REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polak na zakupach przed świętami. Co w tym czasie liczy się najbardziej - cena, jakość, wygoda?

Polak na zakupach przed świętami. Co w tym czasie liczy się najbardziej - cena, jakość, wygoda?
Polak na zakupach przed świętami. Co w tym czasie liczy się najbardziej - cena, jakość, wygoda?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Grudzień to najlepszy czas w roku dla handlowców i trochę gorszy dla kieszeni Polaków. Jakie są preferencje zakupowe rodaków? Na pewno chcą zrobić zakupy szybko. A co się liczy bardziej - jakoś czy cena? Sprawdzamy. 

Polak patrzy na cenę

Jak ważna jest cena? Cena wciąż jest kluczowym wyznacznikiem wyboru dla polskich konsumentów. To ona decyduje, gdzie kupujemy, a dla dobrej oferty co drugi Polak (54 proc.) skłonny jest zamawiać nawet zza granicy, wynika z raportu 2024 Online Shopper Trends. Jednak coraz częściej okazuje się, że sama atrakcyjna cena to za mało, by zatrzymać klienta do końca transakcji. Aż 23 proc. konsumentów rezygnuje z zakupów online, kiedy napotyka ukryte koszty, takie jak opłaty za dostawę. Transparentność to wymóg czasu — klienci oczekują jasnych zasad i zrozumiałych informacji, aby od samego początku wiedzieć, ile naprawdę zapłacą. Bez niespodzianek. — Cena to jedno, ale żadna oferta nie wygra, jeśli zawiedzie proces dostawy lub zwrotu — podkreśla Mikołaj Garbarek, Dyrektor Działu Systemy dla Logistyki z PSI Polska. 

REKLAMA

REKLAMA

Jak zauważa ekspert, dostawa to dzisiaj znacznie więcej niż tylko fizyczne doręczenie paczki. Liczą się terminowość, szybkość realizacji zamówienia, jego zgodność z zamówieniem a także szybka obsługa zwrotu Nic dziwnego, że logistyka, szczególnie to, co dzieje się w magazynach, stała się oczkiem w głowie wielu firm. Ekspert z PSI Polska wskazuje przykłady firm LPP, CCC i Empiku, które w ostatnich latach mocno zaiwestowaly nie tylko w kanały sprzedaży, ale też i logistykę. Co jest odpowiedzą na nowe potrzeby klientów. — W kluczowych momentach, takich jak święta kupujący szukają dobrej oferty, ale chcą też by paczka dotarła kompletna na czas — dodaje Mikołaj Garbarek.

Kurier czy paczka w automacie? 

Polska staje się rynkiem coraz bardziej wymagających konsumentów, dla których dostawa to jeden z filarów zakupów online. Ma być przede wszystkim darmowa (74 proc.), ale to nie wszystko, ważna jest też wygoda. Według badań, aż 42 proc. Polaków rezygnuje z zakupów, gdy nie ma dostępnej preferowanej opcji dostawy. To kluczowy wniosek dla branży – wygoda dostawy to nie bonus, ale warunek utrzymania lojalności klienta.

Kurier czy paczka w automacie? Polska stała się krainą paczkomatów – 68 proc. konsumentów wybiera odbiór przesyłki w automacie paczkowym zamiast czekania na kuriera w domu. Jest w tym pewien paradoks: szybkie dostawy do drzwi już nie wystarczają. Klienci chcą mieć pełną kontrolę, wolą samodzielnie decydować o miejscu i czasie odbioru, zamiast przywiązywać się do określonego terminu. Wygoda to dzisiaj władza nad procesem, a nie tylko jego bezproblemowy przebieg.

REKLAMA

Zwroty to kolejny element, który albo przyciąga, albo odpycha klientów. Klucz? Prostota. Aż 27 proc. Polaków, którzy wzięli udział w badaniu 2024 Online Shopper Trends preferuje zwroty realizowane bez zbędnych formularzy, z wykorzystaniem kodów QR. Im mniej formalności, tym większa szansa, że klient wróci – a to przecież lojalność jest prawdziwą walutą w e-commerce. Jak tłumaczy Mikołaj Garbarek sprzedawcom też bardzo zależy na przyspieszeniu obsługi zwrotów, a powód jest prosty - Im szybciej zwrócony produkt wróci na magazynowe półki, tym szybciej może ponownie trafić do sprzedaży. Ma to szczególne znaczenie w przypadku produktów sezonowych, które w przeciwnym razie mogą utknąć na kolejny rok, tracąc na wartości i generując dodatkowe koszty – podkreśla ekspert z PSI Polska. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
 

Oczekiwania klientów rosną 

Wraz z rozwojem e-commerce, tradycyjny handel przenika się z nowoczesnymi formami zakupów. Sprzedaż stacjonarna, internetowa, mobilna – współgrają na niespotykaną dotąd skalę. Konsumenci kupują w sklepach, na stronach internetowych, w aplikacjach – tam, gdzie akurat jest najwygodniej. Ta swoboda wyboru sprawia, że oczekiwania ciągle rosną. — Wielokanałowość wymusza na branży konieczność inwestycji w nowe technologie logistyczne, szczególnie tam, gdzie klient na co dzień nie zagląda: w magazynach i procesach zaplecza — zauważa ekspert. Aby sprostać tym wymaganiom, logistyka musi być niewidzialna, ale sprawna. To oznacza, coraz więcej technologii w magazynie.

Kwestia ekologii stała się równie istotnym elementem w oczach konsumentów, co wygoda zakupów. Polacy coraz bardziej dbają o środowisko – ale nie kosztem swojego portfela. Ponad połowa konsumentów (51 proc.) zgodziłaby się na wydłużony czas dostawy, gdyby wiązało się to z mniejszym śladem węglowym. Jednak tylko 11 proc. byłoby gotowych zapłacić za dostawę przyjazną dla środowiska. Ekologia tak – ale za darmo.

Zakupy musza być wygodne 

Branża e-commerce stoi przed wyzwaniem – jak połączyć ekologię z efektywnością i oszczędnością? A jest o co walczyć. Z raportu Strategy& wynika, że wartość polskiego sektora e-commerce w 2023 roku wyniosła 131 mld PLN, co oznacza wzrost o 12 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Prognozy są obiecujące – do 2028 roku wartość rynku ma sięgnąć 192 mld PLN. Cushman & Wakefield podaje, że Polska napędza ponad połowę obrotu e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Aby wykorzystać koniunkturę i modę na zakupy w sieci, sklepy muszą szukać rozwiązań, które łączą efektywność operacyjną z ekologiczną wrażliwością, jednocześnie pamiętając, że klienci nie chcą dodatkowych kosztów.

Atrakcyjna cena to już za mało – klient szuka też wygody. — Coraz częściej słyszymy, że "sklep jest dobry". Co to oznacza? Nie tylko dobry stosunek jakości do ceny, ale też sprawne działanie. Jeśli potrzebuję produktu na 20 grudnia, to właśnie tego dnia ma być u mnie. Dostawa to już nie tylko logistyka, ale element doświadczenia zakupowego i relacji klienta ze sklepem. Kto działa szybciej i sprawniej, wygrywa – nie tylko ceną, ale jakością obsługi. Klient ocenia całość doświadczenia. Dobry sklep to ten, który dostarcza na czas, bo "dobry" to dziś coś więcej niż "tani" — podsumowuje Mikołaj Garbarek.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Infor.pl
Oto skuteczne sposoby na maksymalne podwyższenie emerytury. Świadczenie może znacząco wzrosnąć, sięgając nawet ponad 8182 zł

Prawo do wcześniejszej emerytury jest przywilejem dostępnym dla nauczycieli. Kluczowe jest pytanie o opłacalność tej decyzji. Jak kształtuje się kwota emerytury dla nauczyciela z 30-letnim stażem pracy i w jaki sposób może on zoptymalizować wysokość swojego przyszłego uposażenia? Oto szczegóły.

MEN: Pustoszejące szkoły mogą służyć rodzicom, seniorom i lokalnym społecznościom

Wiceminister edukacji Henryk Kiepura poinformował, że Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje umożliwić gminom wykorzystanie infrastruktury szkół, które wyludniają się z powodu niżu demograficznego, na potrzeby lokalnych społeczności. Jak wyjaśnił, budynki oświatowe mogą zostać przeznaczone m.in. na wsparcie rodziców wracających na rynek pracy, a także na działania skierowane do seniorów czy rozwijanie różnych form aktywności obywatelskiej.

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Wigilia Bożego Narodzenia po raz pierwszy dniem ustawowo wolnym od pracy

Od 2025 roku 24 grudnia staje się oficjalnym świętem i dniem ustawowo wolnym od pracy. To historyczna zmiana, dzięki której Polacy po raz pierwszy będą mogli spędzić Wigilię bez konieczności brania urlopu, a pracodawcy muszą liczyć się z wysokimi karami za łamanie nowych przepisów.

REKLAMA

Zmiany w rachunkach za prąd. Podwyżka jakiej dotąd nie było. Tak pójdą w górę miesięczne wydatki za energię

Już jest drogo, a będzie jeszcze drożej. Od przyszłego roku rachunki za prąd znowu pójdą w górę. Chodzi o nowe stawki tak zwanej opłaty mocowej, która jest jednym z głównych składników kosztów energii elektrycznej. To nie koniec. Wzrosnąć ma również kolejny komponent na rachunkach za prąd. Chodzi o opłata kogeneracyjną. Portfele Polaków czeka podwójne uderzenie.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

REKLAMA

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Unieważnienie umowy kredytowej – jakie rozliczenie banku z konsumentem. Polskie sądy orzekają wbrew wykładni Sądu Najwyższego

Kolejne postanowienia Sądu Najwyższego – wydane po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 czerwca br. – wyraźnie wskazują: po unieważnieniu umowy „frankowej” strony powinny rozliczać się według teorii salda, a nie mnożyć roszczenia w dwóch kondykcjach. Mimo to część sądów powszechnych wciąż idzie pod prąd i „trzyma się” starej linii orzeczniczej - pisze Aneta Ciechowicz-Jaworska radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Aneta Ciechowicz-Jaworska Bartłomiej Ślażyński. Korzystają na tym głównie kancelarie, niekoniecznie kredytobiorcy – co zauważa Ministerstwo Sprawiedliwości.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA