REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego klientów irytują kasy samoobsługowe?

Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce jest coraz więcej kas samoobsługowych, ale klienci niekoniecznie są z tego zadowoleni. Jakie są powody niechęci do tego sposobu robienia zakupów? Naukowcy szukają rozwiązań dla sieci instalujących kasy samoobsługowe, by nie straciły stałych klientów. 

Kasy samoobsługowe czy tradycyjne? 

REKLAMA

Kasy samoobsługowe nie wzbudzają entuzjazmu klientów. – Wiele sieci supermarketów raczej rezygnuje z kas samoobsługowych, ponieważ powoli zaczynają zdawać sobie sprawę, że generują one więcej strat niż zysków w postaci niezadowolenia klientów, kradzieży czy trudności technicznych. To wzbudziło moje zainteresowanie i zainspirowało do przeprowadzenia badania – mówi agencji Newseria Innowacje dr Farhana Nusrat, obecnie naukowczyni z Uniwersytetu San Diego.

REKLAMA

Badaczki chciały przyjrzeć się m.in. temu, jak klienci postrzegają robienie zakupów kończących się własnoręcznym kasowaniem produktów, a jak korzystaniem z kasy tradycyjnej. Dr Nusrat, wówczas wykładowczyni na Uniwersytecie Drexela, i dr Yanliu Huang, profesorka nadzwyczajna na Uniwersytecie Drexela, przeprowadziły pięć badań, w tym jedno terenowe. Uwzględniono w nich m.in. hipotetyczne scenariusze, w których uczestnicy wyobrażali sobie, że idą na zakupy spożywcze do supermarketu. Gdy założono, że korzystają ze zwykłej kasy fiskalnej, uczestnikom powiedziano, że otrzymali pomoc ze strony kasjera. W przypadku samoobsługi uczestnicy zostali poinformowani, że przy kasie samodzielnie skanowali i pakowali wszystkie produkty.

– Kiedy klienci korzystają ze zwykłych kas, odczuwają większą lojalność wobec sklepu, są bardziej skłonni wracać do niego w przyszłości i polecać go innym. Kiedy z kolei klienci korzystają z kas samoobsługowych, odczuwają frustrację związaną z tym, że muszą sami wykonać pracę, włożyć w nią wiele wysiłku i nie dostają obsługi, która w ich przekonaniu im się należy. To wszystko prowadzi do obniżonej lojalności wobec sklepu i mniejszej skłonności do ponownych zakupów w tym miejscu – informuje dr  Farhana Nusrat.

 

Duże zakupy tylko w kasie tradycyjnej 

Kiedy kasy samoobsługowe irytowały najbardziej? Największą zależność między rodzajem kasy i poziomem zadowolenia klientów zauważono w przypadkach, gdy robili oni duże zakupy.

REKLAMA

– Jeśli ktoś kupuje mniej niż 15 produktów, wpływ korzystania z kasy samoobsługowej ani różnica w wynikach nie jest tak znaczna, ponieważ wówczas klienci nie mają problemu z samodzielnym ich zeskanowaniem i zapakowaniem. Jeśli produktów jest więcej niż 15, ludzie niechętnie podchodzą do kas samoobsługowych – wskazuje badaczka z Uniwersytetu San Diego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla klienta istotne jest także to, czy podczas korzystania z kas samoobsługowych klient ma zapewnione wsparcie kasjera. Źródłem irytacji często są trudności z zarejestrowaniem zakupu towaru bez kodu kreskowego, np. warzyw i owoców na wagę lub pieczywa, czy nieobecność w pobliżu pracownika sklepu, gdy pojawiała się konieczność zatwierdzenia sprzedaży produktu objętego ograniczeniami.

– Stwierdziliśmy podczas ostatniego z badań, że jeśli przekonamy ludzi, że robienie czegoś samodzielnie może przynosić satysfakcję, ich nastawienie do kas samoobsługowych jest bardziej pozytywne. W podsumowaniu badania zasugerowaliśmy więc, że jeżeli sklep chce, aby klienci korzystali z kas samoobsługowych i pozostali lojalni, warto w jakiś sposób nagradzać ich za korzystanie z kas samoobsługowych – mówi dr Farhana Nusrat. – Nasze badanie pomaga zrozumieć, jaka powinna być proporcja kas samoobsługowych do tradycyjnych. Na przykład jeśli sklep jest zlokalizowany w miejscu, gdzie większość osób kupuje niewiele artykułów, być może korzystne będzie zamontowanie większej liczby kas samoobsługowych, ale jeśli w sklepie przeważa liczba osób dokonujących dużych zakupów, korzystne będzie zapewnienie większej liczby zwykłych kas – zarówno dla sklepu, jak i klientów.

Jak podkreśla, wnioski z badania wskazują raczej na to, że maszyny nie zastąpią pracy kasjerów.

Coraz więcej kas samoobsługowych w Polsce

– Kolejny ciekawy wniosek z badania, który potwierdza wiele artykułów prasowych, z perspektywy sklepów, dotyczy tego, że klienci zostawiają negatywne opinie o kasach samoobsługowych, zwracając uwagę na to, że zabierają one pracę pracownikom. Ponadto interakcja z kasjerem podczas zakupów jest dla klientów ważna, więc wiele osób preferuje kontakt z człowiekiem niż z maszyną – dodaje badaczka z Uniwersytetu San Diego.

W Polsce jest duże zainteresowanie instalacją kas samoobsługowych. Mogą na to wskazywać dane firmy Sescom, zajmującej się ich instalacją, która w 2021 roku w Polsce zainstalowała ich o ponad 90 proc. więcej niż rok wcześniej. W sieci Biedronka przykładowo działa już ponad 15 tys. kas samoobsługowych. Sieć Lidl zainstalowała je natomiast w każdym ze swoich sklepów w Polsce, inwestując również w modele ułatwiające zrobienie w samoobsłudze dużych zakupów.

Z kolei raport Global Market Insights wskazuje, że globalny rynek kas samoobsługowych był w 2021 roku wart 3,5 mld dol., a w 2030 roku będzie to ok. 10 mld dol., co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 10 proc.

Zobacz także: Kasy samoobsługowe czy tradycyjne? Co wolimy?
Rewolucja w zakupach i głowach. Dziś bez e-handlu nie wyobrażamy sobie życia

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(13)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Klient
    2024-02-19 20:50:51
    Może jeszcze w wolnej chwili porozkładać towar na półkach???
    4
  • Odyssey
    2024-02-20 00:52:14
    Jeśli jakiś sklep zrezygnuje z kas samoobsługowych, to ja zrezygnuję z tego sklepu. To jest najlepsza rzecz, jaka się pojawiła w sklepach w ostatnich latach.
    15
  • Mario
    2024-02-20 10:10:07
    Używając kasy samoobsługowej tak naprawdę pracujesz za darmo jako kasjer. Nie wspominając o tym, że kasy te mają swoje mankamenty.
    5
    pokażodpowiedzi (1)
  • Konrad
    2024-02-21 04:16:49
    Kasy samoobsługowe, w większości są pozbawione operacji gotówkowych. Co dla mnie czyni je bezużyteczny i.
    1
  • Ja
    2024-02-20 09:14:21
    Najważniejsze aby każdy miał wybór i nikt nie był w sklepie dyskryminowany ze względu na preferowany sposób kasowania czy płacenia za zakupy.
    1
  • Xxx
    2024-02-21 06:55:51
    Mnie nie irytują uważam że kasy samoobsługowe są lepsze od tradycyjnych
    4
  • Daga
    2024-02-19 22:55:32
    Co to za bzdury? Kto woli żeby mu kasjer gniótł pomidory i jeszcze się pakować w super tempie bo następny klient w kark chucha? Tylko kasy samoobsługowe, w swoim tempie, nic nie gniotę, patrzę czy mi dobrze promocje wskakują, nie muszę patrzeć na naburmuszone kasjerki.
    12
  • Hipolit Kwas
    2024-02-20 09:56:47
    Co to w ogóle jest wsparcie od kasjera? Kasjerzy ciężko pracują ale nie oczekuję od nich niczego poza naliczeniem należności. Co niby mieliby robić innego? Skakać wokół mnie i klaskać? Te badania to jakieś bzdury.
    1
    pokażodpowiedzi (1)
  • Antoni
    2024-02-22 10:28:28
    Mnie w kasach samoobsługowych irytują wieczne gadania automatów, a to się spakuj (tak jakbym nie wiedział), albo wieczne dopytywanie o karty lojalnościowe, albo poganianie skanuj produkt. Do tego dochodzi znajomość produktów czy wziolem bule taka czy siak i późniejsze szukanie w obrazkach, do tego jazda z jabłkami czy pomidorami. Jeżeli mam produkty z kodami i widzę jakie są kolejki to czasami wybieram samoobsługowa, jeżeli mam towary bez kodów tylko z obsługą. A na duszących na szyję jest prosta metoda - można wózek z tyłu zostawić, można zapytać czy delikwent che mój pin poznać, a może się umówić że tak blisko stoi albo może chce zapłacić. Zwracając uwagę burakowi lub buraczce można osiągnąć kolor buraka na ich twarzach
    1
  • ,mn,m
    2024-02-22 07:16:22
    kasy samoobsługowe to porażka ...wiecznie się coś nie zgadza ... chcą wyeliminować człowieka zpracy....super ciekawe czy kasa ułoży posprząta sklep zrobi cenóki itd ....chory pomysł..
    3
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Polacy od dawna kupują domy i apartamenty w Hiszpanii, a teraz modnym kierunkiem stałą się Dominikana. Ile to kosztuje i czy warto

Polacy coraz częściej decydują się na zakup nieruchomości położonej poza granicami naszego kraju. Szukamy przede wszystkim miejsc atrakcyjnych cenowo i lokalizacyjnie. Króluje więc Hiszpania, ale zainteresowanie zaczynają wzbudzać również bardziej egzotyczne kierunki, teraz na przykład – Dominikana.

Finansowanie inwestycji z KPO będzie usprawnione. Zmieni się też Kodeks pracy. Sprawdź, nad czym pracuje rząd

We wtorek zbierze się rząd. Zajmie się projektem usprawniającym finansowanie inwestycji z części pożyczkowej KPO i zmianami w Kodeksie pracy.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Będą kary pieniężne za rozpowszechnianie w internecie treści o charakterze terrorystycznym i spójny mechanizm blokowania i usuwania ich z sieci

MSWiA pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o działaniach antyterrorystycznych. Będzie spójny mechanizm usuwania z sieci oraz blokowania treści o charakterze terrorystycznym i kary pieniężne za rozpowszechnianie.

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

REKLAMA

Komunikacja miejska może być tańsza dzięki rosnącym wpływom reklamowym

Komunikacja miejska wróciła do łask i korzysta z niej na co dzień zdecydowana większość Polaków, a młodzi niemal w komplecie. Częściej niż oglądamy telewizję, słuchamy radia i niemal równie często jako sięgamy po Internet.

Wszyscy powinni płacić jednakowy podatek, tak uważa większość Polaków. A zdecydowana większość podatków nie rozumie

Trzech na czterech Polaków zgodnych jest co do jednego: system podatkowy w Polsce jest niezrozumiały, skomplikowany i – być może właśnie dlatego – niesprawiedliwy. Z podatków VAT i PIT są identyfikowane choć w rzeczywistości mało kto wie na czym one polegają.

REKLAMA