REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 grudnia duże podwyżki dla ogromnej grupy użytkowników dróg. Sprawdź, czy dotyczą także Ciebie

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Od 1 grudnia duże podwyżki dla ogromnej grupy użytkowników dróg. Sprawdź, czy dotyczą także Ciebie
Kierowcy zapłacą więcej od 1 grudnia. Sprawdź, kogo dotkną podwyżki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Grudzień przyniesie kierowcom spore zaskoczenie, część tras, którymi dotąd jeździli za darmo, wkrótce stanie się płatna. Zmiany obejmą kolejne regiony kraju i oznaczają większe wydatki dla osób pokonujących dłuższe dystanse, zwłaszcza kierowców zawodowych i właścicieli pojazdów dostawczych. Rozszerzenie sieci płatnych dróg sprawi, że wielu kierowców będzie musiało ponownie zaplanować swoje trasy i przygotować się na podwyżki codziennych podróży.

rozwiń >

1 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozszerzona wersja systemu e‑TOLL obejmująca znacznie szerszą sieć dróg. Oznacza to, że setki kilometrów dotąd bezpłatnych odcinków zostaną włączone do systemu poboru opłat i z dnia na dzień staną się płatne dla pojazdów ciężkich. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że jest to kolejny etap długofalowej polityki modernizacji i utrzymania infrastruktury drogowej. Kierowcy zawodowi i właściciele flot powinni z wyprzedzeniem sprawdzić, czy planowana trasa po 1 grudnia nie będzie wymagała rejestracji w e‑TOLL.

REKLAMA

REKLAMA

Rozszerzenie sieci płatnych tras

Zmiany obejmą kolejne setki kilometrów dróg krajowych i ekspresowych, które dotychczas były darmowe. Po rozszerzeniu systemu sieć płatnych dróg przekroczy kilka tysięcy kilometrów. To nie tylko autostrady, opłaty będą pobierane również na wybranych odcinkach dróg krajowych, co może zaskoczyć kierowców przyzwyczajonych do bezpłatnego tranzytu.

Kogo dotyczą nowe opłaty?

Rozszerzenie nie dotyczy wszystkich kierowców. Obowiązek wnoszenia opłat będzie dotyczył pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 t, czyli głównie samochodów ciężarowych, autobusów, kamperów i zestawów pojazdów.

Kierowcy samochodów osobowych i motocykli są zwolnieni z nowych opłat. Mimo to każdy właściciel firmy transportowej powinien dokładnie zweryfikować swoją flotę, także pod kątem pojazdów specjalnych, ciągników siodłowych czy lawet, które wraz z ładunkiem mogą przekraczać próg 3,5 t DMC.

REKLAMA

Dlaczego stawki idą w górę?

Według Ministerstwa Infrastruktury opłaty nie były waloryzowane od 2022 r., a dodatkowe środki są niezbędne do utrzymania i rozwoju infrastruktury. Resort podkreśla, że wpływy z e‑TOLL mają być przeznaczane na poprawę stanu dróg, modernizację istniejących odcinków, budowę nowych tras oraz inwestycje proekologiczne (np. ograniczanie emisji zanieczyszczeń). Nowe, wyższe stawki mają również dostosować polski system do stawek obowiązujących w innych krajach UE i zmniejszyć natężenie ruchu tranzytowego na bezpłatnych dotąd drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynoszą stawki e‑TOLL?

Stawka opłaty zależy od klasy drogi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i klasy emisji spalin. Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują następujące stawki za przejazd 1 km drogi płatnej:

Drogi klasy A (autostrady) i S (drogi ekspresowe)

Kategoria pojazdu

Klasa emisji spalin

Stawka za 1 km

Pojazdy o DMC > 3,5 t i < 12 t

max Euro 2

0,57 zł

Euro 3

0,50 zł

Euro 4

0,41 zł

min. Euro 5

0,29 zł

Pojazdy o DMC ≥ 12 t

max Euro 2

0,76 zł

Euro 3

0,66 zł

Euro 4

0,53 zł

min. Euro 5

0,40 zł

Autobusy (bez względu na masę)

max Euro 2

0,57 zł

Euro 3

0,50 zł

Euro 4

0,41 zł

min. Euro 5

0,29 zł

Te wartości wynikają z tabel stawek ogłoszonych przez Ministerstwo Finansów na rok 2025.

Drogi klasy G (główne) i GP (główne ruchu przyspieszonego)

Kategoria pojazdu

Klasa emisji spalin

Stawka za 1 km

Pojazdy o DMC > 3,5 t i < 12 t

max Euro 2

0,47 zł

Euro 3

0,41 zł

Euro 4

0,33 zł

min. Euro 5

0,24 zł

Pojazdy o DMC ≥ 12 t

max Euro 2

0,59 zł

Euro 3

0,53 zł

Euro 4

0,43 zł

min. Euro 5

0,30 zł

Autobusy (bez względu na masę)

max Euro 2

0,47 zł

Euro 3

0,41 zł

Euro 4

0,33 zł

min. Euro 5

0,24 zł

Informacje te pochodzą z oficjalnego obwieszczenia Ministra Infrastruktury w Monitorze Polskim.

Mandaty i wzmożone kontrole

Nowe przepisy oznaczają nie tylko rozszerzenie sieci dróg objętych e‑TOLL, ale również surowsze kary za brak wniesienia opłaty. Za nieuiszczenie należności, podanie nieprawidłowych danych w systemie czy zasłonięcie tablic rejestracyjnych grozi grzywna do 1500 zł.

Inspektorzy Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego (GITD) zostaną wyposażeni w nowoczesne radiowozy, również nieoznakowane, z systemami automatycznej weryfikacji numerów rejestracyjnych i kontroli, czy opłata została uiszczona. Operatorzy flot i kierowcy powinni więc regularnie aktualizować oprogramowanie urządzeń rejestrujących i pilnować poprawnych ustawień tras.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2026

Czy Ciebie też to dotyczy?

Zmiany dotkną przede wszystkim przewoźników i kierowców zawodowych, to oni będą musieli zapłacić za przejazd kolejnymi odcinkami dróg krajowych i ekspresowych oraz liczyć się z wyższymi stawkami. Jeśli prowadzisz samochód osobowy, motocykl lub lekki samochód dostawczy, nowe zasady nie obejmą Cię bezpośrednio. Nie oznacza to jednak, że możesz je ignorować: dodatkowe koszty firm transportowych mogą przełożyć się na wzrost cen usług i towarów. Warto więc śledzić komunikaty Ministerstwa Infrastruktury i Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego, by wiedzieć, które drogi są objęte systemem e‑TOLL.

Podsumowanie

Rozbudowa systemu e‑TOLL od 1 grudnia 2025 r. oznacza większe koszty dla tysięcy kierowców ciężarówek i autobusów. Rozszerzona sieć płatnych tras, podwyżki stawek i surowe mandaty stanowią impuls do dokładnego planowania trasy i monitorowania aktualnych przepisów. Jednocześnie środki pozyskane z opłat mają trafić na dalszy rozwój dróg i ograniczanie zanieczyszczeń. Nawet jeśli zmiany nie dotyczą bezpośrednio Twojego pojazdu, mogą mieć pośredni wpływ na koszty transportu i ceny usług. Dlatego warto być świadomym nowych zasad i sprawdzić, czy obejmują one również Ciebie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Lepszy niż lokata w banku oszczędnościowy hit. Zyski przekraczają 50 procent! Polacy w sprytny sposób legalnie przechytrzyli system. Robią to na potęgę

Mają stanowić tarczę na starość, dodatkowy filar chroniący przed emerytalną biedą. Taka, w założeniu, jest idea Pracowniczych Planów Kapitałowych. Ponad pięć lat temu ruszył program, w którym oszczędza pracownik, dorzuca się pracodawca, a państwo dokłada swoje. Ale okazuje się, że niektórzy postanowili odwrócić tę koncepcję do góry nogami. Przechytrzyli system i oszczędzanie pieniędzy zamienili w zarabianie. Bo PPK stały się krótkoterminową lokatą bankową, ale z wielokrotnie większym zyskiem, którego żaden bank nie odważyłby się zaoferować.

Seniorzy po 60. roku życia, którzy wychowali troje dzieci, mogą znacząco obniżyć koszty zakupów przed Bożym Narodzeniem 2025. Wystarczy mieć albo wyrobić te dwie karty

Przedświąteczne zakupy potrafią pochłonąć znaczną część domowego budżetu, a ceny wielu produktów rosną właśnie w grudniu. Mało kto wie, że osoby po 60. roku życia mogą realnie ograniczyć koszty, jeśli skorzystają z dwóch dostępnych w Polsce kart rabatowych. Uprawniają one do zniżek w największych sieciach handlowych, ale też w lokalnych piekarniach, kawiarniach, aptekach i punktach usługowych. Sprawdzamy, jak zdobyć te dokumenty i gdzie dokładnie dają korzyści.

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Od roku obniżanie świadczeń dla seniorów. Wytycznymi dla WZON. W grze kwalifikator WC-C [Dokumenty, przykłady]

Infor.pl publikuje dokument Wytycznych dla WZON z grudnia 2024 r. sygnowany godłem Ministerstwa Rodziny z pismem przewodnim Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Dokument otrzymaliśmy od czytelników. Jest opatrzony odpowiednim podpisem elektronicznym, ale zwróciliśmy się do Ministerstwa Rodziny i Pełnomocnika prosząc o potwierdzenie jego autentyczności. Od roku środowisko osób niepełnosprawnych huczy mitami o dokumencie Wytycznych - że każda starsza osoba jest ograniczana w 9 czynnościach testu niesamodzielności do niskiego kwalifikatora WC-C, co zaniża wysokość świadczenia wspierającego. Podstawowe pytanie jest takie - czy to jest prawda?

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

Od stycznia 2026 r. wchodzi w życie obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego. Jakich budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

300+ z programu „Dobry start”. Zostało tylko kilka dni na złożenie wniosku. Kto straci prawo do wypłaty?

Masz ucznia w domu? Rodzice i opiekunowie mają czas na złożenie wniosku o świadczenie 300+ tylko do 30 listopada. Po tym terminie większość osób nie otrzyma pieniędzy na szkolną wyprawkę. Kto może jeszcze skorzystać z programu i jak uniknąć błędów przy składaniu dokumentów?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA