REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedawaliście przez Internet w 2023 i 2024 roku, fiskus wkrótce może od was zażądać podatku. I to z odsetkami

Fiskus dostał dane o sprzedaży przez Internet za 2023 i 2024 rok i teraz zażąda podatku
Fiskus dostał dane o sprzedaży przez Internet za 2023 i 2024 rok i teraz zażąda podatku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus coraz dokładniej kontroluje podatników, nawet gdy ci o tym nie wiedzą. Nakazy zapłaty ogromnych kwot tytułem zaległych podatków, a nawet wezwania w sprawach karnych skarbowych, będą się sypać coraz obficiej. Nową grupą ryzyka są wszyscy, którzy korzystają z platform internetowych typu Allegro czy OLX do zarabiania na sprzedaży rzeczy używanych lub  świadczenia nierejestrowanych usług.

Obowiązujące przepisy prawne pozwalają służbom fiskalnym, w zasadzie w sposób nieograniczony, kontrolować prywatne konta bankowe, przepływy, komunikację oraz majątek fizyczny. Regulacje prawne dotyczące sprzedaży przez Internet, a obowiązujące od 1 lipca 2024 roku, umożliwiają KAS pozyskiwanie kolejnych danych, dotąd niedostępnych: o prywatnych działaniach sprzedażowych poprzez platformy internetowe.

REKLAMA

Sprzedaż przez Internet: czy dochody są opodatkowane?

REKLAMA

Sprzedaż usług i produktów – w tym także używanych – na platformach online podlega opodatkowaniu – wlicza się w to między innymi wyprzedaż odzieży lub obuwia oraz sprzedaż usług w rodzaju udostępnianie środka transportu, najem mieszkań i domów czy niemedycznych masaży.
Zgodnie z polskim prawem, każda osoba bez rejestracji działalności gospodarczej może sprzedawać prywatnie za pośrednictwem Internetu i nie płacić od tego podatku. W takim wypadku obowiązują jednak limity – do 2000 euro (ok. 8500 zł) lub 30 zakończonych sprzedażą transakcji rocznie – ostrzega Bogdan Zatorski, ekspert Symfonii.

Takie zasady opodatkowania sprzedaży internetowej obowiązują od 1 lipca 2024 roku.
Jak wskazuje ekspert, najważniejsza zmiana regulacji prawnych dotyczących sprzedaży online dotyczy konieczności przekazywania danych sprzedawców prywatnych do Krajowej Administracji Skarbowej – KAS.
Raport z transakcji, a więc i wskazanie sprzedawcy, który dokonuje takiej sprzedaży, trafi do fiskusa, jeśli sprzedawcy:

  • w 2023 i 2024 korzystali z platform internetowych w celach sprzedażowych (np. Olx, Vinted, Allegro, Facebook, Sprzedajemy, Booking, Uber);
  • przekroczyli limit 2000 euro przychodu lub 30-stu zakończonych sprzedażą transakcji. 

Sprzedaż online bez zapłaty podatku: jakie konsekwencje podatkowe poniesie sprzedający

REKLAMA

Nową grupą, która teraz podlega ścisłej kontroli podatkowej ze strony fiskusa są osoby sprzedające towary lub usługi bez zarejestrowania działalności gospodarczej.
– Sprzedaż internetowa nie była dotąd regulowana w tym zakresie, dlatego tak ważne było opodatkowanie zarobkowej sprzedaży prywatnej, stanowiącej nieuczciwą konkurencję wobec firm oraz osób opłacających podatki – tłumaczy Bogdan Zatorski.
Przykład unikania opodatkowania: oferowanie przez Internet, np. platformę OLX usług transportowe typu prywatnego – na wzór usługi taxi – ale bez rejestracji działalności i płacenia w związku z tym podatków.

Inny przykład: regularne zarobkowanie – znów unikając przy tym opodatkowania, które byłoby nieuchronne gdyby to robić w ramach działalności gospodarczej – polegające na odsprzedaży np. na Allegro wyszukanych w sklepach z odzieżą na wagę atrakcyjnych egzemplarzy ubrań, butów, torebek itp.
Jak wskazuje ekspert, samo liczenie transakcji i kwot przez sprzedawców nie jest konieczne. Platformy pośredniczące w sprzedaży towarów i usług są zobowiązane do przesłania danych o transakcjach danej osoby do KAS, jeśli przekroczone zostały warunki graniczne.
Platformy-pośrednicy muszą także poinformować daną osobę o tym fakcie, wysyłając informację mailowo lub innym kanałem komunikacji, wyznaczonym do tego regulaminem platformy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż przez Internet bez zapłaconego podatku: co grozi sprzedającym

Ekspert Symfonii wyjaśnia, że informacje przesyłane do organów podatkowych przez platformy pośredniczące w sprzedaży online mogą więc stanowić podstawę do podjęcia przez fiskusa działań i np.: 

  • żądania uregulowania zaległych podatków – jeżeli sprzedaż (usług i towarów) albo najem nie został zgłoszony do opodatkowania;
  • zgłoszenia sprawy do prokuratury – np. jeśli sprzedający prywatnie podał do informacji platformy nieprawdziwe dane jak przerobiony (sfałszowany!) dowód osobisty – inny dokument identyfikujący, chroniony prawem.

– Trzeba przy tym pamiętać, że podawanie nieprawdziwych albo niezgodnych ze stanem faktycznym danych jest w kontekście podatków, prawa fiskalnego, traktowane jako przestępstwo lub wykroczenie, a w najlepszym razie, jako zła wola podatnika – wyjaśnia ekspert Symfonii.
– Użytkownicy korzystający z platform online jako sprzedawcy prywatni powinni zadbać o prawdziwość i aktualność danych, które mogą służyć do identyfikacji oraz komunikowania w sprawach podatkowych – podsumowuje Bogdan Zatorski.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd: Na świadczenie wspierające 9 575 000 minut. 380 000 wniosków osób niepełnosprawnych. To jedna z przyczyn opóźnień

Zaskakujące informacje w odpowiedzi pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Łukasza Krasonia dla Rzecznika Praw Obywatelskich. RPO pytał o przyczyny opóźnień w przyznawaniu świadczenia wspierającego. W odpowiedzi rząd wskazał dużą liczbę wniosków (przyczyna nr 1). I to jest oczywiste. Zaskoczeniem jest przyczyna nr 2, czyli teza, że załamanie się sytemu przyznawania świadczenia wspierającego to wina składania przez osoby niepełnosprawne wniosków o świadczenie …… w formie papierowej. I równie zdumiewająca przyczyna nr 3 - zasypanie komisji lekarskich wadliwymi wnioskami, których ludzie po prostu nie umieli wypełniać. Aż 30-90% wniosków (w zależności od komisji) miało wady formalne albo zostało złożone przez osoby nieuprawnione. I to pomimo kampanii informacyjnej.

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Nowe mieszkanie lub dom. Czy dla kupujących najważniejsza w ofercie jest cena, odpowiedzi są wielkim zaskoczeniem

Wcale nie cena odgrywa kluczową rolę dla kupujących mieszkanie lub dom od dewelopera. Wyniki badania opinii są zaskakujące. Na dodatek inną najważniejszą przy decyzji zakupowej cechą jest ta przy zakupie mieszkania o tej przy nabywaniu na własność domu.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

REKLAMA

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Ministerstwo Zdrowia znów działa ad hoc zamiast systemowo rozwiązać problem saszetek nikotynowych

W ostatnim czasie trudno nie ulec wrażeniu, że problemy jakie wiążą się z istnieniem w obrocie handlowym pewnych określonych produktów rozwiązywane są w sposób mało przemyślany. Jeszcze kilka miesięcy temu donośnie zapowiadano szybkie wprowadzenie zakazu sprzedaży jednorazowych e-papierosów. Następnie politycy nagłośnili sprawę tzw. alkotubek, która stanęła nawet na posiedzeniu Rady Ministrów, a teraz na tapet trafiają saszetki nikotynowe, przeciwko którym nakręcana jest właśnie kolejna „krucjata” Ministerstwa Zdrowia.

REKLAMA