REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga B+R: Jak obniżyć podatki i wspierać innowacje w firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Ulga B+R: Jak obniżyć podatki i wspierać innowacje w firmie?
Ulga B+R: Jak obniżyć podatki i wspierać innowacje w firmie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętne rozliczenie ulgi badawczo-rozwojowej (ulgi B+R) to szansa na realne oszczędności podatkowe i wsparcie inwestycji w innowacje. Dzięki temu narzędziu firmy mogą znacząco poprawić swoje wyniki finansowe, jednocześnie zwiększając budżet na rozwój nowych technologii i produktów. Kluczem do maksymalizacji korzyści jest precyzyjna dokumentacja i prawidłowe ujęcie wszystkich kwalifikowanych kosztów.

rozwiń >

Dzięki umiejętnemu rozliczaniu ulgi podatkowej B+R można znacząco wpłynąć na wyniki finansowe firmy, umożliwiając jednocześnie większe inwestycje w rozwój i innowacje. Warto zatem dobrze zrozumieć zasady przyznawania tej ulgi i upewnić się, że wszystkie kwalifikowane wydatki są prawidłowo dokumentowane i uwzględnione w rozliczeniu. Dowiedz się, jak zoptymalizować wydatki swojej firmy i uniknąć błędów w rozliczeniach podatkowych!

REKLAMA

Ulga B+R – jak skorzystać?

REKLAMA

„Podwójne” rozliczenie kosztów to nic innego jak odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na działalność B+R, czyli kosztów kwalifikowanych w dwóch etapach. Na pierwszym etapie podatnik rozlicza koszty w momencie zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu na zasadach ogólnych. Przykładowo, jeśli podatnik ponosi wydatki na badania lub rozwój nowych technologii np. koszty pracownicze, może je bezpośrednio odliczyć od przychodu, co obniży podstawę opodatkowania.

W drugim etapie te same wydatki co za pierwszym razem mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym PIT-36, PIT-36S lub PIT-36L oraz w załączniku do wspomnianych zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. Dodatkowo w przypadku podatników podatku CIT, odliczenia należy dokonać w deklaracji CIT-8 w załączniku CIT/BR.

To oznacza, że oprócz standardowego odliczenia kosztów, podatnik w ramach ulgi B+R ma możliwość dodatkowego zmniejszenia podstawy opodatkowania, co prowadzi do dalszego obniżenia zobowiązania podatkowego.

Ewidencja kosztów ulgi B+R

Aby skorzystać z preferencji ulgi B+R, konieczne jest prowadzenie ewidencji kosztów kwalifikowanych oraz odpowiednia dokumentacja działań. Jak to zrobić?

Pierwszym kokiem wyodrębnienia kosztów związanych z pracami B+R jest wyodrębnienie ich w ewidencji rachunkowej. Chociaż przepisy nie wskazują jednoznacznie, jak należy tego dokonać, powszechnie przyjętą praktyką jest odpowiednie rozplanowanie kont księgowych, co pozwala na osobne ujęcie kosztów kwalifikowanych. W niektórych przypadkach może to obejmować dodatkowe zestawienia, np. prowadzone w programie Excel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziennik prac B+R jest bardzo ważny

Równie ważne jest odpowiednie rozplanowanie dokumentacji, na podstawie której ewidencja ta będzie prowadzona. Kluczowym dokumentem staje się dziennik prac B+R.

Dziennik prac B+R, zwany również zestawieniem lub wykazem projektów B+R, jest podstawowym dokumentem szczególnie w firmach prowadzących liczne projekty badawczo-rozwojowe. Jego celem jest dokumentowanie zakresu oraz ilości podejmowanych działań, aby umożliwić ich identyfikację jako prace B+R w rozumieniu przepisów podatkowych.

Dziennik taki może być prowadzony na podstawie kart projektów, gdzie każdy projekt B+R zostaje szczegółowo opisany. W dokumentacji tej powinny znaleźć się m.in.:

  • opis projektu,
  • daty rozpoczęcia i zakończenia,
  • harmonogram działań,
  • wykaz osób zaangażowanych w projekt oraz przypisanie im konkretnych zadań,
  • koszty ponoszone w ramach projektu.

Ewidencja czasu pracy przy rozliczaniu ulgi B+R

REKLAMA

Kolejnym elementem niezbędnym do prawidłowego rozliczenia ulgi B+R jest ewidencja czasu pracy. Powinna ona uwzględniać czas, jaki pracownik poświęca na prace twórcze związane z konkretnymi projektami B+R. Jest to szczególnie ważne, ponieważ koszty wynagrodzeń i składek ZUS są uznawane za koszty kwalifikowane tylko w takim stopniu, w jakim pracownik faktycznie realizuje prace badawczo-rozwojowe.

Dla pracowników, którzy są w pełni zaangażowani w projekty B+R, ewidencja może być uproszczona. W przypadku tzw. pracowników mieszanych, którzy realizują zarówno prace B+R, jak i inne zadania, ewidencja powinna być szczegółowa. Powinna obejmować podział czasu na konkretne zadania i przypisanie ich do projektów B+R.

Pozostała dokumentacja prac B+R

Aby uwzględnić w kosztach kwalifikowanych materiały czy surowce, konieczna jest odpowiednia dokumentacja, w tym faktury dokumentujące zakup tych towarów. Ważne jest ścisłe przypisanie zużycia materiałów do konkretnych projektów lub w przypadku ŚT i WNiP użytkowanych zarówno w B+R, jak i w innych działaniach precyzyjne określenie czasu jaki spędziły maszyny na pracach związanych z danym projektem. Jeżeli dany środek trwały jest użytkowany wyłącznie na potrzeby B+R, całość amortyzacji może zostać zakwalifikowana jako koszt.

Analogiczne zasady obowiązują przy nabywaniu usług, takich jak ekspertyzy czy opinie jednostek naukowych. Taki system precyzyjnego śledzenia i przypisywania kosztów pozwala na transparentność i kontrolę wydatków związanych z projektami B+R.

Ulga podatkowa B+R a dotacje

Korzystając jednocześnie z dotacji i ulgi B+R, warto zwrócić uwagę w jakiej części wydatki pokrywa dotacja. Gdyż wydatki pokryte wyłączenie z własnych środków będą stanowiły odliczenie w ramach ulgi B+R

Interpretacje organów podatkowych wskazują, że koszty kwalifikowane do ulgi B+R mogą być odliczane tylko w części niepokrytej przez dotację, zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-3.4010.77.2023.1.MBD z dnia 5 kwietnia 2023r.:

„Wykładnia językowa art. 18d ust. 5 u.p.d.o.p., wskazuje wyraźnie, że jeżeli koszt kwalifikowany został w jakiejkolwiek formie zwrócony podatnikowi, to w tej części nie podlega odliczeniu. Natomiast, taki koszt może być odliczony w części niepokrytej dofinansowaniem. Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 18d ust. 5 u.p.d.o.p. Celem tego przepisu jest zapewnienie, by w kosztach stanowiących podstawę obliczenia ulgi badawczo-rozwojowej nie były uwzględniane koszty, których ciężaru ekonomicznego nie poniósł podatnik”.

Podsumowanie

Dzięki tym dwóm mechanizmom ulga B+R może znacząco wpłynąć na wyniki finansowe firmy, umożliwiając jednocześnie większe inwestycje w rozwój i innowacje. Warto zatem dobrze zrozumieć zasady przyznawania ulgi oraz upewnić się, że wszystkie kwalifikowane wydatki są prawidłowo dokumentowane i rozliczane.

Prowadzenie dokumentacji prac B+R to proces wymagający zaangażowania i staranności. Jednak odpowiednia organizacja ewidencji kosztów oraz dokumentacja projektów badawczo-rozwojowych to kluczowe elementy pozwalające na bezpieczne korzystanie z ulgi B+R. Precyzyjna ewidencja nie tylko ułatwia rozliczenia podatkowe, ale również pozwala na lepszą kontrolę nad kosztami i efektywnością projektów B+R.

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nieruchomość w Hiszpanii: kiedy korzystniejszy jest zakup na osobę prywatną, a kiedy na firmę, wyjaśniają eksperci

Zakup nieruchomości w Hiszpanii, zwłaszcza w celach inwestycyjnych wymaga dokładnej analizy nie tylko prawnej i podatkowej, ale i biznesowej. Warto więc sięgnąć po opinie ekspertów, którzy przedstawią plusy i minusy możliwych do zastosowania w praktyce rozwiązań.

Mieszkanie w kurorcie: najdrożej jest w Zakopanem, ale lista miejscowości z mieszkaniami dla bogatych jest długa

Zakopane najdroższą miejscowością wypoczynkową w Polsce. Ile zatem trzeba zapłacić za lokum z rynku pierwotnego w górach, nad morzem oraz nad jeziorami Warmii i Mazur? Czy stać na to średniozamożnego Polaka. Gdzie kupować letnie mieszkanie dla siebie, a gdzie w celach inwestycyjnych?

Dają duże pieniądze na remont domów. Całkiem za darmo można wymienić okna. Wielu Polaków nie ma pojęcia o tej dotacji

Jak zmniejszyć koszty ogrzewania domu? Często ciepło ucieka przez nieszczelne, nienajlepsze okna. Ich wymiana w całym budynku kosztuje majątek. Można jednak nie wydać na to ani grosza. Jest szansa nie tylko na dofinansowanie inwestycji, ale także całkowite pokrycie kosztów. Jak to zrobić?

A na Dzień Matki wspólny wyjazd i noclegi w hotelu ze SPA: jak to zorganizować

Zamiast kwiatów czy biżuterii – wspólny wyjazd. Najlepiej tam, gdzie można się zrelaksować, zadbać o ciało i duszę oraz po prostu… pobyć razem. Coraz więcej osób wybiera taką właśnie formę świętowania Dnia Matki.

REKLAMA

Czy zachowek po rodzicach przepada?

Kto ma prawo do zachowku po rodzicach i od czego zależy jego wysokość? Czy roszczenie o zachowek się przedawnia? Oto najważniejsze przepisy i terminy!

Kto kupuje mieszkania w połowie 2025 roku i jak płaci? Kredyt nadal za drogi – klienci płacą częściej gotówką

Jaka grupa nabywców jest obecnie najaktywniejsza na rynku nowych mieszkań? Czy wysoki koszt kredytu i brak rządowego programu wsparcia kupujących sprawia, że dominują nabywcy inwestycyjni i gotówkowi? Jakie projekty najczęściej wybierane są przez inwestorów? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Rozprawa przed TSUE ws. WIBOR-u. Nie będzie przełomu?

W dniu 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24. Jest to wynik pytań prejudycjalnych skierowanych przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, dotyczących interpretacji przepisów prawa unijnego w kontekście kredytów opartych na wskaźniku referencyjnym WIBOR. Pierwsza sprawa w TSUE dotycząca WIBOR-u budzi zrozumiałe zainteresowanie kredytobiorców, prawników i sektora bankowego. Warto jednak rozróżnić realny zakres tej sprawy od medialnych uproszczeń. Nadchodząca rozprawa nie przyniesie jeszcze żadnego rozstrzygnięcia.

Kredyt lub pożyczka: terminowa spłata rat to problem coraz większej grupy konsumentów

Aż 69 proc. osób uważa, że Polacy nie mają wystarczającej wiedzy na temat zarządzania swoimi kredytami i pożyczkami. To jednak nie tłumaczy opóźnień w spłacie. W konsekwencji często kończy się to wpisem do ewidencji niesolidnych dłużników lub wręcz interwencją komornika.

REKLAMA

Własne mieszkanie bez zaciągania na całe życie kredytu hipotecznego: czy to jest możliwe i jaki jest na to sposób

Budownictwo społeczne to nie wybór z konieczności, a z rozsądku. Dla wielu ludzi to jedyna droga do niezależności mieszkaniowej – nie przez kredyt czy dziedziczenie, ale przez system, który stawia na stabilizację i powszechną dostępność.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA