REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga B+R: Jak obniżyć podatki i wspierać innowacje w firmie?

Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Ulga B+R: Jak obniżyć podatki i wspierać innowacje w firmie?
Ulga B+R: Jak obniżyć podatki i wspierać innowacje w firmie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętne rozliczenie ulgi badawczo-rozwojowej (ulgi B+R) to szansa na realne oszczędności podatkowe i wsparcie inwestycji w innowacje. Dzięki temu narzędziu firmy mogą znacząco poprawić swoje wyniki finansowe, jednocześnie zwiększając budżet na rozwój nowych technologii i produktów. Kluczem do maksymalizacji korzyści jest precyzyjna dokumentacja i prawidłowe ujęcie wszystkich kwalifikowanych kosztów.

rozwiń >

Dzięki umiejętnemu rozliczaniu ulgi podatkowej B+R można znacząco wpłynąć na wyniki finansowe firmy, umożliwiając jednocześnie większe inwestycje w rozwój i innowacje. Warto zatem dobrze zrozumieć zasady przyznawania tej ulgi i upewnić się, że wszystkie kwalifikowane wydatki są prawidłowo dokumentowane i uwzględnione w rozliczeniu. Dowiedz się, jak zoptymalizować wydatki swojej firmy i uniknąć błędów w rozliczeniach podatkowych!

REKLAMA

REKLAMA

Ulga B+R – jak skorzystać?

„Podwójne” rozliczenie kosztów to nic innego jak odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na działalność B+R, czyli kosztów kwalifikowanych w dwóch etapach. Na pierwszym etapie podatnik rozlicza koszty w momencie zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu na zasadach ogólnych. Przykładowo, jeśli podatnik ponosi wydatki na badania lub rozwój nowych technologii np. koszty pracownicze, może je bezpośrednio odliczyć od przychodu, co obniży podstawę opodatkowania.

W drugim etapie te same wydatki co za pierwszym razem mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym PIT-36, PIT-36S lub PIT-36L oraz w załączniku do wspomnianych zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. Dodatkowo w przypadku podatników podatku CIT, odliczenia należy dokonać w deklaracji CIT-8 w załączniku CIT/BR.

To oznacza, że oprócz standardowego odliczenia kosztów, podatnik w ramach ulgi B+R ma możliwość dodatkowego zmniejszenia podstawy opodatkowania, co prowadzi do dalszego obniżenia zobowiązania podatkowego.

Ewidencja kosztów ulgi B+R

Aby skorzystać z preferencji ulgi B+R, konieczne jest prowadzenie ewidencji kosztów kwalifikowanych oraz odpowiednia dokumentacja działań. Jak to zrobić?

REKLAMA

Pierwszym kokiem wyodrębnienia kosztów związanych z pracami B+R jest wyodrębnienie ich w ewidencji rachunkowej. Chociaż przepisy nie wskazują jednoznacznie, jak należy tego dokonać, powszechnie przyjętą praktyką jest odpowiednie rozplanowanie kont księgowych, co pozwala na osobne ujęcie kosztów kwalifikowanych. W niektórych przypadkach może to obejmować dodatkowe zestawienia, np. prowadzone w programie Excel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziennik prac B+R jest bardzo ważny

Równie ważne jest odpowiednie rozplanowanie dokumentacji, na podstawie której ewidencja ta będzie prowadzona. Kluczowym dokumentem staje się dziennik prac B+R.

Dziennik prac B+R, zwany również zestawieniem lub wykazem projektów B+R, jest podstawowym dokumentem szczególnie w firmach prowadzących liczne projekty badawczo-rozwojowe. Jego celem jest dokumentowanie zakresu oraz ilości podejmowanych działań, aby umożliwić ich identyfikację jako prace B+R w rozumieniu przepisów podatkowych.

Dziennik taki może być prowadzony na podstawie kart projektów, gdzie każdy projekt B+R zostaje szczegółowo opisany. W dokumentacji tej powinny znaleźć się m.in.:

  • opis projektu,
  • daty rozpoczęcia i zakończenia,
  • harmonogram działań,
  • wykaz osób zaangażowanych w projekt oraz przypisanie im konkretnych zadań,
  • koszty ponoszone w ramach projektu.

Ewidencja czasu pracy przy rozliczaniu ulgi B+R

Kolejnym elementem niezbędnym do prawidłowego rozliczenia ulgi B+R jest ewidencja czasu pracy. Powinna ona uwzględniać czas, jaki pracownik poświęca na prace twórcze związane z konkretnymi projektami B+R. Jest to szczególnie ważne, ponieważ koszty wynagrodzeń i składek ZUS są uznawane za koszty kwalifikowane tylko w takim stopniu, w jakim pracownik faktycznie realizuje prace badawczo-rozwojowe.

Dla pracowników, którzy są w pełni zaangażowani w projekty B+R, ewidencja może być uproszczona. W przypadku tzw. pracowników mieszanych, którzy realizują zarówno prace B+R, jak i inne zadania, ewidencja powinna być szczegółowa. Powinna obejmować podział czasu na konkretne zadania i przypisanie ich do projektów B+R.

Pozostała dokumentacja prac B+R

Aby uwzględnić w kosztach kwalifikowanych materiały czy surowce, konieczna jest odpowiednia dokumentacja, w tym faktury dokumentujące zakup tych towarów. Ważne jest ścisłe przypisanie zużycia materiałów do konkretnych projektów lub w przypadku ŚT i WNiP użytkowanych zarówno w B+R, jak i w innych działaniach precyzyjne określenie czasu jaki spędziły maszyny na pracach związanych z danym projektem. Jeżeli dany środek trwały jest użytkowany wyłącznie na potrzeby B+R, całość amortyzacji może zostać zakwalifikowana jako koszt.

Analogiczne zasady obowiązują przy nabywaniu usług, takich jak ekspertyzy czy opinie jednostek naukowych. Taki system precyzyjnego śledzenia i przypisywania kosztów pozwala na transparentność i kontrolę wydatków związanych z projektami B+R.

Ulga podatkowa B+R a dotacje

Korzystając jednocześnie z dotacji i ulgi B+R, warto zwrócić uwagę w jakiej części wydatki pokrywa dotacja. Gdyż wydatki pokryte wyłączenie z własnych środków będą stanowiły odliczenie w ramach ulgi B+R

Interpretacje organów podatkowych wskazują, że koszty kwalifikowane do ulgi B+R mogą być odliczane tylko w części niepokrytej przez dotację, zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-3.4010.77.2023.1.MBD z dnia 5 kwietnia 2023r.:

„Wykładnia językowa art. 18d ust. 5 u.p.d.o.p., wskazuje wyraźnie, że jeżeli koszt kwalifikowany został w jakiejkolwiek formie zwrócony podatnikowi, to w tej części nie podlega odliczeniu. Natomiast, taki koszt może być odliczony w części niepokrytej dofinansowaniem. Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 18d ust. 5 u.p.d.o.p. Celem tego przepisu jest zapewnienie, by w kosztach stanowiących podstawę obliczenia ulgi badawczo-rozwojowej nie były uwzględniane koszty, których ciężaru ekonomicznego nie poniósł podatnik”.

Podsumowanie

Dzięki tym dwóm mechanizmom ulga B+R może znacząco wpłynąć na wyniki finansowe firmy, umożliwiając jednocześnie większe inwestycje w rozwój i innowacje. Warto zatem dobrze zrozumieć zasady przyznawania ulgi oraz upewnić się, że wszystkie kwalifikowane wydatki są prawidłowo dokumentowane i rozliczane.

Prowadzenie dokumentacji prac B+R to proces wymagający zaangażowania i staranności. Jednak odpowiednia organizacja ewidencji kosztów oraz dokumentacja projektów badawczo-rozwojowych to kluczowe elementy pozwalające na bezpieczne korzystanie z ulgi B+R. Precyzyjna ewidencja nie tylko ułatwia rozliczenia podatkowe, ale również pozwala na lepszą kontrolę nad kosztami i efektywnością projektów B+R.

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

REKLAMA

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Unieważnienie umowy kredytowej – jakie rozliczenie banku z konsumentem. Polskie sądy orzekają wbrew wykładni Sądu Najwyższego

Kolejne postanowienia Sądu Najwyższego – wydane po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 czerwca br. – wyraźnie wskazują: po unieważnieniu umowy „frankowej” strony powinny rozliczać się według teorii salda, a nie mnożyć roszczenia w dwóch kondykcjach. Mimo to część sądów powszechnych wciąż idzie pod prąd i „trzyma się” starej linii orzeczniczej - pisze Aneta Ciechowicz-Jaworska radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Aneta Ciechowicz-Jaworska Bartłomiej Ślażyński. Korzystają na tym głównie kancelarie, niekoniecznie kredytobiorcy – co zauważa Ministerstwo Sprawiedliwości.

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA