?

Nie każdy e-bike będzie objęty dopłatą. Nawet jeśli jest nowy i kupiony na fakturę, musi spełniać techniczne kryteria określone w programie. W ramach dopłat na rower elektryczny 2025 wyróżniono trzy kategorie pojazdów:

Rower elektryczny
– szerokość do 0,9 m,
– napęd oparty na sile mięśni, ze wspomaganiem elektrycznym uruchamianym podczas pedałowania,
– parametry: napięcie maks. 48 V, moc ciągła do 250 W,
– wspomaganie wyłącza się po osiągnięciu prędkości 25 km/h.
Przykłady: rowery miejskie (np. klasyczne e-bike’i do dojazdów), trekkingowe czy górskie z elektrycznym wspomaganiem.

Rower elektryczny transportowy (cargo)
– szerokość do 0,9 m, przeznaczony do przewozu osób lub ładunków,
– napęd taki sam jak w standardowym e-bike’u (pedałowe wspomaganie elektryczne),
– parametry: do 48 V, moc ciągła do 250 W, wspomaganie do 25 km/h,
– w tej kategorii można uzyskać najwyższą dopłatę – nawet 4 500 zł.
Przykłady: rowery typu long-john z dużą skrzynią z przodu, modele typu longtail z przedłużonym bagażnikiem czy e-cargo dla rodzin z miejscem na dzieci.

Wózek rowerowy z napędem elektrycznym
– szerokość powyżej 0,9 m, zaprojektowany do przewozu rzeczy lub pasażerów,
– musi być wyposażony w pedałowe wspomaganie elektryczne,
– parametry: napięcie ≤ 48 V, moc ciągła ≤ 250 W, wspomaganie do 25 km/h.
Przykłady: trójkołowe wózki rowerowe do przewozu ładunków, rikszowe pojazdy turystyczne czy wózki rowerowe dla osób z ograniczoną mobilnością.

Jakie warunki musi spełniać rower elektryczny, aby otrzymać dofinansowanie?

KryteriumWymaganie

Zgodność z przepisami

Spełnia warunki techniczne określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r.

Akumulator

Litowo-jonowy (lub równoważny) o pojemności min. 10 Ah (360 Wh), zabezpieczony przed łatwym wyjęciem.

Zasięg minimalny

Co najmniej 50 km na jednym ładowaniu.

Produkcja

Rower pochodzi od producenta z Unii Europejskiej.

Napęd

Wspomaganie działa tylko podczas pedałowania; brak manetki gazu.

Ładowanie

Możliwość ładowania w standardowym gniazdku domowym.

Wyposażenie

W zestawie oryginalna ładowarka i adapter (jeśli wymagany).

Jazda bez wspomagania

Konstrukcja umożliwia pełne pedałowanie bez silnika.

Ładowność cargo

W przypadku rowerów transportowych (cargo) – minimum 60 kg.

Co jeszcze warto wiedzieć o dofinansowaniu na rower elektryczny?

Oprócz wymagań technicznych istnieją dodatkowe obowiązki i ograniczenia dla uczestników programu Mój Rower Elektryczny.

Rejestracja i grawerowanie
Każdy pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany w lokalnym komisariacie policji. Na ramie roweru trzeba umieścić trwały grawer w formacie 4 liter i 6 cyfr, który potwierdza wpis do ewidencji.

Oznakowanie naklejką
Przez pierwsze dwa lata użytkowania e-bike musi być oznaczony specjalną naklejką informującą, że zakup został współfinansowany w ramach programu.

Prawo do kontroli
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli zakupionego roweru u beneficjenta. Sprawdzeniu może podlegać m.in. zgodność parametrów technicznych z dokumentacją.

Procedura w razie kradzieży
W przypadku kradzieży e-roweru konieczne jest zgłoszenie zdarzenia na policję i doręczenie NFOŚiGW kopii protokołu, aby zachować prawo do dopłaty.

Postępowanie przy uszkodzeniu
Jeżeli rower zostanie uszkodzony w stopniu uniemożliwiającym użytkowanie, beneficjent musi dostarczyć do NFOŚiGW:

  • dokumentację fotograficzną (min. 5 zdjęć z widocznym numerem ramy),
  • informację o dacie i przyczynie awarii lub wypadku.

Z programu wyłączono:

  • zakup rowerów w leasingu – wniosków nie mogą składać osoby, które nabyły e-bike w tej formie,
  • części zamienne i dodatkowe akcesoria, które nie wchodzą w skład standardowej wersji wybranego modelu.

Pamiętaj, że powyższe założenia to wciąż projekt. Ostateczne warunki programu, w tym źródła finansowania i dokładne terminy naboru, mogą jeszcze ulec zmianie w trakcie konsultacji i prac legislacyjnych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI w szkole: uczy szybciej i się nie męczy. Czy nauczyciel przyszłości będzie mentorem, a nie wykładowcą?

Wyobraźmy sobie ucznia, który w świecie przesyconym bodźcami cyfrowymi i nieustanną presją próbuje odnaleźć własną ścieżkę rozwoju. Jego edukacja coraz rzadziej przypomina tradycyjny model z podręcznikiem, tablicą i lekcją w 20-osobowej klasie, gdzie uwaga nauczyciela siłą rzeczy rozprasza się na wielu uczniów. W efekcie część z nich gubi wątek, a braki nadrabia na korepetycjach, które nierzadko pochłaniają nawet kilkanaście procent domowych budżetów. Nic więc dziwnego, że coraz więcej rodzin ma poczucie, iż szkoła sprowadza się do formalności, a faktyczna nauka odbywa się poza nią. Dlatego tak szybko rośnie znaczenie nowych modeli kształcenia. Edukacja coraz częściej odchodzi od dominacji tradycyjnych lekcji grupowych na żywo, zastępując je elastyczną nauką online - we własnym tempie i z większym naciskiem na ocenianie kształtujące zamiast podsumowującego. Taki model wymaga od uczniów większej samodyscypliny, planowania i odporności psychicznej. To jednak nie słabość, lecz przewaga - bo właśnie te umiejętności OECD w „Learning Compass 2030” oraz UNESCO w raporcie „Futures of Education” wskazują jako kluczowe kompetencje XXI wieku.Właśnie dlatego jednym z najcenniejszych zasobów, jakie można zaoferować młodemu człowiekowi, nie jest kolejna platforma czy aplikacja, lecz człowiek - mentor. To on potrafi dostrzec mocne strony ucznia, wesprzeć go w chwilach kryzysu i zainspirować do sięgania wyżej, niż sam miałby odwagę.

Uwaga! Ostrzeżenie przed fałszywymi SMS-ami z ZUS

Ostatnio lekarze otrzymują SMS-y z linkiem do rzekomej „aktualizacji” certyfikatu do wystawiania zwolnień lekarskich. ZUS ostrzega - to próba oszustwa!

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Aż 3 miesiące wolnego co 7 lat. Z takiego uprawnienia mieliby skorzystać wszyscy pracownicy. Urlop regeneracyjny byłby rozwiązaniem na kształt urlopu zdrowotnego przysługującego nauczycielom, sędziom, czy policjantom.

W 2026 r. znowu wzrosną opłaty dla kierowców, niektóre nawet o 300% – podwyżki za badanie na stacjach diagnostycznych to był dopiero początek, rząd już szykuje kolejne

Nie tak dawno wzrosły opłaty na stacjach diagnostycznych za badania techniczne pojazdów mechanicznych. W przypadku samochodów osobowych podwyżka nastąpiła z kwoty 98 zł do 149 zł, a więc aż o ok. 50%. To jednak dopiero początek podwyżek dla kierowców – w I połowie 2026 r. planowane są podwyżki opłat związanych z rejestracją pojazdów i prawami jazdy. Jedna z opłat wzrośnie nawet o 300%. W jakich przypadkach trzeba będzie głębiej sięgnąć do kieszeni?

REKLAMA

Nowe świadczenie: 500 plus dla małżeństw. Wypłaty od 5000 do 8000 zł, w zależności od liczby wspólnie przeżytych lat

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Trwają właśnie prace nad petycją dotyczącą tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje projekt ustawy przewidujący wypłaty od 5000 do nawet 8000 zł, zależnie od liczby wspólnie przeżytych lat.

Nowa dopłata 1200 zł dla seniorów po 60. i 65. roku życia. Od kiedy i na jakich zasadach?

Nowy bon energetyczny dla seniorów może odmienić sytuację osób najbardziej narażonych na wysokie rachunki za prąd i ogrzewanie. Rząd zapowiada, że wsparcie wyniesie nawet 1200 zł rocznie. Kiedy pierwsze wypłaty? Co warto wiedzieć o zasadach programu.

30,50 brutto: ile to netto? Umowa zlecenie 2025 i 2026

Za wykonanie umowy zlecenia nie można płacić mniej niż 30,50 zł brutto na godzinę. Jaka jest stawka netto czyli ile na rękę otrzyma zleceniobiorca? W 2026 r. będzie to 31,40 zł brutto. Udostępniamy kalkulator umowy zlecenia.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Minimum to 1800 złotych, a przeciętnie ponad 4100 złotych brutto

Po 50 roku życia ta grupa pracowników ma prawo do szczególnego świadczenia. Jego wysokość zaczyna się od 1800 złotych, a przeciętnie wynosi ponad 4100 złotych. To szczególnie ważne dla osób, które obawiają się o trwałość swojego zatrudnienia. Jak się o nie ubiegać?

REKLAMA

850 zł miesięcznie od ZUS. Wystarczy jeden dokument i niski dochód

Średnia emerytura w Polsce wynosi dziś około 3500 zł brutto, ale niemal połowa świadczeniobiorców otrzymuje znacznie mniej. Wzrost cen żywności i energii sprawił, że nawet niewielkie dopłaty z budżetu państwa mają dziś ogromne znaczenie. Tymczasem wielu seniorów nie wie, że może otrzymywać nie jedno, lecz dwa świadczenia: dodatek pielęgnacyjny i świadczenie uzupełniające. Łącznie daje to nawet 850 zł miesięcznie wypłacane przez ZUS. To realna pomoc dla osób o najniższych dochodach, szczególnie tych wymagających stałej opieki.

11 000 zł więcej do emerytury od ZUS za opiekę nad wnukami. W jaki sposób dziadkowie zyskują dzięki nowemu programowi?

Program Aktywny Rodzic oferuje dziadkom i babciom możliwość podwyższenia kapitału emerytalnego. Okazuje się, że wykorzystanie umowy uaktywniającej pozwala Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) na doliczenie seniorom nawet 11 tysięcy złotych do sumy, która wpłynie na ich przyszłą emeryturę. Oto szczegóły.

REKLAMA