REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz powyżej 50 lat i szukasz pracy? Tą informacją podczas rozmowy rekrutacyjnej, zmienisz „zasady gry”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
świadczenie, dofinansowanie, wynagrodzenie, senior, pracodawca
Masz powyżej 50 lat i szukasz pracy? Tą informacją podczas rozmowy rekrutacyjnej, zmienisz „zasady gry”
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 czerwca 2025 r., osobom powyżej 50 roku życia (również tym, którzy osiągnęli już wiek emerytalny), które podejmą zatrudnienie – jako pośrednim beneficjentom świadczenia – przysługuje z powiatowego urzędu pracy dofinansowanie części ich wynagrodzenia, które może opiewać nawet na 2 333 zł brutto miesięcznie. Może to nie tylko zwiększyć szansę na znalezienie pracy przez seniorów (warto uświadamiać przyszłych pracodawców o takiej możliwości, np. podczas rozmowy rekrutacyjnej), ale realnie wpłynąć na wysokość otrzymywanego przez nich wynagrodzenia za pracę.

rozwiń >

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie seniora – dla kogo to świadczenie?

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie osoby starszej – na podstawie art. 141 ustawy z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia – przysługuje pracodawcy lub przedsiębiorcy, który zatrudni:

REKLAMA

REKLAMA

  1. bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia, ale nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny oraz
  2. poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny.

Ww. świadczenie można zatem uzyskać zarówno za zatrudnienie osoby, która nie osiągnęła jeszcze wieku emerytalnego, jak i takiej, która przekroczyła już ww. wiek (a nawet – pobiera już emeryturę lub rentę).

Osoba, która ukończyła 50 rok życia i podjęła zatrudnienie w ramach którego – jej pracodawca uzyskał dofinansowanie na jej wynagrodzenie – jest zatem wyłącznie pośrednim beneficjentem ww. świadczenia. W związku z tym, że finalnie pieniądze z dofinansowania uzyskanego przez pracodawcę (lub odpowiednio – przedsiębiorcę) trafiają do „rąk” zatrudnionego seniora (w ramach otrzymywanego przez niego wynagrodzenia za pracę) – należy mieć nadzieję, że takie wsparcie pracodawców (i przedsiębiorców) będzie skutkować tym, że zatrudniane przez nich osoby starsze, które spełniają kryteria do otrzymania dofinansowania za nawiązanie z nimi stosunku pracy – będą otrzymywać w związku z tym wyższe wynagrodzenia, a nie – będzie to wyłącznie „ulga” dla pracodawcy, który będzie musiał, na poczet wynagrodzenia seniora, wykładać mniejszą kwotę „z własnej kieszeni”.

Należy również podkreślić, że ustawodawca – celem ograniczenie ryzyka ewentualnych nadużyć w zakresie możliwości uzyskania przez przedsiębiorców dofinansowania z powiatowych urzędów pracy za zatrudnienie seniora – przewidział w przepisach wyłączenie, zgodnie z którym – ze wsparcia w zatrudnianiu seniorów nie może skorzystać pracodawca, u którego senior był zatrudniony lub dla którego wykonywał inną pracę zarobkową bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako poszukujący pracy.

REKLAMA

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie seniora – w jakiej wysokości przysługuje świadczenie?

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie osoby starszej, jakie może uzyskać pracodawca lub przedsiębiorca, przysługuje w kwocie określonej w umowie zawartej pomiędzy tym pracodawcą lub przedsiębiorcą, a starostą, nie wyższej jednak niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy (czyli – w odniesieniu do umów zawartych od dnia 1 czerwca 2025 r. – w wysokości nie wyższej niż 2 333 zł brutto1), za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy, który spełnia ww. kryteria co do wieku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie seniora – na jaki okres przysługuje świadczenie?

Dofinansowanie do wynagrodzenia seniora przysługuje na okres:

  1. 12 miesięcy – w przypadku zatrudnienia osoby, która ukończyła 50 rok życia, ale nie ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny i
  2. 1 miesiąca – w przypadku zatrudnienia osoby w wieku emerytalnym (tj. która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny).

Dofinansowanie do wynagrodzenia osoby w wieku emerytalnym, może być jednak przyznane wielokrotnie, przysługując np. co drugi miesiąc pozostawania seniora w zatrudnieniu, nie więcej jednak niż za okres 6 miesięcy, ponieważ – umowa pomiędzy pracodawców (lub odpowiednio – przedsiębiorcą) zawarta w tym przedmiocie ze starostą – zawierana jest na maksymalny okres do 12 miesięcy.

Obowiązek pracodawcy w związku z otrzymaniem dofinansowania wynagrodzenia, a dla seniora – gwarancja zatrudnienia

W związku ze skorzystaniem z dofinansowania wynagrodzenia zatrudnionego seniora – na pracodawcy (lub odpowiednio – przedsiębiorcy), będącym beneficjentem świadczenia – ciąży obowiązek utrzymania seniora w zatrudnieniu przez ściśle określony czas. Jest to więc również swego rodzaju gwarancja zatrudnienia dla seniora, za nawiązanie stosunku pracy z którym, zostało pracodawcy (lub odpowiednio – przedsiębiorcy) przyznane świadczenie.

W przypadku:

  • osoby, która ukończyła 50 rok życia, ale nie ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny – pracodawca (lub przedsiębiorca) zobowiązany jest utrzymać ją w zatrudnieniu przez okres kolejnych 6 miesięcy (po zakończeniu pobierania dofinansowania), czyli – gwarancja zatrudnienia, może w tym przypadku obejmować okres maksymalnie 18 miesięcy (na które składa się maksymalnie 12 miesięcy pobierania dofinansowania i dodatkowe 6 miesięcy),
  • osoby w wieku emerytalnym (tj. która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny) – pracodawca (lub przedsiębiorca) zobowiązany jest utrzymać ją w zatrudnieniu przez okres kolejnego 1 miesiąca.

W przypadku niewywiązania się z powyższego obowiązku – pracodawcę (lub odpowiednio – przedsiębiorcę) czekają konsekwencje w postaci konieczności zwrotu otrzymanego dofinansowania:

  • w przypadku nieutrzymania zatrudnienia w stosunku do osoby, która ukończyła 50 rok życia, ale nie ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny – w wysokości stanowiącej równowartość otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszego dofinansowania wynagrodzenia i odpowiednio
  • w przypadku nieutrzymania zatrudnienia w stosunku do osoby w wieku emerytalnym (tj. która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny) – w wysokości stanowiącej równowartość otrzymanych środków za ostatni miesiąc przysługiwania dofinansowania wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od kwoty otrzymanych środków.

Zwrotu otrzymanych środków – pracodawca (lub odpowiednio – przedsiębiorca) zobowiązany jest dokonać w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty w tym przedmiocie.

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie seniora – w jaki sposób należy ubiegać się o przyznanie świadczenia?

W celu uzyskania dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie seniora – pracodawca (lub odpowiednio – przedsiębiorca) musi złożyć w tym przedmiocie wniosek do urzędu pracy. O dofinansowanie może ubiegać się każdy pracodawca i przedsiębiorca z zastrzeżeniem, iż wniosku nie może złożyć podmiot:

  • jeżeli osoby go reprezentujące lub osoby nim zarządzające w okresie ostatnich 2 lat były prawomocnie skazane za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo skarbowe lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego,
  • który na dzień złożenia wniosku zalega z:
    • wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom, z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    • opłacaniem należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne lub
    • opłacaniem innych danin publicznych.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenia o spełnieniu warunków wskazanych powyżej tj. o niezaleganiu z daninami publicznymi i niekaralności za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym. Oświadczenie to, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, a składający oświadczenie obowiązany jest do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta, zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, a złożenie oświadczenia niezgodnego z prawdą powoduje obowiązek zwrotu uzyskanego dofinansowania wraz z odsetkami ustawowymi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Ustawa z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 r., poz. 620), na podstawie której przysługuje świadczenie, weszła w życie z dniem 1 czerwca 2025 r., a zatem – można już wnioskować się o dofinansowanie. Ww. ustawa zastąpiło dotychczas obowiązującą w tej materii ustawę z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która tym samym – z dniem 1 czerwca 2025 r. – utraciła moc obowiązującą.

Jaki jest główny cel wprowadzenia dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie seniora?

Nadrzędnym celem dofinansowania pracodawcy (lub odpowiednio – przedsiębiorcy) wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia i poszukującego pracy który ukończył 60 (lub odpowiednio – 65 rok życia) jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania seniorów (bezrobotnych i poszukujących pracy w tej grupie wiekowej). Co więcej – z uwagi na „trudną sytuację materialną osób starszych” – ustawodawca nie wyłączył nawet możliwości otrzymania dofinansowania z tego powodu, że zatrudniony senior jednocześnie ma ustalone prawo do emerytury lub renty. Jak wynika z informacji kancelarii Prezydenta RP opublikowanej po podpisaniu ustawy z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która od 1 czerwca 2025 r. zmodyfikowała dotychczas obowiązujące przepisy w zakresie ww. dofinansowania – ustawa ta wypełnia założenia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i stanowi realizację części kamienia milowego „Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy”.

1 Ponieważ – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12.09.2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. – od 1 stycznia 2025 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4 666 zł brutto

Polecamy: Kodek pracy 2025

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 r., poz. 620)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Można (choć nie zawsze) rozwiązać umowę z nieobecnym pracownikiem. Jakich warunków trzeba przestrzegać?

W powszechnym wyobrażeniu pracowników choroba i urlop chronią przed zwolnieniem z pracy. To stwierdzenie jest jednak prawdziwe tylko częściowo. Co przewidują przepisy i w jakich przypadkach można rozwiązać umowę z nieobecnym pracownikiem?

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Rozwody po nowemu - bez sądu i na oświadczenie małżonków! Poważne zmiany

Według danych Ministerstwa Sprawiedliwości, w ciągu ostatnich sześciu lat orzeczono w Polsce ok. 357 tys. rozwodów, w tym aż 286 tys. bez orzekania o winie. To znaczy, że ok. 80% rozwodów w Polsce w tym czasie było orzekanych bez stwierdzania winy którekolwiek z małżonków za rozkład pożycia małżeńskiego. W praktyce takie sprawy, gdzie obydwie strony są dogadane i nie angażują się w długotrwały proces, gdyż nie chcąc wykazywać winy któregokolwiek z małżonków, mogą być załatwione już na jednej rozprawie.

Renta wdowia. ZUS ogłosił podwyżkę – sprawdź, kiedy i ile dostaniesz

To już pewne, ZUS zmieni sposób naliczania renty wdowiej. Seniorzy mogą liczyć na konkretną podwyżkę. Nowe zasady mają zapewnić większe wsparcie osobom, które po śmierci współmałżonka łączą własną emeryturę z rentą rodzinną. Co ważne, świadczenia zostaną przeliczone automatycznie, bez potrzeby składania wniosku. Wiemy już, kiedy ZUS wprowadzi te zmiany i jak mają wyglądać w praktyce.

8 milionów Polaków choruje, choć wielu o tym nie wie. Lekarze ostrzegają przed cichą epidemią

Rozwija się latami i nie daje żadnych objawów. Zaczyna się niewinnie, od kilku nadprogramowych kilogramów, zmęczenia po pracy czy problemów ze snem. Z czasem jednak prowadzi do komplikacji. Zmienia metabolizm, serce i mózg, a w końcu skraca życie nawet o kilka lat. Choruje na nią co piąty Polak, ale większość nie szuka pomocy, bo nie wie, że to choroba. Lekarze alarmują: ten „cichy zabójca” XXI wieku jest uleczalny, o ile potraktujemy go jak każdą inną przewlekłą chorobę.

Seniorzy ratują budżety gospodarstw domowych. Zaskakujące dane z GUS: osoby starsze rzadziej mają długi i lepiej zarządzają finansami

Choć często mówi się o niskich emeryturach i trudnej sytuacji osób starszych, najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują zupełnie inny obraz: to właśnie seniorzy ratują dziś budżety gospodarstw domowych. Aż 87,4 proc. z nich nie ma żadnych długów, wydatki planują rozważnie, a z rachunkami radzą sobie lepiej niż młodsze pokolenia. Ich finansowa odpowiedzialność i życiowe doświadczenie sprawiają, że w wielu rodzinach to właśnie oni stanowią niewidzialny filar stabilności.

REKLAMA

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Rewolucja w L4 i orzecznictwie ZUS. Co czeka pracowników i lekarzy od 2026 roku?

Od 2026 roku mają wejść w życie daleko idące zmiany dotyczące zarówno zasad wystawiania i kontrolowania zwolnień lekarskich, jak i funkcjonowania lekarzy orzeczników ZUS. Rząd przyjął projekt ustawy, który, może całkowicie zmienić dotychczasowe zasady dotyczące niezdolności do pracy m.in. możliwość pracy podczas zwolnienia lekarskiego w określonych przypadkach, wprowadzenie maksymalnych terminów na wydanie orzeczenia oraz większy nadzór nad jakością opinii lekarskich.

REKLAMA