REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ulga podatkowa na psa – fiskus zwróci koszty jego wyżywienia, opieki weterynaryjnej, a nawet kupowanych dla niego zabawek, które „mają utrzymać psa we właściwej kondycji psychofizycznej”

ulga, ulga podatkowa, podatek, fiskus, pies, VAT,
Nowa ulga podatkowa na psa – fiskus zwróci koszty jego wyżywienia, opieki weterynaryjnej, a nawet kupowanych dla niego zabawek, które „mają utrzymać psa we właściwej kondycji psychofizycznej”
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie kwoty podatku o VAT wynikający z faktur na wydatki związane z utrzymaniem psa (tj. jego wyżywienie, leczenie weterynaryjne i przeznaczone dla niego akcesoria), jeżeli pilnuje on biura podatnika (nawet w sytuacji, gdy biuro to znajduje się w domu) jest dopuszczalne – uznał w dniu 14 listopada br. Szef KAS, zmieniając z urzędu wcześniejszą nieprawidłową interpretację wydaną w tej sprawie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. To przełomowa decyzja organu podatkowego, którą powinni zainteresować się wszyscy przedsiębiorcy, będący posiadaczami stróżujących czworonogów (nawet jeżeli pilnują działalności gospodarczej swojego pana, z pozycji ciepłego legowiska).

Działalność w zakresie informatyki prowadzona z domu i pies, który pilnuje sprzętu i dokumentów, zawierających poufne dane klientów, czyli „co nieco” o stanie faktycznym sprawy (dot. podatku VAT)

Wnioskodawca prowadzi w swoim domu jednoosobową działalność gospodarczą, związana z doradztwem w zakresie informatyki, a konkretnie – świadczy usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa. W związku z charakterem prowadzonej działalności, przechowuje on w domu specjalistyczny sprzęt i dokumenty zawierające poufne dane klientów. Są to m.in. serwer wysokoobliczeniowy do symulacji i odwzorowywania sieci korporacyjnych, dyski twarde z poufnymi danymi klientów, komputery klientów podpięte do infrastruktury firmowej wnioskodawcy i karty dostępowe do biur klientów.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wyjazdami, w tym wyjazdami do biur klientów, dom wnioskodawcy pozostaje bez opieki, co jest bezpośrednim zagrożeniem związanym z włamaniem, kradzieżą oraz zniszczeniem przechowywanych poufnych danych i sprzętów należących do klientów. Działka, na której stoi dom nie jest ogrodzona. W celu zwiększenia bezpieczeństwa ww. sprzętów i dokumentów, zawierających poufne dane klientów, wnioskodawca zamontował monitoring oraz system alarmowy. Wnioskodawca posiada również ubezpieczenie domu od włamania i kradzieży. Jednakże w razie ewentualnego włamania – w ocenie wnioskodawcy – powyższe środki nie będą wystarczające i w żaden sposób nie zrekompensują mu utraty sprzętu i danych poufnych. Jakakolwiek kradzież lub zniszczenie poufnych danych klientów narażą firmę wnioskodawcy na utratę reputacji, która to w branży cyberbezpieczeństwa jest kluczowym elementem branym pod uwagę przy nawiązywaniu kolejnej współpracy z kontrahentami.

Z powyższych względów, wnioskodawca zdecydował się na dodatkową formę obrony domu przed ewentualną kradzieżą jaką jest – posiadanie przez niego psa, który pełni funkcję stróża jego biura. Wnioskodawca posiada psa rasy american staffordshire, który – w ocenie wnioskodawcy – w pełni nadaje się do pełnienia funkcji obronnej. Jak poinformował wnioskodawca – „ze względu na specyfikę terenu, pies stróżuje wewnątrz budynku”, czyli po prostu – mieszka on, ze swoim właścicielem, w domu.

Wnioskodawca ponosi wydatki na utrzymanie psa. Na wydatki te składają się m.in.

  • wyżywienie psa,
  • akcesoria dla psa,
  • leczenie weterynaryjne.

Celem ponoszenia wymienionych wydatków jest zapewnienie przez wnioskodawcę dodatkowej formy bezpieczeństwa danych i przechowywanych sprzętów. Jak argumentuje wnioskodawca – „wydatki mają również utrzymać psa we właściwej kondycji psychofizycznej, co bezpośrednio przekłada się na jakość pełnienia przez psa funkcji obronnej”.

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (tj. o wynikający z faktur podatek VAT)

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, którzy zarejestrowani są jako czynni podatnicy podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. „ustawy o VAT”) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

REKLAMA

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku VAT. Warunkiem, który powinien zostać spełniony, aby wnioskodawca mógł skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT jest to, aby – nabyte towary lub usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym związek dokonywanych zakupów może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 kwietnia 2017 r., sygn. akt III SA/GI 218/17: „O pośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów”.

Ważne

Warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodu, jest łączne spełnienie określonych przesłanek:

  • został poniesiony przez podatnika tj. w ostatecznym rozrachunku został pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną działalnością,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu.

WNIOSEK NR 1: Wydatki związane z utrzymaniem psa, który pełni funkcję obrońcy domowego biura, można zaliczyć do KUP prowadzonej działalności gospodarczej

Ważne

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy prawa – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2021 r., 0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL, uznał, że – wnioskodawca mógłby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatki związane z utrzymaniem psa, który będzie pełnił funkcje obronne i stróżujące w zlokalizowanym w domu szeregowym biurze wnioskodawcy, w którym to wnioskodawca przechowuje sprzęt informatyczny i dane poufne klientów. Ze względu na treść zawartych umów i obowiązek zachowania poufności wydatki te, będą bowiem stanowiły kluczowy i konieczny element służący zabezpieczeniu źródła przychodu wnioskodawcy, a koszty poniesione na psa w celu utrzymania go w odpowiedniej kondycji psychofizycznej mają na celu ochronę i zagwarantowanie bezpiecznego funkcjonowania istniejącego źródła przychodu.

Szef KAS, w swojej decyzji, zgodził się z powyższym stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

WNIOSEK NR 2: Wydatki związane z utrzymaniem psa, który pełni funkcję obrońcy domowego biura, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc – kwotę podatku należnego można obniżyć o kwotę podatku VAT wynikającą faktur na wydatki poniesione na psa

Jak dalej wyjaśnił, w wydanej przez siebie decyzji, Szef KAS – „Jakakolwiek utrata danych poufnych lub klientów wiąże się z poważnymi dla Wnioskodawcy konsekwencjami w postaci kar finansowych lub rozwiązania zawartych umów oraz utraty reputacji, co w dalszej kolejności prowadzi do utraty źródła przychodów. Oznacza to, iż Wnioskodawca w celu zabezpieczenia źródła przychodu powinien podjąć wszelkie uzasadnione kroki prowadzące do zagwarantowania braku możliwości kradzieży lub jakiejkolwiek utraty danych należących do klientów. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na utrzymanie psa pełniącego funkcję obronną, zabezpieczającą Wnioskodawcę przed utratą elementów infrastruktury informatycznej i danych klientów służących bezpośredniemu osiągnięciu przychodów, pozostają w ścisłej korelacji z działalnością Wnioskodawcy, służą celom gospodarczym i wpływają na poziom zabezpieczeń posiadanych przez Wnioskodawcę. Brak odpowiednich zabezpieczeń mógłby spowodować kradzież i utratę przez Wnioskodawcę sprzętu przekazanego przez klientów, co w konsekwencji spowodowałoby rozwiązanie przez klientów zawartych z Wnioskodawcą umów.”

Mając powyższe na uwadze, Szef KAS, w swojej decyzji z dnia 14 listopada 2025 r., sygn. DOP7.8101.15.2025, potwierdził, że wydatki związane z utrzymaniem psa pełniącego funkcje obronne i stróżujące są związane z działalnością gospodarczą wnioskodawcy. To oznacza, że wydatki te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym spełniona zostaje przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a więc – wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Szef KAS uznał tym samym, że interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2021 r., 0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL – jest nieprawidłowa w części, w której dotyczy prawa wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Jak podkreślił w swojej decyzji Szef KAS – podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. „Należy zauważyć przy tym, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. (…)

W przedstawionym stanie faktycznym ocenie podlega, czy zachodzi związek przy nabyciu towarów i usług mających służyć utrzymaniu psa stróżującego z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w zakresie cyberbezpieczeństwa.

W świetle przedstawionego opisu sprawy, w ocenie Szefa KAS, zasadnym jest przyznanie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z utrzymaniem psa pełniącego funkcję psa stróżującego, w części, w której będą one miały związek z ochroną majątku w działalności gospodarczej – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych m.in. w art. 88 ustawy o VAT).

Na Wnioskodawcy natomiast spoczywa ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część wydatków związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza (do celów osobistych).”

Tym samym – Szef KAS zmienił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, uznając stanowisko wnioskodawcy, przedstawione przez niego we wniosku o wydanie ww. interpretacji, za prawidłowe.

Ważne

Od należnego podatku może zatem zostać odliczony (wynikający z faktur) podatek VAT naliczony w związku z wydatkami ponoszonymi na utrzymanie psa, pełniącego funkcję obrońcy domowego biura, takimi jak m.in.:

  • koszty wyżywienia psa,
  • jego leczenia weterynaryjnego,
  • a nawet akcesoriów/zabawek dla psa, które mają zapewnić utrzymanie go we właściwej kondycji psychicznej, co bezpośrednio przekłada się na jakość pełnionej przez zwierzę funkcji obronnej,

jeżeli mają one związek (choćby pośredni) z prowadzoną działalnością gospodarczą, a nie z celami osobistymi podatnika.

Czy decyzja Szefa KAS w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur za wyżywienie i leczenie weterynaryjne psa, który pełni funkcję obrońcy domowego biura, znajduje zastosowanie do wszystkich podatników?

Opisana decyzja Szefa KAS dotyczy wyłącznie konkretnej interpretacji indywidualnej (tj. konkretnego stanu faktycznego) i konkretnego podatnika. Nie oznacza to jednak, że o wydanie interpretacji podatkowej w podobnej sprawie – na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – nie może zawnioskować do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej inny podatnik, powołując się na argumenty przedstawione w przełomowej i korzystnej decyzji Szefa KAS.

Jeżeli natomiast dany przedsiębiorca jest już w posiadaniu interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, która jest dla niego niekorzystna (i sprzeczna z opisaną w niniejszym artykule decyzją Szefa KAS) – niewykluczone, że niebawem może otrzymać wydaną przez Szefa KAS, podobną decyzję, zmieniającą posiadaną przez niego interpretację. Na podstawie art. 14e par. 1 pkt 1 ordynacji podatkowej – Szef KAS może bowiem, z urzędu, dokonać zmiany wydanej podatnikowi przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, interpretacji indywidualnej, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość (w szczególności uwzględniając orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej).

Przedsiębiorcy, którzy posiadają interpretację indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, od doręczenia której nie upłynęło jeszcze 30 dni – mogą natomiast zaskarżyć taką interpretację do wojewódzkiego sądu administracyjnego (na podstawie art. 3 par. 2 pkt 4a, art. 50 par. 1 i art. 53 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Podstawa prawna:

  • Decyzja Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 14 listopada 2025 r., sygn. DOP7.8101.15.2025 – zmiana interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 września 2022 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.379.2022.1.AA
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 775 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 111 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 935 z późn. zm.)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Elektroniczny obieg faktur i dokumentów kosztowych – jak przyspieszyć rozliczenia i przygotować firmę na KSeF

W większości organizacji obieg faktur kosztowych i dokumentów zakupowych działa według ustalonych schematów akceptacji i procedur. Jednak obecne procesy — choć często działają poprawnie — mogą być szybsze, bardziej przewidywalne, lepiej zautomatyzowane i zapewniać wyższą jakość danych. Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawia, że usprawnienie tych obszarów przestaje być jedynie możliwością — staje się koniecznością. Elektroniczny obieg dokumentów to naturalny kierunek rozwoju, który pozwala skrócić czas rozliczeń, zmniejszyć liczbę błędów i przygotować firmę na nadchodzące zmiany regulacyjne.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Jak chronić majątek w czasie kryzysu (np. wojny). Waluta, bank i mieszkanie za granicą, dokumenty potwierdzające własność, dywersyfikacja

Coraz częściej mówi się o obawach przed eskalacją konfliktu zbrojnego w naszym regionie. Ale wojna to tylko jeden ze scenariuszy. Jeszcze gorszy może być globalny reset, który w obecnej sytuacji makroekonomicznej wydaje się być nieuchronny. To już pytanie, nie „czy” tylko „kiedy” kryzys może nadejść.

REKLAMA

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

REKLAMA

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA